Vinterföräldrar 2019/2020

Vilken rolig ålder de är i nu :D T roar sig med att rulla över till mage och kan nu snurra runt när han ligger på mage så att han kan komma åt allt som ligger runt honom. Han försöker tappert ta sig fram och de få gånger han lyckats röra sig ett par centimeter har det varit för att ansiktet pressats ner i mattan :laugh: Han älskar sin sittdel så äntligen kan jag gå på promenader som inte slutar med gråt! Det har varit smågnällig från hans sida i 1,5v, var säker på att det var tanden igen som besvärade men det kan likväl varit språng 4. Fast en kompis påstod att det språnget brukar påverka sömnen men hör har han sovit lite bättre än vanligt...

Kul med mer rörlig bebis och även att barnvagnen funkar bättre nu! Sittdelen gjorde varken till eller från för oss, lillan vill fortfarande bara vara i vagnen när hon sover. Sele eller sjal funkar inte heller. Bara bli buren som vanligt 🤷🏻‍♀️ Och vem orkar det med 8-kilos-bebis någon längre period. Så ja, det är ett himla planerande att komma ut numera så det tajmar hennes sömn!
 
Alltså lillan är inne i en förskräcklig period nu, rent sömnmässigt. Antar att det är 5:e språnget som spökar. Hon fortsätter vakna pigg varje natt, ibland två gånger om det vill sig illa. Men det värsta är att det tar EVIGHETER att söva henne och det är en kamp varje gång! Hon gråter, stretar och vill absolut inte somna. Fast ögonen faller och hon kliar och gäspar och har sig. Vi har gått från att ha bebis som har somnat in hur enkelt som helst i famnen eller i egen säng, till att ha en bebis där vi behöver stå upp i 1-2 timmar och vagga/vyssja/bumpa på kvällen för att hon ska somna. Varje tupplur på dagen är också en kamp, tar oftast längre tid att söva än vad hon sen sover.

Är ganska slut nu alltså! Är också rädd att vi på något sätt vänjer henne vid detta så hon bara kommer lyckas somna såhär sen också...
 
M har börjat ställa sig mot saker! 7 mån om några dagar. Rör sig över ganska stora ytor men kryper inte än. Äter glatt allt vi serverar men vill äta själv. Har gett bitar från start. Rörligheten märks på natten också, jösses vilken liten väderkvarn.
 
Men alltså seriöst. Känns som vi behöver hjälp nu, vi är ju inte vana vid bebis som inte somnar. Hur gör man? Hur söver ni era barn? Hon somnar inte av amning.

Senaste dagarna har det tagit två timmar att söva bebis för natten. Söva innebär alltså att vi aktivt står upp med henne i famnen och går runt i rummet och bumpar/vaggar henne. Vi känner ju nu att det är helt ohållbart i längden att hålla på såhär länge och särskilt när det är såhär varmt.

Det kanske är helt fel gjort av oss? Ska vi låta henne bara vara vaken med oss tills hon somnar själv för kvällen? Nu börjar vi ju söva henne när hon börjar visa trötthetstecken (gäsp, gnugg i ögonen, gnäll) men det hjälper ju uppenbarligen inte att vi försöker vagga henne till sömn.

Är samtidigt rädd för att hon ska bli övertrött och vi kommer få det sju resor värre. Det har ju hänt förut när vi inte la henne i tid, men det var ett tag sen och bebisar förändras ju (uppenbarligen). Tror också hon skulle sitta/ligga och vråla argt konstant om vi höll henne vaken - så gärna tips på vad bebis i så fall kan göra när hon är vaken med oss?

Känner att vi på riktigt håller på att gå under. Jag söver bebis totalt ungefär 4 timmar per dag och har fått ryggskott nu, så det gör så ont varje gång att jag bara vill gråta 😭
 
Men alltså seriöst. Känns som vi behöver hjälp nu, vi är ju inte vana vid bebis som inte somnar. Hur gör man? Hur söver ni era barn? Hon somnar inte av amning.

Senaste dagarna har det tagit två timmar att söva bebis för natten. Söva innebär alltså att vi aktivt står upp med henne i famnen och går runt i rummet och bumpar/vaggar henne. Vi känner ju nu att det är helt ohållbart i längden att hålla på såhär länge och särskilt när det är såhär varmt.

Det kanske är helt fel gjort av oss? Ska vi låta henne bara vara vaken med oss tills hon somnar själv för kvällen? Nu börjar vi ju söva henne när hon börjar visa trötthetstecken (gäsp, gnugg i ögonen) men det hjälper ju uppenbarligen inte att vi försöker vagga henne till sömn.

Är samtidigt rädd för att hon ska bli övertrött och vi kommer få det sju resor värre. Det har ju hänt förut när vi inte la henne i tid, men det var ett tag sen och bebisar förändras ju (uppenbarligen).

Känner att vi på riktigt håller på att gå under. Jag söver bebis totalt ungefär 4 timmar per dag och har fått ryggskott nu, så det gör så ont varje gång att jag bara vill gråta 😭
Vad händer om ni bara låter henne ligga och ligger bredvid henne?
 
Vad händer om ni bara låter henne ligga och ligger bredvid henne?

Hon vänder sig till mage hela tiden och tittar upp, börjar sen gnälla/vråla (pga trött och ”orkar” väl inte ligga på mage) och sen gallskrika och tappar allt tätare huvudet ner i madrassen. Ålar sig.

Ligga bredvid henne var ju vårt sätt att söva henne innan hon lärde sig vända sig om. Och innan vi började ligga bredvid vid nattning så somnade hon nöjt i våra famnar i TV-soffan eller sången. Helt nytt för mig att behöva hjälpa bebis att somna?
 
Hon vänder sig till mage hela tiden och tittar upp, börjar sen gnälla/vråla (pga trött och ”orkar” väl inte ligga på mage) och sen gallskrika och tappar allt tätare huvudet ner i madrassen.

Ligga bredvid henne var ju vårt sätt att söva henne innan hon lärde sig vända sig om...

Jag tror att jag hade fortsatt på detta spår. Är hon jättetrött så kommer hon ju strax somna. Att gå omkring med en bebis i flera timmar hade jag tyckt var helt outhärdligt för alla inklusive bebin. Jag förstår att man inte vill att bebisar sover på mage men om det är så dom sover bra så hade fått bli så. Mina barn sov på mage alla tre
 
Hon vänder sig till mage hela tiden och tittar upp, börjar sen gnälla/vråla (pga trött och ”orkar” väl inte ligga på mage) och sen gallskrika och tappar allt tätare huvudet ner i madrassen. Ålar sig.

Ligga bredvid henne var ju vårt sätt att söva henne innan hon lärde sig vända sig om. Och innan vi började ligga bredvid vid nattning så somnade hon nöjt i våra famnar i TV-soffan eller sången. Helt nytt för mig att behöva hjälpa bebis att somna?
Kan hon inte få somna på mage och så vänder ni henne när hon somnat lite djupare? Vår ville oxå gärna somna på mage i den åldern och risken för psd minskar ju ganska ordentligt efter 6 mån (som hon väl snart blir?) plus att hon ju faktiskt kan vända sig vilket jag förstått ytterligare minskar risken. Sen hon var ca 8 månader var det inte längre någon idé att vända då hon började snurra runt lite hursomhelst under natten. Hon har alltid varit rätt stökig vid läggdags och verkar behöva röja runt lite i sängen innan hon kommer till ro.
 
Kan hon inte få somna på mage och så vänder ni henne när hon somnat lite djupare? Vår ville oxå gärna somna på mage i den åldern och risken för psd minskar ju ganska ordentligt efter 6 mån (som hon väl snart blir?) plus att hon ju faktiskt kan vända sig vilket jag förstått ytterligare minskar risken. Sen hon var ca 8 månader var det inte längre någon idé att vända då hon började snurra runt lite hursomhelst under natten. Hon har alltid varit rätt stökig vid läggdags och verkar behöva röja runt lite i sängen innan hon kommer till ro.

Jo, alltså, hon skulle gärna få somna på mage om hon bara vände sig om för att sova! Inga problem alls för oss (för när hon sover, så sover hon jättedjupt och då kan vi enkelt vända henne om vi vill). Men alltså hon vänder sig om och häver sig upp och liksom kikar sig omkring. Och så börjar hon skrika/gnälla när hon legat så ett tag. Om vi bara låter henne ligga och gnälla så börjar hon så småningom bli trött i nacken/armarna/ryggen och då dunkar ju huvudet rakt ner i madrassen allt oftare, samtidigt som hon skriker, men det känns ju inte riktigt som ett schysst sätt att somna på, typ kvävd skrikandes av utmattning med näsan neråt 🤪

Nu på förmiddagen har jag provat trötta-ut-och-vänta-ut-strategin. Vi har badat på balkongen, tittat på spårvagnar och människor som gått förbi, vi har lekt massor på golvet, hon satt med i köket och gjorde barnmat (+ smakade en del 😁). Hon började visa trötthetstecken och bli gnällig redan efter ca 1,5 timma och då provade jag lägga - funkade inte. Upp igen, fortsatt aktivitet i hela 2 timmar till, sen började hon bli riktigt arg och då provade jag att lägga igen. Då somnade hon faktiskt på några minuter efter lite skrik och bök i nestet! Kanske bara behöver vänta ut henne då, ska nog prova ikväll, så får hon väl somna jättesent om det är så... Lite risky bara, vet inte om jag själv kommer orka med om det blir skrikfest kl 23 och har aktiverat bebis sen kl 16 (sista tuppluren) typ. Pust!
 
Senast ändrad:
Jo, alltså, hon skulle gärna få somna på mage om hon bara vände sig om för att sova! Inga problem alls för oss (för när hon sover, så sover hon jättedjupt och då kan vi enkelt vända henne om vi vill). Men alltså hon vänder sig om och häver sig upp och liksom kikar sig omkring. Och så börjar hon skrika/gnälla när hon legat så ett tag. Om vi bara låter henne ligga och gnälla så börjar hon så småningom bli trött i nacken/armarna/ryggen och då dunkar ju huvudet rakt ner i madrassen allt oftare, samtidigt som hon skriker, men det känns ju inte riktigt som ett schysst sätt att somna på, typ kvävd skrikandes av utmattning med näsan neråt 🤪

Nu på förmiddagen har jag provat trötta-ut-och-vänta-ut-strategin. Vi har badat på balkongen, tittat på spårvagnar och människor som gått förbi, vi har lekt massor på golvet, hon satt med i köket och gjorde barnmat (+ smakade en del 😁). Hon började visa trötthetstecken och bli gnällig redan efter ca 1,5 timma och då provade jag lägga - funkade inte. Upp igen, fortsatt aktivitet i hela 2 timmar till, sen började hon bli riktigt arg och då provade jag att lägga igen. Då somnade hon faktiskt på några minuter efter lite skrik och bök i nestet! Kanske bara behöver vänta ut henne då, ska nog prova ikväll, så får hon väl somna jättesent om det är så... Lite risky bara, vet inte om jag själv kommer orka med om det blir skrikfest kl 23 och har aktiverat bebis sen kl 16 (sista tuppluren) typ. Pust!

Kan ni inte försöka lugna henne genom att typ sjunga och klappa henne på ryggen. En av mina ville att man höll hand. Ibland bägge händerna.
 
Kan ni inte försöka lugna henne genom att typ sjunga och klappa henne på ryggen. En av mina ville att man höll hand. Ibland bägge händerna.

Tack för tips! Vi sjunger alltid för henne (har några olika sånger hon brukar gilla) och har provat att hålla hand, hålla båda händerna och stryka både rygg, mage, huvud... Hjälper inte 😢

Såg nyss att det verkar vara en tand på G. Det i kombo med utvecklingssprång kanske är orsaken. Men hjälper inte till med lösning såklart. Pust. Hålla-vaken-taktik-tills-stupar funkar nog inte, lillan har sovit endast 30 min på 9 timmar idag. Sambon har precis lyckats få henne att somna. Innan var hon så hysteriskt trött men hyperaktiv och skrek sig helt tokig. Nu sover hon gott för stunden. Fasar inför kvällen då tupplurarna på dagen ändå brukar vara lättare (mindre svåra).
 
Senast ändrad:
Tack för tips! Vi sjunger alltid för henne (har några olika sånger hon brukar gilla) och har provat att hålla hand, hålla båda händerna och stryka både rygg, mage, huvud... Hjälper inte 😢

Såg nyss att det verkar vara en tand på G. Det i kombo med utvecklingssprång kanske är orsaken. Men hjälper inte till med lösning såklart. Pust. Hålla-vaken-taktik-tills-stupar funkar nog inte, lillan har sovit endast 30 min på 9 timmar idag. Sambon har precis lyckats få henne att somna. Innan var hon så hysteriskt trött men hyperaktiv och skrek sig helt tokig. Nu sover hon gott för stunden. Fasar inför kvällen då tupplurarna på dagen ändå brukar vara lättare (mindre svåra).
Går inte att amma henne till sömns heller va?
 
Går inte att amma henne till sömns heller va?

Nej :( Hon blir jättearg när jag erbjuder henne bröstet på kvällarna. Jag brukar få ta upp henne och amma henne när hon sover när jag lägger mig.

Fick en något lättare sövning ikväll, tack och lov. Hoppas på samma imorgon. Ingen aning om vad det berodde på dock.
 
Haft tre skitnätter med massa böljande och stökande i sömnen :turd:Och förra veckan hade jag nästan inget! Men jag tror jag kommit på en stor orsak till bökandet- ungen är för varm. Förra veckan sov han i bara blöja och fönstret mycket öppet. Jag låg och frös i min filt på morgonkvisten och tyckte T kändes kall men han började fäkta så fort jag försökte lägga en filt på så han tyckte uppenbarligen att det var lagom.
 
Hur går det med sömnen @cherie ?

Här har den gått från skit till usel :arghh: Blev inte mycket bättre när värmen försvann. Ungen går från djupt sovande till att kasta sig åt nåt håll och desperat försöka ta sig över på mage - fortfarande sovande. Sen ligger han och försöker ta sig fram på mage - sovandes - innan han vaknar och är ledsen. Söver igen och det börjar om. I morse, kastade han sig runt men somnade när han kom över på mage och sov så i en timme tack och lov. Om jag bara visste varför det blir så här :cry:
 
Hur går det med sömnen @cherie ?

Här har den gått från skit till usel :arghh: Blev inte mycket bättre när värmen försvann. Ungen går från djupt sovande till att kasta sig åt nåt håll och desperat försöka ta sig över på mage - fortfarande sovande. Sen ligger han och försöker ta sig fram på mage - sovandes - innan han vaknar och är ledsen. Söver igen och det börjar om. I morse, kastade han sig runt men somnade när han kom över på mage och sov så i en timme tack och lov. Om jag bara visste varför det blir så här :cry:

Sövandet har gått enklare sen tre dagar TACK och lov. Men vi har exakt samma problem som du nu :( Det har egentligen varit ett problem sen hon började vända sig för över en månad sen, men det skedde kanske 5-6 gånger per natt då. Men nu har det eskalerat senaste två dagarna till att hon i natt inte kan läggas ner i sängen en enda sekund innan hon vänder sig om i sömnen (och vaknar sen och blir jätteledsen/arg som du beskriver). När man vänder på henne eller om man söver om händer samma sak igen, och igen. Det känns som att hon typ inte kan sova längre 🤪 Har tyvärr inga som helst tips att ge. I natt sov vi totalt 3 timmar på soffan ihop då det enda som funkar är att hon sover i min famn. Om du kommer på nåt knep får du gärna dela med dig för man blir helt knäpp av att inte få sova 😭

Jag har googlat och läst att bebisar ofta gör saker de lärt sig sen på natten i sömnen (vänder sig om, ålar, kryper, ställer sig upp etc) och kan vakna och bli ledsna av att de inte orkar eller blir frustrerande. Men jag läste inget tips om hur man kan hjälpa dem att sova eller hur man gör för att ta sig förbi fasen. Vissa verkar kunna ha haft det så i flera månader 😱
 
@Förgätmigej Ett tips jag läste, men som jag inte provat, är att efter man sövt bebis i famnen (om man gör det) lägga ner det på mage i sängen. Vågar man låta det sova på mage kan det ju vara värt att testa. Jag ska prova tror jag. Då ligger hon ju redan på mage och har inget att vända sig till, men kanske att ålandet sätter igång ändå 🤷🏻‍♀️
 
Sövandet har gått enklare sen tre dagar TACK och lov. Men vi har exakt samma problem som du nu :( Det har egentligen varit ett problem sen hon började vända sig för över en månad sen, men det skedde kanske 5-6 gånger per natt då. Men nu har det eskalerat senaste två dagarna till att hon i natt inte kan läggas ner i sängen en enda sekund innan hon vänder sig om i sömnen (och vaknar sen och blir jätteledsen/arg som du beskriver). När man vänder på henne eller om man söver om händer samma sak igen, och igen. Det känns som att hon typ inte kan sova längre 🤪 Har tyvärr inga som helst tips att ge. I natt sov vi totalt 3 timmar på soffan ihop då det enda som funkar är att hon sover i min famn. Om du kommer på nåt knep får du gärna dela med dig för man blir helt knäpp av att inte få sova 😭

Jag har googlat och läst att bebisar ofta gör saker de lärt sig sen på natten i sömnen (vänder sig om, ålar, kryper, ställer sig upp etc) och kan vakna och bli ledsna av att de inte orkar eller blir frustrerande. Men jag läste inget tips om hur man kan hjälpa dem att sova eller hur man gör för att ta sig förbi fasen. Vissa verkar kunna ha haft det så i flera månader 😱
Känns lite bättre att jag inte är ensam om det. T sov med i famnen större delen av natten. Fast första halvan hjälpte inte ens det för han försökte vända sig ändå 😥 tipset om att vända han till mage ska jag verkligen prova!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
785
· Visningar
47 351
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp