Vinterföräldrar 2019/2020

Alltså hörni. Stödstrumpor.

Jag har breda vader (39 cm) och smala anklar (20,5 cm), så storleksangivelserna passar inte mig. Antingen måste jag alltså välja strumpor som klämmer åt för lite runt anklarna men lagom runt vaderna eller lagom runt anklarna men för mycket runt vaderna.

Vad är bäst i så fall, någon som vet?
 
Alltså hörni. Stödstrumpor.

Jag har breda vader (39 cm) och smala anklar (20,5 cm), så storleksangivelserna passar inte mig. Antingen måste jag alltså välja strumpor som klämmer åt för lite runt anklarna men lagom runt vaderna eller lagom runt anklarna men för mycket runt vaderna.

Vad är bäst i så fall, någon som vet?

Skulle säga lagom runt anklarna är viktigare. Dels svullnar man nerifrån och upp så att säga, sen skulle lös ankel och kompression på vaden ge stas ner till foten och förvärra läget snarare än förbättra. Men bäst vore att leta annan modell. /sjuksköterska
 
@Nattljus Underbart med sjuksköterskompetens! 😍 Annan modell, menar du försöka hitta annat märke med andra storlekar eller typ annan modell a la inte går så högt upp på vaden?
 
@Nattljus Underbart med sjuksköterskompetens! 😍 Annan modell, menar du försöka hitta annat märke med andra storlekar eller typ annan modell a la inte går så högt upp på vaden?

Annan modell som i någon som kanske är gjord för smala anklar och bredare vader. Vet ingen såhär på rak arm, är det patienter som behöver det brukar vi specialbeställa men det är kanske inget man vill för några månader bara. Är rätt dyrt. Så jag hade kört på den storleken där det ger kompression till anklarna i det här läget
 
Det var bebisen som sparkade i lördags. Den har sparkat mycket flitigt sedan dess och jag börjar äntligen sluta hoppa till varje gång det händer :laugh: det är som om någon knäpper till med fingrarna från insidan. Gick verkligen från att inte känna något alls till att känna mycket, det måste legat vänd åt ett annat håll innan?
 
Här är det full rulle i magen mest hela tiden tycker jag. Det känns nästan som han gör kullerbyttor :p Men han börjar nog ha det lite trångt, emellanåt känns det som han försöker töja ut utrymmet och det är inte jätteskönt:crazy:
 
Här är det full rulle i magen mest hela tiden tycker jag. Det känns nästan som han gör kullerbyttor :p Men han börjar nog ha det lite trångt, emellanåt känns det som han försöker töja ut utrymmet och det är inte jätteskönt:crazy:

Tycker det är exakt likadant här! Och gillar inte heller den där töjningskänslan.
 
Jag grubblar på det här med kläder till bebis, hur mycket behövs, vad behövs och i vilken storlek? :confused: hur gör ni andra? (tänker särskilt på er som har barn sedan innan, ni har säkert ganska bra koll på vad som behövs?)
 
Jag har äntligen börjat känna bebis på riktigt. Nu finns det ingen tvekan om att det är han som trixar därinne.
Blivande pappa kände något vagt i måndags och en rejäl kick imorse.
Känner mig en aning lugnare i all oro nu när jag känner honom varje dag.
Har beställt vagn också! Blev lite mer verkligt nu...
 
Jag grubblar på det här med kläder till bebis, hur mycket behövs, vad behövs och i vilken storlek? :confused: hur gör ni andra? (tänker särskilt på er som har barn sedan innan, ni har säkert ganska bra koll på vad som behövs?)
Min dotter vägde 3,2 kg när hon kom och enligt tillväxtultraljud jag har gjort den graviditet så tror de att även denna bebis hamnar runt den vikten. Dottern kunde ha strl 50 ganska länge men vet andra som har fått börja med strl 56 direkt.
Så mitt tips är att skaffa lite kläder i strl 50 och 56 och sedan komplettera när bebis kommit. Jag föredrar omlottbodys så man slipper dra något över huvudet på bebis utan styrsel i nacken. Tycker även om byxor och pyjamaser med fot så man slipper strumpor som ändå bara ramlar av. Dottern drog dock upp fötterna i pyjamasen och trasslade in sig, det löste jag genom att sätta snoddar/avklippta strumpskaft runt anklarna då stannade fötterna i pyjamasens fot :up:
 
@Eloise Vad skönt för dig! Tycker också det är skönt att känna bebisen hela tiden. Vad blev det för vagn?

Oerhört skönt 😍
En Silver Cross Wave, löjligt fin.
Känns väldigt stabil och lättkörd, inte alls så skranglig i konstruktionen som några av de andra vagnar vi kikat på. Kollade en del på Thule sleek, Emmaljunga och Teutonia innan vi slog till på denna. Betydligt dyrare... Men handtagen på Thulen kändes som ett kasst handtag på en resväska i stabiliteten och denna går att bygga om till syskonvagn. Vilket vi hoppas på att vi kan komma att behöva senare.
Medföljde regn och myggskydd till både sitt och liggdel samt en mugghållare 😂

Längtar så efter att kunna stoppa bebis i den!
9F9ED974-0B18-47D4-9C13-0DDEBDC74B0E.jpeg
 
Kommer inte ihåg ifall det har varit uppe i tråden. Men hur har ni tänkt angående gravidförsäkring? Hur avgör man vilken som är bäst? Har förstått att man ska ha en betalvariant.
 
Kommer inte ihåg ifall det har varit uppe i tråden. Men hur har ni tänkt angående gravidförsäkring? Hur avgör man vilken som är bäst? Har förstått att man ska ha en betalvariant.
Titta vilken barnförsäkring du vill ha och välj efter det. Jag har Trygg Hansa då jag vill ha den barnförsäkring sen. Premien för grsvidgörsökringen dras av på barnförsäkringen sen.
 
Kommer inte ihåg ifall det har varit uppe i tråden. Men hur har ni tänkt angående gravidförsäkring? Hur avgör man vilken som är bäst? Har förstått att man ska ha en betalvariant.

Vi valde Länsförsäkringar. Handen på hjärtat så orkade jag inte läsa igenom alla finstilta villkor överallt hos de olika bolagen, utan valde det bolag som vi har på allt annat, och alltid varit nöjda med.
 
För en vecka sen när jag läste i appen vid veckobytet stod det att man skulle vara rädd om ryggen. Jaja tänkte jag och kände mig lite odödlig, köpte garn, provade att virka och satt flera timmar i rad med det fredag-söndag. Det har känts hela veckan kan jag säga. Korsryggen/svanskotan tog stryk och har ömmat och känts konstigt hela veckan :wtf: :cautious: inte van vid att kroppen har begränsningar och vet inte om jag ska försöka vila bort det eller om jag bara ska ta det lite lugnare eftersom det känns bättre med rörelse. Vill ju inte sabba nåt så att jag har ont resten av graviditeten.
 
@Förgätmigej Det jag tog med mig från foglossningsföreläsningen, där de även pratade om ländryggssmärta pga typ ökad belastning/stelhet/trötta muskler etc, var att rörelse är bra för överbelastade/stela/smärtande muskler i ryggen. Ett sätt att ta reda på om det var musklerna som spökade, var just att om rörelse gjorde att smärtan minskade så var bara köra på! Om det är foglossning ska man ju snarare ta det lugnt med rörelse som kan förvärra, men då kommer man tydligt märka att rörelsen gör det sämre. Så typ såhär förstod jag det:

Rörelse, om känns bra och leder till mindre smärta = bra! Fortsätt med den typen av rörelse.
Rörelse, om känns som att det gör ont hela tiden under rörelsen eller leder till mer smärta efteråt = dåligt! Minska den typen av rörelse.
 
@Förgätmigej Det jag tog med mig från foglossningsföreläsningen, där de även pratade om ländryggssmärta pga typ ökad belastning/stelhet/trötta muskler etc, var att rörelse är bra för överbelastade/stela/smärtande muskler i ryggen. Ett sätt att ta reda på om det var musklerna som spökade, var just att om rörelse gjorde att smärtan minskade så var bara köra på! Om det är foglossning ska man ju snarare ta det lugnt med rörelse som kan förvärra, men då kommer man tydligt märka att rörelsen gör det sämre. Så typ såhär förstod jag det:

Rörelse, om känns bra och leder till mindre smärta = bra! Fortsätt med den typen av rörelse.
Rörelse, om känns som att det gör ont hela tiden under rörelsen eller leder till mer smärta efteråt = dåligt! Minska den typen av rörelse.
Vad bra att veta :D lät bli att rida i 3 dagar men igår var det min tur att mocka och jag red ut en kort sväng och inget var värre idag så då känns det positivt.
 
Jag har till och från senaste veckan känt av en ganska obehaglig och jobbig tyngdkänsla neråt. Det liksom trycker på och känns väldigt ansträngt. Känns som allra mest om jag står eller går när känslan kommer. Det är bara korta stunder här och där. Vad beror det på? Senaste dagarna har bebben också känts lite längre ner i magen, sparkarna befinner sig liksom nere vid troskanten till skillnad från tidigare när det varit mer omkring höjd med naveln. Sparkarna känns inte heller lika intensivt eller tydligt längre, även om de kommer lika ofta. Vet inte om allt detta kan ha nåt samband med tyngdkänslan, att hon liksom lagt sig mer neråt? Har iof haft betydligt mer foglossningsbesvär senaste dagarna också, så tyngdkänslan kanske har något samband med den? Tycker den är väldigt jobbig och obehaglig iaf, när den kommer känns det som att allt ska ramla ut typ.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 478
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 999
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp