vill inte volta!

Jag tycker att det känns som om du och jag tänker ungefär lika i det här fallet. Han är bara 3 år och har rejält med kapacitet (har gått 14-15 tider i jobb) men tyvärr så har han nog gått för hårt som 2 åring. Att kalla det respekt var enbart en språkgroda från min sida. Det jag menade var att han nog inte vågat annat än att lyda.
Jag lovar att vi kommer inte att starta honom igen förren han är färdig (hellre inte alls i så fall). Han får behålla samma kusk som i lördags, fortsätta bygga förtroende och förståelse hemma (markabete, ridning, körning osv. Vi låter honom följa med på trav så ofta vi kan (som sällskap).
Provlopp är inte en fysisk test för honom, han är fysiskt startklar och 25 tempo är inte är någon match för honom.
(ska bara gå de dagar han är lugn när vi kommer till travet, annars får han ta en promenad runt stallbacken i grimma). Vi får se vad som händer, hoppas det går vägen, han är ju ung fortfarande.
 
Har du och din häst aldrig haft olika åsikter om någonting?
Har du missat att han stått hos proffstränare och precis kommit hem? Har du läst resten av inläggen?
Vi måste ju få tid att jobba ihop oss och komma överens, eller hur. Problemet med att vända och volta på banan är nästan ett år gammalt. Jag har inga klagomål på hans beteende hemma!!!
 
Vi har provat med ledare ,men då fick vi ta kuskens personal (fanns ingen annan möjlighet) och det gick inte alls.
I lördags på provloppet var jag beredd vid starten, men det behövdes inte då. Jag kommer att hålla mig i närheten hädanefter när någon annan kör honom. (tyvärr så kan jag inte täcka upp hela banan själv)
 
Räddningsdroppar är super, jag visste inte att de var ok fortfarande... Vi hade sådana till virrpannan jag hade i början av 90-talet, som första stora travare... :crazy:

Jag använde dem själv för att "ta bort det värsta" när det var uppkörning för hoj-kortet... :o :)

/// Ghost
 
Tänk om de kunde tala om vad som inte är bra, vad mycket enklare det skulle vara.
Vi har sänkt kraven enormt på honom och tack vare att vi hittat en kusk som är beredd att lägga ned tid och energi på att lära känna honom oxå, så kan det kanske gå vägen.
Tid och tålamod har vi gott om :bump:, det var ideerna som tröt.
 
Jag har hört att man kan förbehandla ett par dagar innan med räddningsdroppar för att få snabbare och jämnare verkan, stämmer det?
 
Tänk om de kunde tala om vad som inte är bra, vad mycket enklare det skulle vara.

Det FINNS ju faktiskt djurkommunikatörer... ;) (eller kalla det hästpratare eller vad du vill..)
Det må vara svårt att tro att det fungerar, men kanske kunde det vara värt ett försök? :)
 
Just nu är jag öppen för allt :crazy:. Det kan ju inte göra nå'n skada i alla fall. Det är jobbigt att se honom när han blir så stressad, utan att kunna hjälpa honom :cry:.
 
Jag har inte missat vad du skrivit.
Det jag försöker skriva om är just det du nämner att jobba i hop och förstå varandra. *suckar* Det finns, precis som du själv varit inne på, flera sätt...ibland kan det vara en fördel att göra saker som inte måste gå i 14- tempo eller 25-tempo för den delen.
Har t ex. läst om flera stycken (även hört)som kör sina stressade krampande varmblod mot kallblod, ett exempel för att få dom att lugna ner sig...
 
Vad jag än säger så kommer du tydligen att tycka att jag gör fel. Skriv hellre vad jag du tycker att jag kan göra för honom än att bara ha en massa förutfattade meningar om hur korkad jag är...
 
Hej!
Du skulle kanske lägga ner snabbjobben helt för en tid framåt!? Han kanske behöver komma ifrån fortkörning och annan stress ett tag? Om han gått så fint och bra hittills så vet du ju att han kan springa fort ;) Det kanske lönar sig i längden på en grann unghäst som har framtiden för sig! Han vet säkert HUR man voltar, bara att han som sagt blir stressad när det ska gå fort...
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 539
Senast: ghost
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: cafu
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 636
Senast: Lindi
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 581
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp