Vinterföräldrar 2020/2021

V. 18 nu och förra veckan var första veckan sen v. 6 som jag inte kräktes en enda gång! :banana::banana::banana:
Grattis! Själv går jag in i v15 i morgon -har inte riktigt klarat en vecka än men det börjar närma sig! Har inte kräkts sedan typ onsdags så jag håller hoppet uppe!
 
Fick kallelsen idag till ultaljud. Jag hade nog inte fatta att parnerstoppet gällde även vid det :cry:.

Känner mig både ledsen (både för min egen del men framförallt för min sambo) och känslan av att ultraljudet plötsligt inte alls känns rolig. Det här är ju nått vi ska uppleva tillsammans. Blev uppriktigt omåttligt ledsen, tårarna rinner.
När det gäller vårt barn så gör vi liksom allt tillsammans. Vid första barnet var han med på nästa alla besök på mvc och när grabben föddes har vi sedan gått på nästan alla BVC tillfällen tillsammans. Nu känns det jätte konstigt
 
Fick kallelsen idag till ultaljud. Jag hade nog inte fatta att parnerstoppet gällde även vid det :cry:.

Känner mig både ledsen (både för min egen del men framförallt för min sambo) och känslan av att ultraljudet plötsligt inte alls känns rolig. Det här är ju nått vi ska uppleva tillsammans. Blev uppriktigt omåttligt ledsen, tårarna rinner.
När det gäller vårt barn så gör vi liksom allt tillsammans. Vid första barnet var han med på nästa alla besök på mvc och när grabben föddes har vi sedan gått på nästan alla BVC tillfällen tillsammans. Nu känns det jätte konstigt
Visst är det hemskt tråkigt! För mig och sambon är det ju första barnet och han har verkligen varit ledsen över att inte få följa med. Det blir ju inte samma sak att få det återberättat och se en filmsnutt och titta på fotona man får. Och jag har varit orolig över att behöva ta emot eventuella dåliga besked själv :(
Vi har gjort så att sambon följt med mig dit och väntat utanför (utomhus) tills det är klart. Så han är nära och tillgänglig om det skulle vara något, och jag kan berätta och visa direkt i anslutning efteråt.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Min foglossning är fortfarande påtaglig, det går att hantera hyfsat med foglossningsbälte men jag är trött på att ha ont. Värst är att vända sig i sängen på nätterna och komma upp ur sängen. Jag går långsamt och kan inte gå långt innan det gör ont. Imorgon börjar jag jobba efter 5 veckors semester, får se hur det känns i kroppen.
Sparkarna har fortsatt och jag känner dem många många gånger per dag, det är mysigt! Sambon började kunna känna dem från utsidan bara något dygn efter att jag kände det först, det är himla kul och mer konkret för hans del också :love:
 
Visst är det hemskt tråkigt! För mig och sambon är det ju första barnet och han har verkligen varit ledsen över att inte få följa med. Det blir ju inte samma sak att få det återberättat och se en filmsnutt och titta på fotona man får. Och jag har varit orolig över att behöva ta emot eventuella dåliga besked själv :(
Vi har gjort så att sambon följt med mig dit och väntat utanför (utomhus) tills det är klart. Så han är nära och tillgänglig om det skulle vara något, och jag kan berätta och visa direkt i anslutning efteråt.
Ja jag tänkte också så. Tråkigt att han ska ta ledigt typ en hel dag bara för att få sitta utanför men finns det inga alternativ så blir det nog så
 
Fick kallelsen idag till ultaljud. Jag hade nog inte fatta att parnerstoppet gällde även vid det :cry:.

Känner mig både ledsen (både för min egen del men framförallt för min sambo) och känslan av att ultraljudet plötsligt inte alls känns rolig. Det här är ju nått vi ska uppleva tillsammans. Blev uppriktigt omåttligt ledsen, tårarna rinner.
När det gäller vårt barn så gör vi liksom allt tillsammans. Vid första barnet var han med på nästa alla besök på mvc och när grabben föddes har vi sedan gått på nästan alla BVC tillfällen tillsammans. Nu känns det jätte konstigt
Visst är det tråkigt. Jag fick ha med sambon online i telefon. Inte alls samma sak, men bättre än inget i alla fall.
 
Någon som har tanke på namn redan?
Har massa fina flicknamn men nu är det tydligen en pojke, vilket vi är jätte (!) glada över men pojknamn är inte lika fina 🙄

Var så lätt med dottern då jag alltid vetat vad en ev dotter skulle heta (döpt efter min mormor).

Tur att man har ett halvår på sig att fundera 😅
 
  • Gilla
Reactions: Is
Någon som har tanke på namn redan?
Har massa fina flicknamn men nu är det tydligen en pojke, vilket vi är jätte (!) glada över men pojknamn är inte lika fina 🙄

Var så lätt med dottern då jag alltid vetat vad en ev dotter skulle heta (döpt efter min mormor).

Tur att man har ett halvår på sig att fundera 😅
Vi vet mellannamn, och jag har gjort listor på förnamn jag tycker om för både pojke och flicka, så väntar jag på maken så vi kan jämföra. Har sagt att han får fixa det innan RUL annars kollar jag inte kön (han vill veta, men inte jag) ;)

Trodde jag skulle ha svårt med pojknamn för spontant kom jag på fler flicknamn, men när jag väl satte mig och tittade igenom ett gäng så hittade jag flera jag gillade :)
 
Vi vet inte kön ännu (barnmorskan på RUL skrev dock ned det på en lapp, som vi har i ett igenklistrat kuvert för eventuellt senare titt när/om vi får lust) och vi är inte helt överens om några namn alls. Vi har dock några namn som vi båda smågillar men tänker att det kommer falla bort och tillkomma några namn från den listan kanske ända tills efter födsel. Så väldigt öppet än så länge :D
 
Haha min sambo hade långt innan vi träffades bestämt vilka namn hans ev. barn skulle få och eftersom jag inte hade några förnamn på G så har jag inte protesterat. Men han hade ett tjej och ett kill namn så nu måste de bli en tjej annars står vi utan namn 😅
 
Någon som har tanke på namn redan?
Har massa fina flicknamn men nu är det tydligen en pojke, vilket vi är jätte (!) glada över men pojknamn är inte lika fina 🙄

Var så lätt med dottern då jag alltid vetat vad en ev dotter skulle heta (döpt efter min mormor).

Tur att man har ett halvår på sig att fundera 😅
Word! Precis så hade vi det med :D , men det löste sig ju iaf till sist! Och grattis till pojken!
 
Förstår inte hur folk kan hålla sig från att kolla kön. Är alldeles för nyfiken och otålmodig för att inte få veta om det går 🤣 Hade vi haft ett kuvert hemma hade jag inte kunnat hålla mig från att tjuvkika oavsett vad vi kommit överens om 😊

Har presenterat några namn för karln, han tyckte de var fula och ’hippie’ (hur kan Nils-Olof och Uller vara hippie 🤔)
 
Förstår inte hur folk kan hålla sig från att kolla kön. Är alldeles för nyfiken och otålmodig för att inte få veta om det går 🤣 Hade vi haft ett kuvert hemma hade jag inte kunnat hålla mig från att tjuvkika oavsett vad vi kommit överens om 😊
Just nu är jag inte nyfiken alls, och tycker det är väldigt skönt att kunna svara ”vet inte” när folk frågar om kön (för det gör folk!). Men nyfikenheten kommer nog stegra de närmsta månaderna. Sambon blev som du och ville kolla lappen på väg hem från ultraljudet :D (han var ändå helt med på lappen-grejen innan!)
 
Förstår inte hur folk kan hålla sig från att kolla kön. Är alldeles för nyfiken och otålmodig för att inte få veta om det går 🤣 Hade vi haft ett kuvert hemma hade jag inte kunnat hålla mig från att tjuvkika oavsett vad vi kommit överens om 😊

Har presenterat några namn för karln, han tyckte de var fula och ’hippie’ (hur kan Nils-Olof och Uller vara hippie 🤔)
Just nu är jag inte nyfiken alls, och tycker det är väldigt skönt att kunna svara ”vet inte” när folk frågar om kön (för det gör folk!). Men nyfikenheten kommer nog stegra de närmsta månaderna. Sambon blev som du och ville kolla lappen på väg hem från ultraljudet :D (han var ändå helt med på lappen-grejen innan!)
Tror att för mig handlar det om att oavsett kön så är det ju min lilla skitunge, och jag tänker ju att jag ska ta hand om och uppfostra likadant oavsett kön, så vad spelat det för roll. Sen kan man också vara så tråkig att man vet inte könet säkert förrens barnet är 5-6 år, för det är då transpersoner först brukar känna att kroppen är fel för dem.

Sen är jag och maken överens att oavsett om vi tar reda på eller inte så kommer vi inte berätta, för vi har folk i bekantskapskretsen som bara hade köpt "könade" saker till oss, och det är nog att slåss om sånt efter barnet är här, behöver inte börja tidigare än nödvändigt.
 
Nu hoppar jag in här då jag håller på att bli galen i facebook-gruppen för de som ska ha barn i december 😅

Jag går in i vecka 24 idag, är 37 år och detta är första barnet. Fick veta på RUL att det är en pojke. Han verkar vara rätt vild av sig och har just tillbringat morgonen med 2 timmars sparkande 🤸‍♂️
 
Tror detta är senaste listan 🙂

December
17 - Dessy, 1:a barnet
25 - VLMF, 1:a barnet

Januari
25 - Madalitso, första barnet, Skåne
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet
5 - Sedär, 2:a barnet
13 - Ainon, 2:a barnet
16- Is, 2:a barnet
 
Nu hoppar jag in här då jag håller på att bli galen i facebook-gruppen för de som ska ha barn i december 😅

Jag går in i vecka 24 idag, är 37 år och detta är första barnet. Fick veta på RUL att det är en pojke. Han verkar vara rätt vild av sig och har just tillbringat morgonen med 2 timmars sparkande 🤸‍♂️
Du är så välkommen :)
 
Jag funderade på hela den här könsgrejen (är ju pedagog så det ingår som i yrket 😅)
Med grabben har det varit en icke fråga, vi kollade inte kön av den anledningen att det faktiskt inte har någon betydelse (även om omgivningen tyckte de va så roligt för min sambo att få en son. En son som kunde följa med på jakt och fiske -för det skulle ju inte vara samma sak med en tjej sas det 🤔🙄).

Nu är jag dock nyfiken, jag inser att jag hade tyckt det va extra roligt om det blev en tjej- inte pga intressen eller kläder (inbillar mig inte en sekund att något stackars barn skulle kunna växa upp i vårt hushåll utan att bli hjärntvättad av diverse motorer, djur och jakt och fiske så tror inte könet är ett dugg avgörande i den frågan) men för att jag vill ha den erfarenhet också. Att få följa en flickas uppväxt.

Men nästa tanke blir då, men har det någon betydelse om jag får redan på könet om en månad eller om 6 månader? Jag är ju rätt säker på att det är en bebis vilket fall som helst 😅 (som naturligtvis kommer vara lika älskad oavsett kön)
Men ja den här gången är jag mycket mer nyfiken.
Vi har dock inte prata om ifall vi vill kolla kön, tror vi tagit för givet att vi inte kommer att ta reda på det.

Lite nyfiken på de ärftliga faktorerna i det också. Min sambo har 2 bröder och ingen syster. Deras kusin har har nu också fått 3 killar. Inga flickor alls på deras sida släkt. Jag har i bakhuvudet att jag läst att vissa faktiskt har lättare för att få det ena eller det andra könet men kommer inte ihåg hur det va det där 😊
 
Lite nyfiken på de ärftliga faktorerna i det också. Min sambo har 2 bröder och ingen syster. Deras kusin har har nu också fått 3 killar. Inga flickor alls på deras sida släkt. Jag har i bakhuvudet att jag läst att vissa faktiskt har lättare för att få det ena eller det andra könet men kommer inte ihåg hur det va det där 😊

Det här har vi funderat på också! Min sambo har två bröder, varav en fick en son i år. Generellt fler män i släkten. Jag har två systrar, ingen med barn dock. Generellt fler kvinnor i släkten.
 
Nu hoppar jag in här då jag håller på att bli galen i facebook-gruppen för de som ska ha barn i december 😅

Jag går in i vecka 24 idag, är 37 år och detta är första barnet. Fick veta på RUL att det är en pojke. Han verkar vara rätt vild av sig och har just tillbringat morgonen med 2 timmars sparkande 🤸‍♂️
Kul med en till i tråden i december!
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 721
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 778
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 254
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp