Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

R

RealRelation

Underlaget är sämst vid denna tid i år, snön vill inte komma och marken är hård.
De som inte har tillgång till ett varmt ridhus får problem att jobba sina hästar riktigt bra och korrekt.


Därför försöker jag att träna hästen i sånt där underlaget inte är så viktigt och jag vill höra vad du anser om dessa övningar!

Rida slutor väldigt ofta/varje dag.
Nu menar jag inte länge, precis hela tiden under ridturen utan man tar några steg, slutar, tar några steg slutar.
Som sagt: bättre att gör 10 gånger än 10 varv.
Detta kan man ju träna då man bara rider ut-just vad jag gör.

Att backa uppför.
Detta tipset fick jag av en från buke för något år sedan, bara hästen kunde backa på kommando vilket min tös kan.
Gör det inte allt för ofta, har gjort det lite ibland i vissa uppförsbackar.

Att skritta i varje uppförsbacke.
Ja nog för att man blir besatt av att träna hästen när underlaget är i kaos.
Nu skrittar jag inte på bara små kullbackar som är 5-6 m utan en aningen längre iaf, där cykeln rullar:p
Det är väl bättre att skritta uppför än att trava/galoppera med hästen för musklerna?
Visst galoppintervaller, men jag ha hört att skritt är det bästa.

Att jobba hästen i uppförsbacke.
Ja det har jag funderat på ibland, underlaget har ju en roll i denna träning med såklart men svårare på raksträcka.
Har inte jobbat henne i traven uppför så mkt eftersom jag inte vet om det är ok.

Sedan en allmän fråga.
Är det fel av mig att inte galoppera så mkt eftersom jag just nu inte får in höger galopp (detta med galoppen ska jag ta hjälp av någon senare) Men ska vi galoppera på varje uteritt så tar hon såklart vänster och stärker då bara denna sida.
Det är just därför jag sällan galopperar eftersom jag vill ha sidorna lika starka.
Kan höger slutan stärka dessa galoppmuskler?

Mvh/Linda
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Nu vet jag inte om den träningen du beskriver är den enda träningen du kan utföra på underlaget hos dig, men i så fall så kan du ju inte räkna med att hästen ska få någon direkt kondis. Men i övrigt är det aldrig fel att jobba med lösgörande rörelser som öppna, sluta och skänkelvikning m.m. Tvärt om, det är bara bra, och stärkande. Men om du inte kan trava och galoppera så kommer inte hästens kropp att bli så pass stark att högergaloppen kommer rätta till sig, men övningar i skritt är en bra början. Bättre att jobba i skritt än inte alls. :idea:
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Tycker att det låter helt ok. Som sagt så får nog inte hästen någon dunderkondis av den träningen, men det är säkerligen mer än vad många andra tränar ute på sina hästar när det inte finns någon annanstans att rida...

// F
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

ok de låter som om jag gör bra ifrån mig med andra ord :) fast jag hade velat veta lite mer om varje övning vad det finns för nackdelar o.s.v eller verkade alla Godkänd:d

Nej nej för tusan min häst ska ha kondis haha, jag rider för fullt med trav i alla takter! Någon galopp ibland som sagt.
Jag är inne på att få bort lite hömage (hon har dessutom lätt att gå upp i vikt och jag har nyss fått ner henne lite) så det är jag noga med, att hon ska röra mkt på sig och ha bra kondis, bättre kondis har hon nog aldrig haft :D
Här rider man kanske 2-3 h/ tre dar i veckan;)

Problemet är att hon nog måste byta hö för hon har sån buk med synliga revben, proteinbrist antar jag och höet ser inte sådär (WOW) ut..nytt foder och det blir nog kanon det här:banana:
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Jag travar aldrig i uppförsbackar. Skritt och galopp uppför är bra då de bygger fina muskler och skjuter på korrekt bakifrån och välver ryggen. I trav däremot släpps bakdelen ut och hästen "drar" sig upp med framdelen =du tränar "gå på framdelen"-tekniken och musklerna!

Galopperar gör jag ytterst sparsamt med min framtunga fyrtaktsraket! Galopperar gör jag när vi satt kondis, smidighet och bärighet så det går att galoppera korrekt inte bara i uppförsbackar!

Hälsningar JennyD
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Jag travar aldrig i uppförsbackar. Skritt och galopp uppför är bra då de bygger fina muskler och skjuter på korrekt bakifrån och välver ryggen. I trav däremot släpps bakdelen ut och hästen "drar" sig upp med framdelen =du tränar "gå på framdelen"-tekniken och musklerna!

Galopperar gör jag ytterst sparsamt med min framtunga fyrtaktsraket! Galopperar gör jag när vi satt kondis, smidighet och bärighet så det går att galoppera korrekt inte bara i uppförsbackar!

Hälsningar JennyD

O tack för tipset! Då blir det bara skritt uppför =)!!
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Här har vi gegga upp till knäna varken hårt eller vintrigt.

om underlaget är hårt och vintrigt skulle jag aldrig komma på tanken att klättra.
att backa uppför backar är en dålig ide, om man inte är hundra på att hästen har styrkan, musklerna och att du som ryttare jobbar den helt korrekt. finns hundra trådar om denna "myt" på forumet att det är nyttigt :crazy:
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Hej Linda!

Ditt träningsschema ser jättebra ut! (Jag förutsätter att du tänkt göra dessa övningar under uteridning och inte bara på ridbanan.)

Jag tycker även du gör helt rätt som väntar med galoppen tills din häst är starkare och mer liksidig. Det går visst att bygga upp hästens styrka inför galoppen med bara skrittövningar (sidvärtsrörelser, ryggning och mycket klättring) men det tar lång tid. Så även om det blir mest skritt under vinterhalvåret är träningen absolut inte bortkastad. Sen kan ni öka tempot till våren när underlaget tillåter.

Lycka till!
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Här har vi gegga upp till knäna varken hårt eller vintrigt.

om underlaget är hårt och vintrigt skulle jag aldrig komma på tanken att klättra.
att backa uppför backar är en dålig ide, om man inte är hundra på att hästen har styrkan, musklerna och att du som ryttare jobbar den helt korrekt. finns hundra trådar om denna "myt" på forumet att det är nyttigt :crazy:

Det är mest klättring i skog men att det är hård mark tycker jag låter lite mystiskt att det skulle vara dåligt för hästarna att klättra, ja menar de klättrar ju över berg med vissa raser:d

Detta med backa hörde jag- att kan hästen backa på kommando så är det ok, men måste man dra i hästen bakåt så är det såklart inte bra.
Min häst har lätt att backa uppför, genom en westernstil behöver jag bara sätta mig i stoppställning så backar hon fint med sänkt huvud, för mig känns det inte som om det skulle vara skadligt, men det är ju intressant att kanske studera det helan lite mer.
Som sagt så backar jag ändå inte så mkt uppför.
Du vet möjlitvis inte vad denna tråd kan heta?
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Hej Linda!

Ditt träningsschema ser jättebra ut! (Jag förutsätter att du tänkt göra dessa övningar under uteridning och inte bara på ridbanan.)

Jag tycker även du gör helt rätt som väntar med galoppen tills din häst är starkare och mer liksidig. Det går visst att bygga upp hästens styrka inför galoppen med bara skrittövningar (sidvärtsrörelser, ryggning och mycket klättring) men det tar lång tid. Så även om det blir mest skritt under vinterhalvåret är träningen absolut inte bortkastad. Sen kan ni öka tempot till våren när underlaget tillåter.

Lycka till!


Vad härligt att höra:) !!
Absolut tar det tid, men den tiden får ta, varför ska allt gå så snabbt för, då är det väl inge roligt;)
Jo jag tränar detta då jag är ute och rider, vår hemmagjorda ängspaddock kan jag faktiskt träna lite ibland också, men det känns så onödigt på något vis då vi kan göra så mkt mer ute!

Visst jobbar jag henne i traven (då det är bra underlag) annars travar jag bara på för att ha igång kondis och lagom hull, samt att hon får lite fart och fläckt.
Men du tror inte hon tröttnar på att hon aldrig får galoppera? Därför jag kan göra ett undantag någon gång så hon får sträcka ut.. men som sagt sällan..

Du har inte andra tips på andra stärkande övningar?
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Backning i uppförsbacke behöver inte vara skadligt. Som du säger, om hästen backar själv så känner den också själv när det känns obehagligt. Och om man behandlar backning i uppförsbacke som all annan träning, det vill säga utan att överträna det, så ser jag ingen fysiologisk anledning till att det skulle vara skadligt. Det är en helt annan sak om man backar, backar, backar, 40-50-60 steg i taget uppför branta backar, varje dag, flera gånger per ridtur. Men det är å andra sidan inte bra att göra med någon övning, hellre lite i taget, en eller ett par gånger i veckan. (Förutom vissa lösgörande övningar som går bra att göra oftare.) För mig är det ingen myt, snarare bara ett annat sätt att träna ryggning.

Jag kan inte låta bli att haka upp mig på att trav i uppförsbacke skulle innebära att man jobbar hästen på framdelen... Det är ju inte mer sant än att man arbetar dem på bakdelen i nerförslut. Det beror helt och hållet på hur hästen är samlad, vilket tempo som rids (inom gångarten) och hur brant backen är. Generellt så är det lättare att få en häst att trampa under sig i uppförsbackar än i nerförsbackar, men det borde säga sig självt. Om jag saktade av från traven varje gång jag stötte på en uppförsbacke där jag rider, så skulle jag aldrig komma framåt... Jag kan acceptera att man föredrar galopp eller skritt, inte minst i muskelbyggande och konditionsmässigt syfte, men inte att traven är direkt skadlig. Då vill jag se bevis.
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Ok ojoj många har såna olika åsikter om allt, själv vet jag ju inte riktigt, jag går efter känslan! Men det är ju heller inte så att känslan alltid är korrekt.
Men jag håller faktiskt med dig en hel del iaf om ryggningen.

Är inte trav likadant som skritt fast i högre tempo? Eller är jag helt ute och cyklar:o
Att de släpar bakbenen efter sig lät lite märkligt, men som sagt vet jag ju inte så mkt om det heller..
skulle vara intressant att se en film på en häst från sidan då h*n travar uppför!
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Om det är hårt i backen blir det ju sämre grepp - därmed kan det bli mer spänningar för hästen att ta sig uppför/nedför. Är du i skogen brukar ju marken fortfarande vara ganska greppvänlig och porös även vid köldgrader dock.

sök på klättra eller liknaden, så hittar du både bu och bä ang. backande och olika gångarter uppför och nedför.
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Ok ska göra det! ja svårt grepp, har de broddar så är det kanske inte så svårt att ta sig upp:p
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Nej, jag skrev inte att när man travar jobbar man hästen på framdelen, jag skrev att man stärker "på framdelen"- tekninken och muskulaturen. Klart att det inte är skadligt, men ej heller uppbyggande! Här var frågeställningen om rätt övningar för att bygga upp ridbarheten när möjligheterna är begränsade. Då skulle jag inte trava uppför! Men att ta sig mellan punkt A till B= helt OK med trav uppför.

Dessutom klättrar jag aldrig uppför med min häst samlad. Och helt korrekt som du skriver att i utförslut går hästen "på bakdelen", det strävar iallafall jag efter! Däremot strävar jag inte efter att få henne att gå på framdelen, det fixar han så gott själv utan min hjälp;)
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Är inte trav likadant som skritt fast i högre tempo? Eller är jag helt ute och cyklar:o
Att de släpar bakbenen efter sig lät lite märkligt, men som sagt vet jag ju inte så mkt om det heller..
skulle vara intressant att se en film på en häst från sidan då h*n travar uppför!

Nej, trav är en tvåtaktig gångart med sväv, skritt fyrtaktig utan sväv! Dessutom skrev jag inte "släpar bakbenen efter sig" (fniss, hur skulle det se ut!) utan släpper bakdelen, och det var kanske lite slarvigt uttryckt att inte sätta korrekt under sig för att träna bärighet!

MVH JennyD
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

oj nej inte släpar då =)! Släpper var det ja! Hoho men hm var det inte skritten o traven som hade samma rörelsemönster iaf? Gud då har jag annars fått lärt mig fel:o

Jag samlar iaf henne inte då hon klättrar! Fast du kanske inte menade mig..:crazy:
Däremot undrade jag bara om det var bra eller meningslöst/dåligt att jobba hästen i trav uppför, men det gör jag ju heller inte så ofta:p

Längtar så in i då vi byter hö!!! Tycker det bara är tjorvigt nu, bukig med synliga revben.. måste ju bara betyda en sak: PROTEINBRIST!
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Om vi säger såhär; trav i uppförsbacke = konditionsbyggande, skritt i backe = stärker statiska styrkan, galopp i backe = både och. Typ... ;)
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Åh, synd med galoppen då :/ Men i skritten..statiska styrkan..heh vad menar du:o
I trav får de väl bort lite mage också kanske? Skulle mitt sto behöva:D
 
Sv: Visa dina åsikter angående mina träningsfrågor!

Längtar så in i då vi byter hö!!! Tycker det bara är tjorvigt nu, bukig med synliga revben.. måste ju bara betyda en sak: PROTEINBRIST!


det måste du ju åtgärda! har du analys på fodret så du vet vad hon får i sig? dålig start på vintern att börja så......
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 292
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 300
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 378
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 541
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp