Vinterföräldrar 17/18 del 7

E pratar oftast bra här, men kan "stamma" en del när han har något väldigt viktigt att säga eller inte riktigt hittar rätt ord. Tänker att det försvinner med tiden och väntar (oftast tålmodigt :p ) ut honom.

Han kan för övrigt så himla många ord att jag blir imponerad nästan varje dag. Och läggningar nuförtiden tar en evighet eftersom han aldrig får slut på saker att säga :laugh:

För övrigt är han påhittig och med ett jäkla humör, antagligen ärvt efter mig 🙈 Han testar en hel del fula ord när han blir arg (dumskallemamma och skitmamma var det senast tror jag) men vi pratar oftast bra efteråt om vad man kan göra/säga istället.

Lillasysters ankomst i somras gör att han ibland får leka mer självständigt, och nu börjar det faktiskt funka hyfsat. Tågbana och meccano är bra leksaker då. (Fast ibland leker han bäver och gör bitmärken i soffbordet när man är upptagen och då är jag inte riktigt lika nöjd :cautious: )
 
E pratar oftast bra här, men kan "stamma" en del när han har något väldigt viktigt att säga eller inte riktigt hittar rätt ord. Tänker att det försvinner med tiden och väntar (oftast tålmodigt :p ) ut honom.

Han kan för övrigt så himla många ord att jag blir imponerad nästan varje dag. Och läggningar nuförtiden tar en evighet eftersom han aldrig får slut på saker att säga :laugh:

För övrigt är han påhittig och med ett jäkla humör, antagligen ärvt efter mig 🙈 Han testar en hel del fula ord när han blir arg (dumskallemamma och skitmamma var det senast tror jag) men vi pratar oftast bra efteråt om vad man kan göra/säga istället.

Lillasysters ankomst i somras gör att han ibland får leka mer självständigt, och nu börjar det faktiskt funka hyfsat. Tågbana och meccano är bra leksaker då. (Fast ibland leker han bäver och gör bitmärken i soffbordet när man är upptagen och då är jag inte riktigt lika nöjd :cautious: )
Hur har han reagerat på att få syskon i övrigt?

L pratar också massor, med ett imponerande ordförråd. Hon testar sånt hon snappar upp och säger saker som "den passar mig utmärkt" och "underbart vackert" med stor träffsäkerhet, hon använder det rätt. Hon sjunger mycket också, gärna egna texter som ofta innehåller favoritorden bajs, kiss och prutt.

När hon blir arg så slår hon gärna på mig, alternativt räcker finger. Försöker prata om hur det känns och vad man kan göra istället, men upplever inte riktigt att jag når fram.

Envisheten är stor och hon verkar ha ärvt pappas aversion mot auktoriteter. Det funkar inte att säga till henne vad hon ska göra, det blir "nej". Men kan man motivera varför, så brukar hon vara samarbetsvillig.

Mycket är läskigt just nu, det är monster, spöken, vargar, sommarskuggor, troll i vartenda hörn. Hon vill inte läsa läskiga böcker och hon vill inte se läskiga program. Det är väldigt mycket som är läskigt, tom vissa avsnitt av Bing. Julkalendern kan vi inte se, den är superläskig tydligen. Bolibompa fördrar hon baby, där dyker det aldrig upp nån sommarskugga.

Hemma är hon ofta bebiskatten Mjau och gör sånt som katter gör. Borta är hon L, "nu är jag inte Mjau", säger hon varje morgon när vi kommer till föris.
 
Hur har han reagerat på att få syskon i övrigt?
På det stora hela bra :) ingen avundsjuka, inget negativt mot lillasyster alls faktiskt förutom när hon ibland varit lite skrikig - han gillar inte höga ljud. Men visst märks det att det varit en omställning att inte ha all uppmärksamhet. Vi backade ju lite på potträningen när lillasyster föddes och det kan fortfarande hända en del olyckor även om det oftast går bra. Säkert kan en del av höstens "trots" faktiskt härleds till omställningen, eller att vi inte alltid har tid att komma direkt, lyssna direkt etc. Men han är fantastiskt lojal och fin mot lillasyster :heart

E och S låter som vanligt lite lika. Med det läskiga, humöret och att "nej" inte funkar så bra. Här är E dessutom en förhandlare av rang och köper aldrig ett "nej" utan att köpslå eller argumentera för varför det ska vara "ja" :D

I januari ska E för övrigt få börja på ridskola! Han har fått plats i knattegrupp och jag är nog mer nervös än vad han är. Han har ridit några gånger i "mitt" stall på lånad häst men ska vi få lite regelbundenhet i det kände jag att vi nog får ta ridskolan. Jag hoppas han kommer fortsätta tycka det är lika kul som han gjort hittills :)
 
Här finns en del som pratar massor och håller med om att ordförråden är så otroligt stora 😅 Hon gillar också att förhandla - oftast handlar det om minutrar innan läggdags eller om att få fler än t.ex en kaka 😋

Känner att deras ålder nu för övrigt är väldigt rolig. Och nu när lillasyster är 1 år och går också så leker dem så himla bra ihop 🥰 Vi lärde stora tidigt att gå ifrån om hon ville vara själv eller vill leka med mindre leksaker som syrran inte får ha, och hon sköter det väldigt bra. Vi har inte heller haft mycket avundsjuka eller negativt om att få syskon alls. Mer från lillan som vill ha vad stora får i så fall 😂 Annars har hon tagit storasyster rollen så bra ❤️ Blir så otroligt stolt över att se dem tillsammans och vilket fint band de redan har till varann.

Tyvärr har inskolningen blivit uppskjuten ännu mer för oss, skulle ju börjat i höstas… men nu hoppas vi det blir av i början på nästa år åtminstone. Börjar luta åt att ställa oss i kö till annan för att ens vara säkra på att det blir av, men då blir det ju kötid på 4 mån också så hoppas verkligen allt löser sig på fsk, vill verkligen att hon ska få börja där då den är mindre och det känns fortfarande jobbigt från förra fsk erfarenheten vi har… Det är så himla tråkigt att hon inte fått börja än för hon vill verkligen själv gå till fsk nu.
 
Här finns en del som pratar massor och håller med om att ordförråden är så otroligt stora 😅 Hon gillar också att förhandla - oftast handlar det om minutrar innan läggdags eller om att få fler än t.ex en kaka 😋
Igenkänning på detta :D

Hoppas det löser sig med förskolan! Låter lite tufft att ha båda hemma så länge, men ett plus att dom kan leka ihop mer och mer såklart :)
 
På tal om förskolan så har vi ett barn som verkligen tycker det här med korta dagar pga småsyskon är pest. (Han går tre dagar a 4 timmar varje vecka, så det är verkligen inte mycket. Tyvärr har vi inte fått omfördela timmarna från de två dagar när han inte går.) Det är dagliga kamper att ens få honom att släppa leken när man kommer efter lunch, så det märks att han trivs och att fsk är viktig för honom.
Skönt är iallafall att han hittat nya barn att leka med sen hela hans grupp utom han fick flytta över till storbarnsavdelning.
 
G kan också stamma/staka sig ibland. Det är så mycket ord som ska komma ut på en gång att det kan bli rörigt för honom själv. Det är ganska intensivt och mycket egen vilja, så det är utmattande ibland men håller med om att det är en kul ålder. Det är mycket tankar i den lilla personen och det är kul att höra saker ur hans perspektiv. Han lägger märke till så mycket detaljer.

Kompisar är fortfarande lite svårt. Han har flera vänner på förskolan men märker att det ibland blir svårt med kommunikationen. Det hör väl delvis åldern till, det är svårt att behöva anpassa sig och lyssna på andra. Ibland gör han det lite svårt för sig själv, men både på förskolan och hemma pratas det mycket om hur man är en bra kompis så jag hoppas att det ger sig med tiden. Delvis måste han väl lära sig att om man blir för dominant/bestämmande i leken så kommer andra inte alltid vilja vara med. Men det är jobbigt att se på som förälder, vi vill ju bara att allt ska flyta på med kompisar.
 
@astilbe Känner verkligen igen det där! Gör ont i hjärtat ibland när det inte riktigt lirar med kompisar för E. Jag hade själv lite svårt med kompisar (var just en aning bossig 🙈) så vill inget hellre än att E ska vara trygg och ha bra vänner. Verkligen svårt att inte lägga sig i för mycket också.
 
Igenkänning på detta :D

Hoppas det löser sig med förskolan! Låter lite tufft att ha båda hemma så länge, men ett plus att dom kan leka ihop mer och mer såklart :)

Det har bitvis varit väldigt tufft att ha båda hemma 😬 men det har gått ändå, bara blivit mycket skärmtid och att verkligen dra ner på förväntningarna på en själv. Tror ändå att de fått ett väldigt bra band när de fått vara tillsammans hela första året ❤️🤗

Angående kompisar känns det också hemskt att hon inte har några här än sen vi flyttade… fsk hade ju underlättat där. Nu är det mest kusinerna hon får umgås med och så random barn på lekplats osv… Saknar våra vänner något enormt sen vi flyttade, känns fortfarande hemskt att i flyttade ifrån hennes kompis också som hon umgåtts med sen de föddes 😢
 
@astilbe Känner verkligen igen det där! Gör ont i hjärtat ibland när det inte riktigt lirar med kompisar för E. Jag hade själv lite svårt med kompisar (var just en aning bossig 🙈) så vill inget hellre än att E ska vara trygg och ha bra vänner. Verkligen svårt att inte lägga sig i för mycket också.
Skönt ändå att höra att vi inte är ensamma. Det blir en fin balans mellan att vara med och stötta men samtidigt låta honom lära sig av sina egna erfarenheter.
 
Det har bitvis varit väldigt tufft att ha båda hemma 😬 men det har gått ändå, bara blivit mycket skärmtid och att verkligen dra ner på förväntningarna på en själv. Tror ändå att de fått ett väldigt bra band när de fått vara tillsammans hela första året ❤️🤗

Angående kompisar känns det också hemskt att hon inte har några här än sen vi flyttade… fsk hade ju underlättat där. Nu är det mest kusinerna hon får umgås med och så random barn på lekplats osv… Saknar våra vänner något enormt sen vi flyttade, känns fortfarande hemskt att i flyttade ifrån hennes kompis också som hon umgåtts med sen de föddes 😢
Så fint med syskonrelationen ❤️ Så skönt att de har den i alla fall, i väntan på förskolestart och de nya vännerna som väntar där. Hoppas hon kommer in i det snabbt när hon väl börjar! Har ni någon öppen förskola eller liknande i närheten?
 
På tal om att prata så känns det ibland som att det ska bli hål i huvudet på en av allt denna snart-fyraåring berättar :crazy: :D

Han kan lätt prata sig igenom en bok som tar en kvart att läsa och prata så mycket om allt han ser och tänker om bilderna att det blir en timslång bok istället. Dessutom har han extremt svårt för att jag och sambon pratar med varandra. Då blir han arg, avbryter eller börjar sjunga för att få tillbaka uppmärksamheten..

Det känns på ett sätt hemskt tråkigt att dämpa berättarglädjen, men vi har ändå börjat prata om det där med att vänta på sin tur och att ibland faktiskt lyssna på andra :p Tror dock inte på några underverk :D
 
Så fint med syskonrelationen ❤️ Så skönt att de har den i alla fall, i väntan på förskolestart och de nya vännerna som väntar där. Hoppas hon kommer in i det snabbt när hon väl börjar! Har ni någon öppen förskola eller liknande i närheten?

Ja ❤️

Nja, det är lite dåligt här med öppna förskolor. Kyrkan har barntimme - som vi varit på några gånger. De startade igång igen i höstas efter att allt sånt varit stängt här i ett år eller mer innan pga pandemin… Och det var bra första gångerna, men äldsta tycker inte det är roligt där längre. 🤷‍♀️
 
Plötsligt händer det - sen några veckor är E torr på natten. Jag känner ju till sen innan att just nattorrhet är hormonellt (tror jag?) styrt och liksom mest blir av sig självt, men ändå så himla häftigt när nattblöjorna plötsligt går från att väga typ något kilo till att vara helt torra flera veckor i sträck :D

Han har dock fortfarande haft blöja på natten "utifall att" (jag tänkte att vi skulle göra slut på paketet...) men nu är vi hos mormor och morfar, och sambon (vem annars :p ) glömde packa nattblöjorna, så plötsligt kör vi skarpt läge :D
 
Var hos farmor. Farmor frågar om L vill ha apelsin. Nej, hon tycker inte om apelsin, men clementin skulle hon vilja ha. Farmor har ingen clementin, det finns bara apelsin. Nej, L tycker inte om apelsin. Farmor äter apelsin och efter en stund smakar L ändå. Jättegott! "Jag tycker om farmors apelsiner, men inte hemma-apelsiner." Jäkla unge 😅
 
Var hos farmor. Farmor frågar om L vill ha apelsin. Nej, hon tycker inte om apelsin, men clementin skulle hon vilja ha. Farmor har ingen clementin, det finns bara apelsin. Nej, L tycker inte om apelsin. Farmor äter apelsin och efter en stund smakar L ändå. Jättegott! "Jag tycker om farmors apelsiner, men inte hemma-apelsiner." Jäkla unge 😅
Älskar treåringars logik :laugh:
 
E fick två sällskapsspel i julklapp, "Bamse - fånga bollarna" och ett Bamsegympaspel. Vi har spelat båda nu och det är så häftigt att ens lilla barn kan både förstå OCH följa spelregler :D Han hävdar visserligen att han vinner även när han förlorar, (det är väldigt viktigt att vinna just nu...) men ändå! Så coolt, känner att det var en liten målbild som nåddes där, att spela spel med mitt barn :love:

Julklappen som blev absolut mest populär direkt var en enorm dumperlastbil från morfar, den har han lekte med inne och ute, plogar snö med etc. Men sen fick han bla också en leksaksklocka där man lägger siffrorna som pussel och kan ändra visarna, och när jag nämnde (några dagar efter jul) att det var jag som hade köpt den till honom gav han mig en kram och sa: "Åh, det var den bästa presenten. Tack mamma!" :love:

Vad fick era ungar i julklapp? :)
Utöver ovan nämnda blev också en leksakstrumpet han fick av farfar, och fjärilsvingar man kan ta på sig och ett glittrigt trollspö väldigt populärt.
En lärdom inför nästa år är att inte ta med alla julklappar till firandet eftersom varken E eller vi riktigt hinner märka alla klappar eller vem som köpt vad... Känns bättre att sprida ut det och ta det över flera dagar.
 
E fick två sällskapsspel i julklapp, "Bamse - fånga bollarna" och ett Bamsegympaspel. Vi har spelat båda nu och det är så häftigt att ens lilla barn kan både förstå OCH följa spelregler :D Han hävdar visserligen att han vinner även när han förlorar, (det är väldigt viktigt att vinna just nu...) men ändå! Så coolt, känner att det var en liten målbild som nåddes där, att spela spel med mitt barn :love:

Julklappen som blev absolut mest populär direkt var en enorm dumperlastbil från morfar, den har han lekte med inne och ute, plogar snö med etc. Men sen fick han bla också en leksaksklocka där man lägger siffrorna som pussel och kan ändra visarna, och när jag nämnde (några dagar efter jul) att det var jag som hade köpt den till honom gav han mig en kram och sa: "Åh, det var den bästa presenten. Tack mamma!" :love:

Vad fick era ungar i julklapp? :)
Utöver ovan nämnda blev också en leksakstrumpet han fick av farfar, och fjärilsvingar man kan ta på sig och ett glittrigt trollspö väldigt populärt.
En lärdom inför nästa år är att inte ta med alla julklappar till firandet eftersom varken E eller vi riktigt hinner märka alla klappar eller vem som köpt vad... Känns bättre att sprida ut det och ta det över flera dagar.
Vi spelar också en del sällskapsspel här och det är en aktivitet jag tycker är mysig också. Alltid älskat sällskapsspel så hoppas på att få G inbiten också :D Vi håller på att träna på hur man är en bra vinnare och bra förlorare. Man får tex inte kasta iväg spelplanen om man förlorar:angel: Utan man får säga att man är besviken över att man förlorade och så kan vinnaren trösta och säga att förloraren kanske vinner nästa gång.

G fick bland annat piratskepp med figurer, skridskor, pussel och en radiostyrd bil. Allt har nog varit lika populärt hittills så kan inte riktigt utnämna en favorit. Klockan lät ju som en kul present! G intresserar sig mycket för siffror och bokstäver just nu och vi pratar mycket om tid så en sådan klocka hade varit bra. Har skaffat en kalender för att lättare kunna visa hur lång tid det tex är kvar till hans födelsedag eller sommaren. Så abstrakta saker för en snart 4-åring!
 
Vi spelar också en del sällskapsspel här och det är en aktivitet jag tycker är mysig också. Alltid älskat sällskapsspel så hoppas på att få G inbiten också :D Vi håller på att träna på hur man är en bra vinnare och bra förlorare. Man får tex inte kasta iväg spelplanen om man förlorar:angel: Utan man får säga att man är besviken över att man förlorade och så kan vinnaren trösta och säga att förloraren kanske vinner nästa gång.

G fick bland annat piratskepp med figurer, skridskor, pussel och en radiostyrd bil. Allt har nog varit lika populärt hittills så kan inte riktigt utnämna en favorit. Klockan lät ju som en kul present! G intresserar sig mycket för siffror och bokstäver just nu och vi pratar mycket om tid så en sådan klocka hade varit bra. Har skaffat en kalender för att lättare kunna visa hur lång tid det tex är kvar till hans födelsedag eller sommaren. Så abstrakta saker för en snart 4-åring!
Ja, det är ju himla bra träning med sällskapsspel, att man får öva på att vinna och förlora och hur man uttrycker det. E har som sagt inte riktigt tagit in när han förlorar än, men gissar det kommer stor besvikelse snart, bra att vara beredd då ju :) lät som att ni pratar om bra saker!

Klockan är bra ja :) siffrorna är just nu mer intressanta än visarna, han räknar bra (till tio iaf) och känner igen några. Håller med om att det är svårt att förklara abstrakta saker som tid! Vi har en veckoplanerare med rutor för alla veckodagar som funkar på kort sikt, men saker som en månad tex är ju svårare.
 
E fick två sällskapsspel i julklapp, "Bamse - fånga bollarna" och ett Bamsegympaspel. Vi har spelat båda nu och det är så häftigt att ens lilla barn kan både förstå OCH följa spelregler :D Han hävdar visserligen att han vinner även när han förlorar, (det är väldigt viktigt att vinna just nu...) men ändå! Så coolt, känner att det var en liten målbild som nåddes där, att spela spel med mitt barn :love:

Julklappen som blev absolut mest populär direkt var en enorm dumperlastbil från morfar, den har han lekte med inne och ute, plogar snö med etc. Men sen fick han bla också en leksaksklocka där man lägger siffrorna som pussel och kan ändra visarna, och när jag nämnde (några dagar efter jul) att det var jag som hade köpt den till honom gav han mig en kram och sa: "Åh, det var den bästa presenten. Tack mamma!" :love:

Vad fick era ungar i julklapp? :)
Utöver ovan nämnda blev också en leksakstrumpet han fick av farfar, och fjärilsvingar man kan ta på sig och ett glittrigt trollspö väldigt populärt.
En lärdom inför nästa år är att inte ta med alla julklappar till firandet eftersom varken E eller vi riktigt hinner märka alla klappar eller vem som köpt vad... Känns bättre att sprida ut det och ta det över flera dagar.

Här har det nog varit tre julklappar som hon varit extra nöjd med - en ryggsäck med frost motiv (den används flitigt) en låda full med pyssel (som roat henne många dagar nu och hon har fått sitta och pyssla med mormor som är på besök, så de fick verkligen kvalitetstid) Och så en hund med koppel som kan göra flera olika tricks. (Hon är väldigt djurkär, önskar sig massa djur..) 😊

Vi hade en väldigt bra jul, mormor har kommit hit över helgerna och så firade vi ute hos farmor och farfar. 🥰

Häromdan hade vi egentid bara jag och hon, vi var till badhuset. Det är så kul att se hur hon utvecklas där - både vill och lär sig mer för varje besök 🤗 Och idag ska vi passa på igen med första bio besöket och se nya bamse filmen, bara hon och jag 🥰 Börjar verkligen kännas så stor, galet att de snart fyller 4 år ju! Här är det mycket prat om sin födelsedag just nu och vad hon önskar sig för tårta 😅 Så vi pratar också en del om tid och månader… vi funderar på att skaffa nån typ av veckoöversikt till henne
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 554
Senast: eyz
·
Svar
160
· Visningar
11 274
Senast: tuaphua
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 354
Senast: gulakatten
·
Svar
1 102
· Visningar
59 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp