Bukefalos 28 år!

Vinterdäck

Nä varför skulle det bli obalans.
Därför de kvittar hur nya däck man skaffar och är inte däck montörer uppmärksamma på att däcket är ovalt sen innan dvs släppt i stommen inne i gummit så blir de obalans.... är fälgen full med vikter på insidan då är däcket kast fast de är nytt ....

Har sett skräckexemplar
 
Då ställer jag frågan HUR MÅNGA HÅLLER PÅ MED DÄCK HÄR !
Sen om ni vill köra med hockypuckar så gör de .

Inte jag som får lång bromssträcka och hamnar i trafikolycka !

Tydligen är här många som är experter på allting .....
 
Kolla bara så de är bra mönster bara😊😊
Jag ska titta närmare på dem i morgon, köpte dem främst för fälgarna och om däcken kan gå ett par säsonger är det en bonus. Sparade ca 2500 jämfört med att köpa nya fälgar. Skulle vara körda en säsong, mönsterdjupet var fint. Men jag hittade inte koden så att jag kan se om den där enda säsongen var i vintras eller för 15 år sedan... 😁
 
Finns dom som har 17" och uppåt som vinterdäck
Jag minns faktiskt inte om mina nuvarande vinterdäck är 17”, vet jag hade 16” när jag köpte bilen men de fälgarna va fula så de sålde jag när jag köpte nya sommarfälgar och de gamla sommarfälgarna blev vinterfälgar istället.
Misstänker att det är 17”, sommarfälgarna är 18”.
 
Jag har 3 uppsättningar däck till min bil: sommardäck, dubbfria vinterdäck och dubbdäck. Alla är just nu i användbart skick...
 
Då ställer jag frågan HUR MÅNGA HÅLLER PÅ MED DÄCK HÄR !
Jag tycker inte att man måste hålla på med däck för att ha kunskap om vad man kör på. Det finns många som har kört bil i rätt många år här, säkert längre än du varit vuxen, att ha koll på bilens hjul ingår som kunskap på bilen man kör och som erfaren bilförare vet man det. Det finns många som inte vet, men döm inte ut folk här bara för att de inte håller på med däck som yrke.

I min familj har vi alltid köpt billiga däck, det byts fortare ut men kostnaden per gång blir inte lika hög. Inga olyckor alls hos min 70 åriga mamma, inga fancy bilar heller, nu senast en volvo 245a. Min bror har haft en olycka, knappast däckens fel i det fallet. Man kör efter väglag osv.
 
I min familj har vi alltid köpt billiga däck, det byts fortare ut men kostnaden per gång blir inte lika hög. Inga olyckor alls hos min 70 åriga mamma, inga fancy bilar heller, nu senast en volvo 245a. Min bror har haft en olycka, knappast däckens fel i det fallet. Man kör efter väglag osv.
Jag som kör mycket året runt i viltrika traker och på motorväg i alla väglag och tider på dygnet skulle aldrig köpa däck med kriteriet att de är billiga. Jag lusläser alla tester jag kan hitta innan jag gör mitt val utifrån mina behov och pris kommer långt ner på listan.

Det är inte för att de slits snabbare som billiga däck är billiga, det är för att de är kassa och kan vara rent livsfarliga många gånger! Bra däck är en billig livförsäkring, både för mig och andra i trafiken, de kan vara skillnaden på liv eller död, ett liv som invalid eller helt frisk. Självklart anpassar jag hastigheten efter förhållandena, men saker kan hända på bråkdelen av en sekund och 10 m eller mer i bromssträcka eller om man behöver väja att det inte släpper lika lätt kan vara avgörande för om jag klara mig oskadd, åker ambulans eller bårbil.
 
Jag som kör mycket året runt i viltrika traker och på motorväg i alla väglag och tider på dygnet skulle aldrig köpa däck med kriteriet att de är billiga. Jag lusläser alla tester jag kan hitta innan jag gör mitt val utifrån mina behov och pris kommer långt ner på listan.

Det är inte för att de slits snabbare som billiga däck är billiga, det är för att de är kassa och kan vara rent livsfarliga många gånger! Bra däck är en billig livförsäkring, både för mig och andra i trafiken, de kan vara skillnaden på liv eller död, ett liv som invalid eller helt frisk. Självklart anpassar jag hastigheten efter förhållandena, men saker kan hända på bråkdelen av en sekund och 10 m eller mer i bromssträcka eller om man behöver väja att det inte släpper lika lätt kan vara avgörande för om jag klara mig oskadd, åker ambulans eller bårbil.
Men om man köper vinterdäck från en välrenommerad tillverkare, tex. Nokian så behöver man inte läsa några tester, man vet ändå att det är bra
 
Men om man köper vinterdäck från en välrenommerad tillverkare, tex. Nokian så behöver man inte läsa några tester, man vet ändå att det är bra
Jag väljer det däck som är ultimat för mig och eftersom utvecklingen ständigt går framåt men det händer även att det blir fel ibland, så jag kollar alltid testerna innan jag bestämmer mig. Var det inte Nokia som hade problem ett år med att dubben bröts?
 
Då ställer jag frågan HUR MÅNGA HÅLLER PÅ MED DÄCK HÄR !
Dagligen nästan. Eller flera gånger varje år. :) Förutom en period på 8 år som ingenjör och provförare. Har nog provkört ett hundratal olika slags däck i nästan alla typer av väglag. I Arvidsjaur hann vi med 23 uppsättningar vinterdäck (och några allroundvarianter plus ett sommardäck) på en expedition.

Men jag kan inte allt om däck, och tycker att det är lite väl mycket magi och ingjutna uppfattningar som inte alltid har någon verklighetsförankring.

Det finns många olika slags kunskap kring däck på fordon. Vet inte hur många här som kan redogöra för de enklaste matematiska däckmodellerna, eller simulera hur de kommer att bete sig under olika förutsättningar? Det är en slags dimension på kunskap om däck.

En annan är att veta hur de beter sig på en viss bil och dess drivlina i svårare situationer.

En tredje hur man monterar och lagar dem.
 
Senast ändrad:
Sen när det gäller däckfirmor så puffar de såklar de märken de själva säljer. Jag tar för givet att de inte läser alla däcktester varje säsong utan försöker sälja de däck de marknadsför oavsett om det passar kundens förutsättningar eller inte.
 
Här köptes det nya vinterdäck inför förra säsongen. Jag upptäckte att de började bli slitna när vi bytte från vinterdäck till sommardäck våren innan, så jag och killen jag träffar åkte till en verkstad som brukar ha bra service. De höll med om att däcken behövde bytas. Sedan fick vi flertalet frågor om hur bilen används och säljaren hjälpte oss välja ut däck som skulle bli bra. Inte de billigaste, men inte heller de dyraste. Med tanke på vår kunskapsnivå då så hade han troligen kunnat sälja på oss dyrare däck, men det verkade han inte ha något intresse av.

Ang mönsterdjup så ingår det att lära sig vad som är bra mönsterdjup när man tar körkort. Jag fick även det som fråga på uppkörningen, hur jag kunde kolla att däcken var bra. Det finns ju garanterat de som struntar i vad de kör på för däck, men för de som bryr sig så är det inte direkt svårt att lära sig känna igen när däcken börjar sjunga på sista versen. Sedan kan man ju alltid be verkstad att dubbelkolla.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger...
2
Svar
23
· Visningar
1 796
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: astronaut
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 121
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
676
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp