Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Grytlapp/underlägg.
Måste ha missat en maska (eller två?) i vändningen en tredjedel in, för den blev helt plötsligt smalare... men såg det för sent för att orka fixa det.
Visa bifogad fil 111160
Ska nu fundera på om jag orkar trassla ut det andra garnnystanet som åkte tvättmaskin av misstag.
Jag lyckades reda ut trasslet 😊🎉
20230125_230137.jpg
 
IMG_3984.jpg

Skulle imorse lägga upp en ångestreglerande Sockhead Cowl att mata runt-runt-runt i inför en dag på sjukhus imorgon. Det hela (inklusive behandlingsstart) avbokades 20h innan the happening. Mycket besviken! Men hann iallafall uppfatta att det tänkta garnet har samma färg som katten Plups. Viking Nordlys #967 - även känd som blåsköldpadda. :love1:

Och JA, min elva år gamla katt är mindre än ett 100g-nystan.
 
Visa bifogad fil 112203
Skulle imorse lägga upp en ångestreglerande Sockhead Cowl att mata runt-runt-runt i inför en dag på sjukhus imorgon. Det hela (inklusive behandlingsstart) avbokades 20h innan the happening. Mycket besviken! Men hann iallafall uppfatta att det tänkta garnet har samma färg som katten Plups. Viking Nordlys #967 - även känd som blåsköldpadda. :love1:

Och JA, min elva år gamla katt är mindre än ett 100g-nystan.

OMG!! Det var något av det sötaste jag sett? Devon Rex?
 
IMG_3992.jpg

Nystade ju upp 4 härvor 3trådig svensk ull på en Jävligt Bra Pinne för en stund sen.
Det hela har mynnat ut i ett avlångt projekterande. Ett helt gäng av vanten "Åttersta" av Majas manufaktur. Jag har delat ut post i Järbo på Yllefabriksvägen med högerstyrd gul bil på tiden det begav sig, och Åttersta såg ligger i Ovansjö socken där jag är född och uppväxt. Så det var lättstickat ända in i blod och märg så att säga. På vantarna med dalablå och mårbackarosa muddar lade jag även med 1 tråd alpacka i matchande färg för handen.
 
OMG!! Det var något av det sötaste jag sett? Devon Rex?
Cornish Rex. Ngt mer korkad, lite uppkäftigare, ev något mer atletisk men också lite hrrm... mindre fotsäker.
Mina katter snubblar omkring i hög hastighet och ramlar upp på saker i tid och otid. Efter att ha haft bägge raserna inser jag varför jag haft fler CRX = en får inte den katt en önskar, utan den en förtjänat. De tre jag haft är 100% Murphy till sitt sinnelag. Murphys (sinne-)lag.
 
IMG_2978.jpg
På förekommen anledning ska jag ut på jakt efter garn i denna färgställningen. Kanske inte en tröja TILL tant Spiggson, men väl en tröja till mig med inspiration av Spiggs. Nån indiefärgare borde kanske kunna frammana några härvor i e03 = Creme Bicolor? 🤨 :idea:
 
Vabruari har intagit hushållet=jag började på ett stickprojekt igår😂
En Alasuq polar till fast som kofta och i andra färger än tröjan jag gjorde. Denna gången stickar jag i Alafosslopi (förra använde jag Rauma vams)
 

Bifogade filer

  • EEE41B63-1C5C-45B0-99C9-4A7C4A091B05.jpeg
    EEE41B63-1C5C-45B0-99C9-4A7C4A091B05.jpeg
    530,6 KB · Visningar: 62
Jag är en så extremt långsam stickare! Hinner ju tappa sugen innan jag är klar med ett projekt.. Det är så många andra projekt som vill bli gjorda också, men jag vill ju bli färdig nångång.
Nu är det "bara" oket kvar på min tröja. Sen kan jag ta i tu med något annat. Men som sagt, långsammare stickaren i staden.
 
Någonstans fick jag hjärnsläpp. Ska göra en ny snurrekjol och tänkte det kunde vara snyggt med bård nertill. Man ska ha 400 maskor. Det blir ju lite lätt 20 rapporter på mönstret. Och bara för att jag gjorde två till ärmarna så lade jag upp två till bården och stickade och stickade så nu har jag en extra!
 

Bifogade filer

  • F35496AF-3C2A-4664-ACA8-0E4739D23413.jpeg
    F35496AF-3C2A-4664-ACA8-0E4739D23413.jpeg
    678,8 KB · Visningar: 52
Nån som kan hjälpa mig med ett norskt mönster?

Det står såhär:
"Hvis du vil ha koften høyere i nakken, kan du str noen forkortede p etter vr-borden slik: Str 75 m, snu och str 50 m, snu og str ut p, gjenta til arb måler 4 cm midt bak i nakken och 2 cm midt foran."

Vad betyder "snu och str ut p"?
Jag fattar att jag ska sticka 75 m, vända och sticka 50. Men sen då :)
 
Nån som kan hjälpa mig med ett norskt mönster?

Det står såhär:
"Hvis du vil ha koften høyere i nakken, kan du str noen forkortede p etter vr-borden slik: Str 75 m, snu och str 50 m, snu og str ut p, gjenta til arb måler 4 cm midt bak i nakken och 2 cm midt foran."

Vad betyder "snu och str ut p"?
Jag fattar att jag ska sticka 75 m, vända och sticka 50. Men sen då :)
Står p för varv?
 
IMG_4051.jpg

Vanten Timmer (av Agnes Brandels, för Järbo). Provvante i Raggi. Stickad mkt tajt pga vredesmod.
Besvikelse i kvadrat. Har haft den här i bakhuvet sen den kom ut. Tänkt att alla färger i Raggi ska få bli ett par, bra restrens och verkligen nåt att tälja ner sina halvnystan i.

1. Har inte tittat tillräckligt på mönstret - tydligen - och hade för mig att det var ett strukturmönster utöver den brutna resåren. Typ hundtand-taggar på ovansidan av handen. Men det var det ju inte. Bara raka ränder.
2. Även post errata är mönstret, trots sin enkelhet, otydligt på flera håll. Och min gymnasiematte säger att det fortfarande är ett räknefel i minst en storlek. Eller så är det så otydligt att en kan råka räkna fel, och räkna behöver en göra.

Så oproportionerligt tjurig, pga hade sett framför mig en enkel, mkt vacker vante att plöja ner hela skidskytteVM i. I tweedy snow, m fl. Och så vart det såhär... :( :p
 
Visa bifogad fil 112951
Vanten Timmer (av Agnes Brandels, för Järbo). Provvante i Raggi. Stickad mkt tajt pga vredesmod.
Besvikelse i kvadrat. Har haft den här i bakhuvet sen den kom ut. Tänkt att alla färger i Raggi ska få bli ett par, bra restrens och verkligen nåt att tälja ner sina halvnystan i.

1. Har inte tittat tillräckligt på mönstret - tydligen - och hade för mig att det var ett strukturmönster utöver den brutna resåren. Typ hundtand-taggar på ovansidan av handen. Men det var det ju inte. Bara raka ränder.
2. Även post errata är mönstret, trots sin enkelhet, otydligt på flera håll. Och min gymnasiematte säger att det fortfarande är ett räknefel i minst en storlek. Eller så är det så otydligt att en kan råka räkna fel, och räkna behöver en göra.

Så oproportionerligt tjurig, pga hade sett framför mig en enkel, mkt vacker vante att plöja ner hela skidskytteVM i. I tweedy snow, m fl. Och så vart det såhär... :( :p
Vet att det mönstret uppdaterats en gång åtminstone, i fall det är den första upplagan du använde? Men kan ju vara fel än tyvärr såklart..
 
Vet att det mönstret uppdaterats en gång åtminstone, i fall det är den första upplagan du använde? Men kan ju vara fel än tyvärr såklart..
Jag har både första version och den korrigerade erratan, så jag har hunnit vara irriterad flera gånger. :p Letade efter ytterligare uppdateringar, men gick igenom projekten på ravelry och förstod att många knorrat över Timmer längs hela vägen.
 
Jag har både första version och den korrigerade erratan, så jag har hunnit vara irriterad flera gånger. :p Letade efter ytterligare uppdateringar, men gick igenom projekten på ravelry och förstod att många knorrat över Timmer längs hela vägen.
Okej! Ja jag gav upp på den första versionen 😅
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 482
Senast: Lobelia
·
Svar
822
· Visningar
43 653
Senast: alazzi
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
508
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 088
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp