Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Många kommuner har tjänster där du som fritidsledare jobbar dag/em på högstadier i skolcafeer och som rastvakter och några kvällar per vecka på fritidsgård. Get också bra relationer att träffa ungdomarna på bägge ställena. Kombinationen gör att det går att få vettiga vuxna att jobba på ett jobb som oftast annars bara är på kvällstid.
Vi hade en fritidsledare i det som kallades uppehållsrum när jag gick i högstadiet på forntiden. Hon lånade ut kortlekar och sånt, det är allt jag minns.

I övrigt har jag, både som tonåring och när barnen var tonåringar samt av en kompis som är lärare på fritidsledarutbildningen, fått intrycket att arbetet ofta är av ganska social karaktär med ungar som har det lite kämpigare än medel. För mig har fritidsgårdarna framstått som i första hand till för trasselsuddiga ungar. Lite ungefär som kollo. Ungar som inte fötts med silversked i mun.

Läser vad du skriver och fattar ingenting.
Menar du det? Att ungdomar inte ska träffas annat än ett par st åt gången - annars går det fel?
Och vad menar du konkret med "över styr"?

Förlåt om jag var otydlig. Att ungdomar möts är helt naturligt och bra! och har nada att göra med att vara på glid. Däremot ibland när ungdomar möts så kan det gå överstyr. Det som i grunden är positivt kan ibland vändas till något (temporärt) negativt. Särskilt då om det är mycket alkohol inblandat ffa bland de i yngre tonåren. Lösningen om man kan kalla det så, är att kanske ha lite koll på tonåringen utan att curla. Men ffa när någon ringer på kvällen och säger att ens barn är stupfull, att vara tacksam för att den personen tog sig tid och hjälp att ringa så jag som förälder vet vad som hänt. Definitivt inte mordhota.

Förlåt om jag var otydlig. Att ungdomar möts är helt naturligt och bra! och har nada att göra med att vara på glid. Däremot ibland när ungdomar möts så kan det gå överstyr. Det som i grunden är positivt kan ibland vändas till något (temporärt) negativt. Särskilt då om det är mycket alkohol inblandat ffa bland de i yngre tonåren. Lösningen om man kan kalla det så, är att kanske ha lite koll på tonåringen utan att curla. Men ffa när någon ringer på kvällen och säger att ens barn är stupfull, att vara tacksam för att den personen tog sig tid och hjälp att ringa så jag som förälder vet vad som hänt. Definitivt inte mordhota.
Fast.... det är väl något helt annat än att träffas? :confused:

Du pratar om ungdomar som möts för att festa.
Vi är nog i olika världar du och jag.

Festande kan leda till otrevligheter oavsett ålder. Full på stan kan alla ålderar vara. Inte bara tonåringar. När jag llöser lokaltidningens polisrapporter om slagsmål eler misshandel så är det verkligen inte bara unga personer.

Fast.... det är väl något helt annat än att träffas? :confused:

Du pratar om ungdomar som möts för att festa.
Vi är nog i olika världar du och jag.

Festande kan leda till otrevligheter oavsett ålder. Full på stan kan alla ålderar vara. Inte bara tonåringar. När jag llöser lokaltidningens polisrapporter om slagsmål eler misshandel så är det verkligen inte bara unga personer.
Jag tror vi pratar om varandra. Jag anser att umgänge i sig är bara positivt och naturligt för alla åldrar. Likaså att ha roligt, att festa. Men att ibland kan det gå överstyr, särskilt om det är alkohol inblandat. Det gäller ungdomar och vuxna. Men vi vet att ungdomars hjärnor inte har lika fullt utvecklat konsekvenstänk än de som är äldre. Särskilt då i yngre tonåren.

Vi hade en fritidsledare i det som kallades uppehållsrum när jag gick i högstadiet på forntiden. Hon lånade ut kortlekar och sånt, det är allt jag minns.

I övrigt har jag, både som tonåring och när barnen var tonåringar samt av en kompis som är lärare på fritidsledarutbildningen, fått intrycket att arbetet ofta är av ganska social karaktär med ungar som har det lite kämpigare än medel. För mig har fritidsgårdarna framstått som i första hand till för trasselsuddiga ungar. Lite ungefär som kollo. Ungar som inte fötts med silversked i mun.
Det där kanske förändrats över tid, i takt med att den sortens verksamheter dragits ner och besparats bort. Mina erfarenheter från 80-talet är annorlunda, de fritidsgårdar jag ibland besökte i tonåren fanns även i välfungerande medelklassområden och andelen "trassliga" ungdomar var inte högre än i samhället i stort.

Har ingen tänkt på vad dessa tonåringar kan ha utsatts för hemma efter att ha eskorterats hem av polis? Om föräldrarna mordhotad ts så undrar jag vad de gjort mot sitt barn.
Här kan en orosanmälan göra all skillnad. Tyvärr skrivs det ju inte i media om alla ungar som fått hjälp efter att deras vårdnadshavares beteende uppmärksammas. Får barnet stryk för denna incident så har barnet fått stryk förut och kommer att få det igen. Så anmälan ska göras och följas upp.

Sen är det så att skulle någon uppleva en enorm oro för mitt barn och anmäla är det också okej. Jag är glad att sådana funktioner finns och har själv gjort orosanmälning efter att ha observerat ett barn över tid. Jag ansåg att det förelåg omsorgssvikt och kontaktade även skolan om detta.
För mig är det helt självklart att man ska höra av sig till soc om man tror att ett barn far illa. Sen kan det så klart vara så att det man själv såg var väldigt mycket en engångsföreteelse, och då visar det sig ju när soc kollar på det.

Gällande berusade ungdomar, så var våra tonåringar instruerade att ta med dem hem till oss vid behov. Vi kommer varken att skälla ut dem eller slå dem, men se till att de sover hos oss och inte i en snödriva.

Det där kanske förändrats över tid, i takt med att den sortens verksamheter dragits ner och besparats bort. Mina erfarenheter från 80-talet är annorlunda, de fritidsgårdar jag ibland besökte i tonåren fanns även i välfungerande medelklassområden och andelen "trassliga" ungdomar var inte högre än i samhället i stort.
Jag har uppfattat det som en sån där social grej både som barn/tonåring på 70-80-talet och med egna barn och nu barnbarn.

Jag vet dock också att idrottsföreningar kan ha fritidsledare, men de verkar i praktiken funka som vilken någorlunda vettig tränare som helst.

Så var det definitivt när jag var liten. Vi som hade många övriga fritidsintressen var vid respektive anläggning där i stället och en hel del av oss gick förbundens ungdomsledarutbildningar när vi blev äldre. Det fanns en fritidsgård i min högstadieskola men jag var aldrig där annat än när jag handlade i kiosken som fanns utan jag var i stallet på fritiden i stället. Har inget minne av att det var andra än de "stökiga" ungarna som var på fritidsgården 😅 vissa av dom hade det säkert inte så lätt men inte ville jag umgås med dom för det.

Här kan en orosanmälan göra all skillnad. Tyvärr skrivs det ju inte i media om alla ungar som fått hjälp efter att deras vårdnadshavares beteende uppmärksammas. Får barnet stryk för denna incident så har barnet fått stryk förut och kommer att få det igen. Så anmälan ska göras och följas upp.

Vem ska anmäla det stryk barnet får hemma när ingen ser?

Ja och som flera skrivit finns det ju massa lösningar på problemet: ta en taxi, få skjuts, be en anhörig/vän hämta ungen etc. Det viktigaste är ju att man finns där för barnet. Inte att man måste vara helnykter, äga en bil och ha körkort varje gång ungen är ute.
Jättemånga är fantastiska föräldrar utan varken bil eller körkort.
Sen fattar inte jag varför ungdomar ska behöva ha en vuxen i släptåg hela tiden, det gör dom bara en otjänst om de aldrig får testa sina vingar, problemlösa och ta egna beslut och även lära sig av konsekvenserna. Rätt var det är är de vuxna, myndiga och måste stå på egna ben och det blir framförallt tydligt när de kommer ut i arbetslivet om de haft en extremt curlad uppväxt. De klarar inte av helt basic grejer som att problemlösa eller passa tider.

Detta betyder inte att man inte har regler och släpper barnet vind för våg men att en 16-årings föräldrar skulle behöva orosanmälas för att den åker på festival?!
Du läser in extremt mycket i att det alltid ska finnas en nykter vuxen när ens tonåring är ute, som back upp vid behov. Flera läser in en massa som ingen har skrivit, bara att vid behov ska en nykter vuxen kunna ställa upp, har vi andra skrivit. Medan tonåringen testar vingarna ska den vuxna nyktra personen vara stand by ifall det finns ett behov. Det är min tanke. Hur kan det bli curlande att ge fanken i att dricka?

• Gilla
Reactions: abc
Jag tror att det bl.a. är såna här åsikter som gör att färre skaffar barn idag. Pressen att anpassa hela livet efter barnen för att "man har trots allt skaffat barnen". Det är såna här åsikter som gör att föräldrar (främst mammor) är utbrända och mår dåligt. Man förväntas idag lägga om hela livet efter barnen. Den förälder som har ett liv skammas. Mtp att det är fullt tillåtet att ha barn utan körkort och bil så borde det samtidigt vara tillåtet för föräldrar att dricka vin till maten. Man bor kanske nära busshållplatsen och tonåringen känner sig trygg i hur hen ska ta sig hem.

Har ingen tänkt på vad dessa tonåringar kan ha utsatts för hemma efter att ha eskorterats hem av polis? Om föräldrarna mordhotad ts så undrar jag vad de gjort mot sitt barn.
Om folk inte skaffar barn för att de under en kort period av sitt liv måste vara nyktra och nåbara som föräldrar när barnet är ute så kanske det är lika bra att man inte skaffar barn. Måste vara jobbigt att man inte kan göra den anpassningen.

Du läser in extremt mycket i att det alltid ska finnas en nykter vuxen när ens tonåring är ute, som back upp vid behov. Flera läser in en massa som ingen har skrivit, bara att vid behov ska en nykter vuxen kunna ställa upp, har vi andra skrivit. Medan tonåringen testar vingarna ska den vuxna nyktra personen vara stand by ifall det finns ett behov. Det är min tanke. Hur kan det bli curlande att ge fanken i att dricka?
Ja jag kanske läste in i flera inlägg att man ansåg att det alltid ska finnas en vuxen som har ansvar. För mig betyder det då att den vuxna måste vara i närheten och se vad ungdomarna gör (vilket jag ställer mig emot). Hur kan du annars ha ansvar om du sitter hemma och har noll koll?
Jag tycker att det verkar extremt överdrivet att en förälder alltid måste vara helnykter när ens ungdom är iväg ensam. Så länge man svarar och finns där när hen behöver hjälp, vilket man kan vara även om man tagit ett glas vin till maten.

Ja jag kanske läste in i flera inlägg att man ansåg att det alltid ska finnas en vuxen som har ansvar. För mig betyder det då att den vuxna måste vara i närheten och se vad ungdomarna gör (vilket jag ställer mig emot). Hur kan du annars ha ansvar om du sitter hemma och har noll koll?
Jag tycker att det verkar extremt överdrivet att en förälder alltid måste vara helnykter när ens ungdom är iväg ensam. Så länge man svarar och finns där när hen behöver hjälp, vilket man kan vara även om man tagit ett glas vin till maten.
Ansvar betyder inte i min värld att man hänger tonåringen i hasorna. Det betyder att en vuxen kan rycka in när något sker som gör att ens barn behöver hjälp och stöd.

Och jag anser att det alltid ska finnas en förälder som är nykter när barnen är ute, speciellt i tonårsåldern. Måste vara tufft för en om man inte kan hålla sig nykter liksom. Då har man större problem än att man har en tonåring som kan behöva ens ansvar och stöd.

Vem ska anmäla det stryk barnet får hemma när ingen ser?
Kan du sluta fäkta mot väderkvarnar?
Misshandel kommer ofta fram på ett eller annat sätt. Menar du att man inte alls ska anmäla när föräldrar slår barnen bara för att ingen ser när de slår i andra fall?

Jag trodde inte det fanns någon vettig vuxen som inte tycker att polis- och orosanmälan är en god sak när man misstänker att barn far illa, och till och med har de argument du har för att inte anmäla. Jag är paff. Chockad.

Om folk inte skaffar barn för att de under en kort period av sitt liv måste vara nyktra och nåbara som föräldrar när barnet är ute så kanske det är lika bra att man inte skaffar barn. Måste vara jobbigt att man inte kan göra den anpassningen.
Jag har tre barn med sex år mellan varje så jag kommer att vara tonårsförälder arton år i sträck och ha hemmavarande barn en väldigt stor del av mitt vuxna liv. Det måste vara jobbigt att inte förstå att man kan vara en bra och ansvarsfull förälder även om man inte är nykterist.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka