Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Jag håller med i sak, men varför i hela friden skulle hela Sverige känna till vad en/några fritidsgård/ar i Stockholm heter? :D

Fryshuset är väldigt känt, bla för att de försökte omvända skinnskallar. Det programmet lades ner efter ett rätt välpublicerat mord någon gång på 90-talet men Fryshuset var en av de första institutionerna att ytterst högljutt hävda att utanförskap botas med kontakt och dialog. Att de sedan inte hade en tillräckligt bra plan för genomförandet gör inte att tanken som sådan var fel.

Edit: Fryshuset var verkligen ett begrepp under min uppväxt, trots att jag bodde på vischan.

Jag håller med i sak, men varför i hela friden skulle hela Sverige känna till vad en/några fritidsgård/ar i Stockholm heter? :D
Fryshuset är ganska frekvent med i riksmedia på både gott och ont. Senaste för några veckor sedan på grund av något kulturprojekt har jag för mig.

Oavsett, personligen, tycker jag det är enorm skillnad på 17, kanske till och med 16åringar som tagit några folköl eller 3.5 cider och blivit lite berusade eller 13-14 åringar som dricker starköl och sprit och är aspackade.

Fryshuset är väldigt känt, bla för att de försökte omvända skinnskallar. Det programmet lades ner efter ett rätt välpublicerat mord någon gång på 90-talet men Fryshuset var en av de första institutionerna att ytterst högljutt hävda att utanförskap botas med kontakt och dialog. Att de sedan inte hade en tillräckligt bra plan för genomförandet gör inte att tanken som sådan var fel.

Edit: Fryshuset var verkligen ett begrepp under min uppväxt, trots att jag bodde på vischan.
Varför det där med fritidsgårdar ens kom upp, var ju för att det sades att som fritidsledare har man örnkoll på alla ungdomar och vad de gör på kvällarna.

Och då menade jag på att absolut kan man ha koll på de ungdomar som går till fritidsgården där man jobbar, men alla ungdomar går inte dit. Väldigt många gör det aldrig. De där stillsamma typerna, eller de som gör annat, dyker liksom aldrig ens upp på fritidsledarens radar.

Fryshuset är ju välkänt, men därifrån till att säga att de som jobbar där vet hur varenda tonåring på Söder tänker idag är ju steget väldigt långt. Mina barn känner till Fryshuset, men det är ju också välkänt att verksamheten riktar sig till dem som har det struligt i skolan. Eller det är åtminstone den bild mina barn har fått, rätt eller fel. Om jag skulle fråga personalen där hur mina barn tänker kring alkohol och vad de gör när de är lediga skulle de inte ha en susning. Helt rimligt, eftersom de aldrig träffats.

Varför det där med fritidsgårdar ens kom upp, var ju för att det sades att som fritidsledare har man örnkoll på alla ungdomar och vad de gör på kvällarna.

Och då menade jag på att absolut kan man ha koll på de ungdomar som går till fritidsgården där man jobbar, men alla ungdomar går inte dit. Väldigt många gör det aldrig. De där stillsamma typerna, eller de som gör annat, dyker liksom aldrig ens upp på fritidsledarens radar.

Fryshuset är ju välkänt, men därifrån till att säga att de som jobbar där vet hur varenda tonåring på Söder tänker idag är ju steget väldigt långt. Mina barn känner till Fryshuset, men det är ju också välkänt att verksamheten riktar sig till dem som har det struligt i skolan. Eller det är åtminstone den bild mina barn har fått, rätt eller fel. Om jag skulle fråga personalen där hur mina barn tänker kring alkohol och vad de gör när de är lediga skulle de inte ha en susning. Helt rimligt, eftersom de aldrig träffats.
Nu bor inte jag i stockholm, men min vän gör och tillhör upptagningsområdet för hammarby sjöstads fritidsgård som drivs av fryshuset. Enligt henne är alla välkomna dit och flera av de fritidsledare som jobbar där har också vissa dagar i skolorna så att säga att det är för de som har det struligt i skolan är lite förenklat tycker jag. Däremot om barnen, liksom mina, har andra intressen på fritiden, till exempel tio hästar i stallet som dottern har eller alla sina bästa kompisar via spelvärlden som sonen har, så är det så klart kanske inte så att just de ungdomarna hänger på fritidsgårdarna. Det är väl ingen raketforskning att det kanske är de som inte har något sportevenemang eller annat att göra på kvällarna som hittar sin plats där?

Men @Luff har inte skrivit var hen jobbar, tvärtom skrev hen att hen har "100-års erfarenhet". Du tar dig ändå rätten att bestämma att @Luff inte vet.

Vi är många som har skrivit att det finns fritidsledare på många skolor, då träffar man alla ungdomar.

Dessutom kan man ju ha arbetat på väldigt många olika platser och i olika verksamheter, vilket ger en mycket bred erfarenhet. Förutom den kunskap man så klart fått genom utbildning.

Det är lite som att säga att psykologer inte kan något om människor i allmänhets psykiska och kognitiva hälsa, för dom träffar bara människor med psykisk sjukdom, utan att veta var personen jobbar eller har för erfarenhet.

Som tillägg till vad de andra skrivit så är ju också lite missvisande att beskriva Fryshuset som enbart fritidsgårdar. Det är en stiftelse med mängder av olika aktiviteter och program och utbildningar för unga inom kultur, idrott, entreprenörskap m.m.

Fryshuset finns dessutom numer på ett tiotal platser i Sverige, inte bara i Stockholm. Även om verksamheten i Stockholm är absolut störst.

Jag har ingen aning om varför du just citerade mig. Mitt inlägg var ett svar till @Sel att just Fryshuset är/var ett välkänt begrepp för många, trots att en inte bor i Sthlm.

Det känns som att du halmgubbar rätt rejält och drar allt till absurda ytterligheter (samt verkar tro att vissa som deltar i tråden är korkade).

Fryshuset är ju välkänt, men därifrån till att säga att de som jobbar där vet hur varenda tonåring på Söder tänker idag är ju steget väldigt långt. Mina barn känner till Fryshuset, men det är ju också välkänt att verksamheten riktar sig till dem som har det struligt i skolan. Eller det är åtminstone den bild mina barn har fått, rätt eller fel.
Hänger inte med nu, du kände ju inte till att ungdomar går till fritidsgårdar men du känner till Fryshuset? 🤔

Det är lite som att säga att psykologer inte kan något om människor i allmänhets psykiska och kognitiva hälsa, för dom träffar bara människor med psykisk sjukdom, utan att veta var personen jobbar eller har för erfarenhet.

Fast psykologer träffar ju inte de psykiskt friska personerna utan det urval de träffar är inte representativt för befolkningen generellt. Hur ska de inte ha utvecklat en något snedvriden syn på folks psykiska hälsa?

Jag var tvungen att googla nu. Min lilla (till ytan stora) kommun har fyra fritidsgårdar. Jag utgick ifrån att de fanns men hade ingen koll på var och denna tråd fick mig att undra om det inte är så självklart som jag trodde.

Jag tror aldrig jag besökte nån fritidsgård som ungdom, antagligen för att jag skulle hinna rida 2-3 hästar efter skolan. Men jag visste förstås att de fanns.

Alla hästmänniskor kanske har hört talas om Strömsholm. Dom hade fritidsledarutbildning under många år. Gissa vart dom personerna skulle arbeta? Sen har vi Sveriges alla naturbruksskolor. Med internat där bland andra jag haft min arbetsplats sedan 2021. Där finns det personal på em /kvällar med ansvar för elevernas fritid. Men jag antar att i @Mabuse värld så är elever som läser inriktningar som häst, trädgård, skog, lant, djursjukvård, hundsport, naturturism med mera någon form av vrålsupande ligister? Vi utbildar framtidens entreprenörer i dom gröna näringarna. Och innan det så så jobbade jag med att coacha i första hand gymnasielever med egna arrangemang som modevisningar, konstutställningar, spelkonvent, livespelningar - det ungdomar ville göra. Samtidigt som jag tillsammans med många fritidsledarkollegor såg till att högstadieelever kunde tryggt gå på allt detta då det var drogfria tillställningar. Det blir ju lite fånigt att rabbla upp mitt cv. Men. Jag jobbade några år som ledare på Sommarbarnsbyråns lovläger. Vet ni vad? Många av barnen var DIPLOMATBARN. Tänk va världen är full av möjligheter. Vad jag vill förstärka är synen på att personer som jobbar aktivt med att ALLA ungdomar ska ha en trygg fritid inte alltid är en person som springer omkring i träningsoverall i utanförskapsområden och delar ut pingisrack.

Fast psykologer träffar ju inte de psykiskt friska personerna utan det urval de träffar är inte representativt för befolkningen generellt. Hur ska de inte ha utvecklat en något snedvriden syn på folks psykiska hälsa?
Precis. Psykologer vet förstås jättemycket om hur de som söker hjälp hos psykolog mår, och vilka problem de har. Men inte om befolkningen i stort, de får ju träffa ett snett urval. Så de kan säga: Människor som söker hjälp mår såhär. Men inte: Jag vet hur alla mår, för jag är psykolog.

Så du menar alltså att en psykolog inte har bättre kunskap om hur människor överlag fungerar psykiskt än gemene man?

Wow.
Jag tänker att en psykolog har väl läst psykologi på universitetet, rimligen. Och då fått lära sig lite metodkunskaper, hur representativt urval och bias funkar. Så jag hoppas verkligen att psykologen inte säger att ”Jag vet hur alla mår och vad de gör på helgerna, för jag är psykolog och träffar alla på min mottagning!”.

Att göra representativa urval är svårt. Ens när det är själva syftet, och man är specialutbildad i just det. Att generalisera utifrån ett snett urval leder fel.

Och återigen. Det går inte att se på en grupp tonåringar och avgöra om dom är 14, 16 eller 18 år gamla. Inte en suck. Du kan heller inte avgöra från vilken "samhällsgrupp" dom kommer. Dom är till 90 % kameolonter utan konsekvenstänk med en mobiltelefon. ALLT kan hända.

Alla hästmänniskor kanske har hört talas om Strömsholm. Dom hade fritidsledarutbildning under många år. Gissa vart dom personerna skulle arbeta? Sen har vi Sveriges alla naturbruksskolor. Med internat där bland andra jag haft min arbetsplats sedan 2021. Där finns det personal på em /kvällar med ansvar för elevernas fritid. Men jag antar att i @Mabuse värld så är elever som läser inriktningar som häst, trädgård, skog, lant, djursjukvård, hundsport, naturturism med mera någon form av vrålsupande ligister? Vi utbildar framtidens entreprenörer i dom gröna näringarna. Och innan det så så jobbade jag med att coacha i första hand gymnasielever med egna arrangemang som modevisningar, konstutställningar, spelkonvent, livespelningar - det ungdomar ville göra. Samtidigt som jag tillsammans med många fritidsledarkollegor såg till att högstadieelever kunde tryggt gå på allt detta då det var drogfria tillställningar. Det blir ju lite fånigt att rabbla upp mitt cv. Men. Jag jobbade några år som ledare på Sommarbarnsbyråns lovläger. Vet ni vad? Många av barnen var DIPLOMATBARN. Tänk va världen är full av möjligheter. Vad jag vill förstärka är synen på att personer som jobbar aktivt med att ALLA ungdomar ska ha en trygg fritid inte alltid är en person som springer omkring i träningsoverall i utanförskapsområden och delar ut pingisrack.
Oj. Nej, men du kanske kan föreställa dig att det också existerar tonåringar som inte går de gymnasieprogrammen? Det betyder inte att alla andra är ligister, men det är väldigt många som går teoretiska program.

Att de som har det gott ställt inte kan ha problem har jag aldrig påstått. Bara att det finns väldigt många tonåringar som inte träffar fritidsledare.

Det måste man väl kunna acceptera?

Jag är fritidsledare i grunden (och för alltid i hjärtat) och jobbade 12 år med ungdomsverksamhet i kommunen. Jag har jobbat på traditionell fritidsgård, i riktad separatistisk verksamhet för Hbtq-ungdomar, på kulturhus och i nära samarbete med skola. Därefter har jag jobbat inom civilsamhället med projekt som inneburit att jag åkt runt i Sverige och utbildat fritidsledare i olika verksamheter. Jag tycker att jag sett väldigt många olika verksamheter, i storstad och på landsbygd från norr till söder.

Självklart har man som fritidsledare inte koll på alla ungdomar men det är en yrkesroll som handlar om att bygga bärande relationer och att ha ett salutugent förhållningssätt. Som fritidsledare är man en trygg vuxen som inte har ett maktövertag i form av tex betygssättning och jag skulle säga att det underlättar relationsbyggandet. Vissa ungdomar har man en nära och långvarig relation till men överlag har man ganska bra koll även på större grupper. En kommuns ungdomsverksamhet når givetvis inte alla ungdomar, och alla ungdomar har inte behov av det heller, men att tro att det mestadels är ungdomar på glid som fritidsledare har kontakt med känns lite väl mycket 1980 ish.

Oj. Nej, men du kanske kan föreställa dig att det också existerar tonåringar som inte går de gymnasieprogrammen? Det betyder inte att alla andra är ligister, men det är väldigt många som går teoretiska program.

Att de som har det gott ställt inte kan ha problem har jag aldrig påstått. Bara att det finns väldigt många tonåringar som inte träffar fritidsledare.

Det måste man väl kunna acceptera?
Du är ju helt faktaresistent. Vi jobbar INTE med problem. Vi jobbar med ungdomars fritidsintressen. När jag säger konstutställningar och modevisningar. Vad tänker du då? Kyrkans konfirmander? Fylla och problem? Seglarläger? Gängkriminella?

Jag är fritidsledare i grunden (och för alltid i hjärtat) och jobbade 12 år med ungdomsverksamhet i kommunen. Jag har jobbat på traditionell fritidsgård, i riktad separatistisk verksamhet för Hbtq-ungdomar, på kulturhus och i nära samarbete med skola. Därefter har jag jobbat inom civilsamhället med projekt som inneburit att jag åkt runt i Sverige och utbildat fritidsledare i olika verksamheter. Jag tycker att jag sett väldigt många olika verksamheter, i storstad och på landsbygd från norr till söder.

Självklart har man som fritidsledare inte koll på alla ungdomar men det är en yrkesroll som handlar om att bygga bärande relationer och att ha ett salutugent förhållningssätt. Som fritidsledare är man en trygg vuxen som inte har ett maktövertag i form av tex betygssättning och jag skulle säga att det underlättar relationsbyggandet. Vissa ungdomar har man en nära och långvarig relation till men överlag har man ganska bra koll även på större grupper. En kommuns ungdomsverksamhet når givetvis inte alla ungdomar, och alla ungdomar har inte behov av det heller, men att tro att det mestadels är ungdomar på glid som fritidsledare har kontakt med känns lite väl mycket 1980 ish.
Oj, vi har kanske träffats några gånger. Det är ju ett stort nätverk. Och det enda en är säker på är att en aldrig kan vara säker på vad som ska hända.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka