Vinterföräldrar 2019/2020

Nu är vi verkligen inne i den där 3-veckors-ökningsfasen (precis som @Nattljus påpekade skulle komma när vi pratade om överproduktion). Shit, vad lillan åt igår! Kändes som att vi BARA ammade hela dagen. Särskilt kvällen var helt absurd. Jag och partnern bara skrattade åt hennes plötsliga och totala matfixering. Jag satt verkligen fast med henne i flera, flera timmar och bara växlade bröst. Resulterade i sprängfyllda bröst såhär på natten, när lillan också plötsligt chockade med att sova från kl 23 till 04.30. Känner mig typ utvilad nu 😁

Jag fortsätter ha väldigt stark utdrivningsreflex, men jag fortsätter pumpa ut lite i början om brösten är väldigt fulla. Jag märker att lillan också lärt sig hantera flödet lite bättre. Numera greppar hon tag i bröstet, sväljer det första och släpper flera gånger i början, förmodligen för att hinna få ner det som sprutar. Duktig tjej 😊
 
@Förgätmigej Hoppas du inte kommer känna dig alltför rastlös hemma eller att bebis dröjer alltför länge. Inte långt kvar nu ju! Snart är ju de flesta bebisar i tråden ute. Vad fort tiden gått ändå (och samtidigt inte såklart). Minns i början när du hade svårt att tro/ställa dig in på graviditeten och att det växte ett litet liv i magen!

@Eloise Hoppas du mår bättre snart! Skönt ändå att slippa ha ont. Är livrädd för mjölkstockning, orkar inte smärta. Tur också att det inte var relaterat till snittet, vid feber skulle man ju bli orolig för infektion liksom. Härligt att du också har en matglad liten filur som växer snabbt! Kanske blir så med de här bebisarna som är lite mindre, att de ofta växer ikapp lite snabbare?
Åh jag har fortfarande inte fattat det :rofl: men den dagen han är här kommer det säkert kännas helt självklart.
 
Igår hamnade vi i utvecklingssprång 2 med buller och bång. Min aldrig annars gnälliga bebis har blivit en riktig gnällfia. Hon somnade till och jag la henne i vagnen för att gå ut med hunden igår kväll, jo tjena... gallskrik 200m innan jag gav upp och gick hem. Sjalen duger bara om hon ska sova och hon vaknar ofta oavsett var hon sover. I bilen brukar hon sova så gott men på väg hem från Stockholm igår (1,5h) så var vi tvugna att stanna fyra gånger på vägen för att prova toa och tutte men hon var mest bara onöjd med att sitta fast verkade det som. Tur att jag vet att det går över. Farmor och farfar kommer och är med 5 åringen i eftermiddag så hon inte behöver känna sig ensam när all tid går åt till skrikbebisen.
 
@Förgätmigej Hoppas du inte kommer känna dig alltför rastlös hemma eller att bebis dröjer alltför länge. Inte långt kvar nu ju! Snart är ju de flesta bebisar i tråden ute. Vad fort tiden gått ändå (och samtidigt inte såklart). Minns i början när du hade svårt att tro/ställa dig in på graviditeten och att det växte ett litet liv i magen!

@Eloise Hoppas du mår bättre snart! Skönt ändå att slippa ha ont. Är livrädd för mjölkstockning, orkar inte smärta. Tur också att det inte var relaterat till snittet, vid feber skulle man ju bli orolig för infektion liksom. Härligt att du också har en matglad liten filur som växer snabbt! Kanske blir så med de här bebisarna som är lite mindre, att de ofta växer ikapp lite snabbare?

Var också livrädd för mjölkstockning innan jag fick det, är det inte värre än såhär kan jag överleva det.
Tuffast är det för bebis som verkar ha fått ordentligt ont i magen av penicillinet. Gör så ont i en när han bara knorrar och skriker och inte kan komma till ro.

Enda kvällen han kom snabbt till ro var i torsdags när han firade två veckor med att få sitt första bad. Det både älskade han, och blev trött av.


Något vi också kämpar på med är namn, vi har verkligen svårt att enas.. Gabriel har varit favorit hos oss båda men mannen tycker inte han ser ut som en Gabriel.
Hur har det gått för er andra med namn?

Förslag tas tacksamt emot, vi vill gärna ha ett tidslöst namn, ingen märklig specialstavning och gå att uttala på både svenska och engelska. Det är väl ingen konstig kravbild egentligen? 🙈
 
Var också livrädd för mjölkstockning innan jag fick det, är det inte värre än såhär kan jag överleva det.
Tuffast är det för bebis som verkar ha fått ordentligt ont i magen av penicillinet. Gör så ont i en när han bara knorrar och skriker och inte kan komma till ro.

Enda kvällen han kom snabbt till ro var i torsdags när han firade två veckor med att få sitt första bad. Det både älskade han, och blev trött av.


Något vi också kämpar på med är namn, vi har verkligen svårt att enas.. Gabriel har varit favorit hos oss båda men mannen tycker inte han ser ut som en Gabriel.
Hur har det gått för er andra med namn?

Förslag tas tacksamt emot, vi vill gärna ha ett tidslöst namn, ingen märklig specialstavning och gå att uttala på både svenska och engelska. Det är väl ingen konstig kravbild egentligen? 🙈
Tyckte det var svårare med namn den här gången när vi väntade en pojke, flicknamn var lättare. Men vi kom tillslut överens om Anton 🥰
 
Imorgon är Anton 8 veckor och han väger nog 6 kg vid det här laget. Han är mer med nu, ligger och jollrar och ler 🥰
Vågar knappt skriva det men de senaste fyra nätterna har han sovit hela nätterna. Inatt sov han drygt 10 timmar i sträck :o Vi får väl se om det håller i sig;)
 
Tyckte det var svårare med namn den här gången när vi väntade en pojke, flicknamn var lättare. Men vi kom tillslut överens om Anton 🥰
Åh! Det är ett av mina favoritnamn, men blivande gudfars son heter det så det känns paxat redan 🙈
Vi hade flicknamn klart redan när vi fick plus på stickan, tycker också det är enklare...
 
Åh! Det är ett av mina favoritnamn, men blivande gudfars son heter det så det känns paxat redan 🙈
Vi hade flicknamn klart redan när vi fick plus på stickan, tycker också det är enklare...
Håller med om att flicknamn är så mycket enklare. Jag och sambon gav upp med att prata namn i oktober för vi var så oense :meh:
 
Håller med om att flicknamn är så mycket enklare. Jag och sambon gav upp med att prata namn i oktober för vi var så oense :meh:
Mitt favoritnamn går bor hos mannen, och tvärtom. Istället för att göra listan med tänkbara namn mindre så har den fullkomlig eskalerat de senaste dagarna och blivit längre och längre för var timme känns det som 😂
 
Mitt favoritnamn går bor hos mannen, och tvärtom. Istället för att göra listan med tänkbara namn mindre så har den fullkomlig eskalerat de senaste dagarna och blivit längre och längre för var timme känns det som 😂
Så lär vi med få det sen :laugh: sambon har faktiskt kommit med två nya förslag men jag blev inte särskilt förtjust i de,: Sture och Gösta.
 
Var också livrädd för mjölkstockning innan jag fick det, är det inte värre än såhär kan jag överleva det.
Tuffast är det för bebis som verkar ha fått ordentligt ont i magen av penicillinet. Gör så ont i en när han bara knorrar och skriker och inte kan komma till ro.

Enda kvällen han kom snabbt till ro var i torsdags när han firade två veckor med att få sitt första bad. Det både älskade han, och blev trött av.


Något vi också kämpar på med är namn, vi har verkligen svårt att enas.. Gabriel har varit favorit hos oss båda men mannen tycker inte han ser ut som en Gabriel.
Hur har det gått för er andra med namn?

Förslag tas tacksamt emot, vi vill gärna ha ett tidslöst namn, ingen märklig specialstavning och gå att uttala på både svenska och engelska. Det är väl ingen konstig kravbild egentligen? 🙈

Vår bebis hade varit en Gabriel om det var en pojke.
 
I natt sov lillan mellan 22.30 och 06.30 O_o Nu har hon haft några såna nätter när hon sover 6-7 timmar i sträck utan att amma. Det följer alltid på att hon har marathonammat i flera, flera timmar på kvällen.

Det är ju fantastiskt skönt att få sova ut (brösten är ju dock så spända så de gör galet ont på morgonen!), men är det okej för en sån liten (3 veckor) att äta med så långa mellanrum? Hon har ju gått upp i vikt mer än vad hon ”behöver” hittills, så det borde väl vara lugnt eller? Hon är inte heller panikhungrig när hon vaknar, utan imorse väckte vi henne det sista (hon sov lite oroligt) och sen är hon nöjd och glad tills hon får bröstet och då börjar hon suga aktivt.
 
Förstår er som tycker det är svårt med namn, särskilt killnamn! Vår lista på tjejnamn var också mycket längre än den för killnamn. Och vi hade inget givet killnamn som kändes helt bra. Hade varit en utmaning om vi fått en grabb tror jag! Å andra sidan slutade vi ju fundera på killnamn efter att vi fått veta könet i vecka 18, så kanske hade vi kommit på några bra till slut.

Hoppas ni kommer på namn ni trivs med snart @Eloise och @Förgätmigej! Vad kallar ni bebben för än så länge @Eloise ? 😊
 
I natt sov lillan mellan 22.30 och 06.30 O_o Nu har hon haft några såna nätter när hon sover 6-7 timmar i sträck utan att amma. Det följer alltid på att hon har marathonammat i flera, flera timmar på kvällen.

Det är ju fantastiskt skönt att få sova ut (brösten är ju dock så spända så de gör galet ont på morgonen!), men är det okej för en sån liten (3 veckor) att äta med så långa mellanrum? Hon har ju gått upp i vikt mer än vad hon ”behöver” hittills, så det borde väl vara lugnt eller? Hon är inte heller panikhungrig när hon vaknar, utan imorse väckte vi henne det sista (hon sov lite oroligt) och sen är hon nöjd och glad tills hon får bröstet och då börjar hon suga aktivt.

Hoppar in från hösttråden. Våran tjej har sovit från 20-21 på kvällen till tidigast 5-6, oftast 7-8 på morgonen sen början. Bvc har sagt att så länge hon går upp i vikt så är det bara bra att hon får sova ordentligt och magen får vila. Hon går stadigt upp i vikt så hon äter ikapp på dagen(framförallt kvällen) 😃 och då är hon ju ändå prematur och kräver lite extra. Sen kan jag tänka mig att det kanske blir jobbigt för dig att inte amma på så länge, vi har ju flaska så slipper ju det problemet 😅
 
I natt sov lillan mellan 22.30 och 06.30 O_o Nu har hon haft några såna nätter när hon sover 6-7 timmar i sträck utan att amma. Det följer alltid på att hon har marathonammat i flera, flera timmar på kvällen.

Det är ju fantastiskt skönt att få sova ut (brösten är ju dock så spända så de gör galet ont på morgonen!), men är det okej för en sån liten (3 veckor) att äta med så långa mellanrum? Hon har ju gått upp i vikt mer än vad hon ”behöver” hittills, så det borde väl vara lugnt eller? Hon är inte heller panikhungrig när hon vaknar, utan imorse väckte vi henne det sista (hon sov lite oroligt) och sen är hon nöjd och glad tills hon får bröstet och då börjar hon suga aktivt.
Eftersom hon går upp i vikt som hon ska och är pigg och glad när hon vaknar så hade jag låtit henne sova tills hon vaknar. Passa på och njut av sammanhängande sömn man vet aldrig hur länge det varar ;)
 
Förstår er som tycker det är svårt med namn, särskilt killnamn! Vår lista på tjejnamn var också mycket längre än den för killnamn. Och vi hade inget givet killnamn som kändes helt bra. Hade varit en utmaning om vi fått en grabb tror jag! Å andra sidan slutade vi ju fundera på killnamn efter att vi fått veta könet i vecka 18, så kanske hade vi kommit på några bra till slut.

Hoppas ni kommer på namn ni trivs med snart @Eloise och @Förgätmigej! Vad kallar ni bebben för än så länge @Eloise ? 😊

Han går under arbetsnamnet Kotten eller Picky-picky för han pickar på en som en hackspett när han är hungrig eller bara vill snutta... 🤦🏼‍♀️😂
Vi behöver verkligen ett namn...
 
I natt sov lillan mellan 22.30 och 06.30 O_o Nu har hon haft några såna nätter när hon sover 6-7 timmar i sträck utan att amma. Det följer alltid på att hon har marathonammat i flera, flera timmar på kvällen.

Det är ju fantastiskt skönt att få sova ut (brösten är ju dock så spända så de gör galet ont på morgonen!), men är det okej för en sån liten (3 veckor) att äta med så långa mellanrum? Hon har ju gått upp i vikt mer än vad hon ”behöver” hittills, så det borde väl vara lugnt eller? Hon är inte heller panikhungrig när hon vaknar, utan imorse väckte vi henne det sista (hon sov lite oroligt) och sen är hon nöjd och glad tills hon får bröstet och då börjar hon suga aktivt.
Det har M också börjat göra fast hon är ju snart 10 veckor förstås. Jag väcker inte sovande barn...

Vår sovrutin är för det mesta 23.30-04.30, nästa uppvak 07.30 och då vaken till 9 då hon somnar och sover till 12 ungefär. Em/kväll består av korta sovstunder om jag inte bär i sjal.
 
Var hos bm idag. Det undre trycket (eller vad det nu heter) hade gått upp till 85 så återkontroll om en vecka. Har du haft förvärkar eller sammandragningar undrade hon och jag svarade att nä, jag vet fortfarande inte hur sådana känns :p då dröjer han sig nog kvar ett par veckor till svarade hon. Jag skulle ju haft min sista jobbdag i fredags men vet ni, jag gjorde en deal med chefen och jobbar denna veckan med :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 528
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 263
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 011
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp