Vinterrustad bil

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 2 250

Bukefalos 30 år!

Om jag ska ut på långfärd på vintern så ser jag till att ha en filt och en spade i bilen, och rejäla vinterkläder till alla. Annars så är det bara det vanliga, varningstriangel, startkablar och spärrskaft för däckbyte.

Men, jag är ju en bortskämd norrbottning. Bortskämd med dubbdäck på alla bilar, förare som kan köra i snö, och bra plogbilsplanering.

Enda gången jag varit med om bilar som fastnat var en snöstorm 2021, men då var det framförallt att ta sig ut från parkeringen på jobbet som var svårt. Hjälpte en del kollegor med att skotta loss och putta loss. Väl hemma i byn hade inte plogbilen hunnit vara där och min lilla Opel Astra kunde inte ta sig över meterdrivorna, så fick ställa bilen hos en granne. Den dagen hade jag faktiskt planerat lite extra och hade med mig en pulka, så jag kunde dra hem det jag handlat inför helgen :). Skitjobbigt att pulsa i lårhöga drivor dock 😅.

Jag har aldrig under de 20 år jag kört bil fastnat i en bilkö orsakad av snö. Jag har kört under riktigt sjuka förhållanden på E4 dock, men alla häruppe är duktiga på vinterföre och det brukar snabbt bli en konsensus om hur vi ska köra. Är det risigt så blir det kolonnkörning, självorganiserad sådan utan att något behöver ropas ut på radion eller så.

Igår hamnade jag faktiskt i en sån, det var fullt möjligt att köra om och rätt fint väglag ärligt talat, men det var -21C och vind så ingen iddes pressa motorn och alla låg stadigt i högerfilen på 90km/h istället för 110, hela vägen från min by in till schtaaan (3 mil).

Ni har kanske mindre trafik och färre utländska lastbilar (från sydligare delar av Europa) än vi har här nere på skånska västkusten?

Men skönt att det fungrerar hos er! Här blir det stopp i samma backe (E6:an) varje år för att lastbilarna inte tar sig upp. En för stopp och nästa försöker köra om och för också stopp och sen är det totalstopp och långa köer på nolltid.

Bortsett från diskussionen om vinterdäck, så har ni vinterrustat bilen om ni ska ut på några längre åkturer på landsväg i vinter?
Jag klipper det AB listat på vad man bör ha i bilen nu när det är kallt och kan bli problem med snö, is och annan trafik.

Det här ska du ha i bilen​

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Sand i en påse eller pet-flaska (för att lägga under däcken om du står och slirar)
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Värmeljus – kan hålla värmen i bilen flera timmar om det blir stopp
  • Reflexväst
  • Ficklampa med fungerande batterier
  • Extra spolarvätska

Saker att tänka på innan du ger dig iväg och under färden​

• Ha bra vinterdäck som ger grepp på is och snö. Kontrollera lufttrycket innan du åker.
  • Tanka eller ladda bilen lite oftare än vanligt.
  • Planera din resväg. Välj motorvägar och vägar med mitträcke om det går.
  • Anpassa hastigheten.
  • Kontrollera alla lampor före avfärd.
  • Kontrollera att bakljusen verkligen tänds när du kör i dimma eller mörker.
  • Var utvilad. Pausa ofta och turas om att köra.
  • Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.
  • Undvik att ha en sluttid när ni ska vara framme.
Jag ska lägga ut en extra filt, spade och värmeljus när jag kör söderut igen nästa torsdag. :idea:
Matsäck, dryck, vatten till oss och djuren ifall vi blir stående. Kommer ta det lugnt, får nya extraljus monterade just nu, nyfyllt spolarvätska, kollat ringtrycket, kommer ha fulltankat och vi stannar efter vägen för toalettbesök och köpa varm mat. Utöver listan har jag tändstickor, våtservetter, handsprit och toalettpapper i bilen + kniv och yxa. :)

Tänk på att köra på små vägar och inte på stora med staket mellan körbanorna.

Visst vägen i sig är osäkrare, men då är det upp till dig om du kommer fram och inte långtradarna i backen.

Det var inte riktat till dig och om det inte är du som ger det rådet kan du lugna dig och låta bli att ta åt det. Jag upplevde det som ett farligt råd och ville påpeka det. Jag tycker att det är viktigt att nämna när det delas råd här som är potentiellt farliga utifall att någon läser och sen bara tar rådet utan att tänka efter själv. Du citerade bara för att det var du som skrev det här på Buke.
När det är mig du citerar och riktar svaret till så är det mig du svarar. Du kan ju låta bli att ta åt dig även om mitt svar är till dig.

Tänk på att köra på små vägar och inte på stora med staket mellan körbanorna.

Visst vägen i sig är osäkrare, men då är det upp till dig om du kommer fram och inte långtradarna i backen.
Tack, jag vet vilka vägar jag kör på och när jag väljer alternativ beroende på årstid, väder och övrig trafik.

Ni har kanske mindre trafik och färre utländska lastbilar (från sydligare delar av Europa) än vi har här nere på skånska västkusten?

Men skönt att det fungrerar hos er! Här blir det stopp i samma backe (E6:an) varje år för att lastbilarna inte tar sig upp. En för stopp och nästa försöker köra om och för också stopp och sen är det totalstopp och långa köer på nolltid.

Ja, första halkan är det ibland nån lastbil som fastnar i en backe, men det brukar vara snabbt åtgärdat. Det kommer en del utländska lastbilar hit men dom brukar ha ok vinterdäck. Det är ju ganska långt hit... Många ställen att fastna på innan dom når oss 😂.

Liknande trådar

• Vinterutrustad bil

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!