Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

det måste du ju åtgärda! har du analys på fodret så du vet vad hon får i sig? dålig start på vintern att börja så......

vad menade du med dålig start att börja så?

Men vi har redan beställt en höbal så vi får vänta tills den är uppäten innan jag kan beställa en ny av en annan person.
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

det jag menar är att det är en mycket dålig start på vintersäsongen att starta med en häst som du beskriver har synliga revben och är bukig och du misstänker protein brist eller över lag dåliga värden på höet...När du lägger tid ambition och energi på att träna och bygga upp henne så är det viktigt med fodret, det är inget att ignorera eller hoppas på det bästa med, hon kan inte ta till sig träningen eller bygga upp sig om fodret är undermåligt.

köper ni bara en bal i taget?
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Men men detta har visats sig nu på sistone.. och så enormt farligt är det inte.. hon faktiskt lite tjock också:p
Hon har en tendens att gå upp i vikt:crazy:

De går på fri tillgång..ute.. eller vad menade du?
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Jag menar att misstänker du att hästen inte får i sig det den skall näringsmässigt så är träningen bortkastad om du vill bygga upp henne. foderstaten är så viktig att den är grunden i allt.

jag menar köper ni bara en bal i taget och sen en ny bal från leverantören? du skrev att ni måste äta upp existerande bal innan ni köper nytt? :confused:
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

jojo det vet jag! Det är därför jag inte börjat med något nytt men det lilla vi gör är ändå nyttigt för henne.

Ja vi köper hö från en bekant, han kommer med en bal till oss så fort ena är slut.
denna gången körde han 2 st till oss och ena är ännu inte uppäten.
Efter att den är slut så ska vi..jag..skicka efter en ny höbal av en annan.
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

När du skriver att hästen har "hömage" men att revbenen ändå syns...
Då tycker jag att det inte bara låter som proteinbrist utan brist på BRA mat överhuvudtaget.

Höet dom får på fri tillgång kan ju som du skrev inte alls vara av så bra kvalitet.

Kan du inte ge något tillägg om du har mycket kvar av "skithöet";) , innan du hämtar det nya som va bättre?

Har själv fått hem min häst med "hömage" och med Väldigt synliga revben:eek: :(
Henne ska jag vänja in på fri tillgång och även ge kraftfoder så hon har något att ta av då vi ska återuppbygga hennes muskler:)
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

anpassa resten av fodret till det dåliga hö du har= proteinrikt kraftfoder eller luzer, linfrökaka... så löser sig problemet tills du har bättre hö. Ska du träna upp hästen måste den ha nåt att göra musklerna av, annars bryts de bara ner av träningen utan att ha nån möjlighet att byggas upp starkare. Börja försiktigt med foderbyte.

Undersök också att hästen inte har ont om den inte tar ena galoppen. Lite förenklat kan man säga: ont i höger bak= svårt med vänstar galopp då den måste lägga hela sin kroppsvikt på det benet i varje språng. (samma sak fram, fast tvärt om)

Annars tycker jag man kan så bra resultat med hömagen av galopparbete i olika tempon. Rörelsen i galopp ger kontraktioner av bål och ryggmuskler. Effektivt i balanserat tempo. Ta det bara försiktigt i början och göra bara så mycket hästen orkar och om den är fullt frisk.
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Jo hon har ju inte blivit så mkt riden i sitt liv, denna häst. Mest stått.
Så det klart hon inte riktigt kan eller är rätt tränad så..

Men jag ska skaffa hem en ny höbal till helgen men denna ger jag då inne (2kg/kväll) sedan skaffar vi ytterligare en ny till hagen då den gammla är slut (vilket den lär vara snart tror jag)
Funkar det att göra så sålänge? För jag vet att det nya höet är bra och det gamla..njaa..
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Har Du provat att galoppera snett uppåt, då blir det svårt för hästen att fatta fel galopp.
Ett tips för de hästar som är svagare i ena sidan o behöver jobbas mer.
Hoppas jag har beskrivit så man förstår;)
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

ja det går utmärkt. Men kolla så det verkligen täcker behoven av protein och energi. Det är ju som sagt lite mer noga med vad vi stoppar i hästarna än oss själva då vi äter varierad kost, medan hästarna äter samma grejer dag ut och dag in.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 923
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 292
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 302
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp