Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Iaf i storstäderna och säkert på lite mindre orter också så kan man beställa en taxi/uber/bolt till barnet så denne kommer hem. Bolt och uber är bra eftersom man kan betala den i förväg och meddela föraren att det är en berusad ungdom. Sedan är väl det viktigaste att tonåringen står kvar och inte vandrar iväg någonstans. I värsta fall tar man själv en taxi/bolt/uber. Det behöver inte vara krångligare än så. Man behöver absolut inte vara nykterist bara för att man har en tonåring. Men kanske inte resa bort någonstans eller gå ut och supa sig själv full och stänga av mobilen.

Håller med. Vi bor i stan, när mina tonåringar är ute på kvällarna så är de på gångavstånd. Jag tar nog gladeligen en öl eller ett glas vin även om de är ute - köra bil kan jag inte göra oavsett, för jag har ingen, och så redlös att jag inte kan svara i telefon och möta upp nånstans blir jag aldrig, barn eller inte barn.

Skulle jag undra var de är för att det börjar bli sent, så messar jag och så svarar de. Men det händer i princip aldrig. De brukar komma hem i rimlig tid. De har inga tider att passa, det enda vi har sagt att om man är hos en kompis och hade tänkt stanna längre än 22, så är det bra om man hör av sig, så man inte behöver bli orolig. Det tycker de är rimligt. För egen del ser jag till att hålla ett öga på telefonen om de är själva, så att jag ser om de hör av sig.

När de var yngre blev de lite mer drillade i att lära sig vara lite streetsmarta, hålla sig undan bråkmakare och missbrukare, och kunna navigera kollektivtrafiken självständigt, hålla mobilen laddad men inte gå och vifta med dem så det blir onödig rånrisk, och så vidare. Vanligt stadsvett, så att man kan vara ute säkert på egen hand.

Sånt är ju också ett sätt att ta föräldraansvar, även om det inte yttrar sig så att vi sitter nyktra bredvid telefonen med bilnycklarna i handen så fort barnen lämnar hemmet. Tanken är ju att lära dem hantera frihet och eget ansvar så att det aldrig behöver komma ett samtal från polisen att de hittats klockan tre på natten i en buske med alkoholförgiftning.
Precis det här låter otroligt rimligt tycker jag!

Jag tycker inte heller att en måste vara absolutist under barnens tonårstid så länge en har någon form av backup. Uber, granne eller farmor typ.

Men jag blir alltid förvånad över hur indigerade folk blir av tanken över att inte kunna dricka alkoholhaltiga drycker.
Vi har ju avhandlat detta många gånger på Buke.
Ingen har väl i den här tråden tagit upp argumentet om hur maaaaten inte blir så god utan viiiiin?

Men är du så onykter efter ett glas vin att du inte kan ta föräldraansvar? En flaska vin är väl en sak, men ett glas?
Suck. Handlade inte om hur onykter man blir utan om att jag personligen gärna avstår det glas vinet till förmån för att kunna ta mitt ansvar istället för att bolla över det på någon annan(som ev får ordna hem barnen) Förstår fortfarande inte att det kan vara så provocerande. Nu är det dock många år sedan jag hade tonåringar.

Jag tycker inte heller att en måste vara absolutist under barnens tonårstid så länge en har någon form av backup. Uber, granne eller farmor typ.

Men jag blir alltid förvånad över hur indigerade folk blir av tanken över att inte kunna dricka alkoholhaltiga drycker.
Ingen har väl i den här tråden tagit upp argumentet om hur maaaaten inte blir så god utan viiiiin?
Backup till vad? Allt är på gångavstånd här, inklusive akutmottagning. Om det nu skulle behövas - jag har själv aldrig varit med om att en utekväll slutar på akuten, det ska ju extremt mycket till.

Detta att alltid i alla lägen kunna köra bil, som att det var det absolut viktigaste, det förstår jag inte.

Det som stör med detta med nykterheten är präktigheten, att om man inte kan avstå så borde man inte ha barn, typ. Jag dricker inte alltid alkohol en fredag, men om det är t ex en ljum sommarkväll, uteserveringarna är fulla med folk, och trevlig stämning på stan - att kunna sätta sig där med maken och ta en öl efter jobbet är en sån sak som verkligen ger tillvaron guldkant, och en av anledningarna till att vi bor här där sånt finns ett stenkast bort. Att då antingen inte kunna göra det, alternativt säga till barnen om en kompis hörde av sig en stund senare att ni får inte gå hemifrån, för vi tog en öl för en timme sen låter för mig som en försämring av livskvalitet för alla utan nytta. Varför kan inte sonen t ex gå och spela basket på skolgården en varm sommarlovskväll, samtidigt som maken och jag sitter på en uteservering 100 meter därifrån?

Suck. Handlade inte om hur onykter man blir utan om att jag personligen gärna avstår det glas vinet till förmån för att kunna ta mitt ansvar istället för att bolla över det på någon annan(som ev får ordna hem barnen) Förstår fortfarande inte att det kan vara så provocerande. Nu är det dock många år sedan jag hade tonåringar.
Men du kan väl gå och hämta barnen eller svara i telefon även om du druckit ett glas vin?

Det är den biten jag inte fattar. Om man inte har bil, varför skulle man inte kunna ta föräldraansvar för att man druckit ett glas vin?

Men du kan väl gå och hämta barnen eller svara i telefon även om du druckit ett glas vin?

Det är den biten jag inte fattar. Om man inte har bil, varför skulle man inte kunna ta föräldraansvar för att man druckit ett glas vin?
Lite så. Jag har under helgen frivillig jour för en kompis dotter som är på festival i mitt kvarter, praktiskt taget. Festivalen är inom några hundra meter från mitt hem. Ringer tjejen så skyndar jag dit, helt enkelt. Jag har fått drygt tre glas vin på restaurang under kvällen, men jag känner mig lugn i att jag kommer att kunna hantera tänkbara festivalrelaterade tonårskriser.

Även om jag vore spiknykter, ser jag inget scenario som kräver att jag kör bil. Det går fortare att cykla.

Är mer än rejält upprörd justnu så ber om ursäkt om min tråd inte är helt ok. Har precis åkt bussen hem från en tillställning. Vid busshållplatsen står några yngre ungdomar. Jag lyssnar samtidigt som jag låtsas att jag inte hör vad som sägs. Vilket resulterar i att håren reser sig på mina armar av det som avhandlas.

Vid påstigning har en av tjejerna ingen biljett å busschauffören är rejält otrevlig. Jag betalar säger jag. Det är fan 17 spänn. Kompisarna är jättetacksamna å tjejen likaså. Inser då att dom är aspackade allihopa och rejält under 18.

Efter många om och men får jag numren till målsman till dom. 2 är helt oförstående, deras barn skulle aldrig nånsin göra nått fel. Medan resten är väldigt tacksamma att dom fått hem sina tjejer hela utan att nått hemskt hänt.
Vi ska höras iimorgon.
Då 2 föräldrar tyckte att det va ju inget. Så valde jag att ringa polisen. Så nu är soc inkopplad och jag är mordhotad. Vilket jag känner är väl ok.
Ni som har ungdomar som barn va känner? ni?
Men vilket djä.... klimat i samhället det har blivit.
Säkert har någon redan skrivit samma sak, har inte läst hela tråden men du gjorde rätt.

Nu har du blivit mordhotad- det hoppas jag du polisanmält? Fruktansvärt sits du hamnat i- men jag hoppas de föräldrar som bryr sig om sina barn uppväger allt annat.

Vi behöver mer medmänsklighet- fler som du!

För mig är hänga på stan som barn/ung tonåring = vara på glid eller nära det. De andra är på träningen, hemma hos kompisar eller hemma hos sig själv.

Vänta nu, vad är det för fel med att shoppa och ta en fika 🤔?

Det är ju jättebra att barnen övar självständighet och kan navigera stan själva. Och på gymnasiet har ju de flesta egna pengar, studiebidraget och eventuella extrajobb. Ska dom inte få spendera sina pengar?

Vänta nu, vad är det för fel med att shoppa och ta en fika 🤔?

Det är ju jättebra att barnen övar självständighet och kan navigera stan själva. Och på gymnasiet har ju de flesta egna pengar, studiebidraget och eventuella extrajobb. Ska dom inte få spendera sina pengar?

Jag tolkade hänga på stan i den här tråden som kvälls/nattetid i syfte att festa när de är för unga för att komma in nånstans så de bara hänger planlöst på kvällar/nätter och då har affärer och caféer stängt.

Att på dagtid gå på stan och shoppa och fika kallar inte jag hänga på stan.

Jag tolkade hänga på stan i den här tråden som kvälls/nattetid i syfte att festa när de är för unga för att komma in nånstans så de bara hänger planlöst på kvällar/nätter och då har affärer och caféer stängt.

Att på dagtid gå på stan och shoppa och fika kallar inte jag hänga på stan.
Min äldste går ibland på promenad med sin bästa kompis kvällstid. De bor nån kilometer ifrån varandra och går inte i samma skola längre, så de brukar gå så de ses nånstans mittemellan, och så går de och snackar en timme eller så. Jag har kategoriserat det som att ”hänga på stan”. Även om syftet inte alls är att festa. De gillar att prata med varandra, bara.

Att hänga på stan nattetid i syfte att festa som femtonåring - där skulle jag nog också tycka att det ringde varningsklockor, om barnen ville göra det.

Det jag reagerar på är att man verkar tro att ett glas vin eller två gör att man blir helt oförmögen att agera ansvarsfullt samt de illa dolda antydningarna om att den som vill ta ett glas vin eller två en fredagskväll har alkoholproblem. Jag förstår å andra sidan att man inte dricker alkohol ifall ett glas vin gör en så påverkad att det behövs uttänkta backup-planer ifall något oväntat händer.

Det jag reagerar på är att man verkar tro att ett glas vin eller två gör att man blir helt oförmögen att agera ansvarsfullt samt de illa dolda antydningarna om att den som vill ta ett glas vin eller två en fredagskväll har alkoholproblem. Jag förstår å andra sidan att man inte dricker alkohol ifall ett glas vin gör en så påverkad att det behövs uttänkta backup-planer ifall något oväntat händer.
Så har inte jag tolkat något inlägg.
Dock stämmer det att man behöver ha back up planer om man druckit några glas vin. Alldeles för många som sätter sig bakom ratten med allkohol i kroppen. Sen är det fel att tolka in dolda antydningar som du gör. Bättre o läsa vad som skrivs än hitta på egna tolkningar.

Dock stämmer det att man behöver ha back up planer om man druckit några glas vin. Alldeles för många som sätter sig bakom ratten med allkohol i kroppen. Sen är det fel att tolka in dolda antydningar som du gör. Bättre o läsa vad som skrivs än hitta på egna tolkningar.

Men är det någon här som har antytt att de inte tycker att man som förälder bör ha en annan plan än att sätta sig bakom ratten med alkohol i kroppen, om barnet behöver hämtas?

Det som jag tyckte var lite provocerande uttryckt i ett tidigare inlägg var att du kallade den typen av alternativa lösningar för att inte ta ansvaret själv, utan lämna över det på någon annan. Du kanske inte menade så, men i sammanhanget och det som andra skrivit, så är det lätt att tolka det så.

Så du tycker att föräldrar utan körkort/bil måste ha en konstant aktiv backup plan för att de inte kan köra ifall barnet behöver det? Eller vad är din poäng egentligen?

Jag tror att de flesta i tråden svarar utifrån sina egna perspektiv? Vi bor långt ut på landet dit inga bussar går. Om jag ska kunna hämta mitt barn måste jag eller pappan vara nykter och kunna sätta oss bakom ratten. För oss finns inga andra möjligheter.

Många andra som svarar i tråden har kanske gångavstånd eller tillgång till bra kollektivtrafik och då blir svaren annorlunda?

Jag tror att de flesta i tråden svarar utifrån sina egna perspektiv? Vi bor långt ut på landet dit inga bussar går. Om jag ska kunna hämta mitt barn måste jag eller pappan vara nykter och kunna sätta oss bakom ratten. För oss finns inga andra möjligheter.

Många andra som svarar i tråden har kanske gångavstånd eller tillgång till bra kollektivtrafik och då blir svaren annorlunda?
Precis. Där jag bor går det verkligen inte att ta sig hem själv med någon typ av kollektivtrafik, så då krävs det att föräldrar/någon annan kan hämta om det skulle hända något oförutsett och att ett barn behöver hjälp.

Ja, det tror jag också. Men då blir det konstigt att blanda in huruvida man tar sitt föräldraansvar eller inte, om man dricker ett glas vin och därmed inte är körbar. Det är ju då inte alkoholen som är den största begränsningen för vad man kan göra för sitt barn, utan hur/var man bor.

Jag hoppas verkligen att ingen har tolkat alkoholdiskussionen som att föräldrar bör dricka alkohol trots att man inte vill, eller om då stänger sitt enda alternativ för att hjälpa sitt barn. Det tror jag ingen menat. Jag tror att det som de flesta reagerar på är när det sägs i allmänhet att alkoholintag skulle innebära att man inte tar ansvar. Men är man tydlig med att jag avstår, eftersom det hos oss inte finns några andra alternativ än att sätta mig själv bakom ratten, är det naturligtvis inget konstigt.

Det är provocerande att man tycker att man är olämplig förälder om man inte är någon form av nykterist/absolutist och att man inte skulle kunna ta sitt ansvar efter ETT glas vin.
Jag anser inte heller att det är att lämpa över ansvaret att hämta sitt barn på andra sätt än att själv framföra bilen.
Det som provocerar är ditt svartvita tänk. Det finns fler sätt att leva sitt liv på utan att brista i omdöme och ansvar. Det handlar inte om alkoholen i sig.
Plus att de flesta föräldrar faktiskt inte behöver åka och hämta hem sina barn titt som tätt om kvällarna.

Ja, det tror jag också. Men då blir det konstigt att blanda in huruvida man tar sitt föräldraansvar eller inte, om man dricker ett glas vin och därmed inte är körbar. Det är ju då inte alkoholen som är den största begränsningen för vad man kan göra för sitt barn, utan hur/var man bor.

Jag hoppas verkligen att ingen har tolkat alkoholdiskussionen som att föräldrar bör dricka alkohol trots att man inte vill, eller om då stänger sitt enda alternativ för att hjälpa sitt barn. Det tror jag ingen menat. Jag tror att det som de flesta reagerar på är när det sägs i allmänhet att alkoholintag skulle innebära att man inte tar ansvar. Men är man tydlig med att jag avstår, eftersom det hos oss inte finns några andra alternativ än att sätta mig själv bakom ratten, är det naturligtvis inget konstigt.

När vi är på lantstället (med alla barnen på plats) brukar vi f ö ha som vana att någon vuxen med körkort håller sig nykter tills att middagen är klar, för vi lyckas ofta glömma något som måste nödinhandlas...🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?