Bukefalos 28 år!

Vinterdäck

Väldigt otrevligt av dig att skrika på folk tycker jag. Bara för att du säger att du jobbar med däck så betyder det inte att du per automatik vet mer om däck än alla andra i tråden.
Ska vi se , folk kör över en och läser inte vad jag skriver och säger gång på gång däck är färskvara. För er säkerhet men så tänker ni ju inte. Utan nej men 11 år gamla däck är inte så farligt

Men de är inte min huvudvärk om ni hamnar i trafikolycka med gamla däck till hockypuckar.

Bars för man har nytt system med ABS, antisladd och bilar som känner av avstånd så räddar de inter er från dåliga däck som är hockypuckar
 
Senast ändrad:
Screenshot_20221014-102318_Samsung Internet.jpg
svart på vitt, vem har rätt
 
Vi har fortfarande vinterdäcken pa (odubbade saklart, ingen kör dubbade där jag bor) :o
Bytte aldrig till sommardäck då dom för slitna så vi tänkte att vi kör slut på vinterdäcken och nu är slutet nära.
Funderar på allronddäck, vad har vi för för och nackdelar?
Vi är inte beroende av bilen utan kan låta den stå om det är dåligt väglag, tänkte även kompettera med snökedjor (vilket iaf krävs här på flertalet vägar även om man har vinterdäck).

Bor i Österriksika alperna, men inte så högt upp i bergen (ca 800 höjd). Det blir sällan kallare än -5 här, snöblask är vanligare än ordentlig snö. Is är det egentligen aldrig. Ngr gånger per år kommer det rejält med snö men då är det snökedjor som gäller om man vill ut och köra. Bor backigt och även med vinterdäck kör folk fast. Har en Fiat scudo (minibuss).
Vi kör generellt väldigt lite och däcken blir gamla fortare än dom blir utslitna.
 
Ska vi se , folk kör över en och läser inte vad jag skriver och säger gång på gång däck är färskvara. För er säkerhet men så tänker ni ju inte. Utan nej men 11 år gamla däck är inte så farligt

Men de är inte min huvudvärk om ni hamnar i trafikolycka med gamla däck till hockypuckar.

Bars för man har nytt system med ABS, antisladd och bilar som känner av avstånd så räddar de inter er från dåliga däck som är hockypuckar
Man måste nyansera lite. Gamla dubbdäck, med dubben kvar, kan fortfarande bromsa bättre än ett nytt odubbat på is. Ett 11 år gammalt kvalitetsdäck i bra skick, som förvarats rätt, kan fortfarande vara bättre än ett nytt eller nästan nytt budgetdäck.
 
För övrigt är mina framdäck från 2013 så bara nio år gamla. Skall ändå byta dom för det börjar komma antydan till torrsprickor. Bak bytte jag redan förra året då jag fick punktering.
 
Ska vi se , folk kör över en och läser inte vad jag skriver och säger gång på gång däck är färskvara. För er säkerhet men så tänker ni ju inte. Utan nej men 11 år gamla däck är inte så farligt

Men de är inte min huvudvärk om ni hamnar i trafikolycka med gamla däck till hockypuckar.

Bars för man har nytt system med ABS, antisladd och bilar som känner av avstånd så räddar de inter er från dåliga däck som är hockypuckar
Kan du citera EN enda person här som påstått att man ska köra på helt nedslitna däck eller däck med torrsprickor? Jag har läst hela tråden men hittar ändå inget om det.
 
Jag ger upp ! Kan man inte läsa vad där står på bilderna så! Ger jag upp nu


Och lycka till att köra på hockypuckar till däck i vinter !
 
Jag ger upp ! Kan man inte läsa vad där står på bilderna så! Ger jag upp nu


Och lycka till att köra på hockypuckar till däck i vinter !
Du läser inte vad folk skriver.
Sopa framför egen dörr är något som passar här, känner jag. Läs vad andra skriver innan du skriker högt hela tiden. Det känns som om du skriker om något ingen ens pratar om liksom.

Varför så upprörd? Jag ser ingen som kör med torra, spruckna och utslitna däck. gör du?
 
Färskvara och färskvara, livslängden för "normala" däck beräknas till ca 10 år.
Denna siffra kan sedan variera en hel del beroende på körstil, däcktryck, förvaring, körstil osv.

Därav att man tar äldre okörda däck till de som kan däck och får ett utlåtande om skick..
Orkar inte läsa resten av tråden men det rekommenderas högst 6 år. Total ålder kanske 10 men det rekommenderas inte.

Okej sorry. Old news.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger...
2
Svar
23
· Visningar
1 796
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
480
Senast: astronaut
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 113
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
676
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp