Bukefalos 28 år!

visa film med 15-årsgräns för underåriga?

Jag tänker att mycket beror på HUR filmen visas. Att bara visa den rätt upp och ned känns som usel undervisning.
Men om den är del i ett större sammanhang och där man "plockar isär" väl valda delar är det en helt annan sak.
Typ utgå från en scen och diskussion runt den och så en annan scen osv
 
Jag tänker att mycket beror på HUR filmen visas. Att bara visa den rätt upp och ned känns som usel undervisning.
Men om den är del i ett större sammanhang och där man "plockar isär" väl valda delar är det en helt annan sak.
Typ utgå från en scen och diskussion runt den och så en annan scen osv

Jag har ibland funderat på att läsa en bit ur Illiaden och sedan se motsvarande ur filmen Troja men det har fallit på att det förmodligen blivit för svårt för mina elever i årskurs sju (då jag vanligtvis jobbar med antiken). På gymnasiet däremot!
 
Vi såg även American History X och Dead Man Walking och de tyckte jag var betydligt värre vad gäller våld
Åh, de såg vi också. Jag blev helt hooked på båda filmerna och Dead Man Walking gjorde mig 100% säker på att jag var emot dödsstraff, något som jag hade en känsla för att det var fel men vacklade lite i vissa diskussioner.

Tror jag var 15 när vi såg de där. Otroligt lärorikt!
 
Åh, de såg vi också. Jag blev helt hooked på båda filmerna och Dead Man Walking gjorde mig 100% säker på att jag var emot dödsstraff, något som jag hade en känsla för att det var fel men vacklade lite i vissa diskussioner.

Tror jag var 15 när vi såg de där. Otroligt lärorikt!

Gud ja! Jag var helt skakad efter framför allt Dead man walking. Vi hade en rätt märklig debattövning rätt direkt efter när vi såg den i skolan där jag hamnade på sidan där jag skulle argumentera för dödsstraff. Det var bland det märkligaste och svåraste jag gjort :crazy:
 
I högstadiet såg vi bl.a. Odysseus, American History X, Schindlers List, Gröna Milen (något var säkert i 7an, vi brukade se typ 1 film per termin).

Tror inte föräldrarna tillfrågades alls, innan American History X varnade läraren dock för att det fanns obehagliga scener och att man inte behövde se om man inte ville, eller fick gå ut om det blev jobbigt. Tror det var en person som lämnade.
 
Vi fick se Blecktrumman från 1979 av Günther Grass. (Den måste vara vansinnigt lång?)
Den gav ingenting annat än uttråkade elever. Schindlers List och American History X satte nog spår i oss alla när den visades på gymnasiet (nu gick jag en utbildning med inrikting på bland annat film, så vi såg massor av film och analyserade den samma). Det finns film och film.
En del film skapar ett fantastiskt diskussionsunderlag, annan film ger mest träsmak.
Det kan vara ett superbt sätt att fånga upp och väcka intresse, men kräver en bra lärare.

Jag opponerade mig inte mot filmvisning per se, utan specifikt visning av historiskt osann hollywoodaction som historieundervisning. Jag vet att det finns film och film.
 
Att visa en spelfilm om Troja oavsett Brad Pitt-faktor ger jag inte mycket för. Mig veterligen har ingen av dem gjorts med en tillräcklig historisk korrekthet för att de ska vara relevanta. Läraren får nog hitta på något annat sätt att göra antiken spännande.
Jag skulle kunna tänka mig att visa den för att sedan diskutera historiebruk, att peka på hur historien används för att sälja osv.
 
Lite OT, men hur klarar lärarna av att visa film ur upphovsrättslig synpunkt? Finns det speciella skolavtal vad gäller den här typen av filmer?
(Ja det har förekommit rättsfall när lärare visat film i klassrum utan tillstånd av rättighetshavaren).
Precis som med åldersgräns så ska skolan (tycker jag) visa respekt för upphovsrättslagstiftningen.
 
I vårt län finns AV-Media, som tillhandahåller film till skolor.
OM jag fattat saken rätt så har de köpt visningsrätter för de filmer de tillhandahåller.
(Och Troja finns i deras katalog, så i detta fallet är det troligen därifrån den kommer)
 
Lite OT, men hur klarar lärarna av att visa film ur upphovsrättslig synpunkt? Finns det speciella skolavtal vad gäller den här typen av filmer?
(Ja det har förekommit rättsfall när lärare visat film i klassrum utan tillstånd av rättighetshavaren).
Precis som med åldersgräns så ska skolan (tycker jag) visa respekt för upphovsrättslagstiftningen.

Skolan har ganska bra tillgång till media via tex AV-media, SLI och liknande. Dessa tillhandahåller filmer, serier, radio-program osv av olika kvalisort, där de löst visningsrätter för det de ger en tillgång till.
 
Vi fick se Blecktrumman från 1979 av Günther Grass. (Den måste vara vansinnigt lång?)
Den gav ingenting annat än uttråkade elever. Schindlers List och American History X satte nog spår i oss alla när den visades på gymnasiet (nu gick jag en utbildning med inrikting på bland annat film, så vi såg massor av film och analyserade den samma). Det finns film och film.
En del film skapar ett fantastiskt diskussionsunderlag, annan film ger mest träsmak.
Det kan vara ett superbt sätt att fånga upp och väcka intresse, men kräver en bra lärare.

Vi hade faktiskt film som elevens val i 9:an och det gjordes riktigt bra. Det var kuratorn som var väldigt filmintresserad som höll i det och fick definitivt mig att se på film på ett annat sätt. Väldigt intressant.
 
Jag skulle kunna tänka mig att visa den för att sedan diskutera historiebruk, att peka på hur historien används för att sälja osv.

Ja, fast då blir det ju inte en lika självklar introduktion till antiken plus att läraren måste vara riktigt skicklig för att hålla det på rätt nivå med tanke på åldern på eleverna.
 
Ja, fast då blir det ju inte en lika självklar introduktion till antiken plus att läraren måste vara riktigt skicklig för att hålla det på rätt nivå med tanke på åldern på eleverna.
Nej absolut inte, men just historiebruk ingår som en del av historieämnet, den finns det många varianter på det. Men det var mest ett svar på om filmen skulle kunna användas överhuvudtaget i historieundervisning. Antiken är så pass spännande så jag ser inga svårigheter att väcka intresse för just den delen av historien. Ändra delar är betydligt svårare att undervisa om. ;)
 
Nej absolut inte, men just historiebruk ingår som en del av historieämnet, den finns det många varianter på det. Men det var mest ett svar på om filmen skulle kunna användas överhuvudtaget i historieundervisning. Antiken är så pass spännande så jag ser inga svårigheter att väcka intresse för just den delen av historien. Ändra delar är betydligt svårare att undervisa om. ;)

:cautious: ALL historia är ju intressant, jag förstår inte vad du menar :cautious: :cautious:

:rofl: Jag var nog en av väldigt få elever som hade roligt på historieundervisningen :D
 
:cautious: ALL historia är ju intressant, jag förstår inte vad du menar :cautious: :cautious:

:rofl: Jag var nog en av väldigt få elever som hade roligt på historieundervisningen :D
Personligen håller jag helt och hållet med dig men det lilla jag har varit med elever så här jag sett att det är rätt skiftande intresse.:cautious: Mest frusterad blir jag när man inte har något intresse av Sveriges framväxt ibörjan av 1900-talet. Så mycket spännande saker som vi bygger våra liv på idag och ungarna bara tycker på axlarna och liksom "jaha demokrati det är väl självklart " :arghh: skotten i ådalen var tydligen helt urtråkit.:meh:
 
Personligen håller jag helt och hållet med dig men det lilla jag har varit med elever så här jag sett att det är rätt skiftande intresse.:cautious: Mest frusterad blir jag när man inte har något intresse av Sveriges framväxt ibörjan av 1900-talet. Så mycket spännande saker som vi bygger våra liv på idag och ungarna bara tycker på axlarna och liksom "jaha demokrati det är väl självklart " :arghh: skotten i ådalen var tydligen helt urtråkit.:meh:

Hehe, hade jag uttryckt något sådant hade morfar tvångslärt mig vad de innebar :D
 
Filmen heter Troja.
Mejlet kom i mejlkorgen i morse och läraren vill ha svar senast i morgon förmiddag. Det finns knappast tid att se filmen själv innan dess.

Det är ju en film ur historiskt perspektiv, jag minns att jag fick se Ben Hur i skolan, när jag gick i FEMMAN och det är heller ingen direkt "fairytale" med "Det var en gång..... och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

Läroplanen samt skolans mål och riktlinjer ÄR sådan att barnen ska ha vissa kunskaper från skolan och kunskaper kan hämtas in från böcker och/eller film.

Men jag minns att jag tyckte det var lite ruggigt att se Ben Hur, med enbart läraren. Så idag hade jag nog önskat att man kunde ha fått se filmen med förälders sällskap, ungefär som att man redan idag kan få se filmer med åldersgräns i vuxens sällskap.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 205
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 469
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 706
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp