Vinterrustad bil

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 2 250

Bukefalos 30 år!

Det beror ju lite på hur man bor och vad man har för bil kan jag tänka mig, men öde väg > 5 mil i dåligt väder?

Själv ska jag köra >75 mil på torsdag, men skulle jag bara pendlat mellan huset och Sthlm hade jag inte laddat med mat mm innan jag gett mig ut. Nu kan det vara bra att ha något att äta om man blir stående efter vägen och det inte finns några nattöppna mackar som vi passerar.

Jag pausar några gånger normalt på långkörningarna för att kunna handla något varmt och gå på toaletten, men en filt och att man har ytterkläderna inne i bilen när det är kallt ute är smart om man blir tvungen att stanna nånstans.
För bara runt 6 år sedan var det en sådan snöstorm i Stockholm att folk stod i bilkö på Kymlingelänken och många andra stora vägar hela natten och folk med diabetes blev räddade med mat osv av närboende via en nödhjälp som Aftonbladet körde. (det blev knappt några rubriker förutom i Aftonbladet jag hade typ inte märkt det om jag inte sett det. Känner en viss kärlek till kvällspressen efter det, de enda som brydde sig.)

Det stod långtradare fast överallt och blockade alla vägar. (försökte rädda en buss i Sundbyberg med mitt grus men det var döfött och fick leta annan väg)

Och det var året innan som jag grävde fram folk på parkeringen.

(jag tog mig precis förbi på en näraliggande smitväg och ålade mig ut på E4 försiktigt förbi en tradare som låg och blinkade hälften på vägen och hälften inte på vägen och körde hem i 30)

Har detta iom att jag pendlade ett tag;
  • Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Extra varma kläder
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Värmeljus – kan hålla värmen i bilen flera timmar om det blir stopp
  • Reflexväst
  • Ficklampa med fungerande batterier
  • Extra spolarvätska, har motorolja och glykol med
Sen kollar jag igenom bilen relativt ofta, vätskor + detta;
  • Ha bra däck. Kontrollera lufttrycket innan du åker.
  • Tanka eller ladda bilen lite oftare än vanligt.
  • Planera din resväg. Välj motorvägar och vägar med mitträcke om det går.
  • Anpassa hastigheten.
  • Var utvilad. Pausa ofta och turas om att köra.
  • Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.

Bortsett från diskussionen om vinterdäck, så har ni vinterrustat bilen om ni ska ut på några längre åkturer på landsväg i vinter?
Jag klipper det AB listat på vad man bör ha i bilen nu när det är kallt och kan bli problem med snö, is och annan trafik.

Det här ska du ha i bilen​

• Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Reflexväst
  • Ficklampa med fungerande batterier
  • Extra spolarvätska
Detta finns. Fälgkors och garagedomkraft. Hopfällbar spade tar ingen plats.

Allt bor alltid i bilen året om.

När jag hade bil så hade jag en "Ikea-bag" med dragkedja i bilen, med grejer till bilen. Reservhjul och domkraft låg i utrymmet under "golvet" i bagageutrymmet.

Låg alltid i bilen:
Bogserlina
Snöskyffel
Startkablar
Sand i en hink med lock (för att lägga under däcken om du står och slirar)
Extra varma kläder (när jag hade häst - plockades ur när jag inte längre hade häst men istället ytterligare filtar. Åkte inte lika långt utan hästen..)
Handskar
Varma filtar (ull)
Reflexväst (minst en, oftast två)
Ficklampa med fungerande batterier
Extra spolarvätska
Extra motorolja
Reservdäck
Fälgkors och hjulhylsor med handtag
Domkraft (sån liten som brukade följa med bilen)
Varningstriangel
Varningslampor som fästs på bilens kaross med magnet (orange ljus)

Hum, kanske är ngt med moderna bilar? Pappa (såklart :rofl: ) hävdade alltid att en bil blev utfryst på bara någon timma och det var därför jag aldrig fick ha ytterkläderna i bagaget.
alltså jag skulle aldrig komma på tanken att ha ytterkläder i bagaget? Har aldrig hört om nån som brukar det..vad ska de där att göra? Antingen ligger de i baksätet/framsätet eller på mig? Nu sitter det iofs hundar i bagaget, men jag hade aldrig kommit på att stoppa de där ändå? Fryser ju ihjäl så fort man ska ta av sig dom, då vill man ju ha kortast väg in i bilen haha!

Jag har väldigt lite av det där.
Något att äta har jag alltid med, men mest pga mitt blodsocker. Annars blir det en varm jacka bara, är den inte på så åker den iaf med. Jag åker dock sällan så värst långt.

Det jag är noga med är en fönsterkrossare och bältesskärare. Strax innan jag tog körkort var det några ungdomar i trakten som slirade till på fel ställe och drunknade i bilen. Det där satte sig i huvudet på mig så en fönsterkross med bältesskärare var det första jag köpte när jag köpt min bil.

Jag har det mesta av det där.
Det händer ganska så ofta att jag sover i bilen och jag klarar lätt ner till -4°.
Vid kallare väder skall jag nog se till att ha med värmeljus. Och tändstickor.
På vintern så åker jag 4-hjulsdriven Volvo och har hittills inte kört fast med en sådan.

alltså jag skulle aldrig komma på tanken att ha ytterkläder i bagaget? Har aldrig hört om nån som brukar det..vad ska de där att göra? Antingen ligger de i baksätet/framsätet eller på mig? Nu sitter det iofs hundar i bagaget, men jag hade aldrig kommit på att stoppa de där ändå? Fryser ju ihjäl så fort man ska ta av sig dom, då vill man ju ha kortast väg in i bilen haha!
Om bilen är full med folk tvingas de bo i bagaget.

Vanligt att folk som åker till fjällen packar takboxen full med ytterkläder och en massa annat för att få mer plats i bilen.
För bara runt 6 år sedan var det en sådan snöstorm i Stockholm att folk stod i bilkö på Kymlingelänken och många andra stora vägar hela natten och folk med diabetes blev räddade med mat osv av närboende via en nödhjälp som Aftonbladet körde. (det blev knappt några rubriker förutom i Aftonbladet jag hade typ inte märkt det om jag inte sett det. Känner en viss kärlek till kvällspressen efter det, de enda som brydde sig.)

Det stod långtradare fast överallt och blockade alla vägar. (försökte rädda en buss i Sundbyberg med mitt grus men det var döfött och fick leta annan väg)

Och det var året innan som jag grävde fram folk på parkeringen.

(jag tog mig precis förbi på en näraliggande smitväg och ålade mig ut på E4 försiktigt förbi en tradare som låg och blinkade hälften på vägen och hälften inte på vägen och körde hem i 30)
Jo tack, jag kommer ihåg vilket kaos det kunde bli och undvek alltid E4:an och Kymlinge så fort det blev sämre väder och valde småvägarna istället för där tog jag mig alltid fram och undvek att bli inblandad i några av alla krockar som blir varje gång. Om jag inte minns fel var det även en stor seriekrock vid Stora Väsby med 16 bilar inblandade ett år.

Planera din resväg. Välj motorvägar och vägar med mitträcke om det går.
Vilket verklighetsförankrat råd 😅 (ser att det står "om det går" men ändå)

Snöskyffel ligger alltid i bilen under vintern och har blivit använd många gånger. Reflexväst alltid i bilen och ligger även nån första hjälpen och räddningsfilt där. Åker jag längre så är dryck, nåt att äta, extra mobil (fulladdad) och pannlampa med. Resten tveksamt.

Om bilen är full med folk tvingas de bo i bagaget.

Vanligt att folk som åker till fjällen packar takboxen full med ytterkläder och en massa annat för att få mer plats i bilen.

Jo tack, jag kommer ihåg vilket kaos det kunde bli och undvek alltid E4:an och Kymlinge så fort det blev sämre väder och valde småvägarna istället för där tog jag mig alltid fram och undvek att bli inblandad i några av alla krockar som blir varje gång. Om jag inte minns fel var det även en stor seriekrock vid Stora Väsby med 16 bilar inblandade ett år.
Aldrig hört talas om! Full bil då öppnar man jackan och tar ur ärmarna och har den bakom ryggen :rofl: Skulle aldrig få för mig att stoppa ytterkläder i en takbox, shit vad kallt..

Om jag har flera uppsättningar kläder kan jag lägga det jag inte har på mig just då i bagaget (om jag bara har en hund med mig, dvs ena halvan av hundburen är tom). T.ex. jag ska på hundträning/tävling halva/hela dagen, och tar med några extra t.ex. jackor, tröjor etc. ifall vädret ändrar sig, jag blir kall, blöt eller liknande. Men, då har jag ju ändå en uppsättning ytterkläder på mig (eller direkt bredvid mig i sätet bredvid).

Jag har väldigt lite av det där.
Något att äta har jag alltid med, men mest pga mitt blodsocker. Annars blir det en varm jacka bara, är den inte på så åker den iaf med. Jag åker dock sällan så värst långt.

Det jag är noga med är en fönsterkrossare och bältesskärare. Strax innan jag tog körkort var det några ungdomar i trakten som slirade till på fel ställe och drunknade i bilen. Det där satte sig i huvudet på mig så en fönsterkross med bältesskärare var det första jag köpte när jag köpt min bil.
Det har jag med (tror jag) vi fick iaf en sån i julklapp av mamma, med inbyggd lampa också. Men nu inser jag att jag faktiskt inte vet vilken bil den ligger i, det måste jag ju kolla. Borde ju egentligen ha en i varje bil.

Det har jag med (tror jag) vi fick iaf en sån i julklapp av mamma, med inbyggd lampa också. Men nu inser jag att jag faktiskt inte vet vilken bil den ligger i, det måste jag ju kolla. Borde ju egentligen ha en i varje bil.
Helt klart, köp fler :) Det borde egentligen vara krav på att bilar ska ha såna, det är en så liten grej som ändå kan vara skillnaden mellan liv och död.

Jag har kikat lite på att köpa en annan modell som inte ligger löst, och då till samtliga bilar. Att jag har en i min bil hjälper ju inte när jag kör sambons ena bil. Och det hjälper inte sambon när han är ute heller. Eller för den delen någon annan som kör min bil och inte vet var den ligger.

Nuförtiden finns ju en liten modell att hänga på nyckeln, det är ju klockrent till de bilar som man sätter en nyckel i iaf. Bilen jag oftast kör är för modern och nöjer sig med att nyckeln är i bilen så där måste jag hitta på något annat.

Helt klart, köp fler :) Det borde egentligen vara krav på att bilar ska ha såna, det är en så liten grej som ändå kan vara skillnaden mellan liv och död.

Jag har kikat lite på att köpa en annan modell som inte ligger löst, och då till samtliga bilar. Att jag har en i min bil hjälper ju inte när jag kör sambons ena bil. Och det hjälper inte sambon när han är ute heller. Eller för den delen någon annan som kör min bil och inte vet var den ligger.

Nuförtiden finns ju en liten modell att hänga på nyckeln, det är ju klockrent till de bilar som man sätter en nyckel i iaf. Bilen jag oftast kör är för modern och nöjer sig med att nyckeln är i bilen så där måste jag hitta på något annat.
Tack för tipset! Önskat mig det i julklapp nu, en kombinerad variant. 😊

• Planera din resväg. Välj motorvägar och vägar med mitträcke om det går.

Jag som bor i NV Skåne vid E6 skulle säga att det första man ska undvika vid sånt här snöväder som igår är just E6. Det allra första som händer här när det kommer några enstaka snöflingor är att lastbilarna inte tar sig upp för för backen vid Glumslöv och blockerar vägen. Det var kaos på E6 igår. Det är likadant varje gång det kommer snö och halka. Det man här omkring ska välja är de mellanstora vägarna. Ofta plogade men inte alls lika många lastbilar som ställer till det. Då kommer man fram till sin destination.

Mycket dåligt och verklighetsfrånvänt råd måste jag säga!

Liknande trådar

• Vinterutrustad bil

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!