Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå hundar. Vår vovva har blivit vääääääldigt efterhängsen. Jag kan inte ställa mig upp utan att hon är mig i hälarna. Tittar jag på tv ligger hon på sin filt, men gör jag minsta ansats till att kliva upp är hon genast på benen och förföljer mig tre steg bakom, nästan så att hon går in i mig om jag stannar. Går jag till köket lägger hon sig så ivägen hon bara kan så jag måste kliva över henne, går jag på toa lägger hon sig utanför dörren. Det går till den gränsen att jag till slut blir galen på henne! Visst brukar hon alltid vara med och så men det börjar gå mig på nerverna. :p
 
@YaHilweh, jag håller med. Ring åtminstone in till förlossningen och fråga. Jag fick åka in på kontroll när mitt vatten gick och jag fick inte röra mig som jag ville sen när värkarna dragit igång utan fick då ligga pall tills hon var ute. Så ring och prata med dem asap!
 
@YaHilweh Om du läcker fostervatten bör du åka in. Även om du inte är säker utan bara misstänker det så ring och fråga, de brukar vilja kolla upp det.
Man ska inte heller bada om det nu är så att vattnet har gått/man läcker pga infektionsrisk.
 
Jag frågade bm sist om det fanns badkar på förlossningen, svar ja! :love: Vi har bara dusch och ibland kan jag verkligen sakna badkar! Inte för att vårt varmvatten skulle räcka för att fylla på ett badkar men ändå. :p

Annars älskar jag vetekudden! Den kommer användas flitigt! På föräldragruppen tipsade de om att varva typ en ispåse med värmekudde för att få ännu.bättre effekt. :)

Jag såg badkaret hos oss på visningen av förlossningen och kände lite "Hjälp, jag kommer drunkna" Det var för tusan enormt, men ändå ett litet men kanterna var mkt höga :p
 
Om det är till någon tröst så tänkte jag precis likadant, men när värkarna drog igång så var faktiskt dusch ett bättre alternativ för jag ville ha så enormt varmt vatten på magen för att få smärtlindring att bada inte hade gått. Jag hade blivit kokt... I duschen kunde jag öka värmen under värkarna och sänka den däremellan :)

@YaHilweh om du läcker fostervatten ska du in till förlossningen! Var det inte någon i hösttråden som blev riktigt dålig efter att ha gått och läckt?

Jag har läckt fostervatten till och från länge och både BM och läkarna vet om det. Så just nu känner jag inte att det är något jag ringer för, ska till BM i morgon igen så har tänkt ta upp det då igen.
 
@Balahé @Snowwhite

Både min läkare och BM vet om att jag läcker fostervatten, har gjort det några veckor nu. Även om det ökat under helgen. Så känner mig inte orolig så jag behöver ringa förlossningen om det. Ska på besök hos BM i morgon så tänkte ta upp det då igen för säkerhetens skull bara :)
 
Men endel av värkarna jag hade i natt har avtagit, så antingen blir det bättre för att jag är uppe och rör på mig. Eller så hoppas jag för mycket.
Brorsan kommer strax förbi med min symaskin så när jag våtmoppat golven tänkte jag sätta mig ned och sy en body till bebis. Har lyckats med en t-shirt till mig, så en body bör jag väl klara av :p

Men jag får bra med hjälp i städ/tvätt
12341210_10208119848813002_1506327457339496817_n.jpg


Dom där två lämnar inte min sida, Dagny den svarta katten är med mig precis överallt. Även när jag springer på toaletten fyrahundrasextiofem gånger varje natt så följer hon med mig, för att sedan följa med tillbaka till sängen igen.
Jag är aldrig ensam där :p
Hunden har vi de senaste dagarna söktränat på svartvinbärssaft, jäklar vad fort hon lärde sig det. Det är så synd att det blåser och regnar ute för det hade vart kul att göra ett ritkigt spår utomhus nu när hon fattar vad nosen är till för.
Lärde henne stänga skåpluckor, lådor och leta rätt på katterna när de är borta. Så nu börjar min fantasi tryta där med.

Ja jag är allmänt less på att gå hemma. :p
 
Här är det också lite småfix idag. Fått ihop byrån till bebis så nu kan jag börja tvätta upp kläder och lägga i ordning!
Tycker tröttheten har börjat komma tillbaka. Sov hela sommaren känns det som, men sen har jag varit relativt pigg. Men det är väl inte så konstigt att man blir lite tröttare mot slutet när man är större och tyngre…
Pyret har börjat sträcka ut sig väldigt mycket inne i magen och han har börjat ta i! Ibland får jag dra efter andan och ser ut såhär: :eek: Mysigt med rörelse, men nu börjar han bli lite hårdhänt därinne :p
 
Är det någon här som har koll på föräldradagar och hur man gör om man ska in och jobba enstaka dagar? Behöver jag lägga in sånt i ansökningarna?

Vi är inne i en period på jobbet med mycket internutbildningar som kommer att erbjudas nu till våren och sen kanske det inte blir möjlighet att gå dem på några år och jag vill gärna hänga med i den svängen. Och så kanske man inte får veta om utbildningarna förrän någon månad innan, det handlar om enstaka dagar då och då.
T.ex vet jag redan nu att det är en endagarsutbildning i Mars men att det kommer att bli minst ett par andra utbildningar.

Chefen tog upp det idag och han var väldigt osäker på om det skulle gå att gå in och jobba någon dag då och då på det viset?! Och det känns ju helt knasigt ur min synvinkel men enligt honom så "bröt jag föräldraledigheten" då.:confused:
 
Är det någon här som har koll på föräldradagar och hur man gör om man ska in och jobba enstaka dagar? Behöver jag lägga in sånt i ansökningarna?

Vi är inne i en period på jobbet med mycket internutbildningar som kommer att erbjudas nu till våren och sen kanske det inte blir möjlighet att gå dem på några år och jag vill gärna hänga med i den svängen. Och så kanske man inte får veta om utbildningarna förrän någon månad innan, det handlar om enstaka dagar då och då.
T.ex vet jag redan nu att det är en endagarsutbildning i Mars men att det kommer att bli minst ett par andra utbildningar.

Chefen tog upp det idag och han var väldigt osäker på om det skulle gå att gå in och jobba någon dag då och då på det viset?! Och det känns ju helt knasigt ur min synvinkel men enligt honom så "bröt jag föräldraledigheten" då.:confused:
Du kan jobba hur mycket eller lite du vill utan att försäkringskassan bryr sig, så länge du inte tar ut föräldrapenning för samma dag/ del av dag. Du kan ju lägga ett schema hur du vill ta ut dagarna nu och sedan gå in och ta bort enstaka dagar när du vet hur utbildningarna ligger
 
Ang vattnet så gick jag över em vecka och hade få lite vatten varpå jag sattes igång. När vattnet togs kom det ..ingenting. Snopet.
 
Du kan jobba hur mycket eller lite du vill utan att försäkringskassan bryr sig, så länge du inte tar ut föräldrapenning för samma dag/ del av dag. Du kan ju lägga ett schema hur du vill ta ut dagarna nu och sedan gå in och ta bort enstaka dagar när du vet hur utbildningarna ligger
Tack för svar!
Vad jag förstår det så kunde det bli krångligt för arbetsgivaren om jag kom in och jobbade någon enstaka dag om jag hade sökt föräldraledigt för att jag då bröt föräldraledigheten. Tycker det verkar helsnurrigt!:banghead:
 
@YaHilweh Bra att de har koll på dig. Skumt dock att det är sådan skillnad. För min del var det bara att jag skulle komma in för kontroll. Olika som allt annat.
 
@YaHilweh Bra att de har koll på dig. Skumt dock att det är sådan skillnad. För min del var det bara att jag skulle komma in för kontroll. Olika som allt annat.

Ska prata med dom ordentligt i morgon, ifall det är skillnad nu när mängden har ökat. Vilket absolut är möjligt förvisso. Men jag känner samtidigt att de har bra koll så jag litar på deras omdöme och än så länge har jag inte behövt vara så orolig.
Men iof, gnäller jag nu så kanske man kan tigga till sig en hinnsvepning eller något :p
 
Jag har aldrig hört talas om att något landsting tar lätt på tidig vattenavgång, det normala är väl att man blir kollad med jämna mellanrum men det blir väl du @YaHilweh ?
Sen brukar man väl bli igångsatt efter några dagar pga den förhöjda infektionsrisken om det inte kommer igång av sig själv, men det skiljer sig säkert åt mellan landstingen. Dock så tänker jag att bad inte är att rekommendera om man läcker vatten, man får väl tex inte bada på förlossningen om vattnet har gått.
Hoppas det kommer igång för dig snart @YaHilweh !
 
Jag har aldrig hört talas om att något landsting tar lätt på tidig vattenavgång, det normala är väl att man blir kollad med jämna mellanrum men det blir väl du @YaHilweh ?
Sen brukar man väl bli igångsatt efter några dagar pga den förhöjda infektionsrisken om det inte kommer igång av sig själv, men det skiljer sig säkert åt mellan landstingen. Dock så tänker jag att bad inte är att rekommendera om man läcker vatten, man får väl tex inte bada på förlossningen om vattnet har gått.
Hoppas det kommer igång för dig snart @YaHilweh !

Ingen som sagt något om att jag inte får bada. Men har som sagt läckt lite i flera veckor, så det är inget nytt som börjat precis. Så de håller absolut koll.
 
Tack för svar!
Vad jag förstår det så kunde det bli krångligt för arbetsgivaren om jag kom in och jobbade någon enstaka dag om jag hade sökt föräldraledigt för att jag då bröt föräldraledigheten. Tycker det verkar helsnurrigt!:banghead:

Kommer du bara överens med arbetsgivaren finns det mig veteligen inget som hindrar. Enligt lagen har man rätt att dela upp föräldraledigheten på tre perioder per kalenderår, så är ni inte överens kan du ju bli nekad föräldraledighet om du jobbar då och då.
 
En fråga som dök upp häromdagen: När räknas man egentligen som höggravid? O_o


Igår hade jag min bästa kompis här en sväng. Vi pratade och pratade och fikade och pratade. :love: Visade allt vi fått till liten och passade på att verkligen gå igenom allt och sortera upp i storlek. Vi har fått mycket ända upp till strl 80, det är så pluttigt men ändå så stort när man jämför mot en 50. :p Kom fram till att jag bara har två små bodysar som man kan knäppa upp längs hela sidan, har flera som man bara kan knäppa upp i grenen men känns som att det vore en bra idé att ha några fler som man kan knäppa upp helt. Så på fredag ska jag åka till stan och shoppa lite. ;) Tänkte köpa typ tre till och sen ett par amningströjor samt en varmare overall. Jag fick låna flera av en kompis men den minsta är i strl 62 så den kommer ju va jättestor. :p Ska bli kul att gå runt å shoppa lite! :D

Idag går jag in i vecka 37. Igår sa appen att jag gått 90%! Skumt värre! Har börjat tvätta upp de kläderna och sängkläderna jag inte hade tvättat innan, tänkte faktiskt bädda och börja packa lite i BB-väskan nubi veckan. Myyyyys! Nu känns det mer och mer verkligt och jag börjar verkligen längta och se fram emot allt! :love:
 
Någon mer som upplevt den berömda "gravidhjärnan"? Jag har vid ett par tillfällen fått total hjärnstopp när jag stått i kassan och ska betala.

- En gång gav jag för lite pengar och stod där som ett fån och väntade på att få pengar tillbaka

- En gång höll jag på att uppge min bankkod istället för mina fyra sista i personnr vid ett klubbköp

- skulle fråga om de kunde packa med en kartong/låda och tappade ordet helt så det blev "kan man få med en......eeeh"

Ja detta var bara ett axplock av allt jag lyckats med. Frågan är bara om det bara är jag som är alldeles förvirrad eller om det är gravidhjärnan som spökar ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 229
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 975
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 113
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp