Vinterföräldrar 2020/2021

Äh där ser man. Arvegodset är alltså bäst än då :love: - vår stol är ju sådan där från 60-70 talet som man kan vika dubbelt så blir det liksom bord och stolar på hjul. Den är jätte djup med mycket stöd så han kan inte fara åt något håll
Vi har också en som kan vikas till stol med bord på hjul, men när vi testade hålls henne i den kändes det som att hon riskerar hänga bakåt med rygg och nacke om hon inte orkar hålla själv.
 
DSC_0518.JPG
 
Åh häftigt! Vi har en sån stol i sommarstugeförrådet nånstans.. man kan vika ihop den så den blir låg också, typ picknickfilt-rimlig höjd.
Tripp trappen är faktiskt min gamla som jag hade för 34 år sedan! Har köpt till en reservdel bara, en ryggplanka, som jag sågat till så alla ”nya” tillbehör passar.
Jag letade begnad tripptrapp till äldre sonen när han hade vuxit ur barnstolen, bara för att jag tycker de är bra för motoriken - vänlig att klättra i och ur- men hittade ingen till de pris jag ville ge. Dom har ganska högt andrahandsvärde faktiskt.
 
Är den stabil nog I sig, även utan stol bakom i den höga delen om de lutar sig bak?
Ja absolut. Alltså den är ju uppblåsbar så det beror kanske på hur hårt man blåser upp den och hur högt upp ryggstödet når men jag har inte ens haft tanken på att den skulle kunna vika sig faktiskt.
 
3 månaders koll med vaccin idag. 60,5 cm och precis över 6kg.
Tyckte inte alls om att vaccineras, och nu på kvällen så här hon haft ont i magen och känts lite varm, samt varit lite ledsen vid amning, men nu har hon kommit till ro vid bröstet och börjat somna, lilla hjärtat ❤️
 
Hur mår alla bebisar? Här har vi haft sjukstuga. Storebror fick feber i fredagskväll och har varit dunderförkyld. Även jag blev smittad och pappan och lillebror försökte isolera sig från oss så gott det gick. Dock blev ändå lillebror också sjuk. Feber och lite täppt men ändå ganska lindrigt (peppar peppar). I morgon skulle vi varit på tremånaderskoll på BVC men det fick vi skjuta på.
 
Hur mår alla bebisar? Här har vi haft sjukstuga. Storebror fick feber i fredagskväll och har varit dunderförkyld. Även jag blev smittad och pappan och lillebror försökte isolera sig från oss så gott det gick. Dock blev ändå lillebror också sjuk. Feber och lite täppt men ändå ganska lindrigt (peppar peppar). I morgon skulle vi varit på tremånaderskoll på BVC men det fick vi skjuta på.
Vi har ju inga syskon, så kan isolera oss rätt bra och har därför undvikit sjukdom än så länge.

Hoppas lilleman blir frisk snart!
 
Snuttan det på natten belv bättre och sen sämre igen. Första halvan går bra, sen vill hon snutta en gång i timmen typ, och sista 1-1,5 timmen innan hon vaknar för dagen är det snuttande eller supertidig morgon som gäller....
 
Snuttan det på natten belv bättre och sen sämre igen. Första halvan går bra, sen vill hon snutta en gång i timmen typ, och sista 1-1,5 timmen innan hon vaknar för dagen är det snuttande eller supertidig morgon som gäller....
Så hat vi det också. Han sover i egen säng mellan 10 och 02 sedan vill han komma över till mig för att äta sover sedan till 04 och äter igen men sedan är det småsnuttande fram tills vi kliver upp men då vill han egentligen bara kliva upp och byta blöja för att sedan sova en timme i vagnen. Efter den proceduren är vi redo att ta tag i dagen.
......
Uppdatering från oss då. Det här är en stark liten kille och nu går det fort med utvecklingen
Misstänker att han klev in i 3 månaders fasen i början av veckan. Ett par dagar var han inte nöjd med något alls - igår va våra glada kille tillbaka. Och han skrattade typ hela dagen men fortfarande väldigt rastlös och svårt att koppa av nu när det händer saker runt omkring så måste gå ifrån brorsan om vi ska få någon amningsro.
Igår provade han både att gunga (med stort leende) och provsitta gåstolen (även det med stort leende).
När han ligger på mage har han nu kommit på att man ska nog göra nått med benen för att ta sig framåt men han är inte tillräckligt stark för att både hålla upp huvudet och dra in benen under sig. Så när han jobbar med benen ligger han platt med huvudet och med näven i munen- vilket gör att han påminner om typ en lysmask i stilen. När han drar in benen under sig och sedan skjuter iväg (utan att egetligen komma någonvart då 😅)

Så rolig period nu fram över, händer så mycket och är grymt nyfiken om denne grabb kommer ha fortsatt lika bråttom som sin storebror (sprang fullt ut när han va 10 månader, alltså så mycket att han försvann inne på Konsum 😳 tur Konsum här är en liten by butik och efter i förtvivlan letat runt alla frysdiskar kom en kvinna och sa att det stod en liten kille bakom fruktdisken - mycket riktigt där stod han och helnöjd knykt åt sig ett äpple som han åt på 😅).
Älskar att se utvecklingssprången avlöser varandra.


Är det någon fler som babypottar?
Vi kör "babypotting Light" så håller honom bara över toan i samband med blöjbyte och när jag märker att han håller på att ska bajsa men det funkar väldigt bra. Funderade på om jag ska lägga mer energi på det men tror det bara skulle bli en stress att släppa allt för att hinna i väg på toan vid lite kiss. Kanske blir mer naturligt nu i sommar när man är mer ute och med mindre kläder.
 
Så hat vi det också. Han sover i egen säng mellan 10 och 02 sedan vill han komma över till mig för att äta sover sedan till 04 och äter igen men sedan är det småsnuttande fram tills vi kliver upp men då vill han egentligen bara kliva upp och byta blöja för att sedan sova en timme i vagnen. Efter den proceduren är vi redo att ta tag i dagen.
......
Uppdatering från oss då. Det här är en stark liten kille och nu går det fort med utvecklingen
Misstänker att han klev in i 3 månaders fasen i början av veckan. Ett par dagar var han inte nöjd med något alls - igår va våra glada kille tillbaka. Och han skrattade typ hela dagen men fortfarande väldigt rastlös och svårt att koppa av nu när det händer saker runt omkring så måste gå ifrån brorsan om vi ska få någon amningsro.
Igår provade han både att gunga (med stort leende) och provsitta gåstolen (även det med stort leende).
När han ligger på mage har han nu kommit på att man ska nog göra nått med benen för att ta sig framåt men han är inte tillräckligt stark för att både hålla upp huvudet och dra in benen under sig. Så när han jobbar med benen ligger han platt med huvudet och med näven i munen- vilket gör att han påminner om typ en lysmask i stilen. När han drar in benen under sig och sedan skjuter iväg (utan att egetligen komma någonvart då 😅)

Så rolig period nu fram över, händer så mycket och är grymt nyfiken om denne grabb kommer ha fortsatt lika bråttom som sin storebror (sprang fullt ut när han va 10 månader, alltså så mycket att han försvann inne på Konsum 😳 tur Konsum här är en liten by butik och efter i förtvivlan letat runt alla frysdiskar kom en kvinna och sa att det stod en liten kille bakom fruktdisken - mycket riktigt där stod han och helnöjd knykt åt sig ett äpple som han åt på 😅).
Älskar att se utvecklingssprången avlöser varandra.


Är det någon fler som babypottar?
Vi kör "babypotting Light" så håller honom bara över toan i samband med blöjbyte och när jag märker att han håller på att ska bajsa men det funkar väldigt bra. Funderade på om jag ska lägga mer energi på det men tror det bara skulle bli en stress att släppa allt för att hinna i väg på toan vid lite kiss. Kanske blir mer naturligt nu i sommar när man är mer ute och med mindre kläder.
Vi kör samsovning hela natten nu, jag blev så stressad av när överläggningarna misslyckades. Dock funderar vi på att montera upp kamera så vi kan lämna henne i vår säng, då hon bestämt att 19 är en bra tid att gå och lägga sig....

Vi har inte kört någon babypotting, lillan visar ibland när det kommer en prutt, men på samma sätt som hon visar att hon vill ha mat, vill vakna, vill upp från golvet.... Så lite svårt att tajma :grin:
 
  • Gilla
Reactions: Is
Inga sjukdomar här heller, ta i trä!

Förra veckan körde vi till mina föräldrar i Linköping. De är vaccinerade sedan drygt tre veckor så äntligen kunde vi träffa dem inomhus. Körningen gick okej, han sov mer än halva sträckan. Sedan fick vi pausa för amning och efter det var det trött-gnäll i 1,5 timmar, han satt och klippte med ögonen men kunde inte somna trots skönsång och handhållning. Ungefär samma på hemvägen, fast utan gnäll, han var vaken och nöjd i drygt en timme :)

Överlag har vi en lugn och jättenöjd kille! Han skrattar och jollrar på alla möjliga sätt och toner (en dag var det bara mmmma, mmmma, vilket fick upp mina förhoppningar om ”mamma” men sedan dess har han inte låtit exakt så igen :D ). Gör mycket kryprörelser med rumpan högt upp, och håller vi emot hans fötter så skjuter han iväg framåt. Flyttar sig 90-180 grader runt genom rullning, drag med armarna och krypförsök med benen, men mer åt ena hållet än åt andra! Ligger gärna själv och pratar med leksakerna också.

Sömnen går fortsatt himla bra. Han somnar mellan 21-22, och sover antingen hela natten till ungefär 05:30, men efter amning är han då jättepigg och vill upp. Eller så ammar han en gång runt 04 och kan då somna om och sova till 06:30-08:30. Han sover bara i nestet i bedside criben. Dagtid har vi inga sömnrutiner utan det blir när det blir och olika länge varje dag, antingen i vagn eller så sover han en stund efter amning eller på lekmattan med napp. Oftast alla tre situationer under en dag.

Vi hade en tanke om babypotting, men han bajsar så himla sällan. Runt 1 gång/vecka. Och när han gör bajs-minen har vi 2 sekunder innan det kommer, hade aldrig hunnit få av byxor och blöja och ta oss till en potta/toan innan :laugh: kissar vid blöjbyte gör han också väldigt sällan.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Hälsar på lillans morfar idag och för att fira vände hon från mage till rygg på egen hand för första gången! Dock dunkade hon i huvudet i golvet och blev lite ledsen. Så sen när hon jobbade på att rulla från rygg till mage så vågade hon inte fortsätta när det gick bra, för hon var rädd att dunka i igen :heart
 
5 månaders-vaccinerna gavs imorse, så himla ledsen han blev! Men med lite amning och att pappa sjöng och skojade efteråt så kom han över det. 7,3 kg och 66 cm är han uppe i nu. Feber och slöhet kom nu på eftermiddagen så han har fått alvedon och jag ammar lite extra.
Vår BVC ska stänga om en månad så nu måste vi byta, trist :down:
 
5 månaders-vaccinerna gavs imorse, så himla ledsen han blev! Men med lite amning och att pappa sjöng och skojade efteråt så kom han över det. 7,3 kg och 66 cm är han uppe i nu. Feber och slöhet kom nu på eftermiddagen så han har fått alvedon och jag ammar lite extra.
Vår BVC ska stänga om en månad så nu måste vi byta, trist :down:
Skönt nu kunde lugna!
Men tråkigt att behöva byta BVC, särskilt om ni trivs med den ni går till nu :(
 
Skönt nu kunde lugna!
Men tråkigt att behöva byta BVC, särskilt om ni trivs med den ni går till nu :(
Vår BVC nu är himla nära, det är nog mest det jag kommer sakna! :D 300 meter bort, väldigt smidigt. Finns några privata nära också men varken sambon eller jag vill till någon av dem. Och då blir nästa alternativ lite längre bort. Sköterska har vi fått byta en gång redan för den första slutade. Är ni nöjda med er BVC?
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Imnir
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 591
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp