Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Bukefalos 30 år!

Jag har virkat en sjal åt en kompis. Såg den rekomenderad tidigare i tråden och tyckte den var jättesnygg. Virus från Hobbii.

Var klassas som avancerad men jättelätt? Ett enkelt mönster som repeterades över 4 varv och det var lätt att tex titta på tv samtidigt.

Dock: hur svårt kan det vara att räkna till 10? O_o

Nu behöver jag hitta på nåt nytt?

Jättefin!

• Gilla
Reactions: Elo
Jag har virkat en sjal åt en kompis. Såg den rekomenderad tidigare i tråden och tyckte den var jättesnygg. Virus från Hobbii.

Var klassas som avancerad men jättelätt? Ett enkelt mönster som repeterades över 4 varv och det var lätt att tex titta på tv samtidigt.

Avancerat enkelt :rofl: avancerat utseende, enkelt utförande?
Grymt snygg i vilket fall!

Jättesnygg! Det är otroligt svårt att räkna har jag märkt 😆🤦🏼‍♀️

10 är hopplöst. 5 brukar vara lagom.

Jag skulle vilja virka en filt. En stor filt (minst 150cm).

Gärna med fina mönster. Helst i både färg och via olika sorters maskor.

Jag har försökt googla men hamnar inte riktigt rätt. Ser mest typ randiga filtar eller mormorsrutor (vilket jag tycker är apfult).

Mönstret behöver inte vara så stort i original men behöver kunnas göras större på något sätt (lägga till varv, tjockare garn osv). Kan betala en del för rätt mönster. Kan tänka mig mönster både på svenska och engelska.

Har nån tips på antingen mönster eller söktermer?

Jag har försökt googla men hamnar inte riktigt rätt. Ser mest typ randiga filtar eller mormorsrutor (vilket jag tycker är apfult).

Mönstret behöver inte vara så stort i original men behöver kunnas göras större på något sätt (lägga till varv, tjockare garn osv). Kan betala en del för rätt mönster. Kan tänka mig mönster både på svenska och engelska.

Det finns massa häftiga filtar i mosaikvirkning (mosaic crochet)!

Annars tycker jag om flera av filtmönstren på icancrochetthat.com är najs, tex våffelmaskor (waffle stich) gör sig fint i en filt och jag har det på min lista men har inte gjort det än. Jag har också spanat på filten Finley på samma sida.

https://www.etsy.com/se-en/listing/821826450/persian-tiles-blanket-pattern-uk?ref=yr_purchases

Den här håller jag på med :)

Så det kan gå! Kollade igenom garnlådorna och ser att jag har alla färger utom turkos i lagom kvantiteter.

Det finns en liten garnaffär (som bara säljer garn av naturfibrer) bara nån mil bort som dessutom är öppen lördagar! Så en snabb rush och några nystan turkos är mina.
20260704_143633820.webp

Här ska virkas Persian tiles!

Annars tycker jag om flera av filtmönstren på icancrochetthat.com är najs, tex våffelmaskor (waffle stich) gör sig fint i en filt och jag har det på min lista men har inte gjort det än. Jag har också spanat på filten Finley på samma sida.

Jag både älskar och hatar dig lite nu.

Hittade ett skitsnyggt mosaikvirkad filt!

Men för en liten (100x120cm) kostar garnet 1200kr

Jag både älskar och hatar dig lite nu.

Hittade ett skitsnyggt mosaikvirkad filt!

Men för en liten (100x120cm) kostar garnet 1200kr
Flåt❣️:D

Det kanske är ett projekt för reagarn? Eller som du kan finansiera garnet till genom att sälja andra, enklare, virkade grejer? Eller drömma om lite. Jag drömmer om en stor livets träd-filt (medan jag virkar på en bolero, eller i ärlighetens namn inte virkar på min bolero heller).

Jag hade glömt att jag skrivit här om filtar men har nu börjat på den här från I can crochet that. Jag hade passande entrådigt ullgarn hemma (och kunde snabbt beställa 15 nystan till, på rea :angel: :bag: ) Enkelt och trivsamt med noll krav på att räkna. Siktar på julklapp till frusna mamman.

IMG_8575.webp

Vilken fin struktur. Vad är det för maskor det görs med?
Visst är det!

Det är halvstolpar (tror jag det heter på svenska. Half double crochet). Från andra varvet varannan i bakre maskbågen och varannan i främre (blo,flo). Tredje varvet flo, blo istället. Upprepa dessa två varv. Det finns en video i länken! Mittersta maskbågen lämnas alltså alltid ovirkad. (Jag missade först och alternerade bakre och mittersta maskbågen först.)

Visst är det!

Det är halvstolpar (tror jag det heter på svenska. Half double crochet). Från andra varvet varannan i bakre maskbågen och varannan i främre (blo,flo). Tredje varvet flo, blo istället. Upprepa dessa två varv. Det finns en video i länken! Mittersta maskbågen lämnas alltså alltid ovirkad. (Jag missade först och alternerade bakre och mittersta maskbågen först.)
Fattar. Det var smart och enkelt.

Jag har inte stickat sedan skolan. Det är säkert 35 år sedan sist. Såg en dokumentär om Island och fick en galen idé: Jag ska sticka en islandströja! 💡

Köpte lite grejer och garn, hittade ett mönster och satte igång. Idag blev jag klar! Det finns såklart förbättringspotential, men jag är supernöjd ändå! :D Det hela gav mersmak så att säga. Nästa projekt blir matchande mössa. Sedan en tröja åt maken också. 😀

IMG_3483.webp

Jag har inte stickat sedan skolan. Det är säkert 35 år sedan sist. Såg en dokumentär om Island och fick en galen idé: Jag ska sticka en islandströja! 💡

Köpte lite grejer och garn, hittade ett mönster och satte igång. Idag blev jag klar! Det finns såklart förbättringspotential, men jag är supernöjd ändå! :D Det hela gav mersmak så att säga. Nästa projekt blir matchande mössa. Sedan en tröja åt maken också. 😀

Visa bifogad fil 189361
Vad har du använt för garn? Ser fluffigt och mysigt ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka