Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att en psykolog har väl läst psykologi på universitetet, rimligen. Och då fått lära sig lite metodkunskaper, hur representativt urval och bias funkar. Så jag hoppas verkligen att psykologen inte säger att ”Jag vet hur alla mår och vad de gör på helgerna, för jag är psykolog och träffar alla på min mottagning!”.

Att göra representativa urval är svårt. Ens när det är själva syftet, och man är specialutbildad i just det. Att generalisera utifrån ett snett urval leder fel.
Nu svingar du hej vilt.

Det var du som antydde att psykologer inte vet hur människor fungerar eftersom de jobbar med problem.
Ingen påstr väl att nån hävdar att de vet hur alla fungerar!
Du hittar på.

Varför det där med fritidsgårdar ens kom upp, var ju för att det sades att som fritidsledare har man örnkoll på alla ungdomar och vad de gör på kvällarna.
Men ingen har väl påstått att de skulle ha insyn i varje individuell ungdoms liv?
Utan att det är en profession som har en så omfattande (direkt och indirekt) insyn i så många ungdomars liv att de har grund för att kunna göra den typ av allmängiltiga uttalanden som det handlade om (för x antal sidor sedan bakåt i tråden...)

Jag förstår att det var din upplevelse, men kan du också förstå att tonårstiden kan se helt annorlunda ut på andra ställen?

Jag växte upp i en förort till Stockholm. Kommunen var inte liten, men jag hörde som tonåring aldrig talas om att det skulle finnas någon fritidsgård. Det kanske det gjorde, men det var inget jag eller mina kompisar kände till.

I slutet på nian var det en del festande, men måttfullt. Jag var med, och det var väl en kille som stack ut, för han blev märkbart berusad. Det var ingen jag umgicks med, men det var såpass udda att han drack sig full att man verkligen la märke till det, han verkade ha problem för det var ju ingen annan som gjorde så.

Idag har jag själv tonårsbarn. De går inte på fritids. Drickandet verkar ha minskar ytterligare sen jag var ung, ena barnet gick ut nian i våras, och det var extremt måttfullt med drickandet. Niorna hade avslutningsfest, och det verkar ha varit en väldigt nykter tillställning. Sonen gick dit, och kom hem till fots, spik nykter, några timmar senare.

Så kan det också vara att vara tonåring.

Min äldsta har noll kontakt med verksamheter för ungdomar utöver skolan. Så hen har inte heller någon relation till fritidsgårdar, har vad jag vet aldrig ens funderat på besöka dylika.
Hen rör sig inte i sådana miljöer alls.

Det finns självklart, men mitt barn tar hem kompisar och har alltid gjort, sen umgås de primärt i vårt vardagsrum. Jag har också uppmuntrat just det, jag tycker det är kul och jag har bra koll på barnets umgänge. Kan låta naivt men jag jag är trygg i det, och hen brukar släpa med mig på kompisfikor ibland för att träffa hens nya vänner. De umgås ju också så, fikar och hänger hemma. Nj har barnet tillgång till egen bostad så då är de där ibland, vilket skötts prickfritt än så länge.
Det gås på fest men vi har rutiner kring det som hittills funkat.

För övrigt tänker jag att jag blir glad om någon ringer mig om de misstänker att mitt barn behöver det. Hellre i onödan än tvärt om.

Att göra representativa urval är svårt. Ens när det är själva syftet, och man är specialutbildad i just det. Att generalisera utifrån ett snett urval leder fel.
Men kunskapsnivåer fungerar inte så att de är antingen noll eller hundra procent.
Och statistiskt perfekta urval är inte någon absolut förutsättning för kunskap.

Med tillräckligt stor mängd information, och tillräcklig kännedom om informationens ursprung (inkl. ev. bias etc). kan man ha tillräcklig kunskap för *vad det nu var som var aktuellt att uttala sig om i sammanhanget*
Särskilt när det finns en bakomliggande kunskapsgrund att tolka informationen i relation till.

Återigen, det stärker väl bara mitt argument? Om man jobbar på en fritidsgård, så innebär inte det att man vet vad alla gör på kvällarna. För då är fritidsgården stängd.

Och om man är fältassistent, ja, då vet man vad de ungdomar som är ute på stan gör. Men rimligen har man ju ingen koll på de som är hemma eller hos kompisar? Man träffar ett snett urval ungdomar, nämligen de som hänger på stan. De som inte hänger på stan träffar man inte. Så om en fältassistent säger ”Alla ungdomar hänger på stan på nätterna, det vet jag för jag jobbar där”, så stämmer inte det.

Frågan var ju: Om man är fritidsledare, har man då koll på vad alla tonåringar gör på kvällar och nätter?

Jag skulle säga att svaret är nej. Man träffar inte ett representativt urval tonåringar i den rollen. Vissa grupper träffar man många av, andra inte alls.
Men hjälp....

Jag har svårt att begripa vad du argumenterar för?
Varken psykologer, fritidsledare, lärare, politiker eller andra hävdrar väl att de vet vad "alla" gör?

Varför skulle de en viss personalgrupp träffar vara ett representativt urval? Behövs det? Vem påstår det - mer än du?
Och fältassistenter, de jobbar inte enbart kvällar och nätter. De jobbar i skolan, på arrangemang och överallt där ungdomar finns.

Jag är förvirrad.

Återigen, det stärker väl bara mitt argument? Om man jobbar på en fritidsgård, så innebär inte det att man vet vad alla gör på kvällarna. För då är fritidsgården stängd.

Och om man är fältassistent, ja, då vet man vad de ungdomar som är ute på stan gör. Men rimligen har man ju ingen koll på de som är hemma eller hos kompisar? Man träffar ett snett urval ungdomar, nämligen de som hänger på stan. De som inte hänger på stan träffar man inte. Så om en fältassistent säger ”Alla ungdomar hänger på stan på nätterna, det vet jag för jag jobbar där”, så stämmer inte det.

Frågan var ju: Om man är fritidsledare, har man då koll på vad alla tonåringar gör på kvällar och nätter?

Jag skulle säga att svaret är nej. Man träffar inte ett representativt urval tonåringar i den rollen. Vissa grupper träffar man många av, andra inte alls.
Du är alltså bergsäker på att de som jobbar med ungdomar på ungdomsgård/fritidsgård är helt andra personer än de som tar kvällspass på stan?

Självfallet träffar man inte de ungdomar som sitter hemma hos varann och fikar, ser på film etc. Men det är väl inte heller avsikten? Avsikten är väl meningsfull intressant och drogfri vardag.

Fattar fortfarande inte din argumentation

Nej, det har aldrig varit frågan. Eftersom det vore helt befängt.

Frågan har varit om fritidsledare har mer kunskap om unga och ungas livsvillkor än gemene man. Det är det du argumenterar emot.

Igår visste du inte ens vad en fritidsledare var eller att de fanns. Att du ens driver din märkliga tes fortfarande är riktigt tokigt. Jag skulle råda dig till att erkänna att du är ute och cyklar eller bara backa sakta ut ur tråden.

Fryshuset är väldigt känt, bla för att de försökte omvända skinnskallar. Det programmet lades ner efter ett rätt välpublicerat mord någon gång på 90-talet men Fryshuset var en av de första institutionerna att ytterst högljutt hävda att utanförskap botas med kontakt och dialog. Att de sedan inte hade en tillräckligt bra plan för genomförandet gör inte att tanken som sådan var fel.

Edit: Fryshuset var verkligen ett begrepp under min uppväxt, trots att jag bodde på vischan.

Fryshuset är ganska frekvent med i riksmedia på både gott och ont. Senaste för några veckor sedan på grund av något kulturprojekt har jag för mig.

Oavsett, personligen, tycker jag det är enorm skillnad på 17, kanske till och med 16åringar som tagit några folköl eller 3.5 cider och blivit lite berusade eller 13-14 åringar som dricker starköl och sprit och är aspackade.

Som tillägg till vad de andra skrivit så är ju också lite missvisande att beskriva Fryshuset som enbart fritidsgårdar. Det är en stiftelse med mängder av olika aktiviteter och program och utbildningar för unga inom kultur, idrott, entreprenörskap m.m.

Fryshuset finns dessutom numer på ett tiotal platser i Sverige, inte bara i Stockholm. Även om verksamheten i Stockholm är absolut störst.

Jag känner igen namnet på grund av allt hallå just på nittiotalet, men om någon hade frågat mig idag hade jag nog ärligt talat gissat att det var en nattklubb. :o 😅 Mer än så har jag inte hört om det, jag är väl som vuxen helt enkelt inte intresserad av det de engagerar sig i. Jag tyckte mest att det var ett väldigt svepande uttal, men erkänner att det var en onödig passus av mig. :)

*kl
Jag är mycket med på förekomsten av ungdoms/fritidsgårdar generellt! Hemma var ungdomsgård det vanligaste namnet. "Ska du på UG ikväll?" var en mycket regulär fråga bland ungdomarna i min by och ja, där fanns givetvis personal som jag antar var fritidsledare.

Jag känner igen namnet på grund av allt hallå just på nittiotalet, men om någon hade frågat mig idag hade jag nog ärligt talat gissat att det var en nattklubb. :o 😅 Mer än så har jag inte hört om det, jag är väl som vuxen helt enkelt inte intresserad av det de engagerar sig i. Jag tyckte mest att det var ett väldigt svepande uttal, men erkänner att det var en onödig passus av mig. :)

*kl
Jag är mycket med på förekomsten av ungdoms/fritidsgårdar generellt! Hemma var ungdomsgård det vanligaste namnet. "Ska du på UG ikväll?" var en mycket regulär fråga bland ungdomarna i min by och ja, där fanns givetvis personal som jag antar var fritidsledare.
Tänker väl att du kanske som utlandsboende utan barn kanske inte tillhör målgruppen heller så kan kanske vara svårt att veta att det inte längre är en helt baserad stockholmsverksamhet?

De har en fritidsgård i regionens största stad här också (långt från stockholm), där mekar ungdomarna bland annat med sina epor och driver konstprojekt så det är annorlunda idag än det var på 90-talet.

Tänker väl att du kanske som utlandsboende utan barn kanske inte tillhör målgruppen heller så kan kanske vara svårt att veta att det inte längre är en helt baserad stockholmsverksamhet?

De har en fritidsgård i regionens största stad här också (långt från stockholm), där mekar ungdomarna bland annat med sina epor och driver konstprojekt så det är annorlunda idag än det var på 90-talet.
Nej precis, men även om jag hade bott i Sverige är det tveksamt om att jag hade haft en aning just därför, så att säga att varje svensk känner till verksamheten var att ta i lite tycker jag. :)

• Gilla
Reactions: Mkb
Tyvärr är det så. Helt galet enligt mig att inte åtminstone en förälder är i körbart skick om man har ungdomar ute på vift.
Mja, man kan ju vara icke körbar på många olika sätt. Föräldrarna kan vara bortresta, inte ha bil, inte ha körkort, ha brutit benet, vara på jobbet, vara hemma med pyttelitet syskon som inte kan lämnas hemma.... osv i det oändliga. Det viktigaste är väl mer att de försöker lösa det på bästa sätt om ungdomarna behöver hjälp.
Jag tycker det är fullt rimligt att barn i hyfsad ålder ska kunna dra ut på stan eller annat utan att föräldrarna ska stå i beredskap.

Mja, man kan ju vara icke körbar på många olika sätt. Föräldrarna kan vara bortresta, inte ha bil, inte ha körkort, ha brutit benet, vara på jobbet, vara hemma med pyttelitet syskon som inte kan lämnas hemma.... osv i det oändliga. Det viktigaste är väl mer att de försöker lösa det på bästa sätt om ungdomarna behöver hjälp.
Jag tycker det är fullt rimligt att barn i hyfsad ålder ska kunna dra ut på stan eller annat utan att föräldrarna ska stå i beredskap.
Ja gud ja. Mina föräldrar var nog aldrig i beredskap! Säkert oftast nyktra men räknade 0% med ett samtal att jag som ungdom behövde hämtas någonstans. Från 15-16 var jag ofta ute sent på kvällarna, dock skötsam, men det kunde inte mina föräldrar veta..

Sen kanske jag som ung vuxen ibland hade behövt hämtning, men det är en annan sak 😅

Varken jag eller min syster har varit ngr storfestare och vi var i övre tonåren och våra föräldrar är inte överdrivet oroliga men en av dom har alltid varit nykter när vi har varit ute.
Det handlar ju inte bara om att ha egna barn som inte sköter sig utan det kan ju vara egna barn som har hamnat i otrevliga situationer och vill att föräldrarna kommer.

Varken jag eller min syster har varit ngr storfestare och vi var i övre tonåren och våra föräldrar är inte överdrivet oroliga men en av dom har alltid varit nykter när vi har varit ute.
Det handlar ju inte bara om att ha egna barn som inte sköter sig utan det kan ju vara egna barn som har hamnat i otrevliga situationer och vill att föräldrarna kommer.
Som sagt finns det otaliga andra scenarion som gör att föräldrarna inte kan komma springande eller körande. Jag tycker det är lite orimligt när barnen börjar komma upp i tonåren, jag var inte heller någon jättefestare och inte alls innan jag flyttade och började gymnasiet, men jag hade verkligen tyckt det vore konstigt om mina föräldrar liksom satt på vakt eller pausade livet bara för att jag var ute.
Om vi pratar just alkohol skulle de inte kunna dricka vin till middagen när jag var ute och red heller, eller tältade?

Som sagt finns det otaliga andra scenarion som gör att föräldrarna inte kan komma springande eller körande. Jag tycker det är lite orimligt när barnen börjar komma upp i tonåren, jag var inte heller någon jättefestare och inte alls innan jag flyttade och började gymnasiet, men jag hade verkligen tyckt det vore konstigt om mina föräldrar liksom satt på vakt eller pausade livet bara för att jag var ute.
Om vi pratar just alkohol skulle de inte kunna dricka vin till middagen när jag var ute och red heller, eller tältade?
Ok vi är inte överens helt enkelt.Det är särskilt när de är i tonåren som man behöver vara en närvarande förälder.
Och som sagt, det behöver ju inte vara att man misstror sitt eget barn.

Ok vi är inte överens helt enkelt.Det är särskilt när de är i tonåren som man behöver vara en närvarande förälder.
Och som sagt, det behöver ju inte vara att man misstror sitt eget barn.
Nej, det är vi inte. :)
Jag har inte heller skrivit något om att det skulle handla om att misstro de egna barnen, jag tycker bara att efter en viss ålder bör de liksom vara rätt självgående och så länge de har en vuxen att ringa är det lagom. Föräldrarna kanske är bortresta och inte Kan komma. 🤷‍♂️

Nej, det är vi inte. :)
Jag har inte heller skrivit något om att det skulle handla om att misstro de egna barnen, jag tycker bara att efter en viss ålder bör de liksom vara rätt självgående och så länge de har en vuxen att ringa är det lagom. Föräldrarna kanske är bortresta och inte Kan komma. 🤷‍♂️
Om man är bortrest och har barn så har man väl någon som tar över ansvaret under tiden?!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka