Vinterföräldrar 2020/2021

Någon som har tips mot just morgonillamående? Denna veckan har jag kräkts ca en halvtimme efter att jag vaknat varje dag, i början av veckan var jag illamående resten av dagen, men de senaste dagarna har jag mått bra direkt efter och sedan bara haft lite illamående om jag blivit för hungrig.
Har testat att vänta med att äta, att äta direkt, att dricka lite saft så fort jag vaknar, att ta en isglass... Och sen ett litet tag senare kräks jag :meh:
 
Någon som har tips mot just morgonillamående? Denna veckan har jag kräkts ca en halvtimme efter att jag vaknat varje dag, i början av veckan var jag illamående resten av dagen, men de senaste dagarna har jag mått bra direkt efter och sedan bara haft lite illamående om jag blivit för hungrig.
Har testat att vänta med att äta, att äta direkt, att dricka lite saft så fort jag vaknar, att ta en isglass... Och sen ett litet tag senare kräks jag :meh:

Har tyvärr inte mycket till tips😕 har inte mått så dåligt så jag kräkts men det som hjälpt mig genom min ”tuffa” period hr varit filmjölk med typ jordgubbssmak! Lever på filmjölk! Nu har mitt blivit mycket bättre så håller tummarna för att det fortsätter likadant🙏

Hoppas så för all er andra som har problem med illamående att det snart går över!
 
Någon som har tips mot just morgonillamående? Denna veckan har jag kräkts ca en halvtimme efter att jag vaknat varje dag, i början av veckan var jag illamående resten av dagen, men de senaste dagarna har jag mått bra direkt efter och sedan bara haft lite illamående om jag blivit för hungrig.
Har testat att vänta med att äta, att äta direkt, att dricka lite saft så fort jag vaknar, att ta en isglass... Och sen ett litet tag senare kräks jag :meh:
Egentligen inga riktiga tips men kan ju "brain storma". Provat äta något extra innan du lägger dig? (Eller inte äta innan du lägger dig?)
Ta åkesjuketablett innan du somnar eller tugga åksjuketuggumi eller liknade precis när du vaknar?
För mig hjälper åksjukearmbanden lite. Inte mycket men upplever att de ofta tar "udden" av illamåendet så jag slipper kräkas.
 
Egentligen inga riktiga tips men kan ju "brain storma". Provat äta något extra innan du lägger dig? (Eller inte äta innan du lägger dig?)
Ta åkesjuketablett innan du somnar eller tugga åksjuketuggumi eller liknade precis när du vaknar?
För mig hjälper åksjukearmbanden lite. Inte mycket men upplever att de ofta tar "udden" av illamåendet så jag slipper kräkas.
Äta innan läggdags gör jag, annars kan jag inte somna :grin:
Just nu planerar vi morgnar efter att jag ska vakna, vänta 15-30 minuter på att kräkas, och sedan ha minst 30 minuters liggtid efter jag tagit postafen innan jag måste upp O_o:rofl:

Kl
KUB avklarat, utan anmärkning, så nu berättar vi för närmsta vännerna och släkten, så kul :)
 
Vi berättade för sonen och för mamma och pappa i helgen som va. Jag kräktes så mycket att sonen började bli rädd att jag va sjuk på riktigt. När man berättat för honom så va de liksom bara att vara lite snabb innan han berättat för alla själv. Men provar ändå säga att vi inte ska prata så mycket om det än och att det inte är säkert att det blir nån bebis. Grabben har tagit det väldigt bra och är noga med att säga att han Kanske ska bli storebror. Det är tur barn är så okomplicerad på det viset.
 
Idag har vi gjort kub och såg ett hjärta slå så fint, känns som man kan andas ut lite iallafall. Fick låg sannolikhet på alla kromosomavvikelser. Blev även flyttad några dagar, men inte som sist då jag blev flyttad två veckor 🙃
 
Ändrar mitt datum, tror detta var senaste listan :)

December
25 - VLMF, 1:a barnet

Januari
25 - Madalitso, första barnet, Skåne
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet
5 - Sedär, 2:a barnet
13 - Ainon, 2:a barnet
16- Is, 2:a barnet
 
Jag var på KUB idag men tyvärr gjordes det för tidigt så får göra om det. Skönt iaf o se att den lille levde:) Nackdelen är att vi är i Halmstad på semester och jag åkte upp till Stockholm endast för detta. Nu måste jag göra om det igen :grin: fördelen är att få extra ultraljud:love:

Glad för alla er som gjort erat KUB och fått fina resultat!🥰
 
Gick in i andra trimestern igår. Illamående bättre, och morgnar funkar nu om jag vaknar och tar en postafen och sen ligger i en timme. Har dock gått ner 9 kg sen jag blev gravid nu, tycker det kan vara dags att det börjar vända. Har i alla fall fått lite mage, den syns ju tydligare i och med att jag tappat så mycket.

Tänkte försöka komma igång att träna lite igen denna veckan, och göra mer med hästen, är så trött på att ha tappat alla muskler och kondition, och tänker det kan vara bra att försöka arbeta med det innan magen blir för stor och gör det jobbigare. Sen bara för att jag tänkt det så var så klart idag första gången på en vecka som jag kräktes :meh:
 
Gick in i andra trimestern igår. Illamående bättre, och morgnar funkar nu om jag vaknar och tar en postafen och sen ligger i en timme. Har dock gått ner 9 kg sen jag blev gravid nu, tycker det kan vara dags att det börjar vända. Har i alla fall fått lite mage, den syns ju tydligare i och med att jag tappat så mycket.

Tänkte försöka komma igång att träna lite igen denna veckan, och göra mer med hästen, är så trött på att ha tappat alla muskler och kondition, och tänker det kan vara bra att försöka arbeta med det innan magen blir för stor och gör det jobbigare. Sen bara för att jag tänkt det så var så klart idag första gången på en vecka som jag kräktes :meh:
Jag har nästan gått upp den vikten du har tappat 😳 men så här va va jag förra graviditeten också. Gick upp typ 10 kg redan innan inskrivning. När de väl va dags hade jag gått upp nästan 30 kg. Efter förlossningen lovar jag att jag kissade konstant i typ 2 dygn och när bebis va någon vecka bara hade jag gått ihop mig så jag hade ca 5 extra kg (vilket också försvann ganska snabbt, antar att det tar mycket att amma).

Skönt att höra ändå att det börjar ge med sig för dig. Hoppas du kan börja stoppa i dig lite godsaker så du hämtar igen dig i vikten också.

Här har det också varit bättre och sämre dagar. De senaste dagarna har jag klarat mig oftast utan postafen. Men hade en rejält bakslag i förgår då jag kräktes från morgon till kväll. Så fort jag rörde mig så kräktes jag.
Men så är det ju konstigt med graviditet hade jag kräkts så där i vanliga fall hade jag ju inte velat se åt mat på typ en vecka. Nu är jag så jävla hungrig så kan kräkas och sedan gå raka vägen till middagsbordet och äta med god aptit 😳
Det här med hungern är dock inget jag minns från första gravidtiten. Vet att sambon då tyckte de va så knepigt att jag inte ens upplevde behovet av att ta en extra portion. Just nu äter jag visserligen ganska små portioner mat men hungern håller på att driva mig till vansinne. Alltså i 3 nätter nu har jag varit konstant hungrig. Så hungrig att jag börjar må illa (men är tjurig och tänker inte äta mitt i natten), har provat att äta kvällsfika typ fil och mussli innan jag lägger mig men det hjälper inte. Jag som aldrig äter på kvällarna och typ aldrig varit hungrig i hela mitt liv. Funderar på om det kan va nån vitaminbrist eller något som gör att man känner sig hungrig. Har beställt gravid vitaminer så hoppas de kommer på måndag.
 
Jag har nästan gått upp den vikten du har tappat 😳 men så här va va jag förra graviditeten också. Gick upp typ 10 kg redan innan inskrivning. När de väl va dags hade jag gått upp nästan 30 kg. Efter förlossningen lovar jag att jag kissade konstant i typ 2 dygn och när bebis va någon vecka bara hade jag gått ihop mig så jag hade ca 5 extra kg (vilket också försvann ganska snabbt, antar att det tar mycket att amma).

Skönt att höra ändå att det börjar ge med sig för dig. Hoppas du kan börja stoppa i dig lite godsaker så du hämtar igen dig i vikten också.

Här har det också varit bättre och sämre dagar. De senaste dagarna har jag klarat mig oftast utan postafen. Men hade en rejält bakslag i förgår då jag kräktes från morgon till kväll. Så fort jag rörde mig så kräktes jag.
Men så är det ju konstigt med graviditet hade jag kräkts så där i vanliga fall hade jag ju inte velat se åt mat på typ en vecka. Nu är jag så jävla hungrig så kan kräkas och sedan gå raka vägen till middagsbordet och äta med god aptit 😳
Det här med hungern är dock inget jag minns från första gravidtiten. Vet att sambon då tyckte de va så knepigt att jag inte ens upplevde behovet av att ta en extra portion. Just nu äter jag visserligen ganska små portioner mat men hungern håller på att driva mig till vansinne. Alltså i 3 nätter nu har jag varit konstant hungrig. Så hungrig att jag börjar må illa (men är tjurig och tänker inte äta mitt i natten), har provat att äta kvällsfika typ fil och mussli innan jag lägger mig men det hjälper inte. Jag som aldrig äter på kvällarna och typ aldrig varit hungrig i hela mitt liv. Funderar på om det kan va nån vitaminbrist eller något som gör att man känner sig hungrig. Har beställt gravid vitaminer så hoppas de kommer på måndag.
Usch, hoppas det blir bättre igen snart. Jag kan också vara rejält hungrig, men har ingen aptit och bara tanken på lagad mat kan trigga illamåendet så in i bomben.
 
  • Ledsen
Reactions: Is
Var på ett nytt UL för kub-test idag o denna gång gick det vägen! Skönt o få det klart men får vänta på resultatet då jag lämnade blodprovet idag☺️ Uppdaterar listan med nytt datum☺️

December
25 - VLMF, 1:a barnet

Januari
25 - Madalitso, första barnet, Skåne
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet
11 - Sedär, 2:a barnet
13 - Ainon, 2:a barnet
16- Is, 2:a barnet
 
@Madalitso @Is va jobbigt ni verkar ha det med illamående/hunger😔 hoppas det blir bättre snart! För mig är det mer som du har det @Is , känner mig nästan konstant hungrig och får hålla emot för att inte äta för ofta😬
 
@Madalitso @Is va jobbigt ni verkar ha det med illamående/hunger😔 hoppas det blir bättre snart! För mig är det mer som du har det @Is , känner mig nästan konstant hungrig och får hålla emot för att inte äta för ofta😬
Fick pizzabullar av en av mina systrar och har ätit mer denna helgen än vanligt, så gott :d

Var hos min moster idag och fick hem en massa saker. Är egentligen lite tidigt, men min bror och svägerska väntar barn 3 månader innan oss, så för dom börjar det bli dags, och det är lättare om vi går igenom saker samtidigt. Så nu har vi en stol och vagga, samt lite mammakläder och annat smått och gott. Alla kläder går dock till brodern, så kan vi få dem lagom tills vår unge kommer och deras har vuxit ur dem :D
 
I måndags var jag på RUL. Allt gick fint och den har växt som den skulle! Ingen ändring på datum för beräknad födsel. Den var lite svår att mäta och vägrade rulla runt till en annan sida, barnmorskan buffade rejält med ultraljudsmätaren och jag fick vända runt mig på britsen 5-6 ggr och gå ett par varv i rummet, men inget hjälpte. En envis en :D Alla mått och organ gick att se iaf med lite trixande.

Och igårkväll kände jag första rörelserna! Inget fjärilsfladder som många beskriver det utan mer som pulsar/stötar, eller som en fisk som snärtar till med stjärten. Mycket längre ner än förväntat också. Jättecoolt! Sambon lyckades inte känna det från utsidan men det kommer väl. Jag har moderkakan i framvägg så det dämpar väl lite.
Är i vecka 20 eller 21 (blir alltid så osäker på hur man räknar) så hälften avklarat nu!
 
I måndags var jag på RUL. Allt gick fint och den har växt som den skulle! Ingen ändring på datum för beräknad födsel. Den var lite svår att mäta och vägrade rulla runt till en annan sida, barnmorskan buffade rejält med ultraljudsmätaren och jag fick vända runt mig på britsen 5-6 ggr och gå ett par varv i rummet, men inget hjälpte. En envis en :D Alla mått och organ gick att se iaf med lite trixande.

Och igårkväll kände jag första rörelserna! Inget fjärilsfladder som många beskriver det utan mer som pulsar/stötar, eller som en fisk som snärtar till med stjärten. Mycket längre ner än förväntat också. Jättecoolt! Sambon lyckades inte känna det från utsidan men det kommer väl. Jag har moderkakan i framvägg så det dämpar väl lite.
Är i vecka 20 eller 21 (blir alltid så osäker på hur man räknar) så hälften avklarat nu!
Så kul, och vad skönt att allt såg bra ut!
 
I måndags var jag på RUL. Allt gick fint och den har växt som den skulle! Ingen ändring på datum för beräknad födsel. Den var lite svår att mäta och vägrade rulla runt till en annan sida, barnmorskan buffade rejält med ultraljudsmätaren och jag fick vända runt mig på britsen 5-6 ggr och gå ett par varv i rummet, men inget hjälpte. En envis en :D Alla mått och organ gick att se iaf med lite trixande.

Och igårkväll kände jag första rörelserna! Inget fjärilsfladder som många beskriver det utan mer som pulsar/stötar, eller som en fisk som snärtar till med stjärten. Mycket längre ner än förväntat också. Jättecoolt! Sambon lyckades inte känna det från utsidan men det kommer väl. Jag har moderkakan i framvägg så det dämpar väl lite.
Är i vecka 20 eller 21 (blir alltid så osäker på hur man räknar) så hälften avklarat nu!

Åh va roligt o få känna av bebisen🥰 åh väldigt skönt att allt såg bra ut!
 
Har senaste dagarna drabbats av spänningshuvudvärk, som nu håller på att utvecklas till migrän trots ihärdig stretching av nacken. Var illa nog när det blev så här innan jag var gravid, men nu så gör det konstigt nog inte mitt illamående bättre, så är extra trött på det.
 
Har senaste dagarna drabbats av spänningshuvudvärk, som nu håller på att utvecklas till migrän trots ihärdig stretching av nacken. Var illa nog när det blev så här innan jag var gravid, men nu så gör det konstigt nog inte mitt illamående bättre, så är extra trött på det.
Fy, hoppas verkligen ditt illamående släpper snart!
 
Fy, hoppas verkligen ditt illamående släpper snart!
Det har ju blivit bättre, men har ändå kräkts 3 dagar denna veckan, främst på morgonen. Ska till tandläkaren i slutet av månaden och vill inte veta vad han säger om min tandstatus just nu :eek::o
Sen har jag min egen teori, för har märkt senaste veckorna att dom dagar jag mår sämre med illamåendet så har jag också vad jag tolkar som växtvärk fram på kvällen, så funderar på om det är dagar när bebis har växtryck? Tänker att barn växer ju inte i en kontinuerlig hastighet efter de kommit ut, så vad hindrar det från att finnas dagar då de växer mer eller mindre i magen? :idea:
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 731
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 787
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 254
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp