Vinterföräldrar 2020/2021

Vår BVC nu är himla nära, det är nog mest det jag kommer sakna! :D 300 meter bort, väldigt smidigt. Finns några privata nära också men varken sambon eller jag vill till någon av dem. Och då blir nästa alternativ lite längre bort. Sköterska har vi fått byta en gång redan för den första slutade. Är ni nöjda med er BVC?

Vi har ju bytt en gång pga usel BVC men nu är vi nöjda. 4 mån besök i veckan 59cm och nästan 6,5kg, bastant grabb 🤣 (storasyster vägde 1kg mindre vid samma ålder 😅)
 
Vår BVC nu är himla nära, det är nog mest det jag kommer sakna! :D 300 meter bort, väldigt smidigt. Finns några privata nära också men varken sambon eller jag vill till någon av dem. Och då blir nästa alternativ lite längre bort. Sköterska har vi fått byta en gång redan för den första slutade. Är ni nöjda med er BVC?
Vi trivs bra med vår, och den ligger precis på andra sidan en park, så kort och mysig promenad dit :)
Vi har 4 månadersbesök nästa fredag, så nästan på dagen :)
 
Lillan har nu också lyckats rulla från rygg till mage en gång. Och sen blev hon jättearg, för hon har glömt hur hon gjorde för att komma från mage till rygg :rofl:
 
3 månaders kollen för ett par veckor sedan. Stor bebis blir större och vägde nu in på strax över 7 kg. Helt galet.

Ligga och sitta är ingen hitt. Ska bara stå stå stå.
Så igår när han va lite gnällig så sa jag skämtsamt - "är du inte nöjd får du stå där själv" varav jag håller honom så ha kan ta tag i barnstolen. Och ja där stod han... Helt själv och höll i sig för glatta livet :nailbiting:
Vart ska detta sluta? Tycker gott att han kunde lära sig att sitta själv först
 
3 månaders kollen för ett par veckor sedan. Stor bebis blir större och vägde nu in på strax över 7 kg. Helt galet.

Ligga och sitta är ingen hitt. Ska bara stå stå stå.
Så igår när han va lite gnällig så sa jag skämtsamt - "är du inte nöjd får du stå där själv" varav jag håller honom så ha kan ta tag i barnstolen. Och ja där stod han... Helt själv och höll i sig för glatta livet :nailbiting:
Vart ska detta sluta? Tycker gott att han kunde lära sig att sitta själv först
Ojojoj. Här krävs det fortfarande stöd i både sittande och stående, men hon kan sitta själv i barnstolen nu. När vi sitter på golvet har hon dock problem, för hon har ingen som helst lust att ta i med händerna, men hon tycker inte om att luta för mycket framåt heller, så jag längtar tills hon blir lite stadigare så hon kan hålla ryggen uppe.

Var det slutar för er? Du får väl hoppas han inte säger att nästa sak är lära sig gå ;)
 
Ojojoj. Här krävs det fortfarande stöd i både sittande och stående, men hon kan sitta själv i barnstolen nu. När vi sitter på golvet har hon dock problem, för hon har ingen som helst lust att ta i med händerna, men hon tycker inte om att luta för mycket framåt heller, så jag längtar tills hon blir lite stadigare så hon kan hålla ryggen uppe.

Var det slutar för er? Du får väl hoppas han inte säger att nästa sak är lära sig gå ;)
Äh de kan han gott vänta med lite. Sitta utan stöd och krypa tycker jag vi tar först 😅
 
3 månaders kollen för ett par veckor sedan. Stor bebis blir större och vägde nu in på strax över 7 kg. Helt galet.

Ligga och sitta är ingen hitt. Ska bara stå stå stå.
Så igår när han va lite gnällig så sa jag skämtsamt - "är du inte nöjd får du stå där själv" varav jag håller honom så ha kan ta tag i barnstolen. Och ja där stod han... Helt själv och höll i sig för glatta livet :nailbiting:
Vart ska detta sluta? Tycker gott att han kunde lära sig att sitta själv först
Ojoj vad stark!
 
4-månaders koll idag, 6,6 kg och 62 cm. Hon tyckte dock att BVC sköterskan fick aldrig vara personen närmast henne :p

Också informerade dom om mat, så nu ska vi börja med provsmakningar, lillan brukar titta intresserat på vår mat, så det ska nog gå bra :)
 
Lillan älskar smakprover :love:
Bäst än är jordgubbar, sedan jordnötssmör (100% jordnötter) blandat med lite bröstmjölk och banan. Det enda hon varit skeptisk till än så länge är kokt potatis. Hon gnäller när man sätter henne i stolen tills hon får mat att kladda med, och sen gnäller hon igen om det tar slut eller vi lyfter bort henne :rofl:
En av de nya smilisarna visualiserar bra hur hon böjer sig fram och försöker suga i sig maten från bordet och den är slut :sorry:
 
Lillan älskar smakprover :love:
Bäst än är jordgubbar, sedan jordnötssmör (100% jordnötter) blandat med lite bröstmjölk och banan. Det enda hon varit skeptisk till än så länge är kokt potatis. Hon gnäller när man sätter henne i stolen tills hon får mat att kladda med, och sen gnäller hon igen om det tar slut eller vi lyfter bort henne :rofl:
En av de nya smilisarna visualiserar bra hur hon böjer sig fram och försöker suga i sig maten från bordet och den är slut :sorry:
Längtar till vi ska börja på riktigt också. Han får ju redan nu prova lite allt möjligt men bara liksom "en slick på fingret". Att ligga och slicka på ett äpple eller suga vattnet ur vattenmelon är en stor hitt 😁
 
Längtar till vi ska börja på riktigt också. Han får ju redan nu prova lite allt möjligt men bara liksom "en slick på fingret". Att ligga och slicka på ett äpple eller suga vattnet ur vattenmelon är en stor hitt 😁
Det var egentligen den typen av prov som diskuterades på BVC, och det vi gör om hon provar vår mat, men pureerna har vi lagt på bordet så hon kan få kladda med dom och då får hon nog i sig närmre en tesked eller så :o
 
Det var egentligen den typen av prov som diskuterades på BVC, och det vi gör om hon provar vår mat, men pureerna har vi lagt på bordet så hon kan få kladda med dom och då får hon nog i sig närmre en tesked eller så :o
Kul att hon är så intresserad! Här är sonen fortfarande i slick på fingret-stadiet, 5,5 månader gammal, och han är inte särskilt intresserad av det ens 🤷🏻‍♀️ Krypandet jobbar han verkligen på dock, känns som att han kommer krypa innan han kan sitta om det fortsätter så här.
 
Kul att hon är så intresserad! Här är sonen fortfarande i slick på fingret-stadiet, 5,5 månader gammal, och han är inte särskilt intresserad av det ens 🤷🏻‍♀️ Krypandet jobbar han verkligen på dock, känns som att han kommer krypa innan han kan sitta om det fortsätter så här.
Har ni börjat barnsäkra? :D
Här vet hon inte om hon vill försöka krypa eller försöka vända sig (och i så fall åt vilket håll), vilket gör att hon lätt blir frustrerad när hon ligger på mage :grin:
 
Har ni börjat barnsäkra? :D
Här vet hon inte om hon vill försöka krypa eller försöka vända sig (och i så fall åt vilket håll), vilket gör att hon lätt blir frustrerad när hon ligger på mage :grin:
Japp, börjat borra fast möbler i väggarna och letar som bäst efter bra lösning som passar köksskåp och lådor. Vi byter numer blöja på sängen i gästrummet för han vänder och vrider sig för mycket på skötbordet, det känns för smalt och högt upp. Snart blir det väl på golvet istället! Han är jättesvår att få på kläder också för han far upp på mage så fort vi lägger honom på rygg 😅 En liten kålmask!
 
Här fyller vi 4 månader idag. Vi tjuvstartade med mat dels för att han vill äta och dels för att jag rasar i vikt. Är meningen att jag ska träna men rasar redan ca 1 kg i veckan....
Vi sitter upp korta stunder utan stöd. Skrattar så det verkligen bara bubblar om det. Greppar allt han kommer åt (bäst att flytta allt varmt utom räckhåll)
Kämpar tappert med att få in skeden i munnen själv.
Att ligga och leka med sina fötter är just nu en hitt. Händer så otroligt mycket nu
 
Igår tjongade sonen i huvudet i en skåpskant. Första gången han gör sig illa. Det gick inte hål på huden men blev ett rodnande märke. Han började gråta men slutade genast när vi tog upp honom och pappan började sjunga och dansa :D
Tidigare har han tryckt in huvudet i väggar, när han rullar runt och hamnar halvt upp på väggen liksom. Men har inte börjat gråta tidigare, stackaren :(

Annars går krypandet/ålandet mest bakåt. Han kan dra sig runt 360 grader på stället med armarna, och rullar friskt åt båda håll för att ta sig någonstans ihop med vridandet i plan och backandet då. Men han är inte så frustrerad över det än, gnäller lite tills han vridit/backat till en ny leksak!
 
  • Gilla
Reactions: Is
Här är det nu lite mer uppstyrt hur vi ligger och leker efter att vi varit hos fysioterapeut för torticollis och asymmetriskt huvud, men det har blivit mycket bättre och sist sa hon att hon inte oroade sig över huvudet :)

Annars så har vi idag varit i så lite kläder som möjligt och i lägenhetens svalaste rum. Lillan tyckte värmebölja var en typsikt dålig idé :mad:
 
Här är det nu lite mer uppstyrt hur vi ligger och leker efter att vi varit hos fysioterapeut för torticollis och asymmetriskt huvud, men det har blivit mycket bättre och sist sa hon att hon inte oroade sig över huvudet :)

Annars så har vi idag varit i så lite kläder som möjligt och i lägenhetens svalaste rum. Lillan tyckte värmebölja var en typsikt dålig idé :mad:
Jag fick nog och beställde AC. 4000 kr.... Men äldre sonen är i någon otrygg fas och vill också sova hos oss och lillegrabben kommer över vid 12 så sedan är vi 4a i sängen och ingen kan sova pga värmen....

Så nu ska ni se att det inte blir mer värme i sommar 😅
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: Imnir
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 591
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp