Vinterföräldrar 2020/2021

Det har ju blivit bättre, men har ändå kräkts 3 dagar denna veckan, främst på morgonen. Ska till tandläkaren i slutet av månaden och vill inte veta vad han säger om min tandstatus just nu :eek::o
Sen har jag min egen teori, för har märkt senaste veckorna att dom dagar jag mår sämre med illamåendet så har jag också vad jag tolkar som växtvärk fram på kvällen, så funderar på om det är dagar när bebis har växtryck? Tänker att barn växer ju inte i en kontinuerlig hastighet efter de kommit ut, så vad hindrar det från att finnas dagar då de växer mer eller mindre i magen? :idea:
Hoppas du kan få mer hjälp av din barnmorska, det verkar så tungt att kräkas så mycket :(

Kanske är något sådant med växtvärk. Jag upplever molande värk i livmodern nästan varje dag, tolkar det som att det är pga att den växer också (livmodern dock, inte barnet).
 
Hoppas du kan få mer hjälp av din barnmorska, det verkar så tungt att kräkas så mycket :(

Kanske är något sådant med växtvärk. Jag upplever molande värk i livmodern nästan varje dag, tolkar det som att det är pga att den växer också (livmodern dock, inte barnet).
Jag har bara den molvärken då och då, blev halvt förskräckt när den plötsligt kom lite tidigare på dagen än den brukar, och på lite annat ställe :D

Kräkningarna har blivit något konstigt där jag bara känner att så illa är det inte nu, är trots allt mest på morgonen som det händer, och jag har börjat få i mig mer mat (mest pizzabullar), så känns som att så länge jag inte blir uttorkad så är det ok. Nu ska jag dessutom inte till barnmorska förrens i oktober, så då blir det extra så att jaja, det får väl gå.
Hade inte klarat det utan maken dock, får erkänna att det varit tur i oturen att jag kunnat jobba hemifrån och att han haft permission så han varit mycket hemma.
 
Har senaste dagarna drabbats av spänningshuvudvärk, som nu håller på att utvecklas till migrän trots ihärdig stretching av nacken. Var illa nog när det blev så här innan jag var gravid, men nu så gör det konstigt nog inte mitt illamående bättre, så är extra trött på det.

Förra graviditeten hade jag konstant huvudvärk heöa graviditeten så fick citodon utskrivet. Hjälpte iaf lite.
 
Uppdatering från mig. Även jag fortsätter kräkas. Börjar jobba i morgon och ska då berätta för jobbet (har redan pratat med chefen) tänker att jag lär få se mer av toalettstolen på jobbet också ett tag framöver. Så här dålig va jag INTE förra graviditen.

Men sedan kan jag också berätta att jag har full gravidietsmage helt plötsligt. Typ omöjlig att dölja. Är i vecka 13 så hur ska detta sluta 😬
 
Förra graviditeten hade jag konstant huvudvärk heöa graviditeten så fick citodon utskrivet. Hjälpte iaf lite.
Min var ett gammalt känt problem, orsakat av att jag blivit så stilla pga illamående, men den har passerat nu :)

Kl
Känner jag varit så dyster i tråden, så nu får det bli lite glada saker. Igår var vi på kräftskiva, och att sitta och skala och äta kräftor var jättegott och mat i lagom tempo. Sen blev vi kvar och pratade med min moster och hennes familj halva natten efter att alla andra åkt hem, jättetrevligt. Och idag så hade vi en lugn morgon där jag satt och åt kex och pratade med maken som klippte tyger till sitt projekt att göra en medeltidsdräkt. Sen i kväll så var vi hos hästen och duschade henne, och åkte för att bada. När det sen var fullt vid sjön vi brukar åka till googlade vi och hittade en mysigare sjö som dessutom var närmare där vi bor. Så mysigt att ligga i en badring som maken hänger på ute på sjön, och så skönt att svalka sig efter värmen. Och sen avslutade vi med jordgubbar på altanen med våra katter, så nu går jag nöjt i säng :love:

Har också fått tydlig gravid mage, särskilt på kvällen när musklerna är trötta. Jag som har lite svårt med min kroppsbild känner ibland att jag bara ser tjock ut, men alla andra insisterar att det syns tydligt att det bara är gravidmage, så det känns skönt. Trevligt med mer synliga graviditetstecken också, känns mer verkligt då :)
 
Min var ett gammalt känt problem, orsakat av att jag blivit så stilla pga illamående, men den har passerat nu :)

Kl
Känner jag varit så dyster i tråden, så nu får det bli lite glada saker. Igår var vi på kräftskiva, och att sitta och skala och äta kräftor var jättegott och mat i lagom tempo. Sen blev vi kvar och pratade med min moster och hennes familj halva natten efter att alla andra åkt hem, jättetrevligt. Och idag så hade vi en lugn morgon där jag satt och åt kex och pratade med maken som klippte tyger till sitt projekt att göra en medeltidsdräkt. Sen i kväll så var vi hos hästen och duschade henne, och åkte för att bada. När det sen var fullt vid sjön vi brukar åka till googlade vi och hittade en mysigare sjö som dessutom var närmare där vi bor. Så mysigt att ligga i en badring som maken hänger på ute på sjön, och så skönt att svalka sig efter värmen. Och sen avslutade vi med jordgubbar på altanen med våra katter, så nu går jag nöjt i säng :love:

Har också fått tydlig gravid mage, särskilt på kvällen när musklerna är trötta. Jag som har lite svårt med min kroppsbild känner ibland att jag bara ser tjock ut, men alla andra insisterar att det syns tydligt att det bara är gravidmage, så det känns skönt. Trevligt med mer synliga graviditetstecken också, känns mer verkligt då :)
År också kräftor härrodagen och är helt säker på att det är min nya krävings alltså så sjukt gott och som du skrev ätande i lagom takt.

Dagen efter kokade jag fond på skalen (som jag typ bara ville dricka upp där jag stod vid spisen), frös in och nu längtar jag tills mannen gör sin fisksoppa 🤤
 
@Madalitso Känn absolut inte att du varit dyster här! Man måste kunna skriva precis vad man vill och hur man känner. tror det kommer gå i vågor för oss alla här :)
Och din dag och kväll lät helt underbar :love:
Kul att magen börjar synas med!
 
Uppdatering från mig. Även jag fortsätter kräkas. Börjar jobba i morgon och ska då berätta för jobbet (har redan pratat med chefen) tänker att jag lär få se mer av toalettstolen på jobbet också ett tag framöver. Så här dålig va jag INTE förra graviditen.

Men sedan kan jag också berätta att jag har full gravidietsmage helt plötsligt. Typ omöjlig att dölja. Är i vecka 13 så hur ska detta sluta 😬
Tråkigt att det är mer illamående den här graviditeten! Hoppas det går okej på jobbet ändå.

Jag fick ju inte någon mage förrän nu (v21) och alla jag frågat om när de fick mage har sagt att i första graviditeten kom magen sent, andra och tredje kom den direkt som att livmodern mindes hur den skulle göra. Låter så gulligt tycker jag :D
 
  • Gilla
Reactions: Is
Tråkigt att det är mer illamående den här graviditeten! Hoppas det går okej på jobbet ändå.

Jag fick ju inte någon mage förrän nu (v21) och alla jag frågat om när de fick mage har sagt att i första graviditeten kom magen sent, andra och tredje kom den direkt som att livmodern mindes hur den skulle göra. Låter så gulligt tycker jag :D
Jag misstänker att min mage kommit tidigt för att jag tappat så mycket vikt. Märkte innan den kom att magen var plattare än sen jag var tidig tonår ungefär O_o
 
Tråkigt att det är mer illamående den här graviditeten! Hoppas det går okej på jobbet ändå.

Jag fick ju inte någon mage förrän nu (v21) och alla jag frågat om när de fick mage har sagt att i första graviditeten kom magen sent, andra och tredje kom den direkt som att livmodern mindes hur den skulle göra. Låter så gulligt tycker jag :D

Haha jag skulle gissa på att det helt änkelt är så att man inte lyckats tränat och stramat åt buk och coremuskelaturen mellan graviditeterna så det finns liksom inget att "hålla in" svälande tarmar och livmoder på samma sätt som vid första graviditeten. Men att livmodern mins hur den ska göra lät ju som en mycket trevligare beskrivning tycker jag 😁
 
Ett lite orosinlägg...
Jag flög av min häst idag. Blev en ganska rejäl flygtur men egentligen inget jättedramatiskt. Slog en volt och landade på ryggen/svanskotan så stelhet är ju ett faktum. Fick dessutom lite smärta runt blygdbenet som jag aldrig fått vid tidigare avramlingar. Givetvis tänker man ju bebisen i sånt länge, egentligen tror jag inte att det är någon fara. Dom ligger ju ganska skyddade där inne och klarar ju en del.
Men det ligger ändå lite oro där och gnager så funderar på att ringa BM i morgon. Jag ska inte dit förens i vecka 24 och har bara RUL innan dess (som jag inte ens fått tid för än) så det känns så lång tid att vänta. Kan BM lyssna på fostrets hjärta när man är i vecka 15? Eller på annat sätt kolla så allt är okej utan att det behövs UL? Eller kommer hon bara säga att det inte är någon fara och jag inte behöver komma in...? Ja, jag får väl helt enkelt ringa och kolla :p
 
Ett lite orosinlägg...
Jag flög av min häst idag. Blev en ganska rejäl flygtur men egentligen inget jättedramatiskt. Slog en volt och landade på ryggen/svanskotan så stelhet är ju ett faktum. Fick dessutom lite smärta runt blygdbenet som jag aldrig fått vid tidigare avramlingar. Givetvis tänker man ju bebisen i sånt länge, egentligen tror jag inte att det är någon fara. Dom ligger ju ganska skyddade där inne och klarar ju en del.
Men det ligger ändå lite oro där och gnager så funderar på att ringa BM i morgon. Jag ska inte dit förens i vecka 24 och har bara RUL innan dess (som jag inte ens fått tid för än) så det känns så lång tid att vänta. Kan BM lyssna på fostrets hjärta när man är i vecka 15? Eller på annat sätt kolla så allt är okej utan att det behövs UL? Eller kommer hon bara säga att det inte är någon fara och jag inte behöver komma in...? Ja, jag får väl helt enkelt ringa och kolla :p
Jag har för mig att dom sa när jag pluggade att om man inte slog magen riktigt hårt så är det extremt liten risk för missfall för att man ramlar och slår sig, men är väl bra att ringa barnmorskan om du är orolig. Tror man ska kunna kolla hjärtljud med doppler i vecka 15?
Jag tänkte också att om du fortsätter ha mycket ont i svanskota och blygdbenet kan det ju vara bra att kolla upp, så det inte är något som brutits?

Kl
Jag red ett dressyrpass idag! Nu kanske jag äntligen kan börja jobba bort lite av fläsket hästen lagt på sig av att gå på bete utan motion. Men gud vad jag lär ha träningsvärk imorgon O_o
 
Ett lite orosinlägg...
Jag flög av min häst idag. Blev en ganska rejäl flygtur men egentligen inget jättedramatiskt. Slog en volt och landade på ryggen/svanskotan så stelhet är ju ett faktum. Fick dessutom lite smärta runt blygdbenet som jag aldrig fått vid tidigare avramlingar. Givetvis tänker man ju bebisen i sånt länge, egentligen tror jag inte att det är någon fara. Dom ligger ju ganska skyddade där inne och klarar ju en del.
Men det ligger ändå lite oro där och gnager så funderar på att ringa BM i morgon. Jag ska inte dit förens i vecka 24 och har bara RUL innan dess (som jag inte ens fått tid för än) så det känns så lång tid att vänta. Kan BM lyssna på fostrets hjärta när man är i vecka 15? Eller på annat sätt kolla så allt är okej utan att det behövs UL? Eller kommer hon bara säga att det inte är någon fara och jag inte behöver komma in...? Ja, jag får väl helt enkelt ringa och kolla :p
Ring barnmorskan och fråga!
 
Ett lite orosinlägg...
Jag flög av min häst idag. Blev en ganska rejäl flygtur men egentligen inget jättedramatiskt. Slog en volt och landade på ryggen/svanskotan så stelhet är ju ett faktum. Fick dessutom lite smärta runt blygdbenet som jag aldrig fått vid tidigare avramlingar. Givetvis tänker man ju bebisen i sånt länge, egentligen tror jag inte att det är någon fara. Dom ligger ju ganska skyddade där inne och klarar ju en del.
Men det ligger ändå lite oro där och gnager så funderar på att ringa BM i morgon. Jag ska inte dit förens i vecka 24 och har bara RUL innan dess (som jag inte ens fått tid för än) så det känns så lång tid att vänta. Kan BM lyssna på fostrets hjärta när man är i vecka 15? Eller på annat sätt kolla så allt är okej utan att det behövs UL? Eller kommer hon bara säga att det inte är någon fara och jag inte behöver komma in...? Ja, jag får väl helt enkelt ringa och kolla :p


ATT ramla på rumpan sägs generellt vara sämre än att ramla på själva magen vid gravidtitet har jag hört men i ditt fall tror jag inte att det är fara med barnet däremot tänker jag på dig. Alla fogar blir ju mjuka så det känns inte orealistiskt att tänka att man lättare också skadar de olika delarna av bäckenet så jag säger som de andra. Om inte annat för att lugna dina egna tankar - ring BM och far på kontroll
 
Ett lite orosinlägg...
Jag flög av min häst idag. Blev en ganska rejäl flygtur men egentligen inget jättedramatiskt. Slog en volt och landade på ryggen/svanskotan så stelhet är ju ett faktum. Fick dessutom lite smärta runt blygdbenet som jag aldrig fått vid tidigare avramlingar. Givetvis tänker man ju bebisen i sånt länge, egentligen tror jag inte att det är någon fara. Dom ligger ju ganska skyddade där inne och klarar ju en del.
Men det ligger ändå lite oro där och gnager så funderar på att ringa BM i morgon. Jag ska inte dit förens i vecka 24 och har bara RUL innan dess (som jag inte ens fått tid för än) så det känns så lång tid att vänta. Kan BM lyssna på fostrets hjärta när man är i vecka 15? Eller på annat sätt kolla så allt är okej utan att det behövs UL? Eller kommer hon bara säga att det inte är någon fara och jag inte behöver komma in...? Ja, jag får väl helt enkelt ringa och kolla :p

Det är säkert ingen fara, ska vara väl skyddade. Men komma med doppler kan de för fick lyssna i v.13 :D
 
Tillhör man vintertråden med bf 2 mars? :D

Vi fick ett ultraljud på fertilitetskliniken, och det fanns faktiskt någon där inne! Jag har inte vågat tro på den här graviditeten i en sekund, nu har jag bildbevis på att jo det är någon där.

Allt såg bra ut, och bf blev som sagt 2 mars. Så vecka 12 nu alltså. Och vi hoppas såklart att det får fortsätta vara bra :nailbiting:
 
Tillhör man vintertråden med bf 2 mars? :D

Vi fick ett ultraljud på fertilitetskliniken, och det fanns faktiskt någon där inne! Jag har inte vågat tro på den här graviditeten i en sekund, nu har jag bildbevis på att jo det är någon där.

Allt såg bra ut, och bf blev som sagt 2 mars. Så vecka 12 nu alltså. Och vi hoppas såklart att det får fortsätta vara bra :nailbiting:
Tror det är ett gränsfall, men som startare av tråden säger jag att du är varmt välkommen :D
 
Tillhör man vintertråden med bf 2 mars? :D

Vi fick ett ultraljud på fertilitetskliniken, och det fanns faktiskt någon där inne! Jag har inte vågat tro på den här graviditeten i en sekund, nu har jag bildbevis på att jo det är någon där.

Allt såg bra ut, och bf blev som sagt 2 mars. Så vecka 12 nu alltså. Och vi hoppas såklart att det får fortsätta vara bra :nailbiting:
Vad roligt!
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 721
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 780
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 254
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp