Vilket foder i regntäcke är bäst om man vill att det ska värma?

eldkyss

Trådstartare
Som rubriken lyder. Har en hingst som ska visas i mars och vill inte att han ska sätta vinterpäls. Vill inte att han ska svettas men ändå att han ska hållas såpass varm så att han slipper vinterpäls. Funderat på ett fodrat regntäcke men vilket foder är bäst? Vissa står det att det är polyesterfoder inuti en de värmer väl inget direkt? Sedan står de på vissa att det är 100 g fyllning men fyllning av vad är då vanligast? Är ett fleecefodrat bättre?
 
Eftersom de sätter päls efter ljuset, det är hormonellt och inte temperaturberoende, så spelar det ingen roll vad du täcker med för han kommer sätta vinterpäls iaf.

Det där är bullsh*t, jag märker direkt på mina hästar att de sätter päls när de varit för tunnt täckade. Har hört teorin många gånger men i praktiken är det inte så det funkar.

TS: Min unghingst täckar jag ungefär som en klippt häst, då får han knappt någon vinterpäls. 100 gram brukar vara lagom såhär års, (vi har kring 5 - 10 plusgrader), sedan 200 - 300 g efter som det blir kallare.
 
De sätter päls efter både ljus och temperatur. Fryser hästen sätter den päls på sommaren också, men ljus hjälper till i regleringen av pälsväxt.

Jag hade valt att ha ljusprogram i stallet (träffat galopptränare som har ljust mellan 06-22 typ och tycker det fungerar bra, de vill inte klippa i tid och otid eller få lång päls som ska torka -> anekdotisk bevisföring) och täcke, typ som @sorbifolia ungefär beroende på individ.
 
Det där är bullsh*t, jag märker direkt på mina hästar att de sätter päls när de varit för tunnt täckade. Har hört teorin många gånger men i praktiken är det inte så det funkar.

TS: Min unghingst täckar jag ungefär som en klippt häst, då får han knappt någon vinterpäls. 100 gram brukar vara lagom såhär års, (vi har kring 5 - 10 plusgrader), sedan 200 - 300 g efter som det blir kallare.
Ingen bullshit alls. Mina hästar sätter päls oavsett vilka täcken de har, de klipps vid behov eftersom de blir svettiga när de rids under vintern även när de är i hög kondition.
 
Eftersom de sätter päls efter ljuset, det är hormonellt och inte temperaturberoende, så spelar det ingen roll vad du täcker med för han kommer sätta vinterpäls iaf.

Fast nej det stämmer inte. Vet flera hästar som sätter björnpäls utan täcke och nästan ingen alls med täcke.
 
Det där är bullsh*t, jag märker direkt på mina hästar att de sätter päls när de varit för tunnt täckade. Har hört teorin många gånger men i praktiken är det inte så det funkar.

TS: Min unghingst täckar jag ungefär som en klippt häst, då får han knappt någon vinterpäls. 100 gram brukar vara lagom såhär års, (vi har kring 5 - 10 plusgrader), sedan 200 - 300 g efter som det blir kallare.

Så det kanske inte tvunget behöver vara ett regntäcke utan det går lika bra med ett lättfodrat vintertäcke? Ang regntäcke tycker du att något foder är bättre än de andra om man vill ha lite varmfodrat?
 
Så det kanske inte tvunget behöver vara ett regntäcke utan det går lika bra med ett lättfodrat vintertäcke? Ang regntäcke tycker du att något foder är bättre än de andra om man vill ha lite varmfodrat?

Jag personligen gillar fleecefodrade regntäcken, men vissa hästar får skav av fleecefoder... Annars är jag förtjust i Horseware's täcken, som man kan köpa olika liners till för att få varmare täcke vid behov. Brukar utgå från 100 g skalltäcke och bygga på det.
 
Jag personligen gillar fleecefodrade regntäcken, men vissa hästar får skav av fleecefoder... Annars är jag förtjust i Horseware's täcken, som man kan köpa olika liners till för att få varmare täcke vid behov. Brukar utgå från 100 g skalltäcke och bygga på det.

Har också god erfarenhet av fleeceinsida. Bara lite nojig nu att de ska bli för varmt för honom. Tänker om de finns något svalare än fleece men ändå inte ofodrat?
 
Som rubriken lyder. Har en hingst som ska visas i mars och vill inte att han ska sätta vinterpäls. Vill inte att han ska svettas men ändå att han ska hållas såpass varm så att han slipper vinterpäls. Funderat på ett fodrat regntäcke men vilket foder är bäst? Vissa står det att det är polyesterfoder inuti en de värmer väl inget direkt? Sedan står de på vissa att det är 100 g fyllning men fyllning av vad är då vanligast? Är ett fleecefodrat bättre?

Det är luften som isolerar, så fluffiga foder värmer bäst plus att det blir mindre tungt = plattar till befintlig päls mindre så att pälsen värmer bättre.

Man får skilja mellan foder = innertyg och foder = fyllning. Innertyget på täcket kan vara nylon eller polyester eller fleece till exempel. Ofta är det bäst med ett glansigt syntettyg som foder hellre än fleece eftersom det inte fastnar en massa hår och äckelpäckel och så minskar risken för skav och statisk elektricitet. Täcket håller sig fräscht ungefär tusen gånger längre också.

Fyllningen är det som ligger mellan yttertyg och foder och som anges i gram. Det är oftast gjort av polyester, det är samma som man fodrar täckjackor och stoppar mjukdjur med. Skillnaden mellan ett regntäcke och ett vintertäcke är att regntäcket saknar fyllning eller så har det bara lite.

Ett ofodrat regntäcke värmer ganska lite, det skyddar hästen från regn och vind. Om det regnar mycket kan det kyla hästen i stället eftersom det blir tungt och trycker ihop pälsen plus att regnvattnet är kallt. Men för en oklippt häst kan det vara lagom när det är 5-10 grader och vindstilla, då kan det vara lite för varmt med ett fodrat täcke.

Ett täcke med fyllning skapar en luftspalt mellan det blöta yttertyget och hästen, och då håller den sig varm lättare. Jag tycker personligen att 50 gram är lite för lite för att göra skillnad vid större nederbördsmängder under vinterhalvåret, jag vill ha minst 100 gram. Då minskar risken att kroppsvärmen töar snö som faller på hästens rygg också.

Så mitt tips är, köp två täcken. Ett med 0-50 gram foder och ett med 100-200 gram.
 
Det är luften som isolerar, så fluffiga foder värmer bäst plus att det blir mindre tungt = plattar till befintlig päls mindre så att pälsen värmer bättre.

Man får skilja mellan foder = innertyg och foder = fyllning. Innertyget på täcket kan vara nylon eller polyester eller fleece till exempel. Ofta är det bäst med ett glansigt syntettyg som foder hellre än fleece eftersom det inte fastnar en massa hår och äckelpäckel och så minskar risken för skav och statisk elektricitet. Täcket håller sig fräscht ungefär tusen gånger längre också.

Fyllningen är det som ligger mellan yttertyg och foder och som anges i gram. Det är oftast gjort av polyester, det är samma som man fodrar täckjackor och stoppar mjukdjur med. Skillnaden mellan ett regntäcke och ett vintertäcke är att regntäcket saknar fyllning eller så har det bara lite.

Ett ofodrat regntäcke värmer ganska lite, det skyddar hästen från regn och vind. Om det regnar mycket kan det kyla hästen i stället eftersom det blir tungt och trycker ihop pälsen plus att regnvattnet är kallt. Men för en oklippt häst kan det vara lagom när det är 5-10 grader och vindstilla, då kan det vara lite för varmt med ett fodrat täcke.

Ett täcke med fyllning skapar en luftspalt mellan det blöta yttertyget och hästen, och då håller den sig varm lättare. Jag tycker personligen att 50 gram är lite för lite för att göra skillnad vid större nederbördsmängder under vinterhalvåret, jag vill ha minst 100 gram. Då minskar risken att kroppsvärmen töar snö som faller på hästens rygg också.

Så mitt tips är, köp två täcken. Ett med 0-50 gram foder och ett med 100-200 gram.

Med tillägget till det du skriver, att ett verkligt lättviktstäcke helt ofodrat, till viss mån kan ”värma” en oklippt häst, då det bildas en viss luftspalt mellan pälsen och täcket, och den oklippta pälsen utifrån det faktiskt tillåts vis mån att resa sig , vilket är så pälsen naturligt gör för att skydda hästen mot kyla.
 
Det är luften som isolerar, så fluffiga foder värmer bäst plus att det blir mindre tungt = plattar till befintlig päls mindre så att pälsen värmer bättre.

Man får skilja mellan foder = innertyg och foder = fyllning. Innertyget på täcket kan vara nylon eller polyester eller fleece till exempel. Ofta är det bäst med ett glansigt syntettyg som foder hellre än fleece eftersom det inte fastnar en massa hår och äckelpäckel och så minskar risken för skav och statisk elektricitet. Täcket håller sig fräscht ungefär tusen gånger längre också.

Fyllningen är det som ligger mellan yttertyg och foder och som anges i gram. Det är oftast gjort av polyester, det är samma som man fodrar täckjackor och stoppar mjukdjur med. Skillnaden mellan ett regntäcke och ett vintertäcke är att regntäcket saknar fyllning eller så har det bara lite.

Ett ofodrat regntäcke värmer ganska lite, det skyddar hästen från regn och vind. Om det regnar mycket kan det kyla hästen i stället eftersom det blir tungt och trycker ihop pälsen plus att regnvattnet är kallt. Men för en oklippt häst kan det vara lagom när det är 5-10 grader och vindstilla, då kan det vara lite för varmt med ett fodrat täcke.

Ett täcke med fyllning skapar en luftspalt mellan det blöta yttertyget och hästen, och då håller den sig varm lättare. Jag tycker personligen att 50 gram är lite för lite för att göra skillnad vid större nederbördsmängder under vinterhalvåret, jag vill ha minst 100 gram. Då minskar risken att kroppsvärmen töar snö som faller på hästens rygg också.

Så mitt tips är, köp två täcken. Ett med 0-50 gram foder och ett med 100-200 gram.

Hm.. ja detta lärde jag mig ett och annat på. Tack! Så egentligen är de skitsamma om de benämns som regn eller vintertäcke då de är fyllningen jag bör gå efter? Värmer polyester lika mycket som fleece?
 
Hm.. ja detta lärde jag mig ett och annat på. Tack! Så egentligen är de skitsamma om de benämns som regn eller vintertäcke då de är fyllningen jag bör gå efter? Värmer polyester lika mycket som fleece?
Om polyester eller fleece värmer mest beror på tjockleken på fodret. Båda är gjorda av syntet och har ungefär samma värmeförmåga. Fleece är inget material jag använder till hästarna längre. Det drar dem i pälsen och ger väldigt lätt skav och täcket dras omkring och sitter inte där det ska. Fleece kan kännas skönt mot vår bara hud, för oss kan det kännas skönare än ett glansigt foder. Hästarna har ju dock päls så att ta på dem fleece blir som att dra på sig själv en fleecetröja över ulltröjan, det blir bara knöligt och dras snett när man rör sig. Fleece skapar också än mer statisk elektricitet än glansigt polyesterfoder och ger därmed lättare stötar vilket få hästar uppskattar. Fleece är dessutom väldigt dåligt för miljön.

Vad man kallar täcken är helt enkelt bara olika. Endel kallar ett 100 grams foder för regntäcken medans det för min ena hade blivit alldeles för varmt sålänge det inte är 10 minus eller kallare, dvs. för just den individen är ett 50 grams ett lagom vintertäcke större delen av vintern medans det för andra är ett regntäcke när det är fodrat med 100 gram foder. Så, det är fyllningen du bör gå efter, inte vad de kallas i just den butik du köper eller vad tillverkaren kallar sina täcken.

Om du inte vill ha för mycket vinterpäls (vinterpäls sätter hästarna oavsett men man kan påverka tjockleken) så lär det krävas att hästen har halstäcke med. Jag ser exakt var mina hästars täcke slutar, de har bra mycket tjockare päls på halsen än på övriga kroppen men med halstäcke ökar risken för ful man och skav och jag gissar att du inte vill riskera det. Ett halstäcke gör också att hästen blir varmare då ingen överskottsvärme kan försvinna från halsen. Men, har inte din häst redan satt endel vinterpäls? Den försvinner ju inte för att du börjar täcka nu.

Det du kan göra är att se till att din häst får tillräckligt med protein så att pälsfällningen går så snabbt den kan framåt våren och att använda furminator så att du får bort den fällande pälsen. Använd dock furminator enligt anvisning. Den är effektiv så att stå och dra tjugo gånger på samma ställe kan orsaka hårlöshet.
 
Vad tror ni om detta täcke? Hittar inget om hur slitstarkt det är?
Riding House Täcke Cadura Outdoor High Neck
 
Bucas rain - regntäcke m fleece på insidan.
Min favorit ... tills jag ska ta bort håren på insidan ...🤓
Hm.. ja detta lärde jag mig ett och annat på. Tack! Så egentligen är de skitsamma om de benämns som regn eller vintertäcke då de är fyllningen jag bör gå efter? Värmer polyester lika mycket som fleece?

Polyesterfyllning håller mer luft, så det värmer bättre än samma kvadratmetervikt fleece. Jämför skillnaden mellan en fleecetröja och en täckjacka.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som släpper ut hästarna i den här hettan, ni har aldrig funderat på att låta dem gå ut på natten istället? Värmen och insekterna är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 561
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Scata
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Om man står i ett isolerat, men inte uppvärmt, stall, där temperaturen är ca 3-5 + även när det är minusgrader ute. Hur tänker man då...
2
Svar
27
· Visningar
4 575
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp