Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Det går trögt med läsningen här för tillfället, men jag har precis avslutat Tokyo Ueno Station - Utgången mot parken av Yū Miri. Den handlar om Kazu som tillsammans med ca 500 andra personer lever som hemlös i Uenoparken i Tokyo. Parken är något av ett landmärke, tänk Hyde Park i London, och ofta städas de hemlösa bort när kejsarfamiljens ska besöka någon av sevärdheterna eller som nu när man ska ansöka om att få anordna de olympiska spelen. Berättelsen består dock mestadels av tillbakablickar på Kazus liv och de sorger och glädjeämnen som drabbat honom.

Det här är en kort och välskriven bok om orättvisa livsvillkor. Den är fint sammanhållen där Kazu första gången reser till Tokyo för att jobba med att sätta upp arenor för OS 1964 och avslutas med att Japan ansökt om att få anordna OS 2020. För min smak är den dock alldeles för fragmentariskt skriven, jag har svårt att hänga med i de livsval som huvudpersonen gör. Kanske det inte riktigt är några val, men för mig framgår det isåfall inte. Det är dock intressant med alla röster som blir en del av berättelsen, andra hemlösa, förbipasserande ”vanliga” människor, myndigheter, kejsarfamiljen. Och kanske inte minst parken själv och järnvägsnätet.

IMG_2876.jpeg


Boken är ursprungligen skriven på japanska, så jag kryssar rutan bok med utomeuropeiskt originalspråk.
 
Kryssar bok du blivit rekommenderad med "Tomorrow and tomorrow and tomorrow" av Gabrielle Zevin. Om vänskap, i en setting av dataspelsvärldar och spelutveckling. Lite annorlunda både i miljö och relationer, och trots att jag inte spelar något själv tycker jag att det höjer boken ett varv att den utspelar sig i en tankevärld där spel är ett sätt att uttrycka sig och att spegla känslor.
 
Har läst Mjölk och människor av Matilda Josephson, alldeles nyutgiven och av en debuterande författare. Det är en seriebok om att arbeta i mataffär och de mer eller mindre märkliga kunder (och kollegor) som kan dyka upp där.

Även om vissa situationer blir dråpliga, så är det inte bara humor utan även en hel del svärta, med ensamma människor som kanske inte alltid träffar så många andra än dem de handlar av. Även om det är ur kassörskans perspektiv historien berättas så är hon mest en bikaraktär till sina kunder. Jag tycker mestadels om hur bilderna är tecknade, med något undantag så är karaktärerna väldigt uttrycksfulla. Jag tycker också om metaberättelsen om att författaren jobbar i matbutiken för att samtidigt kunna rita på sin debutbok (som alltså inte är den här, fast detta är författarens debut O_o).

IMG_2878.jpeg


Även om jag inte har fått det bekräftat någonstans så kan jag inte tänka mig annat än att titeln anspelar på Steinbecks Möss och människor. Därför kryssar jag en med referens till känd serie/film/bok.
 
Jag kryssar En bok med ett mord med När ingen lyssnar av Diamant Salihu.

Jag hade väntat mig att boken skulle handla om Foxtrotnätverket, och visst gjorde den det till viss del, men mestadels handlade den om polisens arbete med att hantera alla chattar från krypterade telefoner: Encrochat, Sky ECC och Anom. De flesta brott som nämns känner jag igen från både media och Flashback, däribland mordet på Årstabron.

Intressant, även om den inte stämde med vad jag väntat mig.

Bra inläst av Gerhard Hoberstorfer.
 
Jag kryssar något vitt på omslaget med Hennes gröna ögon av Anne Liljeroth. Ett möte med en person med lika gröna ögon som de egna får huvudpersonen att börja bena i okända familjerelationer och o-kända känslor kring ögonen, förmågan till klarsyn och det utanförskap som kommer med dem. Samma författare som förra boken jag läste och jag tycker om hur hon byggt båda berättelserna, det är något med både tematiken och tonen som får mig att tänka på Barbara Voors böcker, som jag älskade tidigt i mitt vuxenliv.
IMG_1655.jpeg
 
Jag vill bara passa på att poängtera att jag här klarade att recensera en bok jag gillade helt utan att använda ordet fin/fint och därmed har hållit mitt löfte! :D ;)

Jahaja, det var ju hrm fint att jag tydligen inte kan några andra beskrivande ord än just fin/fint. :rofl: Nåväl. Lovar att inte använda ordet i nästa bokinlägg som kompensation.

Jag kryssar något vitt på omslaget med Hennes gröna ögon av Anne Liljeroth. Ett möte med en person med lika gröna ögon som de egna får huvudpersonen att börja bena i okända familjerelationer och o-kända känslor kring ögonen, förmågan till klarsyn och det utanförskap som kommer med dem. Samma författare som förra boken jag läste och jag tycker om hur hon byggt båda berättelserna, det är något med både tematiken och tonen som får mig att tänka på Barbara Voors böcker, som jag älskade tidigt i mitt vuxenliv. Visa bifogad fil 139360
 
Jag har lyssnat på Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne fantastiskt uppläst av Peter Haber.
Har velat på om jag ska kryssa rutan med där tid är ett viktigt tema eller en författare där efternamnet börjar på V. Det blev tillslut rutan ”Där en författares för- eller efternamn börjar på V”.


IMG_9320.jpeg
 
Fastnade i en trilogi, så tre kryss därifrån nu. Kryssen "del ett i en serie", "en bok med ett mord", och "en smittsam sjukdom nämns" (aids) - Fläckad av blod, Blodsband och Blodshämnd, av Sharon Sala. Det är romantic suspense (dvs thriller/suspense som man vet på förhand slutar lyckligt (för huvudpersonen i alla fall, inte nödvändigtvis för alla i närheten) och med lite romantik inblandat).

Serien handlar om tre systrar som, när deras pappa dör, får reda på att han egentligen inte var deras pappa, och att de egentligen inte är syskon - utan när han var väckelsepräst när de var små så träffade han dem och deras mammor, och fick hand om flickorna för att skydda dem.

Första boken, Fläckad av blod, handlar om mellansystern som, när hon var 4-5 år, var det enda vittnet till mordet på hennes mamma - och de fick aldrig tag på mördaren. Andra boken, Blodsband, handlar om yngsta systern vars mamma dog i cancer när hon var liten, och vars pappa kom från en extremt rik familj där äldsta i generationen alltid ärvde allt - och hennes mamma trodde att pappan hade blivit mördad för den skull, och att de skulle mörda dottern också. Och sedan tredja boken, Blodshämnd, handlar om äldsta systern där mamman hade skickat iväg dottern till prästen för att hon hade tänkt gå till polisen om att hon trodde att hennes man/pappan var en efterlyst seriemördare. Men mamman hördes aldrig av igen, och fallet klarades aldrig upp.

Böckerna följer systrarnas respektiva försök att ta reda på och klara upp vad som hände tjugo år tidigare och få rättvisa för sina mördade föräldrar.
 
Jag har läst ut Denise Rudbergs Det första chiffret och kryssar den som Del ett i en serie. Den beskrivs såhär: "Tre unga kvinnors liv förändras för alltid i andra världskrigets Stockholm. Året är 1940. Samtidigt som hotet från Nazi-Tyskland växer sig starkare förenas tre kvinnor: Signe flyttar från landet till storstaden. Elisabeth säger upp sig från sitt jobb under dramatiska omständigheter. Iris flyr från Estland med sina två söner. De väljs ut av regeringen för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. I en tid då ingen vet var man har den andre och där farliga män med tveksam moral verkar i det fördolda, blir Signe, Elisabeth och Iris livsviktiga för rikets säkerhet."

Jag har inte läst något av författaren förut men inspirerades av Döda kvinnor förlåter inte och kände att jag ville läsa fler böcker av samma stuk, så jag högg tag i denna. Jag blev inte besviken! Den hade inte samma djup och var inte mångfasetterad på samma sätt som Döda kvinnor, men karaktärerna var lätta att tycka om på samma sätt och historien är intressant. Däremot tyckte jag att den tog slut ganska abrupt, det var nästan som att författaren blev lite lat på slutet och lämnade lite onödigt många lösa trådar, men så är det ju också just bara del ett i en ganska lång serie. Ska bli kul att se hur del två är!
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 180224.jpeg
    Bokbingo vintervår 180224.jpeg
    484,4 KB · Visningar: 0
Jag har läst ut Denise Rudbergs Det första chiffret och kryssar den som Del ett i en serie. Den beskrivs såhär: "Tre unga kvinnors liv förändras för alltid i andra världskrigets Stockholm. Året är 1940. Samtidigt som hotet från Nazi-Tyskland växer sig starkare förenas tre kvinnor: Signe flyttar från landet till storstaden. Elisabeth säger upp sig från sitt jobb under dramatiska omständigheter. Iris flyr från Estland med sina två söner. De väljs ut av regeringen för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. I en tid då ingen vet var man har den andre och där farliga män med tveksam moral verkar i det fördolda, blir Signe, Elisabeth och Iris livsviktiga för rikets säkerhet."

Jag har inte läst något av författaren förut men inspirerades av Döda kvinnor förlåter inte och kände att jag ville läsa fler böcker av samma stuk, så jag högg tag i denna. Jag blev inte besviken! Den hade inte samma djup och mångsidighet som Döda kvinnor, men karaktärerna var lätta att tycka om på samma sätt och historien är intressant. Däremot tyckte jag att den tog slut ganska abrupt, det var nästan som att författaren blev lite lat på slutet och lämnade lite onödigt många lösa trådar, men så är det ju också just bara del ett i en ganska lång serie. Ska bli kul att se hur del två är!


Åh låter som en intressant bok helt i min smak så den ska jag kolla in. Håller dock på med en annan just nu för bingot men lägger denna på min lista.

Edit: finns på biblioteket som e-bok också så då ska jag låna den sen. Köper sällan böcker längre utan lånar mest så smidigt och bokbudgeten har nästan gått ner till noll sen jag skaffade läsplatta.
 
Jag kryssar Bok av en Augustprisvinnare med Detaljerna av Ia Genberg. Hon fick priset för årets skönlitterära bok 2022.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle ha valt att lyssna på den här boken utifrån baksidestexten, men den var mycket bättre än den gav sken av. Fantastiskt språk, bra personskildringar. Jag gillade den.

Oväntat bra inläsning av Katarina Ewerlöf.
 
Jag kryssar Bok från genre du inte brukar läsa med Anteckningar av Tua Forsström, inläst av författaren själv.

Jag har alltså lyssnat på lyrik, en genre som jag absolut inte förstår mig på, och den här boken är inget undantag. Jag lyckas inte få något sammanhang alls i någonting.

Stort plus för författarens finlandssvenska dialekt, som gjorde uppläsningen i viss mån njutbar ändå.
 
Manlig författare född efter 1980 - Supernova av Callum Bloodworth. Ungdomsbok, handlar om Nova som precis slutat gymnasiet - och sommaren börjar katastrofalt, och hon känner att hon inte vet vem hon är eller vad hon ska göra med livet. Även om det känns som om hon är ensam om att känna så.

Genre jag inte brukar läsa - Jag är Malala av Malala Yousafzai. Biografi om hennes uppväxt i Pakistan och kamp för utbildning för flickor. Intressant - dels för att jag inte har så bra koll på Pakistan, och dels för att det är intressant att läsa om livet för en "vanlig" person som växt upp helt annorlunda, i en helt annan kultur.

Utomeuropeiskt originalspråk - Ticket to Childhood (ursprungligen Cho tôi xin một vé đi tuổi thơ) av Nguyễn Nhật Ánh. Kort bok med anekdoter, funderingar och historier från författarens barndom i Vietnam, antingen verklighetsbaserade eller helt fiktiva (lite osäkert även efter att ha läst den :p men fiktion snarare än biografi).

Visa bifogad fil 138879
Man fick läsa lite om Malala i engelska B-kursen/6 :)
 
Vad många kryss ni fått till redan, jag är fortfarande stadigt på tredje jag håller på med haha. Gått trögt med den läsningen (läser ju kurslitteratur med ju) :)
I mitt fall så brukar jag normalt sett läsa mycket, och nu de senaste månaderna har jag varit tvungen att ta det lugnare och vila mer än vanligt pga ryggoperation (dvs ännu mer läsning än vanligt ;) :p)
Så, en del kryss för min del :p

I normala fall brukar det annars bli att jag läser en stund på kvällen, en stund på tåget hem från jobbet de dagar jag varit på kontoret, och sedan lyssnar på ljudböcker om jag håller på med något passande (mocka, klippa gräs, måla etc.). I alla fall så länge som jag inte fastnat i en riktig spännande bok och inte kan lägga ifrån mig den, då brukar det bli mer lästid ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
1 901
Senast: thoora
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 537
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 120
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp