Vinterföräldrar 17/18 del 7

Es ändlösa (som det kändes) rad av "varför?" börjar eventuellt minska. Till förmån för andra, kluriga och nyfikna frågor :Love: Så skönt! "Varför?" har drivit mig till vansinnets rand...
På sistone har vi istället pratat mycket om döden, om man blundar eller tittar när man är död, om man är vuxen när man dör, om man kan hosta när man är död, hur kroppen hamnar under marken, vad ska händer när den väl är nedgrävd och om man får jord i ögonen när man dör. :D
Han är SÅ klurig och klok att jag blir alldeles stolt :heart

På förskolan har toasituationen gått bättre i veckan. Han vägrar blöja (bra, känner jag) och har inte haft någon olyckor senaste dagarna. De har tillslut kommit på den revolutionerande idén att E kan *trumvirvel* gå på toa INNAN han går utomhus och leker, vilket gjort att han inte kissat på sig fler gånger. Jag för min del fattar inte hur den idén kan komma EFTER att föreslå blöja :meh: Men jag är glad att det går åt rätt håll.
 
Mesta stöd har varit kontakt med dietist tidigare som ordinerat majsstärkelse 3 gånger/dag men verkar inte räcka till nu, eller ja har aldrig räckt hela natten men nu märker vi även på dagen att de inte riktigt räcker till så antar att dosen kanske behöver höjas eller testa en annan specialsort.
Känns som man kanske skulle önska lite mer stöd, men det är väl så det är antar jag. Förstår att det måste vara väldigt kämpigt :(
 
Es ändlösa (som det kändes) rad av "varför?" börjar eventuellt minska. Till förmån för andra, kluriga och nyfikna frågor :Love: Så skönt! "Varför?" har drivit mig till vansinnets rand...
På sistone har vi istället pratat mycket om döden, om man blundar eller tittar när man är död, om man är vuxen när man dör, om man kan hosta när man är död, hur kroppen hamnar under marken, vad ska händer när den väl är nedgrävd och om man får jord i ögonen när man dör. :D
Han är SÅ klurig och klok att jag blir alldeles stolt :heart

På förskolan har toasituationen gått bättre i veckan. Han vägrar blöja (bra, känner jag) och har inte haft någon olyckor senaste dagarna. De har tillslut kommit på den revolutionerande idén att E kan *trumvirvel* gå på toa INNAN han går utomhus och leker, vilket gjort att han inte kissat på sig fler gånger. Jag för min del fattar inte hur den idén kan komma EFTER att föreslå blöja :meh: Men jag är glad att det går åt rätt håll.
:eek::eek::eek: Dom har alltså inte satt honom på toa innan dom gått ut, och så tycker dom att det händer för mycket olyckor? Så pass att dom skuldbelägger barnet för det. Och det här är alltså folk som jobbar med barn? Som har hand om ett oräkenligt antal barn som slutar med blöja under sitt liv? Jag har bara erfarenhet av ett enda barn, men den där idén fick vi ganska omgående när blöjan försvann. Jag saknar ord.

Första stycket: :love:
 
:eek::eek::eek: Dom har alltså inte satt honom på toa innan dom gått ut, och så tycker dom att det händer för mycket olyckor? Så pass att dom skuldbelägger barnet för det. Och det här är alltså folk som jobbar med barn? Som har hand om ett oräkenligt antal barn som slutar med blöja under sitt liv? Jag har bara erfarenhet av ett enda barn, men den där idén fick vi ganska omgående när blöjan försvann. Jag saknar ord.

Första stycket: :love:
Jag vet, jag såg ut typ såhär när jag hörde det 🤯😳 Nu var det sambon som fick höra just den saken när han hämtade, jag hade nog inte kunna vara tyst om det var jag. Det känns som det borde vara standard, speciell när jag sagt att vi går en del på rutinbesök för att det funkat bra.
 
Hur bemöter man när barnet svär? L har börjat säga "fucki" med tillhörande långfinger. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera.
 
Hur bemöter man när barnet svär? L har börjat säga "fucki" med tillhörande långfinger. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera.
E testar också att svära ibland, han hör ju oss mellan varven :o Mest något jäklar då och då, och så kan han säga "jag skiter i det!" om det är något han inte håller med om. Jag reagerar faktiskt inte alls. Eller jo, jag reagerar ju för mig själv, men visar inte för E. Tänker att orden blir mer spännande om man gör en grej av det.

Såklart, om svärandet eskalerade skulle jag nog dels anstränga mig för att själv svära mindre, och sen ta ett snack om att man kan välja andra ord.
 
E testar också att svära ibland, han hör ju oss mellan varven :o Mest något jäklar då och då, och så kan han säga "jag skiter i det!" om det är något han inte håller med om. Jag reagerar faktiskt inte alls. Eller jo, jag reagerar ju för mig själv, men visar inte för E. Tänker att orden blir mer spännande om man gör en grej av det.

Såklart, om svärandet eskalerade skulle jag nog dels anstränga mig för att själv svära mindre, och sen ta ett snack om att man kan välja andra ord.
Det här kommer från förskolan, så vi kan inte påverka hur mycket hon hör det tyvärr.
Hon säger det varje gång hon blir sur, alltså flera gånger om dagen, och ibland även i lek. Hittills har jag provat att ignorera, frågat vad det betyder ("ingenting"), varför hon säger så ("jag vill"), lugnt sagt att vi inte säger så ("men det brukar X säga") och att det inte är ett trevligt ord ("jo!")och att den man säger det till kan bli ledsen ("nä!").
Samtidigt som jag inte tycker att en treåring ska svära (varför egentligen?) så tycker jag det är lite gulligt när hon står där och trasslar med fingrarna för att få upp rätt finger.
 
L går på gympa, dom tre gånger hon har lyckats närvara har hon haft jätteroligt. Bästa kompisen går också. Föräldrar får följa med var tredje gång. Idag var det dags igen, har missat tre gånger pga sjuk. Och hon ville inte alls, blev jätteledsen när det var dags att åka. Verkar bero på att pappa inte får följa med in, så när vi sa att vi får fråga om han får följa med så gick hon med på att åka. Fick nyss en bild från läktaren där hon håller kompisen i handen, men hon ser ledsen ut. ❤
Hon vill inte till föris heller, hon säger att det är tråkigt, men det tror jag inte på, hon verkar ha jätteroligt. Funderar på om det är separationen som gör det.
 
L går på gympa, dom tre gånger hon har lyckats närvara har hon haft jätteroligt. Bästa kompisen går också. Föräldrar får följa med var tredje gång. Idag var det dags igen, har missat tre gånger pga sjuk. Och hon ville inte alls, blev jätteledsen när det var dags att åka. Verkar bero på att pappa inte får följa med in, så när vi sa att vi får fråga om han får följa med så gick hon med på att åka. Fick nyss en bild från läktaren där hon håller kompisen i handen, men hon ser ledsen ut. ❤
Hon vill inte till föris heller, hon säger att det är tråkigt, men det tror jag inte på, hon verkar ha jätteroligt. Funderar på om det är separationen som gör det.
Tråkigt att hon säger att hon inte vill gå dit :( Har nog inga bra tips, tycker E också kan säga att saker är tråkiga eller tex att folk är dumma. Du handlar oftast om att han är osäker eller har någon fundering han behöver få svar på innan det känns bra.
 
Tråkigt att hon säger att hon inte vill gå dit :( Har nog inga bra tips, tycker E också kan säga att saker är tråkiga eller tex att folk är dumma. Du handlar oftast om att han är osäker eller har någon fundering han behöver få svar på innan det känns bra.
Ja, grundproblemet är nog trygghet. Hon är väldigt försiktigt socialt, så jag gissar att det är det som är kärnan.
På gympan hade hon växlat mellan att ha jättekul och att vara ledsen. Får se hur det känns nästa vecka, om hon minns det roliga.
 
I år kan L för första gången uttrycka vad hon önskar sig. Förra året önskade hon sig julklappar, det var lätt att uppfylla, i år är det inte fullt lika lätt. Hon vill ha ungefär allt hon ser, dagens önskelista lyder: en gosig hund, en gosig katt, en hundvalp, en kattvalp och en gosig räv som inte skräms. Vad önskar sig era? Och har ni bestämt nåt?
 
I år kan L för första gången uttrycka vad hon önskar sig. Förra året önskade hon sig julklappar, det var lätt att uppfylla, i år är det inte fullt lika lätt. Hon vill ha ungefär allt hon ser, dagens önskelista lyder: en gosig hund, en gosig katt, en hundvalp, en kattvalp och en gosig räv som inte skräms. Vad önskar sig era? Och har ni bestämt nåt?
Vilka söta önskningar :love: gosiga djur går alltid hem här också :D
E har inte riktigt formulerat några önskningar än, det är mer vi som säger ,"den kan du önska till jul' om allt han vill ha :D Vi har pratat en del om tomten (som han tycker är lite läskig) och hur han kommer med paket, och han "skrev" en önskelista redan förra året så det kommer nog.

Jag har köpt en gaffeltruck från Bruder, han fick en traktor av samma märke förra året som han älskar. Har också köpt fevingar och trollspö till utklädnad och ett startkit smålego. Något av det (antag Lego) blir doc ta födelsedagspresent istället.

Vi velar/funderar också på om han ska få jobba cykel med stödhjul till 4årsdagen då han inte är något stort fan är balanscykeln, men vi avvaktar för att se om det lossnar. Vi har också tänkt lite på en egen resväska ta när han hälsar på mor- och farföräldrar.
 
I år kan L för första gången uttrycka vad hon önskar sig. Förra året önskade hon sig julklappar, det var lätt att uppfylla, i år är det inte fullt lika lätt. Hon vill ha ungefär allt hon ser, dagens önskelista lyder: en gosig hund, en gosig katt, en hundvalp, en kattvalp och en gosig räv som inte skräms. Vad önskar sig era? Och har ni bestämt nåt?
Hon önskar sig hela leksakskatalogen 😂 önskar även alla leksaker för de mindre till lillasyster 😅🥰 Men hon är väldigt inne på Frost och My little pony just nu. Sen önskar hon sig en hund för kusinerna ska få en snart 😅 ..och även en katt vill hon ha! Haha

Vi har pratat om vad vi tänkte köpa till jul/födelsedag men jag har helt glömt bort 😅 måste börja skriva upp… 🙈
 
L går på gympa, dom tre gånger hon har lyckats närvara har hon haft jätteroligt. Bästa kompisen går också. Föräldrar får följa med var tredje gång. Idag var det dags igen, har missat tre gånger pga sjuk. Och hon ville inte alls, blev jätteledsen när det var dags att åka. Verkar bero på att pappa inte får följa med in, så när vi sa att vi får fråga om han får följa med så gick hon med på att åka. Fick nyss en bild från läktaren där hon håller kompisen i handen, men hon ser ledsen ut. ❤
Hon vill inte till föris heller, hon säger att det är tråkigt, men det tror jag inte på, hon verkar ha jätteroligt. Funderar på om det är separationen som gör det.
Jag kan känna igen det där så väl. G är likadan, han är jättevild och busig när han är fullt ut bekväm i en situation men kan bli ganska blyg och obekväm när det är personer han inte känner. Det brukar gå över efter en stund men innan dess behöver han mycket stöd. Det blir en fin balans mellan att pusha för att man tror att han egentligen vill och att vara inlyssnande och inte tvinga. Han hade nog inte kunnat gå på en ny aktivitet utan att någon förälder följer med in.
 
I år kan L för första gången uttrycka vad hon önskar sig. Förra året önskade hon sig julklappar, det var lätt att uppfylla, i år är det inte fullt lika lätt. Hon vill ha ungefär allt hon ser, dagens önskelista lyder: en gosig hund, en gosig katt, en hundvalp, en kattvalp och en gosig räv som inte skräms. Vad önskar sig era? Och har ni bestämt nåt?
Upplever att G fortfarande önskar sig allt och inget, så vi kommer ge/önska åt honom lite vad vi själva anser kommer funka. Tror det blir typ pippihus med dockor, någon gosig filt, resväska och sällskapsspel. Det känns som att det här året blir första med lite mer förväntningar och föreställningar om vad jul är. Han är taggad på granen och tomten😄 Jag hoppas att han kommer tycka julkalendern är bra, det känns som ett mysigt inslag i väntan på julafton.
 
Jag kan känna igen det där så väl. G är likadan, han är jättevild och busig när han är fullt ut bekväm i en situation men kan bli ganska blyg och obekväm när det är personer han inte känner. Det brukar gå över efter en stund men innan dess behöver han mycket stöd. Det blir en fin balans mellan att pusha för att man tror att han egentligen vill och att vara inlyssnande och inte tvinga. Han hade nog inte kunnat gå på en ny aktivitet utan att någon förälder följer med in.
Låter som E också. Kan vara milsvid skillnad mellan hemma eller trygg miljö på förskolan och nånting annat. Och även nya grejer i de miljöerna gör honom osäker. Men han växer också av att klara det svåra och läskiga :)

Häromdagen hade fsk halloweenfest, han berättade två dagar innan och var så förväntansfull. Vi gjorde en dräkt.. och när dagen kom ville han inte ha den för han "ville inte att kompisarna skulle se den". Jag hade väntat mig det, så han fick med dräkten i påse. När jag hämtad vid lunch hade han dräkten på sig och var SÅ stolt!

Liknande i helgen när vi var på ett ställe där dom hade sagostund. E satt bredvid mig längst bak och tyckte det var för mycket folk, men när han inte såg bilderna ville han flytta fram, med mig. Jag sa att han jättegärna fick gå fram men att jag satt kvar, och han vågade tillslut - även där stolt och glad kille efteråt.
 
Jaha, dessa eviga förkylningar. Och nu en total förvirring om hur länge vi ska stanna hemma. Förskolan hänvisar till fhm. Sjuka barn ska stanna hemma, men kan gå tillbaka när de är friska, vissa luftvägssymptom kan kvarstå. Jaha, ok. När är man frisk och vad är vissa luftvägssymptom? Gott allmäntillstånd, ingen feber, full av energi, men viss hosta och fortfarande täppt. Kommer dock inte ut särskilt mycket, får torka några gånger på morgonen och igår en gång på em, det är allt. Är hon frisk med vissa luftvägssymptom då? Eller är hon sjuk?
 
Jaha, dessa eviga förkylningar. Och nu en total förvirring om hur länge vi ska stanna hemma. Förskolan hänvisar till fhm. Sjuka barn ska stanna hemma, men kan gå tillbaka när de är friska, vissa luftvägssymptom kan kvarstå. Jaha, ok. När är man frisk och vad är vissa luftvägssymptom? Gott allmäntillstånd, ingen feber, full av energi, men viss hosta och fortfarande täppt. Kommer dock inte ut särskilt mycket, får torka några gånger på morgonen och igår en gång på em, det är allt. Är hon frisk med vissa luftvägssymptom då? Eller är hon sjuk?

Jag fick svaret när jag pratade med vår fsk om det. Att är barnen pigga och friska och har haft minst 1 feberfri dag hemma, får de återgå med mild hosta och lite snorande.
Lilltjejen är precis där, lite hostig och lite snorig men ingen stort och hur pigg som helst.
 
Jag känner att jag är lite off i den här tråden :p

Men hos oss växer vi så det knakar. Det en en liten bestämd dam som apar efter storasyster i det mesta. Har möte med fsk om 2v, anar att logoped är nästa steg. Hon har samma "problem" som jag hade när jag var liten. Jag hade inte tid att andas när jag pratade utan det var så mycket ord som skulle ut samtidigt. Därför hörde ingen vad jag sa :p
Hon är lite otydlig i sitt tal och i perioder svår att förstå. Men hon var ganska "sen" i talet och istället väldigt tidig med kroppskontrollen. Storasyster var tvärt om.

Igår önskade jag att det var någon annans barn, då lilltjejen högt och tydligt i kundtjänsten på ikea säger att "pappa slår dig mamma". Ville sjunka under jorden, för det gör han verkligen inte. Däremot slog han mig i ticket to ride kvällen innan genom fusk och jag kanske tryckte på det lite för mycket :bag: (är en ganska dålig förlorare) :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 506
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 193
Senast: gulakatten
·
Svar
789
· Visningar
41 389
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp