Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Ansvar betyder inte i min värld att man hänger tonåringen i hasorna. Det betyder att en vuxen kan rycka in när något sker som gör att ens barn behöver hjälp och stöd.

Och jag anser att det alltid ska finnas en förälder som är nykter när barnen är ute, speciellt i tonårsåldern. Måste vara tufft för en om man inte kan hålla sig nykter liksom. Då har man större problem än att man har en tonåring som kan behöva ens ansvar och stöd.
Vi tycker väldigt olika. Jag tycker att man kan ta sitt ansvar som förälder men ändå ta ett glas vin till maten. Oavsett om det gäller spädbarn eller tonåringar. För man kan ju hjälpa sitt barn ändå, även fast man inte kan köra en bil lagligt.
Men du anser att man blir en sämre förälder om man gör så eller varför har du så stark åsikt kring detta?

Vi tycker väldigt olika. Jag tycker att man kan ta sitt ansvar som förälder men ändå ta ett glas vin till maten. Oavsett om det gäller spädbarn eller tonåringar. För man kan ju hjälpa sitt barn ändå, även fast man inte kan köra en bil lagligt.
Men du anser att man blir en sämre förälder om man gör så eller varför har du så stark åsikt kring detta?
Alkohol och barn hör inte ihop, det är min åsikt. Men ännu starkare åsikt har jag att båda föräldrarna faktiskt inte behöver dricka.

• Gilla
Reactions: abc
Jag har tre barn med sex år mellan varje så jag kommer att vara tonårsförälder arton år i sträck och ha hemmavarande barn en väldigt stor del av mitt vuxna liv. Det måste vara jobbigt att inte förstå att man kan vara en bra och ansvarsfull förälder även om man inte är nykterist.
Ja man behöver ju inte vara nykterist i 18 år, dock kan man ju avstå alkohol de dagar ens barn ränner på stan.

Ja och som flera skrivit finns det ju massa lösningar på problemet: ta en taxi, få skjuts, be en anhörig/vän hämta ungen etc. Det viktigaste är ju att man finns där för barnet. Inte att man måste vara helnykter, äga en bil och ha körkort varje gång ungen är ute.
Jättemånga är fantastiska föräldrar utan varken bil eller körkort.
Sen fattar inte jag varför ungdomar ska behöva ha en vuxen i släptåg hela tiden, det gör dom bara en otjänst om de aldrig får testa sina vingar, problemlösa och ta egna beslut och även lära sig av konsekvenserna. Rätt var det är är de vuxna, myndiga och måste stå på egna ben och det blir framförallt tydligt när de kommer ut i arbetslivet om de haft en extremt curlad uppväxt. De klarar inte av helt basic grejer som att problemlösa eller passa tider.
Här är galet mkt du tolkat in som ingen skriver.
Ingen absolut ingen har skrivit att ungdomar ska ha en vuxen i släptåg hela tiden.
Däremot att ha tillgång till en vuxen person när de är ute onyktra själva är ju ett rätt vettigt föräldraansvar att ta.
Det skenade iväg i massa konstiga påstående angående att ha körkort, äga bil mm.
Sorgligt att det ska vara så omöjligt att avstå det enda glas vinet till maten ibland.

Jag tänker att man måste ha en plan b och helst en plan c också om något händer. Jag och många andra har fått lära sig den hårda vägen att saker plötsligt kan hända som förändrar hela tillvaron, tillfälligt eller permanent.

Barnet kan omhändertas för berusning och behöver hämtas av målsman, råka ut för en olycka eller misstänkas för brott. Det finns många olika scenarion.
Jag anser inte att man behöver vara helnykterist men åtminstone ha en plan för hur man ska hantera sådana situationer.

Ja man behöver ju inte vara nykterist i 18 år, dock kan man ju avstå alkohol de dagar ens barn ränner på stan.
Rycker en knapp, inte bara riktat till dig.

Jag har svårt för att det ska vara så svart eller vitt. Vi bor på landsbygden, våra ungar tillbringar stor del av sin fritid ute i samhället eller hemma hos varandra. Nu under sommaren har de varit ute och ränt på byn eller hemma hos varandra mer eller mindre varje dag. Både under dag- och kvällstid. Vi uppmuntrar det, vi vill uppfostra självständiga individer och tycker det är roligt att de har kompisar att hänga med. Dom kan hamna i trubbel när som helst och har så också gjort. Att vi då skulle vara tillgängliga för att kunna hämta dem eller avstå alkohol varje gång de är hemifrån blir i det närmsta absurt och kontrollerande.

Dom första gångerna yngsta sonen åkte buss till sina kompisar några mil bort så drack jag så klart inte för jag visste inte om han skulle reda ut att ta bussen. Men jag känner inte att det är ett starkt ställningstagande jag har gjort, det har ju bara varit praktiskt. Motsvarigheten är ju att jag inte hade kunnat låta min son ta bussen till grannbyn själv om jag inte hade körkort. Vad skulle jag ha gjort om han missade bussen då lixom?

Rycker en knapp, inte bara riktat till dig.

Jag har svårt för att det ska vara så svart eller vitt. Vi bor på landsbygden, våra ungar tillbringar stor del av sin fritid ute i samhället eller hemma hos varandra. Nu under sommaren har de varit ute och ränt på byn eller hemma hos varandra mer eller mindre varje dag. Både under dag- och kvällstid. Vi uppmuntrar det, vi vill uppfostra självständiga individer och tycker det är roligt att de har kompisar att hänga med. Dom kan hamna i trubbel när som helst och har så också gjort. Att vi då skulle vara tillgängliga för att kunna hämta dem eller avstå alkohol varje gång de är hemifrån blir i det närmsta absurt och kontrollerande.

Dom första gångerna yngsta sonen åkte buss till sina kompisar några mil bort så drack jag så klart inte för jag visste inte om han skulle reda ut att ta bussen. Men jag känner inte att det är ett starkt ställningstagande jag har gjort, det har ju bara varit praktiskt. Motsvarigheten är ju att jag inte hade kunnat låta min son ta bussen till grannbyn själv om jag inte hade körkort. Vad skulle jag ha gjort om han missade bussen då lixom?
Komplettering:

Om jag visste att mina barn skulle iväg och supa någonstans hade jag så klart varit nykter.
Men mina barn får inte dricka alkohol, så det är svårt att veta när och om det händer.

Så eftersom det förekommer att barn blir misshandlade när ingen ser, så ska man inte reagera på de dåligheter de kan råka ut för i offentligheten? Jag fattar verkligen verkligen inte logiken...

Men de här ungdomarna hade inte råkat ut för något. Vad vi vet var de kanske på väg hem efter en festkväll.

Jag är dessutom nyfiken på var Polisen mötte upp mtp att ungdomarna färdades på en buss.

Så var det definitivt när jag var liten. Vi som hade många övriga fritidsintressen var vid respektive anläggning där i stället och en hel del av oss gick förbundens ungdomsledarutbildningar när vi blev äldre. Det fanns en fritidsgård i min högstadieskola men jag var aldrig där annat än när jag handlade i kiosken som fanns utan jag var i stallet på fritiden i stället. Har inget minne av att det var andra än de "stökiga" ungarna som var på fritidsgården 😅 vissa av dom hade det säkert inte så lätt men inte ville jag umgås med dom för det.
Nej, jag ser verkligen enbart positivt på miljöer där stökiga ungar får göra vettiga saker med vettiga vuxna! Tex skejta och spela teater.

Komplettering:

Om jag visste att mina barn skulle iväg och supa någonstans hade jag så klart varit nykter.
Men mina barn får inte dricka alkohol, så det är svårt att veta när och om det händer.
Jag var istället för att försöka förbjuda alkohol, noga med att lära tonåringarna att de ska ha ätit och druckit vatten innan. Jag betalar gärna en pizza, tex. Och så att de skulle vara noga med att alla kom hem säkert, gärna ta med sig kompisar från landsbygden hem till oss så de inte behöver vänta på bussen i en evighet etc. Det har funkat.

Jag var istället för att försöka förbjuda alkohol, noga med att lära tonåringarna att de ska ha ätit och druckit vatten innan. Jag betalar gärna en pizza, tex. Och så att de skulle vara noga med att alla kom hem säkert, gärna ta med sig kompisar från landsbygden hem till oss så de inte behöver vänta på bussen i en evighet etc. Det har funkat.
Eftersom jag inte vill att mina barn ska dricka alkohol så blir det motsägelsefullt.

Däremot har vi lagt mycket mer fokus på att få dem att förstå att de ska vara snälla, vara rädda om sig, ta hand om varandra och alltid, alltid, alltid höra av sig om det är något.

Men de här ungdomarna hade inte råkat ut för något. Vad vi vet var de kanske på väg hem efter en festkväll.

Jag är dessutom nyfiken på var Polisen mötte upp mtp att ungdomarna färdades på en buss.
De är minderåriga och aspackade, det är att det hänt något. Du vet väll att Polisen omhändertar minderåriga som är fulla och kör hem dom om de kan? Anledningen till att man gör det är för att man vill att någon ska övervaka ungdomen så den inte blir alkoholförgiftad, råkar somna och kvävas av sina spyor eller skada sig/utsättas för något brott. Likvärdigt packade vänner i samma ålder brukar inte räknas som tillförlitliga att ha det ansvaret.

Eftersom jag inte vill att mina barn ska dricka alkohol så blir det motsägelsefullt.

Däremot har vi lagt mycket mer fokus på att få dem att förstå att de ska vara snälla, vara rädda om sig, ta hand om varandra och alltid, alltid, alltid höra av sig om det är något.
Jag önskar inte direkt att ungdomarna blir nykterister som vuxna. Det är så klart upp till dem, men inte ett mål med uppfostran för mig.

Jag bedömde det orealistiskt att de inte skulle dricka under tonåren, och då tyckte jag att de behöver känna till grundläggande säkerhet kring alkohol. Jag avrådde med kraft från sprit, tex, och förklarade varför förstås.

Nu känner jag inte @LadySara, men för att en random främling ska reagera och ingripa nuförtiden så brukar det behövas lite mer än gott humör på väg hem från en festkväll. Så "inte råkat ut för något" tycker jag inte vi kan anta. Och varför denna undran om var polisen mötte upp? Det låter som du ifrågasätter att händelsen alls är sann, och jag förstår fortfarande inte hur barnen som får stryk hemma utan att nån ser kommer in i bilden.

Jag önskar inte direkt att ungdomarna blir nykterister som vuxna. Det är så klart upp till dem, men inte ett mål med uppfostran för mig.

Jag bedömde det orealistiskt att de inte skulle dricka under tonåren, och då tyckte jag att de behöver känna till grundläggande säkerhet kring alkohol. Jag avrådde med kraft från sprit, tex, och förklarade varför förstås.
När barnen är vuxna får dom göra som dom vill.

Jag lutar mig på evidens. Barn som inte får dricka alkohol för sina föräldrar har en senare alkoholdebut och dricker mindre än barn som tillåts dricka för sina föräldrar. Det betyder inte att jag nödvändigtvis tror att de inte kommer dricka alkohol fören de fyller 18 men det är onödigt att mer eller mindre uppmuntra det.

Vi pratar om alkohol, det blir naturligt eftersom både jag och deras pappa dricker alkohol då och då. Det är en del av livet, vi pratar om bilkörning också, även om dom inte får köra bil.

Ja jag kanske läste in i flera inlägg att man ansåg att det alltid ska finnas en vuxen som har ansvar. För mig betyder det då att den vuxna måste vara i närheten och se vad ungdomarna gör (vilket jag ställer mig emot). Hur kan du annars ha ansvar om du sitter hemma och har noll koll?
Jag tycker att det verkar extremt överdrivet att en förälder alltid måste vara helnykter när ens ungdom är iväg ensam. Så länge man svarar och finns där när hen behöver hjälp, vilket man kan vara även om man tagit ett glas vin till maten.
Håller med. Vi bor i stan, när mina tonåringar är ute på kvällarna så är de på gångavstånd. Jag tar nog gladeligen en öl eller ett glas vin även om de är ute - köra bil kan jag inte göra oavsett, för jag har ingen, och så redlös att jag inte kan svara i telefon och möta upp nånstans blir jag aldrig, barn eller inte barn.

Skulle jag undra var de är för att det börjar bli sent, så messar jag och så svarar de. Men det händer i princip aldrig. De brukar komma hem i rimlig tid. De har inga tider att passa, det enda vi har sagt att om man är hos en kompis och hade tänkt stanna längre än 22, så är det bra om man hör av sig, så man inte behöver bli orolig. Det tycker de är rimligt. För egen del ser jag till att hålla ett öga på telefonen om de är själva, så att jag ser om de hör av sig.

När de var yngre blev de lite mer drillade i att lära sig vara lite streetsmarta, hålla sig undan bråkmakare och missbrukare, och kunna navigera kollektivtrafiken självständigt, hålla mobilen laddad men inte gå och vifta med dem så det blir onödig rånrisk, och så vidare. Vanligt stadsvett, så att man kan vara ute säkert på egen hand.

Sånt är ju också ett sätt att ta föräldraansvar, även om det inte yttrar sig så att vi sitter nyktra bredvid telefonen med bilnycklarna i handen så fort barnen lämnar hemmet. Tanken är ju att lära dem hantera frihet och eget ansvar så att det aldrig behöver komma ett samtal från polisen att de hittats klockan tre på natten i en buske med alkoholförgiftning.

När barnen är vuxna får dom göra som dom vill.

Jag lutar mig på evidens. Barn som inte får dricka alkohol för sina föräldrar har en senare alkoholdebut och dricker mindre än barn som tillåts dricka för sina föräldrar. Det betyder inte att jag nödvändigtvis tror att de inte kommer dricka alkohol fören de fyller 18 men det är onödigt att mer eller mindre uppmuntra det.

Vi pratar om alkohol, det blir naturligt eftersom både jag och deras pappa dricker alkohol då och då. Det är en del av livet, vi pratar om bilkörning också, även om dom inte får köra bil.
Vi gör samma, jag tycker det är enklast. När de är arton kan vi bjuda på alkohol hemma, inte förr. Enligt statistiken har ju drickandet bland ungdomar gått ned, och det är vad vi ser också. Det är mindre alkohol i omlopp nu än när jag var i den åldern.

Vi bor i närheten av ett par hotspots för drogförsäljning som polisen larmat om, så vi har sagt att de ska hålla sig undan dem kvällstid, för säkerhets skull. Droghandel —> missbrukare —> våldsrisk.

Här är galet mkt du tolkat in som ingen skriver.
Ingen absolut ingen har skrivit att ungdomar ska ha en vuxen i släptåg hela tiden.
Däremot att ha tillgång till en vuxen person när de är ute onyktra själva är ju ett rätt vettigt föräldraansvar att ta.
Det skenade iväg i massa konstiga påstående angående att ha körkort, äga bil mm.
Sorgligt att det ska vara så omöjligt att avstå det enda glas vinet till maten ibland.
Men varför måste man avstå? Så länge man tar sitt ansvar om något händer? Det är ju det ingen av er kan svara på. Vad är det som är då hemskt med att ta ett glas vin? Blir man automatiskt helt handlingsförlamad då och ger blanka fan i sitt barn?

Men varför måste man avstå? Så länge man tar sitt ansvar om något händer? Det är ju det ingen av er kan svara på. Vad är det som är då hemskt med att ta ett glas vin? Blir man automatiskt helt handlingsförlamad då och ger blanka fan i sitt barn?
Inte kan svara på? Klart man kan bolla över det på någon annan om man är onykter själv. Dock anser jag att det är man själv som har ansvaret, samt i mitt fall va det helt ointressant att föredra ett glas vin. Hur kan det vara så provocerande?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka