Det kan vi nog ha gjort! Ja det är ju fantastiskt med yrket! Jag saknar detOj, vi har kanske träffats några gånger. Det är ju ett stort nätverk. Och det enda en är säker på är att en aldrig kan vara säker på vad som ska hända.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan vi nog ha gjort! Ja det är ju fantastiskt med yrket! Jag saknar detOj, vi har kanske träffats några gånger. Det är ju ett stort nätverk. Och det enda en är säker på är att en aldrig kan vara säker på vad som ska hända.
Jag har aldrig sett en stridsvagn på min tomt. Så då väljer jag att tro att dom inte finns. Trots att jag bor i ett område med flera regementen. Alltså dom kanske finns där det är krig. Men jag har aldrig sett några i min skog.Finns verkligen fritidsgårdar? Jag har aldrig i hela mitt liv stött på nån i verkligheten. Bara hört talas om dem. Det närmsta en fritidsgård jag kommit är ridskolan när jag var liten. Vi var många som hängde där även dagar vi inte hade nån ridlektion.
Eller är fritidsgårdar nåt som finns i utsatta områden för att fånga upp ungdomar på glid? Det hade förklarat varför jag aldrig stött på nån.
Fryshuset är väldigt känt, bla för att de försökte omvända skinnskallar. Det programmet lades ner efter ett rätt välpublicerat mord någon gång på 90-talet men Fryshuset var en av de första institutionerna att ytterst högljutt hävda att utanförskap botas med kontakt och dialog. Att de sedan inte hade en tillräckligt bra plan för genomförandet gör inte att tanken som sådan var fel.
Edit: Fryshuset var verkligen ett begrepp under min uppväxt, trots att jag bodde på vischan.
Fryshuset är ju välkänt, men därifrån till att säga att de som jobbar där vet hur varenda tonåring på Söder tänker idag är ju steget väldigt långt. Mina barn känner till Fryshuset, men det är ju också välkänt att verksamheten riktar sig till dem som har det struligt i skolan. Eller det är åtminstone den bild mina barn har fått, rätt eller fel. Om jag skulle fråga personalen där hur mina barn tänker kring alkohol och vad de gör när de är lediga skulle de inte ha en susning. Helt rimligt, eftersom de aldrig träffats.
Nja, Fryshuset har bl a en basketförening. Alldeles vanlig basketförening som är med i seriespelen i Stockholm och deltar i ungdoms-SM. Så att det bara skulle "riktar sig till dem som har det struligt i skolan" känns tveksamtVarför det där med fritidsgårdar ens kom upp, var ju för att det sades att som fritidsledare har man örnkoll på alla ungdomar och vad de gör på kvällarna.
Och då menade jag på att absolut kan man ha koll på de ungdomar som går till fritidsgården där man jobbar, men alla ungdomar går inte dit. Väldigt många gör det aldrig. De där stillsamma typerna, eller de som gör annat, dyker liksom aldrig ens upp på fritidsledarens radar.
Fryshuset är ju välkänt, men därifrån till att säga att de som jobbar där vet hur varenda tonåring på Söder tänker idag är ju steget väldigt långt. Mina barn känner till Fryshuset, men det är ju också välkänt att verksamheten riktar sig till dem som har det struligt i skolan. Eller det är åtminstone den bild mina barn har fått, rätt eller fel. Om jag skulle fråga personalen där hur mina barn tänker kring alkohol och vad de gör när de är lediga skulle de inte ha en susning. Helt rimligt, eftersom de aldrig träffats.
Kan inte ens med bästa vilja se Lindome eller Hovås som utsatta områden.Finns verkligen fritidsgårdar? Jag har aldrig i hela mitt liv stött på nån i verkligheten. Bara hört talas om dem. Det närmsta en fritidsgård jag kommit är ridskolan när jag var liten. Vi var många som hängde där även dagar vi inte hade nån ridlektion.
Eller är fritidsgårdar nåt som finns i utsatta områden för att fånga upp ungdomar på glid? Det hade förklarat varför jag aldrig stött på nån.
Men läser du vad jag skriver? Jag har bland annat jobbat i ett kulturhus i en stad. Jag har projektlett otaliga aktiviteter. Jag är 59 år och har jobbat med barn och ungdomar på OLIKA platser och på extremt olika arbetsplatser sen jag var 14.Oj. Nej, men du kanske kan föreställa dig att det också existerar tonåringar som inte går de gymnasieprogrammen? Det betyder inte att alla andra är ligister, men det är väldigt många som går teoretiska program.
Att de som har det gott ställt inte kan ha problem har jag aldrig påstått. Bara att det finns väldigt många tonåringar som inte träffar fritidsledare.
Det måste man väl kunna acceptera?
Fritidsledare/fältassistentern möter ungdomarna i den här kommunen garanterat om de hänger på stan.Jag håller med. Fritidsledare vet jag inte var min tonåring skulle möta.
Beror väl på om det är en fritidsgård eller en ungdomsgård.Men hänger högstadie- och gymnasieungdomarna på fritidsgården, alltså?
Nu blandar du äpplen och päroin igen.Jag tänker att det är ganska olika i olika områden, beroende på hur kommunen satsar.
När jag var liten fanns det en fritidsgård i mellanstadiet, inte på högstadiet. Nu bor jag i en annan kommun, för mina barn, idag tonåringar, så slutade de gå till fritids när de var 11-12. Sen dess har de inte varit där. Nu som tonåringar träffar de inga fritidspedagoger alls. Säkert befinner de sig på en skolgård samtidigt som en fritidspedagog någon gång, eller åtminstone i samma byggnad, men därifrån till att en fritidspedagog med säkerhet skulle kunna uttala sig om vad mina barn gör på nätterna är steget långt.
Återigen, det stärker väl bara mitt argument? Om man jobbar på en fritidsgård, så innebär inte det att man vet vad alla gör på kvällarna. För då är fritidsgården stängd.Nu blandar du äpplen och päroin igen.
Den fritidsverksmhet som finns i anslutning till skolan gör inga nattpass.
Det gör däremot fritidsledare/fältassiastenter vars arbetsuippgift bl.a ÄR att ha vuxen närvaro på stan vid evenemang eller annat som drar ungdomspublik.
Nä fritidsgården är här öppen till 22 vardagar och 00 fredag/lördagÅterigen, det stärker väl bara mitt argument? Om man jobbar på en fritidsgård, så innebär inte det att man vet vad alla gör på kvällarna. För då är fritidsgården stängd.
Och om man är fältassistent, ja, då vet man vad de ungdomar som är ute på stan gör. Men rimligen har man ju ingen koll på de som är hemma eller hos kompisar? Man träffar ett snett urval ungdomar, nämligen de som hänger på stan. De som inte hänger på stan träffar man inte. Så om en fältassistent säger ”Alla ungdomar hänger på stan på nätterna, det vet jag för jag jobbar där”, så stämmer inte det.
Frågan var ju: Om man är fritidsledare, har man då koll på vad alla tonåringar gör på kvällar och nätter?
Jag skulle säga att svaret är nej. Man träffar inte ett representativt urval tonåringar i den rollen. Vissa grupper träffar man många av, andra inte alls.
Precis, för mig är det främmande att de skulle ha koppling till skolan.Det är nog det vanliga? Alltså att det är separat.
Tyvärr är det så. Helt galet enligt mig att inte åtminstone en förälder är i körbart skick om man har ungdomar ute på vift.men å andra sidan väldigt normalt att inte vara körbar en fredag/lördag.