Vill bara galoppera

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nibalda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 088
N

Nibalda

Nar jag tranar inne i paddocken med min hast sa gar allt bra sa lange jag haller mig till trav och skritt men sa fort vi har tagit en galoppfattning sa fungerar ingenting langre. Efter det sa borjar han rusa i traven, blir tung i handen och det ar nastan som han helt stanger av och slutar lyssna pa mig. Later jag han galoppera sa gar han bra, rusar inte och ar inte tung i handen, men att forsoka jobba i trav efter det ar nastan omojligt, skritt brukar fungera battre. Nan som har nat tips pa vad jag kan gora for att fa honom att fortsatta lyssna aven efter en galopp?

Sv: Vill bara galoppera

Sitter tyvärr inte på något expertutlåtande men tips på övningar kan man ju alltid komma med :idea:.

Jag hade ridit mycket tempoväxlingar. Hästen ska inte hinna med att bli minsta okoncentrerad, utan hålla stimulansen och lyhördheten igång. Hade jobbat mycket med liksidiga hjälper för att få hästen låg och lugn.
Vad händer om du tar in honom på en volt? Minskar och ökar volten? Rider serpentiner? Sitter du emot i sadeln eller rider du lätt?
Har du provat att bara låta honom trava på? Förstår att man gärna vill att han ska gå "som han ju egentligen kan", men prova annars att bara låta honom gå på framåt, han lugnar sig kanske så vänta med att plocka med honom efter ett par varv. Tycker du att det känns som att han stressar eller blir han enbart pigg? Kraftfodret kanske ska ses över?

Hade som sagt tyvärr inget nytt, revolutionerande att komma med :p.

Lycka till!

Jag rider latt, rider med bomlos och jag klarar inte av att sitta ner i traven i den :o Jag har forsokt att lata honom trava pa i vilket tempo han vill, latit tyglarna vara nastan helt langa men han bara rullar ivag i galopp anda, innan vi har tagit nan galopp gar detta alldeles utmarkt han lyssnar och gar pa i lagom tempo. Det ar nog mer att han ar pigg an stressad, som om han inte vaknar till liv forran han har galopperat lite. Iofs sa kan jag ofta tycka att han anvander galoppen for att slippa jobba.
Ibland fungerar det att ga in pa en volt men oftast sa blir det mest att han rusar runt.

Hmm.. är inte så bra på detta heller, men min häst är lite likadan.
eftersom du säger att han lyssnar något sånär i skritten, sakta då genast av till skritt efter galoppen. Flytta gärna för skänkeln i avsaktningen, så han umärksammas på att här händer något.

Träna halter och tempoväxlingar, även i galoppen. Få honom att lyssna bra på dig.
Lägg ut lite bommar och träna cavaletti i trav efter galoppen, så han blir uppmärksam.

Galoppera av honom några varv innan du bryter av, så han får galoppera ur sig..
Kanske behöver du också jogga igång honom istället för att skritta fram på lång tygel. Även galopp kan vara ett sätt att mjuka upp hästen. Det är olika på olika hästar. Pröva dig fram helt enkelt.

Jag skulle råda dig att "ta tjuren vid hornen" rid fram och inkludera galoparbetet i frmridningen. låt honom sedan skritta på långa tyglar som en paus och på så sätt sätta punkt för framridningen. börja sedan om med skritt och lite trav. så fort han sticker eller blir tung i traven så ner i skritt och sen påt igen.

sidvärts är att rekomendera i massor för att göra honom uppmärksam samt tempovöxlingar och övergångar. var koncekvent och låt honom ALDRIG bli tung eller springa ifrån dig. för halt och rygga ett par steg och sen fram mjukt och fint igen. var noga med att inte bli arg eller irriterad. bara sitt och säg åt honom vad du vill och inte vill...

det kan ju ta ett tag att få bort ett "felakigt" bereende men det kan ju oxå va så att han kanske inte är i nån super form? prova dig fram, är det samma sak när du longerar/tömmar??

// Jag

Tack for alla tipsen, det ar lite sa som jag har jobbat med honom, sa det ar val bara att fortsatta och troligen vara mer konsekvent an vad jag har varit och inse att det kommer ta tid. Han ar ju inte heller i superform sa det kanske ar nagot som kommer forbattras ju battre hans kondis blir.
Vid longering brukar jag nastan ha problem att fa honom att galoppera, dar jobbar han battre i trav faktiskt.

sidvärts är att rekomendera i massor för att göra honom uppmärksam samt tempovöxlingar och övergångar. var koncekvent och låt honom ALDRIG bli tung eller springa ifrån dig. för halt och rygga ett par steg och sen fram mjukt och fint igen. var noga med att inte bli arg eller irriterad. bara sitt och säg åt honom vad du vill och inte vill...
// Jag

Ville bara saga tack for tipset!! :bow: Testade detta hela forra veckan och det funkade verkligen superbra pa honom. Sa fort han blev tung, gick fortare an vad jag bestamt sa saktade vi ner, gjorde halt och ryggade nagra steg, i slutet pa varje traning var han mkt mer lyhord och mjukare i handen pa mig :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 386
Senast: Disen
·
Hundhälsa Lillan har slitit upp hela laret, bade ut och insida. Hon ar sydd och har fatt medicin (vetergesic, hon kunde bli high av det sa de, men... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 889
Senast: Zoya
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband