Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Tja, som jag läser tråden här verkar det finnas föräldrar som anser att det inte behövs och hellre tillbringar kvällen med vin än att stå stand by.
Dels delar inte alla barn din syn att det är obehagligt med vuxna som druckit ett glas vin. Jag har aldrig tyckt det var obehagligt när de vuxna drack när jag var liten, de blev lite gladare och socialare bara, om det var typ kräftskiva. Jag tyckte det var mysigt, man kunde somna på soffan medan man hörde dem sitta och prata och ha trevligt.

Våra barn tycker inte heller det är obehagligt alls när vi dricker alkohol. De har inga dåliga upplevelser kopplade till vuxnas drickande.

Dels så står jag definitivt inte stand by på kvällarna. Jag håller som sagt ett öga på mobilen ifall de hör av sig, men det gör jag å andra sidan alltid. Det finns liksom inget att stå stand by för, inget händer nånsin. Jag behöver inte stå stand by när sextonåringen går en promenad, eller när fjortonåringen är hemma hos en kompis och bakar, för inget händer.

Men visst märker jag när någon druckit mer än nåt glas vin till maten, jag är inte helt ignorant ;) men vad du inte verkar förstå är att det finns ett rätt stort spann mellan att dricka ett eller ett par glas vin till maten och att vara dyngfull.
Jodå, jag förstår. Vad du inte verkar förstå är att andra människor kanske inte uppskattar när sina närmaste är påverkade och man märker skillnad på dem.

Dels delar inte alla barn din syn att det är obehagligt med vuxna som druckit ett glas vin. Jag har aldrig tyckt det var obehagligt när de vuxna drack när jag var liten, de blev lite gladare och socialare bara, om det var typ kräftskiva. Jag tyckte det var mysigt, man kunde somna på soffan medan man hörde dem sitta och prata och ha trevligt.

Våra barn tycker inte heller det är obehagligt alls när vi dricker alkohol. De har inga dåliga upplevelser kopplade till vuxnas drickande.

Dels så står jag definitivt inte stand by på kvällarna. Jag håller som sagt ett öga på mobilen ifall de hör av sig, men det gör jag å andra sidan alltid. Det finns liksom inget att stå stand by för, inget händer nånsin. Jag behöver inte stå stand by när sextonåringen går en promenad, eller när fjortonåringen är hemma hos en kompis och bakar, för inget händer.
Bra för dig.

Jodå, jag förstår. Vad du inte verkar förstå är att andra människor kanske inte uppskattar när sina närmaste är påverkade och man märker skillnad på dem.
Om du vill att jag ska förstå får du nog sluta generalisera och anse att alla (barn) tycker det är obehagligt eller ens märker det.
Alla vuxna som inte är absolutister har inte heller alkoholproblem.

Om du vill att jag ska förstå får du nog sluta generalisera och anse att alla (barn) tycker det är obehagligt eller ens märker det.
Alla vuxna som inte är absolutister har inte heller alkoholproblem.
Jag använde samma "ton" mot dig som du mot mig, jag bryr mig inte om ifall du förstår mig. Det går liksom inte att förklara mer, det är ju mer en åsiktfråga det här tänker jag.

Det är klart man förstår det, men om man själv eller ens barn inte har de känslorna kring alkohol så är det ju inga problem att man dricker ett glas vin eller två på kvällen.

Jag har noll obehagliga minnen av mina föräldrar och alkohol, och då har jag en rätt "dansk" uppväxt. Mina föräldrar har aldrig heller stått på standby för att jag var ute. Men jag vet att de hade löst det på ett eller annat vis om jag behövt dem och de druckit sprit.
Kan inte heller komma på en enda gång jag behövt mina föräldrars stöd akut faktiskt under hela min uppväxt 😅

Tja, det skrev jag ju någonstans. Det är ju det jag gjort.
Precis, så varför skulle en person som druckit vin till maten inte kunna lösa det på samma sätt oavsett om hen har bil och körkort eller inte? Varför är det ansvarslöst och hemskt helt plötsligt?
Så länge de finns tillgängliga och är villiga att lösa situationen är det bara helt vanliga föräldrar anser jag.

Jag bodde inte på samma ort som mina föräldrar när jag var sexton. Vad skulle de behöva hålla sig redo att slänga sig i bilen alla dagar på året för? Jag visste att jag kunde ringa dem oavsett vad och då kunde vi lösa situationen tillsammans liksom, eller bara prata igenom det eller också kunde de hjälpa mig med var jag kunde vända mig. Det var inte heller konstigt.

Precis, så varför skulle en person som druckit vin till maten inte kunna lösa det på samma sätt oavsett om hen har bil och körkort eller inte? Varför är det ansvarslöst och hemskt helt plötsligt?
Så länge de finns tillgängliga och är villiga att lösa situationen är det bara helt vanliga föräldrar anser jag.
Det skrev jag också. Vad tjänar det till att jag upprepar mig?

Tja, som jag läser tråden här verkar det finnas föräldrar som anser att det inte behövs och hellre tillbringar kvällen med vin än att stå stand by.
Okej. Jag har nog ofta kombinerat de två. Och stå stand by, alltså, ungarna har väl ringt om det varit något. Jag har "stått stand by" åt en unge utanför familjen den här helgen. I praktiken har jag haft mobilen på mig med ljudet på. Alkohol har förekommit. Hade den utomstående ungen behövt mig hade jag kommit ögonaböj.

Det är klart man förstår det, men om man själv eller ens barn inte har de känslorna kring alkohol så är det ju inga problem att man dricker ett glas vin eller två på kvällen.

Jag har noll obehagliga minnen av mina föräldrar och alkohol, och då har jag en rätt "dansk" uppväxt. Mina föräldrar har aldrig heller stått på standby för att jag var ute. Men jag vet att de hade löst det på ett eller annat vis om jag behövt dem och de druckit sprit.
Kan inte heller komma på en enda gång jag behövt mina föräldrars stöd akut faktiskt under hela min uppväxt 😅
Det är väl när man ramlat av någon häst, möjligen.

Jag har enbart positiva minnen av kombon föräldrar & alkohol, de hade vänner på besök, god mat, kanske läsk, och somna i soffan medan de planerade revolutionen. Det var mysigt. Mina vuxna barn säger detsamma.

Sen är jag mycket väl medveten att det finns vuxna som dricker på sätt som är skrämmande för barn. Både min syrra och jag hade varsin bästis som hade pappor som var alkoholister. Mina föräldrar brukade se till att de bästisarna sov hos oss, särskilt på typiska "festhelger", tex nyår.

Jag hade samma upplevelse. 100% att föräldrarna hade kommit om jag behövde dem, men det behövdes aldrig.

Jag hade samma upplevelse. 100% att föräldrarna hade kommit om jag behövde dem, men det behövdes aldrig.
Jag ringde faktiskt min pappa en gång när en klasskamrat, som jag knappt ens egentligen var kompis med, blev så full att jag trodde att han skulle typ dö. Min pappa körde honom till akuten. Det var det hela. Sen fick jag beröm av mina föräldrar. Det var på en konsert i skolans aula på kvällen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?