Vinterutrustad bil

Jag har en fällkniv i handskfacket. Visste ni att det inte är lagligt att ha med sig en vanlig kniv i bilen om man inte kan bevisa att man snart ska använda den? En vänlig polis påpekade det en gång utan att gå vidare med saken.
Var det någon slags genomsökning av bilen eller hur såg de att du hade kniv i den?
Jag har en kniv i bagageutrymmet vars enda syfte är att finnas där ifall att jag skulle behöva skära loss hästen vid någon slags olycka i transporten. Vet att det är olagligt att ha kniv i bilen egentligen, men har nog tänkt att det inte är så troligt att det skulle upptäckas. Vet inte varför polisen skulle kolla i mitt bagageutrymme?
 
Till ämnet så inser jag att jag inte har några saker alls i bilen. Eller, periodvis har jag en hel del ytterkläder i bilen typ regnkläder, täckkjol eller någon stalljacka. Men inget annars utöver skrapa och borste.
 
Hur bevisar man det? De får tro på mitt ord helt enkelt.
Vad jag har läst så spelar det stor roll för bedömningen om man har kniv etc. placerad så att man snabbt kan plocka fram den. Dvs. ligger den i bilen som bra-att-ha-pryl så ska den vara nerpackad med andra verktyg i bakluckan för att det ska vara trovärdigt att man inte har den till hands för andra ändamål.
Antar det hjälper upp bedömningen om man över lag verkar vara utrustad med praktiska saker också, så tre knivar och två yxor inte är det enda som man har där bak. Eller om man bor och arbetar så man ofta kör på skogsvägar osv...
 
Vad jag har läst så spelar det stor roll för bedömningen om man har kniv etc. placerad så att man snabbt kan plocka fram den. Dvs. ligger den i bilen som bra-att-ha-pryl så ska den vara nerpackad med andra verktyg i bakluckan för att det ska vara trovärdigt att man inte har den till hands för andra ändamål.
Antar det hjälper upp bedömningen om man över lag verkar vara utrustad med praktiska saker också, så tre knivar och två yxor inte är det enda som man har där bak. Eller om man bor och arbetar så man ofta kör på skogsvägar osv...
Det har jag också läst! Därför jag har min kniv i bagaget i en låda där jag har andra "bra att ha saker". Jag har dock inga verktyg i bilen förutom fälgkors så de kanske inte skulle tro mig om jag säger att det är till nödsituationer med hästtransporten..
Skulle kunna ha kniven någon annan stans och bara ta fram den när jag kör transport men det är så lätt att glömma..
 
Inget speciellt. Har reflexväst och flera fleecefiltar i bilen permanent. 12V-laddare till mobilen använder jag dagligen, så den ligger där.
Bogserlina och kablar ligger också alltid med.

Så egentligen inget extra för just vintertid. Jag åker dock bara på vältrafikerade vägar och är ytterst sällan "på vift" så har alltid nära till hjälp.
 
Jag funderar ibland om jag skulle skaffa en liten skyffel, men har hittills inte saknat det vid ngt tillfälle så det har inte riktigt blivit av.

Jag har alltid:
- flera reflexvästar
- extra varningslampa
- ordentlig första hjälpen-väska
- filtar
- tändstickor
- värmeljus
- kniv (dock väl undanstoppad)
- små plastpåsar
- bogserlina
- startkablar
- isskrapa och borste (men varierar hur lättillgängligt de ligger beroende på årstid)
- allergitabletter
- laddare till telefonen


På vintern tillkommer:
- tjocka handskar
- låsspray
- silkonpasta för dörrlister

En annan grej jag gör på vintern är att tanka långt innan det behövs, har aldrig mindre än 1/3 tank medan jag på sommarhalvåret ser till att som minst ha bränsle så det räcker till närmsta sjukhus samt familjen vilket i praktiken innebär att reserven räcker.
Jag tankar också långt innan det behövs, vill helst alltid ha minst halv tank. Inte för att jag har särskilt långt till något alls där jag bor, men det känns tryggt liksom 🙂
 
Jag har funderat över hur många som egentligen inte ens har bogserlina eller startkablar i sin bil. Eller, hur många som inte har varningstriangel, stött på flera stycken, en gång frågade jag rakt ut varför han inte hade och som svar fick jag att han behövde platsen till annat och la ut när han besiktigade bilen bara. Jamen är det en prydnadssak då bara?!

När jag och mamma hade bil, i Skåne, hade vi:

bogserlina
startkablar
reflexvästar
snöskyffel
borste och skrapa
kniv (+verktyg i övrigt)
filt
förstahjälpen låda
snökedjor
extra vantar
 
Jag tankar också långt innan det behövs, vill helst alltid ha minst halv tank. Inte för att jag har särskilt långt till något alls där jag bor, men det känns tryggt liksom 🙂
För mig är det en balans mellan att ha gott om bränsle men tanka så sällan som möjligt 😁 jag har snål bil så kommer rätt långt på inte så mycket bränsle, men jag använder ju också dieselvärmaren ganska flitigt.
 
Jag har funderat över hur många som egentligen inte ens har bogserlina eller startkablar i sin bil. Eller, hur många som inte har varningstriangel, stött på flera stycken, en gång frågade jag rakt ut varför han inte hade och som svar fick jag att han behövde platsen till annat och la ut när han besiktigade bilen bara. Jamen är det en prydnadssak då bara?!

När jag och mamma hade bil, i Skåne, hade vi:

bogserlina
startkablar
reflexvästar
snöskyffel
borste och skrapa
kniv (+verktyg i övrigt)
filt
förstahjälpen låda
snökedjor
extra vantar
Varningstriangel känns ju märkligt (och olagligt väl) att plocka ur. Startkablar och bogserlina ser jag dock inte så stor poäng med. Jag skulle ringa assistans vid behov bara 😊
 
Varningstriangel känns ju märkligt (och olagligt väl) att plocka ur. Startkablar och bogserlina ser jag dock inte så stor poäng med. Jag skulle ringa assistans vid behov bara 😊
Även om du kan ringa assistans så gör inte alla det utan behöver hjälp, så då är det bra med bogserlina och startkablar. Det är också snabbare hjälp att få lite starthjälp tex. Men förhoppningsvis har man ju då eget.

ja det är olagligt att inte ha med sig varningstriangeln. Ett stört resonemang.
 
Jag måste säga att jag tycker denna tråden är lite lustig, för att om det pratas om att man borde ha någon form av light prepping hemma så har det framställts som överdrivet och onödigt.
Men i bilen verkar de flesta vara betydligt mer förbereda. :confused:

Jag har haft lite olika i bilen beroende på var jag bott. Men har nog samma bas som de flesta har, jag har också kniv och oftast yxa. Ett tag jobbade jag mycket natt och i skymning/ gryning så är det ofta förflyttning för dem.
Jag har rejäla spännband som även agerar bogserlina (och jag har bogsera både bil och dragit loss släpp med longerlina).
Blinkande reflexväst, startkablar, hundens filt, Toapapper, första hjälpen.
Min bil agerar ofta handväska och resväska så jag brukar ha så att jag kan överleva ett tag i bilen.
 
Jag måste säga att jag tycker denna tråden är lite lustig, för att om det pratas om att man borde ha någon form av light prepping hemma så har det framställts som överdrivet och onödigt.
Men i bilen verkar de flesta vara betydligt mer förbereda. :confused:

Jag har haft lite olika i bilen beroende på var jag bott. Men har nog samma bas som de flesta har, jag har också kniv och oftast yxa. Ett tag jobbade jag mycket natt och i skymning/ gryning så är det ofta förflyttning för dem.
Jag har rejäla spännband som även agerar bogserlina (och jag har bogsera både bil och dragit loss släpp med longerlina).
Blinkande reflexväst, startkablar, hundens filt, Toapapper, första hjälpen.
Min bil agerar ofta handväska och resväska så jag brukar ha så att jag kan överleva ett tag i bilen.
Det är väl inte så lustigt? Det är för egen del en riskbedömning jag gör. Risken att frysa ihjäl, eller bli frånkopplad civilisationen i varma villan i tättbebyggt område med promenadavstånd till butiker mm. är väsentligen lägre än i en bil som kör på en älg någonstans mellan mellan Torsby och Stöllet typ. Sen har jag varken startkablar eller bogserlina eftersom jag har elbil och har noll koll på om det ens skulle vara tekniskt möjligt utan livsfara att försöka ge starthjälp till andra bilister. Samma sak med bogsering, skulle inte vilja ge mig på det själv (dessutom väger bilen typ 3 ton så krävs ändå rejäla doningar för att dra upp den om vi parkerat oss i ett dike) så är väl införstådd med att få pälsa på oss om batterinivån är låg och helt enkelt sitta i bilen och vänta in bärgare.

Hemma finns ju dessutom rimligen allt det där man har i bilen, så där krävs ju ingen extra prepping för att klara kyla på samma sätt.
 
Det är väl inte så lustigt? Det är för egen del en riskbedömning jag gör. Risken att frysa ihjäl, eller bli frånkopplad civilisationen i varma villan i tättbebyggt område med promenadavstånd till butiker mm. är väsentligen lägre än i en bil som kör på en älg någonstans mellan mellan Torsby och Stöllet typ. Sen har jag varken startkablar eller bogserlina eftersom jag har elbil och har noll koll på om det ens skulle vara tekniskt möjligt utan livsfara att försöka ge starthjälp till andra bilister. Samma sak med bogsering, skulle inte vilja ge mig på det själv (dessutom väger bilen typ 3 ton så krävs ändå rejäla doningar för att dra upp den om vi parkerat oss i ett dike) så är väl införstådd med att få pälsa på oss om batterinivån är låg och helt enkelt sitta i bilen och vänta in bärgare.

Hemma finns ju dessutom rimligen allt det där man har i bilen, så där krävs ju ingen extra prepping för att klara kyla på samma sätt.
Jag åkte i diket låååångt ute i skogen i december. Hade 3-4 timmar hem. Fick vänta drygt en timme på bärgare. Det var absolut inga problem, jag och kollegan hade kläder nog att klara någon timme i -25 grader. Vid tillfället var det cirka -5. Men om jag hade haft tunn jacka och inga långkalsonger hade det varit betydligt värre.

Sen har jag "aldrig" några kläder i min privata bil, åker bara korta sträckor eller längs e4an för det mesta. Dvs, nära hem eller gott om folk längs vägen att be om hjälp.

Bogserlina borde vara standard i norr, när det kommer mycket snö kan man behöva hjälpa någon loss, även om det inte innebär att dra upp någon ur diket. Jag var till exempel på en hästtävling som publik i mars-april någon gång och det snöade hela dagen. De som inte hade fyrhjulsdrift hade problem att få sig från parkeringen med sina b-kortsbilar. Jag erbjöd mig helt enkelt att dra lös dom. De såg ganska skeptiska ut, skulle jag få loss deras stora bilar med två hästar på? Men med fyrhjulsdrift var det enkelt! Man kommer långt med en bogserlina. Jag har även hjälpt någon på en parkeringsplats med startkablar. Även om jag själv inte behöver det kan jag kanske hjälpa någon annan.
 
Var det någon slags genomsökning av bilen eller hur såg de att du hade kniv i den?
Jag har en kniv i bagageutrymmet vars enda syfte är att finnas där ifall att jag skulle behöva skära loss hästen vid någon slags olycka i transporten. Vet att det är olagligt att ha kniv i bilen egentligen, men har nog tänkt att det inte är så troligt att det skulle upptäckas. Vet inte varför polisen skulle kolla i mitt bagageutrymme?
Pga coronan stannade jag vid norska gränsstationen och visa att jag var på väg till jobbet, att jag testat mig för mindre än 7 dar sen etc och då såg polisen en kökskniv som låg mellan sätena. Så enkelt var det.
 
Det är väl inte så lustigt? Det är för egen del en riskbedömning jag gör. Risken att frysa ihjäl, eller bli frånkopplad civilisationen i varma villan i tättbebyggt område med promenadavstånd till butiker mm. är väsentligen lägre än i en bil som kör på en älg någonstans mellan mellan Torsby och Stöllet typ. Sen har jag varken startkablar eller bogserlina eftersom jag har elbil och har noll koll på om det ens skulle vara tekniskt möjligt utan livsfara att försöka ge starthjälp till andra bilister. Samma sak med bogsering, skulle inte vilja ge mig på det själv (dessutom väger bilen typ 3 ton så krävs ändå rejäla doningar för att dra upp den om vi parkerat oss i ett dike) så är väl införstådd med att få pälsa på oss om batterinivån är låg och helt enkelt sitta i bilen och vänta in bärgare.

Hemma finns ju dessutom rimligen allt det där man har i bilen, så där krävs ju ingen extra prepping för att klara kyla på samma sätt.
Fast om man bor ute på landet då har man kanske nått sånärt förberett sig på att man kanske blir insnöad ett par dagar?

Kör man på skidsemester eller långpendlar så är det klart att man förbereder i bilen. Men många här verkar ha förberett för att köra till fjällen.
Jag tycker det är smart att vara förberedd, så om man vill preppa bilen är jag för det.

Men på vintern om strömmen går så är det underskattat att hålla kunna hålla värme, äta sig mätt, kanske kunna koka en kopp te för att värma upp sig där man sitter och häckar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp