Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

+ @doppler

QUOTE="Lingon, post: 20468726, member: 139341"]
Jag älskar ljudböcker! Det är så avkopplande när nån läser för en!
[/QUOTE]

Joooo förresten har jag ju visst!!! På den tiden när jag var med i pollux och fick så himla bra, särskilt den första med flera skivor, hästljudböckerna!! Lyssnade jämt på det när vi (jag och brorsan delade rum fortfarande då) skulle somna. Jag somnade ju tvärt flera gånger så brorsan blev lite less på att lyssna om ständigt och inte få komma vidare 😅
 
Joooo förresten har jag ju visst!!! På den tiden när jag var med i pollux och fick så himla bra, särskilt den första med flera skivor, hästljudböckerna!! Lyssnade jämt på det när vi (jag och brorsan delade rum fortfarande då) skulle somna. Jag somnade ju tvärt flera gånger så brorsan blev lite less på att lyssna om ständigt och inte få komma vidare 😅

Jag somnar nästan alltid till ljudbok. Sätter appen på sleep. Fördelen, för mig, jämfört med en fysisk bok är att jag kan lyssna med lampan släckt liggande precis som jag vill i sängen. Med en fysisk bok måste lampan vara tänd, jag måste ligga på ett visst sätt. Då kan jag läsa hur länge som helst utan att bli trött. Med ljudbok somnar jag snabbt!
 
Jag kryssar Med något vitt på omslaget med Anklagelsen av Michaela Winglycke. Del två i hennes serie om biträdande juristen Dahlia. Bra flyt i texten, lagom oväntad upplösning, och huvudpersonen har utvecklats och blivit mindre stereotyp. En del av händelseutvecklingen känns inte helt trovärdig, men jag gillade boken.

Utmärkt inläsning av Gunilla Leining.
 
Jag läser ju som sagt ganska mycket just nu, så, ehm, tre kryss till klara nu :cautious: :p (bland de sista åtta kryssen finns dock några lite längre böcker - så det kommer ta ett tag innan jag är helt klar ;))

Författardebutant under 2023 - Weyward av Emilia Hart. Man får följa tre unga kvinnor från samma familj - en kvinna från 1600-talet som blir anklagad för att vara häxa, en natur- och insektsälskande kvinna från andra världskriget som aldrig tillåtits utanför familjegodset, och en nutida kvinna som flyr från sin våldsamma och kontrollerande man.

Författarens för- eller efternamn börjar på V - Familjereceptet av Veronica Henry. Även den här följer två olika kvinnor i olika tider - dels andra världskriget, när den unga kvinnans liv vänds uppochner efter tyskarnas bombanfall, och sedan hennes barnbarn i nutiden, som får reda på att hennes man är otrogen.

Augustprisvinnare - Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. En barnbok som handlar om en gorilla under början av 1900-talet, som blir bortrövad som unge och sedan utsätts och är med om olika saker.
 
Jag läser ju som sagt ganska mycket just nu, så, ehm, tre kryss till klara nu :cautious: :p (bland de sista åtta kryssen finns dock några lite längre böcker - så det kommer ta ett tag innan jag är helt klar ;))

Författardebutant under 2023 - Weyward av Emilia Hart. Man får följa tre unga kvinnor från samma familj - en kvinna från 1600-talet som blir anklagad för att vara häxa, en natur- och insektsälskande kvinna från andra världskriget som aldrig tillåtits utanför familjegodset, och en nutida kvinna som flyr från sin våldsamma och kontrollerande man.

Författarens för- eller efternamn börjar på V - Familjereceptet av Veronica Henry. Även den här följer två olika kvinnor i olika tider - dels andra världskriget, när den unga kvinnans liv vänds uppochner efter tyskarnas bombanfall, och sedan hennes barnbarn i nutiden, som får reda på att hennes man är otrogen.

Augustprisvinnare - Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. En barnbok som handlar om en gorilla under början av 1900-talet, som blir bortrövad som unge och sedan utsätts och är med om olika saker.
IMG_20240220_194241239.jpg
 
Jag läste ovanligt mycket i januari då jag var ledig och på resa. Nu har det saktat ner rejält. Men borde få upp farten igen nu när skidskytte-VM är över.
 
Jag har lyssnat färdigt på Ta min hand av Dolen Perkins-Valdez och kryssar den som En där författarens för- eller efternamn börjar på V.

Ännu en riktig höjdare, jösses vad mycket bra jag har läst och lyssnat på på senaste! Det tog ett tag för mig att vänja mig vid den svenska uppläsarens uttal, men jag är väldigt glad att jag höll i för oj vad jag tyckte om boken! Den var en aning långsam emellanåt kanske, men överlag väldigt gripande och intressant om den fruktansvärda behandlingen av svarta kvinnor i USA på 70-talet. Boken beskrivs såhär:

"Montgomery, Alabama, 1973. Den nyutexaminerade sjuksköterskan Civil Townsend kommer från en välbärgad familj och drömmer om att förändra världen. Hennes första jobb blir på en familjeplaneringsklinik där hon äntligen får göra det som ligger närmast hjärtat: att ge kvinnor friheten att ta kontrollen över sina kroppar och styra sina liv.

Hennes första patienter blir två unga systrar som bor tillsammans med sin farmor och pappa på landsbygden. Vid första hembesöket chockas Civil över den misär flickorna lever i. Det fallfärdiga skjulet där familjen bor består av ett enda litet rum utan rinnande vatten, och stanken är kväljande. Hon tar sig an systrarna och hjälper dem, men börjar snart fatta misstankar. Varför ska så unga flickor få preventivmedel, trots att de inte ens varit i närheten av pojkar ännu? När Civil inser att hon och hennes kollegor utnyttjas i en hänsynslös konspiration, tvingas hon välja mellan att lyda order eller riskera allt för att göra det rätta."
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 200224.jpeg
    Bokbingo vintervår 200224.jpeg
    485,4 KB · Visningar: 7
Jag läser ju som sagt ganska mycket just nu, så, ehm, tre kryss till klara nu :cautious: :p (bland de sista åtta kryssen finns dock några lite längre böcker - så det kommer ta ett tag innan jag är helt klar ;))

Författardebutant under 2023 - Weyward av Emilia Hart. Man får följa tre unga kvinnor från samma familj - en kvinna från 1600-talet som blir anklagad för att vara häxa, en natur- och insektsälskande kvinna från andra världskriget som aldrig tillåtits utanför familjegodset, och en nutida kvinna som flyr från sin våldsamma och kontrollerande man.

Författarens för- eller efternamn börjar på V - Familjereceptet av Veronica Henry. Även den här följer två olika kvinnor i olika tider - dels andra världskriget, när den unga kvinnans liv vänds uppochner efter tyskarnas bombanfall, och sedan hennes barnbarn i nutiden, som får reda på att hennes man är otrogen.

Augustprisvinnare - Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. En barnbok som handlar om en gorilla under början av 1900-talet, som blir bortrövad som unge och sedan utsätts och är med om olika saker.

Den första lägger jag till i min bokhylla på Storytel! Låter lovande! Den andra har jag läst: Den är bra!
 
Kryssar bok du blivit rekommenderad. Järnblomma av Frida Skybäck. Detta är andra delen i en serie om utredarna på grova brott Fredrika och Henry och deras kollegor. Denna boken utspelar sig på St Lars ett nedlagt sjukhus och kretsar kring avdelning C där patienter med psykiska besvär var inlagda. En kropp hittas där inmurad i en vägg och leder till att de får ta upp ett 30 år gammalt fall. Man får följa utredningen och de många hinder som finns då första utredningen var väldigt undermålig. Jag gillade boken har bara läst historiska romaner av Skybäck tidigare, jag hade inte läst första delen i denna serien men tyckte den fungerade bra som fristående bok.

Nu har jag lånat och laddat ner Det första chiffret på min läsplatta som @Mineur skrev om i ett tidigare inlägg. Ska bli intressant att se vad jag tycker om den, låter som en bok i min smak iallafall! :) Ska ta tag i min bricka någon dag också och posta en uppdaterad här, orkar inte just nu bara, längtar efter att läggga mig då jag är dödstrött. Gott att ha en ny bok att läsa iallafall :)
 
Jag kryssar Läs om en favoritbok med en bok jag faktiskt läst på riktigt, och inte bara lyssnat på: Jag, robot av Isaac Asimov.

En novellsamling som presenterar robotikens tre lagar, och lade grunden för hur robotar porträtteras inom Science Fiction. Jag läste boken för första gången som tioåring, och har läst om den oräkneliga gånger sedan dess.
 
Jag kryssar En på svenska förläggareföreningens topplista med Dotterdottern av Susanna Alakoski. Del tre i hennes romansvit om kvinnors liv och arbete i Sverige och Finland under hela1900-talet. Jag har verkligen uppskattat de tidigare böckerna (Bomullsängeln och Londonflickan) och den här var precis lika bra.

Riktigt bra inläsning av Katarina Ewerlöf. Bara på enstaka ställen blev hon för dramatisk.
 
Jag kryssar En på svenska förläggareföreningens topplista med Dotterdottern av Susanna Alakoski. Del tre i hennes romansvit om kvinnors liv och arbete i Sverige och Finland under hela1900-talet. Jag har verkligen uppskattat de tidigare böckerna (Bomullsängeln och Londonflickan) och den här var precis lika bra.

Riktigt bra inläsning av Katarina Ewerlöf. Bara på enstaka ställen blev hon för dramatisk.
Å, har del tre kommit nu. Lägger på min lista!
Tycker också att de var riktigt bra, både som läsupplevelse och som "allmänbildning".
 
Å, har del tre kommit nu. Lägger på min lista!
Tycker också att de var riktigt bra, både som läsupplevelse och som "allmänbildning".
Precis just så. Jag tycker Alakoski skriver fantastiskt bra, och när ämnet är intressant så blir det extra njutbart.
 
Jag kryssar Klockor eller tid är viktigt tema med Urmakaren i Dachau av Carly Schabowski. Det är, som titeln antyder, klockor (mestadels armbandsur) som är temat, med koncentrationslägret Dachau som kuliss.

Boken är välskriven, men lyckas inte fånga mig i alla fall, lite oklart varför. Personerna är hyfsat nyanserade, men känns ändå inte verkliga. Historien är sådär lagom förutsägbar.

Acceptabel inläsning av Håkan Julander.
 
Har sträckläst idag och kryssar "en bok du blivit rekommenderad" med Position okänd av Anna Granlund och Jenny Helldahl. Rekommendation från en bok-grupp på facebook.

Kriminalroman om hundenheten i Stockholm. Bra bok, intressanta karaktärer och det märks att författarna har hundintresse. Allt runt hundarna känns äkta.
 
Har läst Den där elden inom av Karin Härjegård Kryssar ”Med något gult på omslaget”. Den utspelar sig i Härjedalen på slutet av 30-talet, några kvinnor startar en rörelse för kvinnor. Boken är helt okej egentligen, en feelgood, men jag tror läst för många såna på slutet vilket jag tror gör jag att tycker den var lite platt.

413DBBC6-26A3-4E4E-B118-02CD8CB264F5.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag kryssar Bok med ordet vår i titeln med Vår hund Oogy av Larry Levin.

Oogy skadades svårt när han användes som träningsobjekt vid hundhetsning när han bara var valp, och boken handlar om hans liv efteråt. Skador, operationer och rehab.

Oerhört amerikansk syn på hundhållning, med burförvaring, elektriska staket, hundpratare och en normalisering av att rädda nästan vad som helst. Ganska obehagligt, eftersom alla vansinnigheter framförs som självklarheter.

Acceptabelt inläst av Torsten Wahlund.
 
Ett till kryss klart, för en valfri bok - Glasveranda med sjöutsikt av Hanna Blixt. Svensk feelgood, där huvudpersonen lämnar sin kontrollerande pojkvän i Stockholm och flyttar till en stuga i Leksand. Jag tyckte egentligen om huvudspåret i boken, men gillade inte riktigt att den bytte perspektiv och att den även handlade om en författare som blir "vän" med en gammal man för att få reda på hans livshistoria för att skriva en bestseller om det. Visserligen knöts historierna ihop i slutet, men jag fastnade aldrig riktigt för den andra delen av historien. Jag har inga problem med böcker som handlar om olika personer i olika tidspunkter (två av de senaste jag läst var båda sådana), men den här tyckte jag inte gjorde det lika bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
472
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 159
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 860
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp