Vinterutrustad bil

Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp? 😅

Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.

Vad vill ni inte vara utan?
Fyrhjulsdrift, bra däck, hyfsat fylld tank, kommunicerad ruttplanering, mobilladdare, reflexväst, mobilladdare, ficklampa, skruvmejsel, tång, skiftnyckel, bogserlina och sedan kunskap och färdigheter i att kunna använda allt det.

Jag har blivit hjälpt upp ur diket och jag har hjälpt upp ur diket på vintern, men jag har blivit ganska överraskad över att kunskaperna om hur man faktiskt använder en bogserlina (eller att det ens finns nåt som heter det) är så låg. Eftersom det vore mindre bra om två okunniga ska hjälpa varandra, så borde fler lära sig det i praktiken om man ger sig ut i vinterväglag.

Sen är jag lite less på de som får stopp och ställer ut varningstriangeln 3 meter bakom egna bilen. Fast det är en annan fråga.
 
Filtar har jag men hade lika gärna kunnat lägga ner en vinterjacka jag aldrig använder och ett par ordentliga stövlar också. Brukar ju åka till stallet I foppatofflor och byta till vinterskodon där 😅 Funkar ju otroligt dåligt att skotta fram bilen i foppa 🙈
Har köpt ett par extremt lätta fodrade stövlar jag använder året om som ”bilskor” till och från stallet. Jag lyckades med konststycket att få stopp med mina gammelstövlar som var spruckna och utan foder i -14. Lagom skojsigt! Hade som tur vad hjälp nära som kom med stallskorna och en bil att komma ur vägen :love:
 
En filt är ganska bra att ha ifall man blir stående. Det blir väldigt fort väldigt kallt om motorn lägger av.
Fick motorstopp i —16 på hemväg från en begravning för några år sedan. Det blev kallt på en kvart och iklädd kjol var det verkligen inget nöje att vänta på bärgning.
Ska jag åka långt vintertid har jag en skoteroverall i bilen. Har dessutom några värmeljus och en tändare i en stolsficka.
Filtar är också vettigt att ha. Fleece tar liten plats
 
Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp? 😅

Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.

Vad vill ni inte vara utan?
En påse grus.
Spade
Filt har jag alltid i bilen
Djurpappersremsor

(mamma har lagt in reflexväst)

Sedan om jag åker i vinterväder har jag alltid mina ytterkläder inuti bilen och barnets (åker inte ens inne i stan utan att ha rejäla ytterkläder med i bilen, även om jag bara åker i träningskläderna och aldrig tar på dem.). Om bilen stannar blir den iskall på nolltid och det är en usel idé att gå ur bilen, öppna bagageluckan och plocka ur ytterkläderna därifrån. När jag pendlade varje dag och hade lite nättare skor på så hade jag alltid också ett par extra kraftiga, varma, kängor liggande i bilen.

Spaden är det jag använt mest. Men har glömt lägga in den i år, måste göra när jag kommer hem. Har grävt fram halva kontorets bilar och grannkontorets och ett par bilar på vägen och min egen med den. Och en gång en buss som också fick lite grus, men vi fick inte loss den utan jag fick vända och ta en annan väg den gången.

(har inte lampa eller bogserlina dock)
 
Senast ändrad:
Ficklampa
Multiverktyg
Reflexväst
Startkablar
Filt
Lysstavar
Rätt så omfattande sjukvårdsväska

Bogserlinan blev kvar i en gammal bil och jag har inte kommit för mig att ersätta den än. Och tipset om sand i juiceflaskor ska jag fixa till direkt.
 
Borste
Skrapa
Spade
Filt
Första hjälpen kit
Åker 80% av tiden med varma kläder i bilen
En form för mask till om man fastnar i tunnel, vi kör i många långa tunnlar ibland om vi kör långt. Händer det något och det blir rökutveckling eller något kan det vara bra att ha.

Denna tråden fick mig att inse vi måste ha reflex västar i bilen, att jag inte tänkt på det innan, jag som är en riktig reflex polis 🤨
Skall även lägga till mössor, pannlampa och powerbank på listan.

Startkablar och bogserlina är jag hyfsat säkra på att vi har, men tror jag borde dubbelkolla.

Kör vi långt packar vi alltid med mat & dricka + toapapper 😅
 
Jag har en klent vinterutrustad bil i dagsläget. Skrapa, borste första hjälpen kniv och varma kläder har jag alltid på mig i bilen. Jag skulle frysa häcken av mig annars i färjeköerna. Har oftast nån vattenflaska också.

I mina skruttvolvos hade jag alltid startkablar,bogserlina och olika verktyg, men nu ringer jag helt enkelt en bogserbil om jag inte kan knuffa upp bilen med handkraft och mattor under däcken om det skulle behövas.

Men jag kör å andra sidan ytterst sällan i obygden.
 
Jag har en fällkniv i handskfacket. Visste ni att det inte är lagligt att ha med sig en vanlig kniv i bilen om man inte kan bevisa att man snart ska använda den? En vänlig polis påpekade det en gång utan att gå vidare med saken.

De här extrasakerna har jag i bilen om vintern:
Yllefilt och så kallad värmefilt - alltså tunn foliefilt.
Startkablar
Mössa, vantar, strumpor
Spade
Oftast någon dryck, men den fryser till is...
 
Jag har en fällkniv i handskfacket. Visste ni att det inte är lagligt att ha med sig en vanlig kniv i bilen om man inte kan bevisa att man snart ska använda den? En vänlig polis påpekade det en gång utan att gå vidare med saken.

De här extrasakerna har jag i bilen om vintern:
Yllefilt och så kallad värmefilt - alltså tunn foliefilt.
Startkablar
Mössa, vantar, strumpor
Spade
Oftast någon dryck, men den fryser till is...
Hur bevisar man det? De får tro på mitt ord helt enkelt.
 
Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp? 😅

Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.

Vad vill ni inte vara utan?
Det vi alltid har i bilen så här års (dock mest inför att vi kör t&r norra Värmland minst varannan vecka, är inte så noga när vi bara kört runt här i Halland liksom, även om vissa saker givetvis ligger kvar hela tiden) är:

* Ett par fleecefiltar (ligger alltid i)
* Extrakläder i form av några riktigt varma tröjor och om vi inte åker i våra varmaste skor så ligger de i bilen, tillsammans med riktigt varma ytterkläder för vinterbruk (mössor, vantar osv inkluderat) - (endast inför resa till fjälls)
* Teleskopborste/isskrapa (alltid i)
* Autosocks (har inte dubbdäck - ligger alltid i)
* Reflexvästar i mängder (ligger alltid i, kumuleras typ mellan varje bilbyte så vi är uppe i många nu efter alla europaresor när vi alltid 'just in case' köpt på oss ett gäng pga krav)
* Pannlampor (ligger alltid i, men laddas i bilen på väg upp till fjällen)
* Extra batteripack till mobil/padda (läggs endast i inför långresa)
* Mobilt bredbands-modem (läggs i inför långresa)
* Liten snöskyffel med teleskophandtag (ligger alltid i)
* Dricka och lite frukt, snacks osv (läggs i inför långresa)
 
Bogserlina, startkablar, kniv, spade och en filt finns alltid i bilen. Jag har nog behövt använda allt utom kniven. Egentligen skulle jag ha haft med en yxa, då skulle man ha något att avliva mindre djur med. Vilket jag helst undviker, men står man inför en sån situation hade det varit bra med ett lämpligt verktyg!
 
Jag bor i Skåne så risken att man blir strandad och inte kan ta sig därifrån på många timmar och inte heller kan promenera till fots till närmaste hus är obefintlig.

- Reflexväst
- Filt (som hundarna ligger på normalt sett)
- Borste
- Isskrapa

Sen har jag andra saker i bilen som inte nödvändigtvis räknas som "nödutrustning" som tex spännband och hushållspapper.
 
Jag har reflexväst, bogserlina, startkablar, filt som alltid ligger i bilen året runt.

I lastbilen brukar jag ha en 3L hink med grus som har lock, inte haft något behov av att ha en sådan hink i bilen.
 
Riktigt så enkelt är det tyvärr (och ibland tack och lov) inte. Domskälen i det här rättsfallet som gick hela vägen till HD ger litet insikt i vilka avvägningar som domstolarna gör.
Stor skillnad på min bil och en handväska, i synnerhet när ägaren till handväskan var berusad och inblandad i ett bråk på offentlig plats.

26.
Ett innehav av kniv i fordon på allmän plats är många gånger befogat. Innehavaren kan exempelvis vara på väg ut på en fisketur eller för att jaga eller behöva kniven i något annat sammanhang som är legitimt (prop. 1999/2000:27 s. 82). Här finns det alltså ett större utrymme för att bedöma ett knivinnehav som befogat. (Jfr dock ”Bollträet” NJA 2011 s. 556 p. 11.)
 
Jag funderar ibland om jag skulle skaffa en liten skyffel, men har hittills inte saknat det vid ngt tillfälle så det har inte riktigt blivit av.

Jag har alltid:
- flera reflexvästar
- extra varningslampa
- ordentlig första hjälpen-väska
- filtar
- tändstickor
- värmeljus
- kniv (dock väl undanstoppad)
- små plastpåsar
- bogserlina
- startkablar
- isskrapa och borste (men varierar hur lättillgängligt de ligger beroende på årstid)
- allergitabletter
- laddare till telefonen


På vintern tillkommer:
- tjocka handskar
- låsspray
- silkonpasta för dörrlister

En annan grej jag gör på vintern är att tanka långt innan det behövs, har aldrig mindre än 1/3 tank medan jag på sommarhalvåret ser till att som minst ha bränsle så det räcker till närmsta sjukhus samt familjen vilket i praktiken innebär att reserven räcker.
 
Stor skillnad på min bil och en handväska, i synnerhet när ägaren till handväskan var berusad och inblandad i ett bråk på offentlig plats.

26.
Ett innehav av kniv i fordon på allmän plats är många gånger befogat. Innehavaren kan exempelvis vara på väg ut på en fisketur eller för att jaga eller behöva kniven i något annat sammanhang som är legitimt (prop. 1999/2000:27 s. 82). Här finns det alltså ett större utrymme för att bedöma ett knivinnehav som befogat. (Jfr dock ”Bollträet” NJA 2011 s. 556 p. 11.)
Länken var för att belysa att variablerna och delavvägningarna är många. Jag vet att vikt t ex läggs vid huruvida det kan styrkas att kniv medförts [i bilen] vid ett specifikt tillfälle i ett specifikt legitimt syfte eller om den funnits med mer slentrianmässigt. Är syftet t ex att kunna använda kniven vid nödsituationer med transporterad häst så kan innehavet just då vara godtagbart medan det inte är godtagbart om man transporterade häst igår eller varje onsdag. Såvitt jag förstått så är "bra att ha i nödfall" inte en generellt acceptabel bevekelsegrund. Men återigen är det många faktorer som vägs in och det är ju det enskilda fallet som bedöms.
 
Länken var för att belysa att variablerna och delavvägningarna är många. Jag vet att vikt t ex läggs vid huruvida det kan styrkas att kniv medförts [i bilen] vid ett specifikt tillfälle i ett specifikt legitimt syfte eller om den funnits med mer slentrianmässigt. Är syftet t ex att kunna använda kniven vid nödsituationer med transporterad häst så kan innehavet just då vara godtagbart medan det inte är godtagbart om man transporterade häst igår eller varje onsdag. Såvitt jag förstått så är "bra att ha i nödfall" inte en generellt acceptabel bevekelsegrund. Men återigen är det många faktorer som vägs in och det är ju det enskilda fallet som bedöms.
Som hästägare använder jag den när jag är i stallet vilket sker på daglig basis och olika tider. Att jag är hästägare syns om inte annat på bilen, tomma morotssäckar i bagaget, vattendunkar, avskurna balsnören och höboss. Jag tror jag går fri och ser heller ingen anledning till att de skulle söka igenom bilen. :D
 
Reflexvästar
Filt
Mobilladdare
tändare
Värmeljus
ficklampa
kniv (I verktygsväska bakom passagerarsätet)
startkablar
första hjälpen-kit till både två- och fyrbenta
Chokladkaka
Försöker komma ihåg att ta med en petflaska eller liten dunk dricksvatten om vi ska ut på småvägar
Stängseltång som både klipper, funkar som hammare, har korpnäbb som lätt krossar rutor och bra grepp om man måste lirka upp fastrostade bultar eller dylikt
Fälgkors + domkraft + reservdäck
 
Länken var för att belysa att variablerna och delavvägningarna är många. Jag vet att vikt t ex läggs vid huruvida det kan styrkas att kniv medförts [i bilen] vid ett specifikt tillfälle i ett specifikt legitimt syfte eller om den funnits med mer slentrianmässigt. Är syftet t ex att kunna använda kniven vid nödsituationer med transporterad häst så kan innehavet just då vara godtagbart medan det inte är godtagbart om man transporterade häst igår eller varje onsdag. Såvitt jag förstått så är "bra att ha i nödfall" inte en generellt acceptabel bevekelsegrund. Men återigen är det många faktorer som vägs in och det är ju det enskilda fallet som bedöms.
Jag har blivit stoppad flera gånger genom åren och alltid om de vill mer än se körkort berättat att jag har verktyg med mig i bilen då det är en bruks/gårdsbil, både kniv och ibland bultpistol med patroner. Aldrig någonsin fått vidare frågor på det. Men så syns det rätt bra att det är en bonnebil och jag är ju priviligierad på så vis att jag ser typiskt svensk och "ofarlig" ut...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp