Vilket ord ger dig rysningar ?

Det är egentligen inte engelskan som stör mig utan själva termen. Vad gör en "influencer" till en influencer/påverkare mer än, säg, en polis, politiker eller fotbollstränare?

Det är self branding det handlar om, och således borde influencers kallas för exempelvis "self-brander" eller vad nu den svenska termen för det skulle vara.
Reklampelare, kanske?
 
Det är egentligen inte engelskan som stör mig utan själva termen. Vad gör en "influencer" till en influencer/påverkare mer än, säg, en polis, politiker eller fotbollstränare?

Det är self branding det handlar om, och således borde influencers kallas för exempelvis "self-brander" eller vad nu den svenska termen för det skulle vara.
Kändiskåta kanske? Lobbyist? Konsumtions-lobbyister? När-ingen-ville-anställa-en kanske? :D
 
Det slog mig nu nä jag läste ditt inlägg att jag vet många "här" som verkar ha svårt för - is. Mellis, föris osv. 🤷‍♀️

Jag har inga problem med "mys", jag tycker mysfredag är ett ganska bra ord tex.
Men får uppstötningar när jag tänker på trådar på familjeforumet som hade benämningar som "myspinne".
(:yuck:)

Jag har svart for forkortningar med -is.

Min ponny som hette lilla my kallades för mysan, myspys eller något annat i den riktningen🤣🤣

Min forsta siames hette ocksa "Lilla My" ... och gick under tilltals namnet Mysan. Men da hon var den underbaraste katt i varlden har jag inget emot ordet mys, eller mysig. :p
 
Själv klarar jag inte av ordet pinka, för det användes ofta av föräldrar och deras bekanta och det låter så fruktansvärt löjligt att säga att man ska gå och pinka när man är en vuxen människa. :D
Hade en patient som var 85+ som hade stomi, som alltid sa "nu pluttar jag!" när påsen började växa :D
 
Jag tycker inte om ordet kvinna. Låter som avelsmaterial.

Tycker inte heller om ordet snask, låter inte klokt (som snusk som någon redan nämnt).

Och jag tycker inte om ordet mums heller, eller smaklig måltid.

Det finns en kaka som kallas Kärleksmums av ganska många, men jag menar att den heter Moccaruta istället, låter mycket godare.
 
Ordet skvätt, när det kommer till maträtter. Det låter inte så gott när man säger en skvätt grädde, skvätt är i mina öron ett annat ord för kiss. Så inget skvättande i maträtter tack !
 
Bra där. Jag ryser av denna användning av bästa hit och dit. Alla vänner man har kan väl inte vara bäst?
Fast det är nog lite ett missbruk/missanvändning/nyanvändning av en gammal skriftlig hälsningsfras, då man inleder ett brev med "Bäste Cattis_E"...?
 
Sedan alliansens överanvändning och stigmatisering så har jag supersvårt för ordet "utanförskap". Det används numera för att nervärdera människor, deras moral och deras möjligheter 🤮 .
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 998
Senast: mamman
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 657
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 275
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp