Vinterföräldrar 2019/2020

Jag har en ulljacka i herrmodell jag köpte på second hand. Funkar lysande. Sen har jag köpt stickade tjocka ulltröjor med öppning i sidan så de går att amma med sedan också. Lager på lager funkar bäst för mig.

Just ull är jag inte så förtjust i, jag hade allra helst haft en rejäl dunkappa men det verkar inte existera några som ser okej ut..
 
Söka föräldraledigt på jobbet, har ni gjort det ännu? Jag märkte idag att jag är lite sen på den fronten. Hur tänker nu då kring startdatum för föräldraledigheten? Har ni lagt den vid BF eller en tid innan? Måste nog få till ansökningen imorgon.
Jag går hem ca 1,5 vecka innan BF. Hade lite semesterdagar kvar så tar en semestervecka först och går sedan på föräldraledighet 2/12 (BF 3/12)
 
Söka föräldraledigt på jobbet, har ni gjort det ännu? Jag märkte idag att jag är lite sen på den fronten. Hur tänker nu då kring startdatum för föräldraledigheten? Har ni lagt den vid BF eller en tid innan? Måste nog få till ansökningen imorgon.
Åh, måste man bestämma det redan? :o gör man det på nåt särskilt sätt? jag har bara meddelat min chef att jag stanna januari ut om jag fortsätter må bra.
 
Åh, måste man bestämma det redan? :o gör man det på nåt särskilt sätt? jag har bara meddelat min chef att jag stanna januari ut om jag fortsätter må bra.

Alltså, jag har ju också meddelat min chef muntligt så det var ingen fara eg. Men enligt vårt kollektivavtal måste vi ansöka i systemet om föräldraledighet minst tre månader i förväg. Det kan tydligen bli knas med utbetalning etc annars. Jag ansökte i alla fall i veckan så nu är det ordnat med! Du får kolla upp vad som gäller på din arbetsplats 😊
 
Alltså, jag har ju också meddelat min chef muntligt så det var ingen fara eg. Men enligt vårt kollektivavtal måste vi ansöka i systemet om föräldraledighet minst tre månader i förväg. Det kan tydligen bli knas med utbetalning etc annars. Jag ansökte i alla fall i veckan så nu är det ordnat med! Du får kolla upp vad som gäller på din arbetsplats 😊
Jag frågade på vårt jobb och det är ju svårt att veta innan när barnet kommer och ledigheten ska börja. Om barnet föds jättetidigt i t.ex v 26 så funkar det ju inte alls. Då fick jag svaret att tre månader självklart inte gäller undantagslöst innan barnet föds, man säger till i så god förväg man kan men just inför födelsen så förväntas arbetsgivaren begripa att de måste vara flexibla.
Dessutom kan man börja ta ut föräldradagar två månader innan den beräknade födelsen om det behövs (t.ex BM besök, utbildningar, behov av vila etc). Dessa eventuella dagar är ju också svårt att planera i månad 4 av graviditeten.
 
Vaknade igår och var stel i ryggen. Sambon tyckte jag borde ringa mig sjuk men sån är inte jag. Jobbade hela dan, åkte och storhandlade, lagade mat och vid 30 var det dags att lägga 5 åringen, första vilan på dan kan man säga. När hon somnat och jag skulle resa mig gjorde det rätt ont. Kommer tre steg ut på golvet, sen är det kört. Som tur var hade jag mobilen med så jag kunde messa sambon som kom och halft lyfte in mig i vår säng.

Vilar idag, såå jäkla trist så jag kräks.
 
@Madick Fy farao vad trist! Det är inte kul när kroppen ger upp sådär. Särskilt inte om man inte alls har någon lust att vila.
 
Jag har blivit förkyld, vilket är jobbigt när man redan kämpar på lite i motvind, MEN foglossningen är bättre. Halleluja att kunna röra sig igen! 🤩

Jag väger mig varje vecka. Tidigare har min vikt bara försiktigt rört sig uppåt, vilket känts bra eftersom jag hade övervikt sen innan. Senaste veckorna har jag gått upp typ 0,7-1 kg i veckan vilket stressar mig! Jag har ätit lite onyttigare, men kan såklart inte bara vara det. Vill inte bli tyngre för är så rädd för att foglossningen ska bli värre då. Men tror jag bara ska fortsätta äta hälsosamt och regelbundet och ska sluta väga mig, inte bra att bli stressad över en sån sak.

Annars verkar bebben må fint därinne. Riktiga karatestunder där flera gånger per dag. Ibland skrattar jag till när det plötsligt kommer någon jättestark ryckning som skakar om hela magen. Lilla hjärtat! ❤ Jag kommer sakna att ha henne därinne när hon kommit ut. Jag sa till sambon att jag tycker hon kan stanna därinne. ”Skräp dig! Hon ska ut!” svarade han 😂
 
Jag har blivit förkyld, vilket är jobbigt när man redan kämpar på lite i motvind, MEN foglossningen är bättre. Halleluja att kunna röra sig igen! 🤩

Jag väger mig varje vecka. Tidigare har min vikt bara försiktigt rört sig uppåt, vilket känts bra eftersom jag hade övervikt sen innan. Senaste veckorna har jag gått upp typ 0,7-1 kg i veckan vilket stressar mig! Jag har ätit lite onyttigare, men kan såklart inte bara vara det. Vill inte bli tyngre för är så rädd för att foglossningen ska bli värre då. Men tror jag bara ska fortsätta äta hälsosamt och regelbundet och ska sluta väga mig, inte bra att bli stressad över en sån sak.

Annars verkar bebben må fint därinne. Riktiga karatestunder där flera gånger per dag. Ibland skrattar jag till när det plötsligt kommer någon jättestark ryckning som skakar om hela magen. Lilla hjärtat! ❤ Jag kommer sakna att ha henne därinne när hon kommit ut. Jag sa till sambon att jag tycker hon kan stanna därinne. ”Skräp dig! Hon ska ut!” svarade han 😂
Jag är också förkyld, ingen höjdare när man redan är lite tungandad av graviditeten :wtf:
Jag har också gått upp en hel del i vikt men försöker att inte hänga upp mig för mycket på det. Förra graviditeten gick jag upp 17 kg totalt och det har jag passerat nu. Men min BM är inte bekymrad så jag försöker också släppa det. Dessutom gick jag ner alla extrakilon efter förra graviditeten med bara min normala livsstil så hoppas det funkar den här gången med :)
Jag vill verkligen inte ha kvar bebis i magen för alltid. Den här killen har mycket kraftigare rörelser än dottern, hennes rörelser gjorde inte ont men det gör hans rörelser emellanåt.
 
Jag känner mig inte särskilt bekväm med att bli större (och ändå säger alla att magen är liten) och känner mig mest tjock :o står varje dag och tittar förvånat på magen och undrar om den där är min :p sambon frågade förra veckan om jag räknade ner och längtade efter bebis. Efter att ha tänkt lite svarade jag att jag räknar ner men att jag inte vet vad jag längtar efter :angel::rofl: fortfarande overkligt trots att bebis lever rövare på punktliga tider varje dag.

V.24. Mår fortfarande bra och rider. Målet var att rida oktober ut och jag känner att jag kommer kunna fortsätta ett tag till :D
 
Jag kommer sakna att ha henne därinne när hon kommit ut. Jag sa till sambon att jag tycker hon kan stanna därinne. ”Skräp dig! Hon ska ut!” svarade han 😂
Den känslan hade jag med första. Jag tyckte nästan synd om de jag såg med barnvagn som inte hade bebis kvar i magen :-) NU (eller ja, resten av barnen) så vill jag vräka dem så fort det går.

43 dagar kvar till planerat snitt nu. Har fått lite högt blodtryck så nu blir det tätare besök hos BM. Ingen havandeskapsförgiftning i alla fall.
 
V 26 här nu. Är sjukskriven 50% för utmattningsdepression och mår därefter. Va hos barnmorskan i eftermiddags och fick väga mig. Har gått upp 20 kg.. det gör ju inte att jag mår bättre direkt heller.
Enda positiva är att bebisen mår utmärkt och illamåendet har i stort sett släppt. Men jag vet inte hur jag ska orka. Att jobba 50% som lärare och klassföreståndare är svårt. Jag bryter ihop i stort sett varje dag och jag kan inte glädjas åt något alls just nu.
Träffar psykolog imorgon, sambon stöttar med det han kan men jag går mest runt och känner mig värdelös.
Men nån gång ordnar väl det här upp sig också, antar jag.
 
V 26 här nu. Är sjukskriven 50% för utmattningsdepression och mår därefter. Va hos barnmorskan i eftermiddags och fick väga mig. Har gått upp 20 kg.. det gör ju inte att jag mår bättre direkt heller.
Enda positiva är att bebisen mår utmärkt och illamåendet har i stort sett släppt. Men jag vet inte hur jag ska orka. Att jobba 50% som lärare och klassföreståndare är svårt. Jag bryter ihop i stort sett varje dag och jag kan inte glädjas åt något alls just nu.
Träffar psykolog imorgon, sambon stöttar med det han kan men jag går mest runt och känner mig värdelös.
Men nån gång ordnar väl det här upp sig också, antar jag.
Tror du att du kanske kan bli helt sjukskriven? :heart Jobbar ju själv som lågstadielärare och att vara sjukskriven på halvtid kan inte vara lätt. Det går ju liksom inte bara att släppa halva sitt jobb och låtsas att man mår bra inför barnen varje dag fastän man inte gör det. Ibland känner man sig ju som en urvriden disktrasa när barnen slutar för dagen.
 
När ska man söka föräldrapenning? Gör man det innan bebis är född?
Det är skönt att göra det innan bebis är född. Dels behöver man söka lite i förväg för att inte behöva vänta på pengarna och så är det skönt att slippa behöva tänka på det de första dagarna.
Jag har sökt för december och januari till att börja med. Man kan ju söka för några månader i taget och känna efter lite hur många dagar/månad man behöver ta ut för att det ska gå runt :)
 
Idag var det barnmorskebesök och alla värden såg finfina ut. Skönt!

Direkt efter hade vi vårt första möte med aurorabarnmorskan. Det var ett okej besök, men träffade också lite snett på nåt sätt. Det kändes som att hon inte riktigt bemötte det som min rädsla handlar om, då hennes prat om att försöka trygga (visa förlossningsavdelningen, möjlighet till tidig smärtlindring, information om hur förlossning går till, planering inför förlossningen etc) inte riktigt var kopplat till det min rädsla handlar om. Både jag och sambon upplevde att det blev lite konstigt, som att hon inte riktigt lyssnade på vad jag/vi sa utan mer pratade på utifrån något slags protokoll. Vi ska iaf dit igen nästa måndag, så får vi se om det känns bättre den gången.
 
Inget högt blodtryck längre! Lite tätare kontroller för säkerhetsskull bara.

Så galet täppt i näsan så jag blir vansinnig.
 
@Madick Vad himla skönt! Hoppas det håller i sig. Angående näsan förstår jag paniken, usch, det är inte kul med sån täppthet. Finns det ens nåt att göra när man är gravid för att minska besvären? Förstår ju att man inte kan ta nässpray varje dag fram till förlossning liksom.
 
@Madick Vad himla skönt! Hoppas det håller i sig. Angående näsan förstår jag paniken, usch, det är inte kul med sån täppthet. Finns det ens nåt att göra när man är gravid för att minska besvären? Förstår ju att man inte kan ta nässpray varje dag fram till förlossning liksom.
Det gör jag, alltså tar nässpray varje dag. Hade lika med nån av de andra och så fort barnet var ute släppte täppan så jag hoppas på samma nu, annars får det väl bli avgiftning.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
788
· Visningar
47 791
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 588
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 433
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp