Vinterföräldrar 2020/2021

Ångest, det värsta är ju typ att ångesten ger ångest eftersom man vet att inte heller ångest är bra för bebisen 🙄

Jag gick upp 30 kg förra graviditeten (dock extremt mycket vatten, kissade typ konstant i 2 dagar efter förlossningen så dom där kg försvann av sig själv på bara några veckor). Har gått in för att jag inte ska gå upp lika mycket denna gång då jag hade sådan problem med foglossningar långt efter själva graviditen men just nu orkar man liksom bara fokusera på att ta sig igenom dag för dag.
Ja, önskar att man kunde trolla bort dem. Försöker fokusera på de bra stunderna, när jag mår bra och kan ha handen på vad mage jag börjat få och bara glädjas åt att vi ska få en bebis :heart
 
  • Hjärta
Reactions: Is
Välkommen till tråden @Is ! Låter tufft med så mycket illamående, hoppas det släpper snart.

Och ditt också @Madalitso !

När jag mådde illa kunde jag bara äta salta kex och dricka saft första halvan av dagen, så då gjorde jag det. Gick åt mycket Tuc och saftflaskor :p Tror verkligen man bara får gilla läget och äta det man pallar så får det vara bra med det tills det släpper. Håller tummarna för er att det släpper snart :heart
 
Min begynnande foglossning har inte släppt än. Det började i v12 och nu är jag snart i 17. Är pigg i övrigt och vill kunna träna men det är ju knappt några övningar man får göra enligt sjukgymnasten jag träffade. Inte gå promenader, knappt någon konditionsträning (man får inte göra hastiga rörelser, hopp, skutt, löpning osv). Det gör ont när jag sitter, ligger, vänder mig om och ibland även bara står, men det är ändå inte särskilt illa enligt s-gym så jag vill inte veta hur det är när det är riktigt illa för folk. Jag vill inte vara inomhus på gym heller (har bara gått på ute-träningspass den här våren) och allt s-gym sa att jag fick göra i konditionsmässig träning involverar maskiner på gym.
Min sambo ska köpa hem lite vikter så jag kan göra lite styrketräning för ryggen hemma åtminstone.
 
Bara för att jag igår vågade skriva att jag börjat må bättre så har jag än så länge idag inte fått behålla någonting, är glad om jag får en halvtimme mellan att allt kommer upp igen :cry:
 
Jag lider verkligen med er som verkar må pyton :wtf:

Själv så mår jag inte direkt illa, en del avsmak för mycket som jag brukar tycka är väldigt gott men det är ju ett lindrigt problem. Däremot så har min mage sagt upp sig totalt, och då inte i form av att jag är trög eller förstoppad som verkar vara det vanligaste. Nej nej här kommer allt ut lika fort som jag stoppar i mig det :o

Har blivit bättre sen jag slutade äta järntillskott, tänkte testa blutsaft istället och se om det fungerar bättre...

Lyckades också tjata mig till ett tidigt ultraljud pga att mina graviditetstest har visat svagare än förut, och allt såg normalt ut. Så nu hoppas jag bara att den lill* stannar där inne :nailbiting:
 
Jag lider verkligen med er som verkar må pyton :wtf:

Själv så mår jag inte direkt illa, en del avsmak för mycket som jag brukar tycka är väldigt gott men det är ju ett lindrigt problem. Däremot så har min mage sagt upp sig totalt, och då inte i form av att jag är trög eller förstoppad som verkar vara det vanligaste. Nej nej här kommer allt ut lika fort som jag stoppar i mig det :o

Har blivit bättre sen jag slutade äta järntillskott, tänkte testa blutsaft istället och se om det fungerar bättre...

Lyckades också tjata mig till ett tidigt ultraljud pga att mina graviditetstest har visat svagare än förut, och allt såg normalt ut. Så nu hoppas jag bara att den lill* stannar där inne :nailbiting:
Haha, den enda som inte blir förstoppad av järnet? :D

Hoppas allt går vägen!
 
Jag lider verkligen med er som verkar må pyton :wtf:

Själv så mår jag inte direkt illa, en del avsmak för mycket som jag brukar tycka är väldigt gott men det är ju ett lindrigt problem. Däremot så har min mage sagt upp sig totalt, och då inte i form av att jag är trög eller förstoppad som verkar vara det vanligaste. Nej nej här kommer allt ut lika fort som jag stoppar i mig det :o

Har blivit bättre sen jag slutade äta järntillskott, tänkte testa blutsaft istället och se om det fungerar bättre...

Lyckades också tjata mig till ett tidigt ultraljud pga att mina graviditetstest har visat svagare än förut, och allt såg normalt ut. Så nu hoppas jag bara att den lill* stannar där inne :nailbiting:
Åh vad skönt att allt såg bra ut! Vilken vecka är du i nu?
 
Här fick jag en chock när jag ställde mig på vågen hemma hos svärföräldrarna och såg att jag gått ner 8 kg😳 tycker inte alls att det känns som jag gått ner så mycket, snarare gått upp i vikt😳 men det har nog mycket med att magen redan nu är stor, om jag jämför med förra graviditeten😐 har som sagt inte kräkts något men får ju knappt ner någon mat😑

för övrigt så längtar jag så efter kub nästa torsdag!😍 hoppas så att allt ser bra ut då🙏
 
Min begynnande foglossning har inte släppt än. Det började i v12 och nu är jag snart i 17. Är pigg i övrigt och vill kunna träna men det är ju knappt några övningar man får göra enligt sjukgymnasten jag träffade. Inte gå promenader, knappt någon konditionsträning (man får inte göra hastiga rörelser, hopp, skutt, löpning osv). Det gör ont när jag sitter, ligger, vänder mig om och ibland även bara står, men det är ändå inte särskilt illa enligt s-gym så jag vill inte veta hur det är när det är riktigt illa för folk. Jag vill inte vara inomhus på gym heller (har bara gått på ute-träningspass den här våren) och allt s-gym sa att jag fick göra i konditionsmässig träning involverar maskiner på gym.
Min sambo ska köpa hem lite vikter så jag kan göra lite styrketräning för ryggen hemma åtminstone.
Alltså inte för att vara sådan men jag skulle nog ha bytt sjukgymnast till någon mer positiv inställd.
Jag är ingen expert på foglossningar mer än mina egna men med lite fantasi måste man ju kunna hitta anpassade övningar. Vikter, gummiband för att träna överkroppen och kanske pilatesboll för styrka, simning och cykling för kondition.
Jag skulle nog köpt typ någon träningsbok för just gravida och sedan provat ut vilka övningar som funkar.
 
Alltså inte för att vara sådan men jag skulle nog ha bytt sjukgymnast till någon mer positiv inställd.
Jag är ingen expert på foglossningar mer än mina egna men med lite fantasi måste man ju kunna hitta anpassade övningar. Vikter, gummiband för att träna överkroppen och kanske pilatesboll för styrka, simning och cykling för kondition.
Jag skulle nog köpt typ någon träningsbok för just gravida och sedan provat ut vilka övningar som funkar.
Sjukgymnasten var nog så positiv, tyvärr är det min egna negativitet som lyser igenom :o Jag gillar inte att träna per se, jag gör det för att min rygg och skuldror mår tydligt bra av det (kontorsjobb), och för konditionen. Jag har hittat en träningsform som funkar att ta mig iväg på utan allt för stort mentalt lidande, och det är pass-träning, alltså att jag bokar in mig på ett pass, tar mig iväg en viss tid, med en ledare som säger åt mig vad jag ska göra och när. Nu i coronatider vill jag inte träna inomhus utan har gått på ute-cirkel-fyspass med styrka och kondition med kroppen som redskap. Men ingen av övningarna vi gör där är särskilt lämpliga med foglossning (det är hopp, skutt, spurtintervaller, mountainclimbers, jumping jacks, gående plankan osv). Då återstår spinning, crosstrainer, roddmaskin för kondition (varav alla går bort pga inomhus) och simning och cykling utomhus, vilka går bort dels pga svårt att hitta ledarledda pass i det och dels skulle jag få panik över att bli så flåsig som jag "vill" bli i konditionsträning, i vatten. Så tyvärr är det helt min egna inställning som ställer till det.
Vikter, gummiband och pilatesboll har jag hemma och får pina mig till att göra själv, men kondition behöver jag mycket pepp i eller en ledare på ett pass då, jag har inget hårt pannben ;).
 
  • Gilla
Reactions: Is
Har förövrigt börjat få lite mage nu :D Har mest synts lite på kvällarna, men nu är det kvar även på mornarna till min och sambons stora fascination. Det är oväntat spännande att få uppleva en graviditet för första gången.
 
December
25 - VLMF, 1:a barnet

Januari
25 - Madalitso, första barnet, Skåne
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
1 - Olympus, 2:a barnet
5 - Sedär, 2:a barnet
13 - Ainon, 2:a barnet
16- Is, 2:a barnet


Hoppas jag hittade senaste listan. Vi väntar småsyskon i februari. Första barnet blir 3år i oktober. Att jag mår bra är en överdrift men jämfört med förra graviditeten är det ändå fantastiskt 🙄
 
December
25 - VLMF, 1:a barnet

Januari
25 - Madalitso, första barnet, Skåne
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
1 - Olympus, 2:a barnet
5 - Sedär, 2:a barnet
13 - Ainon, 2:a barnet
16- Is, 2:a barnet


Hoppas jag hittade senaste listan. Vi väntar småsyskon i februari. Första barnet blir 3år i oktober. Att jag mår bra är en överdrift men jämfört med förra graviditeten är det ändå fantastiskt 🙄
Välkommen! Hoppas du fortsätter må bättre än förra gången!

Kl
Här är jag lite besviken efter alla lovord om att illamåendet försvinner efter vecka 12 så har jag istället ett bakslag där jag mår sämre än jag gjorde i början av förra veckan :mad:
 
Välkommen! Hoppas du fortsätter må bättre än förra gången!

Kl
Här är jag lite besviken efter alla lovord om att illamåendet försvinner efter vecka 12 så har jag istället ett bakslag där jag mår sämre än jag gjorde i början av förra veckan :mad:
Det låter himla tungt med så länge. Har du testat något mot illamåendet?
Jag kräktes ju inte, men min barnmorska rekommenderade vitamin B6, pyridoxin mot illamåendet. Funkade ganska bra när jag kom ihåg att ta dem regelbundet. Finns ju fler receptfria mot kräkningar också om du behöver.
 
Det låter himla tungt med så länge. Har du testat något mot illamåendet?
Jag kräktes ju inte, men min barnmorska rekommenderade vitamin B6, pyridoxin mot illamåendet. Funkade ganska bra när jag kom ihåg att ta dem regelbundet. Finns ju fler receptfria mot kräkningar också om du behöver.
Har armband som ska hjälpa som alltid är på, och när det var som värst tog jag två postafen per dygn (verkar i 12 timmar), nu tar jag de dagarna då jag mår värst. Är inte jättesugen på att prova b-vitamin just nu, för har märkt att jag blir illamående av gravidvitaminerna jag tar. Men jag hoppas det ska gå över, har ändå blivit bättre, och har börjat hitta saker som funkar dåliga dagar (att leva på äpple, melon och popcorn är väl nyttigt? :angel:).

Det värsta är att jag fortfarande inte får vettig nattsömn, utan vaknat flera gånger och har svårt att somna om, och då ofta mår lite illa av hunger, men är för trött för att få i mig nått.
 
Har armband som ska hjälpa som alltid är på, och när det var som värst tog jag två postafen per dygn (verkar i 12 timmar), nu tar jag de dagarna då jag mår värst. Är inte jättesugen på att prova b-vitamin just nu, för har märkt att jag blir illamående av gravidvitaminerna jag tar. Men jag hoppas det ska gå över, har ändå blivit bättre, och har börjat hitta saker som funkar dåliga dagar (att leva på äpple, melon och popcorn är väl nyttigt? :angel:).

Det värsta är att jag fortfarande inte får vettig nattsömn, utan vaknat flera gånger och har svårt att somna om, och då ofta mår lite illa av hunger, men är för trött för att få i mig nått.
Nej då känns det dumt att prova, synd :down:

Så hade jag på nätterna med, mest framåt gryningen. Hade en saftflaska bredvid sängen så jag kunde ta ett par klunkar, det hjälpte massor!
 
Det finns många fler mediciner att prova förutom postafen. Gick igenom hela listan förra graviditeten, för mig fungerade ingen dagtid men kunde iaf med medicinering få sova ordentligt i perioder utan att vakna av illamåendet. Så hör med mvc!

Har armband som ska hjälpa som alltid är på, och när det var som värst tog jag två postafen per dygn (verkar i 12 timmar), nu tar jag de dagarna då jag mår värst. Är inte jättesugen på att prova b-vitamin just nu, för har märkt att jag blir illamående av gravidvitaminerna jag tar. Men jag hoppas det ska gå över, har ändå blivit bättre, och har börjat hitta saker som funkar dåliga dagar (att leva på äpple, melon och popcorn är väl nyttigt? :angel:).

Det värsta är att jag fortfarande inte får vettig nattsömn, utan vaknat flera gånger och har svårt att somna om, och då ofta mår lite illa av hunger, men är för trött för att få i mig nått.
 
Det finns många fler mediciner att prova förutom postafen. Gick igenom hela listan förra graviditeten, för mig fungerade ingen dagtid men kunde iaf med medicinering få sova ordentligt i perioder utan att vakna av illamåendet. Så hör med mvc!
Jo jag vet, men är ändå så pass bra så att jag inte känner behov av starkare just nu. Är bara 2 dagar då jag inte fått behålla nått alls, och just nu är det mest på morgonen och sedan så fort jag blir hungrig. Har också märkt klar bättring, så tänkte hålla ut för att det försvinner snart ett tag till i alla fall.
Idag har jag till exempel klarat både en kort barbackapromenad och att sopa stallgången :D
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Imnir
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 576
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 224
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 203
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp