Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Nu är ju en stor del av problemet att det inte finns några nötter som går på beten längre i stora delar av landet. Tänkte du att vi skulle släppa ut "vilda" kor? LRF vill ju ta bort beteskravet helt och det gäller ändå enbart kor, inte ungnöt och tjurar.
Jag tror att det skulle vara mindre problematiskt med Uroxe-kopior lösa i lövskogen/halvöppet landskap, gärna med gps-stängsel runt. Det lär ge beteseffekterna man önskar i varje fall.

Det finns diverse projekt som försöker ta fram Uroxar från primitiva kor och viss genetisk manipulation.

Dels är det en variant av domesticerade kor som ser ut som Uroxar, så den jagas vid behov, och så kan de hanteras till viss del om man så önskar, och man kan stängsla djuren med "osynliga stängsel" så att man inte riskerar spridning utan kontroll.

Nötter, får och hästar betar innanför staket. Staketen håller djuren samlade men "vanliga" staket hjälper inte mot älg, rådjur eller -i värsta fall - varg.
Har svårt att se att de stänglen skulle hjälpa till att hålla visenter borta från lockande gräsmark?
Jag vet inte hur visenter beter sig med staket, men av det lilla jag har läst om det här projektet så vill man väl ha dem på ytor med sly främst? Att där är sly, tyder ju på att inga tamdjur betar där.

Jag är helt med på att grejen med visenterna KAN vara en dålig idé. Jag ser bara inte motsättningen mot betesdjur när det inte verkar handla om betade ytor. Det finns ju en massa mark som växer igen för att den inte betas.

Mycket av diskussionen runt att sätta ut djur vilt oavsett om det är att ha hästar vilda i Sverige eller vinsent är ju för att hålla landslaget öppet.
Just för att hålla landslaget öppet så tycket jag djur i fångenskap passar bättre än vilda.
Fast landskapet hålls ju till stora delar inte öppet just för att ingens djur betar där. Tamdjuren används ju inte så i tillräcklig utsträckning.

Jag vet inte hur visenter beter sig med staket, men av det lilla jag har läst om det här projektet så vill man väl ha dem på ytor med sly främst? Att där är sly, tyder ju på att inga tamdjur betar där.

Jag är helt med på att grejen med visenterna KAN vara en dålig idé. Jag ser bara inte motsättningen mot betesdjur när det inte verkar handla om betade ytor. Det finns ju en massa mark som växer igen för att den inte betas.
Problemet med sly är väl att den marken HAR brukats? Att det med andra ord finns gårdar och hus i närheten. Visenter vill man inte ha bland folk.

Problemet med sly är väl att den marken HAR brukats? Att det med andra ord finns gårdar och hus i närheten. Visenter vill man inte ha bland folk.
Just det där med var ev visenter skulle kunna etableras verkar ju vara en stor del av projektet. Många bygder har ju avfolkats under några generationer. Men jag har ingen nära koll på någon föreslagen plats, såklart.

Just det där med var ev visenter skulle kunna etableras verkar ju vara en stor del av projektet. Många bygder har ju avfolkats under några generationer. Men jag har ingen nära koll på någon föreslagen plats, såklart.
De förslag jag sett avseende utsättning av visent är så att säga mitt i brukade kulturlandskap.

Definitivt inte i glesbefolkade avfolkningsbygder med stor andel igenväxning.

Tyvärr är iden med visenter ett slags pissing contest mer än något annat.
Ett ytterst gubbigt förslag, där man vill visa upp sig.

För övrigt så är min personliga åsikt angående att plantera ut visenter eller uroxar (dom är faktiskt släkt, med liknande betesbeteende) att jag hellre sett lösgående russ eller konik-ponnier.

Även om jag är helt för att vi ska återställa ekosystem, och att försöka släppa det antropocentriska tankesättet, så har vi för små och för få reservat. Så djuren skulle hamna i bebyggelsen.

Och då väljer jag hellre att möta en vild ponny än en vild oxe. Och jag råkar hellre köra på en ponny än en oxe (eller älg).

Hur ska den kunna vara lokal om man inte hägnar djuren?

De kommer att sprida sig, och inte minst migrera.

5 visenter i ett hägn lär inte göra någon skillnad.

Flytta dit 50 dovhjortar istället, gör underverk med igenväxning och sly.

Men inget djur äter al, den blir kvar.
Jag har inga starka åsikter alltså, och jag är inte direkt inläst på frågan. Jag blev förvånad när jag först läste tråden, av att argumenten mot visenterna plötsligt fick mig att bli mer positiv till dem än jag var innan. Det är därför jag frågar saker, för att förstå argumenten.

Jag vet inte hur långt de kan antas förflytta sig. Att de skulle föröka sig besinningslöst framstår som osannolikt, plus att förslagen i sammanhanget också laborerar med att man ska kunna jaga visenter (i liten skala).

Jag har inga starka åsikter alltså, och jag är inte direkt inläst på frågan. Jag blev förvånad när jag först läste tråden, av att argumenten mot visenterna plötsligt fick mig att bli mer positiv till dem än jag var innan. Det är därför jag frågar saker, för att förstå argumenten.

Jag vet inte hur långt de kan antas förflytta sig. Att de skulle föröka sig besinningslöst framstår som osannolikt, plus att förslagen i sammanhanget också laborerar med att man ska kunna jaga visenter (i liten skala).
Tror inte någon inbillat sig att de - såsom varandes kor - föder mer än en kalv om året. Så besinningslös förökning är ingen fara.

Däremot kan de, precis som andra kor, i sakta mak förflytta sig långa sträckor i jakt efter bra bete och lämpliga miljöer. Det är stora djur. En tjur kan väga up till ett ton och de är snabba på korta sträckor. Inget du springer ifrån. ;)

Och som sagt - när de levde här var det ett helt annat landskap än det vi har idag.

Jag förstår inte alls hur det ska gå ihop med allemansrätten? Om visenter är så aggressiva som det beskrivs i tråden.
De är inte aggressiva i bemärkelsen att de anfaller folk. Vilda djur är skygga. Men i kontakt med vilda djur kan saker hända.
Vi har haft allvarliga attacker av älg med dödlig utgång. Samma med björn. Ingen av dem anfaller spontant men har kapacitet att döda om de störs tex.

I vargdebattens begynnelse var folk rädda för att barn skulle dödas t.ex. Trots att senaste attacken var för oerhört länge sedan och den vargen var halvvild.

Jag förstår inte alls hur det ska gå ihop med allemansrätten? Om visenter är så aggressiva som det beskrivs i tråden.
Visenter är inte aggressiva och jag förstår inte hur det hänger ihop med allemansrätten?

Allemansrätten till trots så måste man hantera björnar, vargar, älgar, grävlingar, vildsvin, tokiga jägare, lömsk flugsvamp, störtande flygplan, elaka myggor, huggormar, fallande träd, getingar, farliga stup och andra saker som är farliga om man är ovarsam. Allemansrätten går inte ett dugg ut på att skapa en ofarlig parkmiljö för människor.

De är inte aggressiva i bemärkelsen att de anfaller folk. Vilda djur är skygga. Men i kontakt med vilda djur kan saker hända.
Vi har haft allvarliga attacker av älg med dödlig utgång. Samma med björn. Ingen av dem anfaller spontant men har kapacitet att döda om de störs tex.

I vargdebattens begynnelse var folk rädda för att barn skulle dödas t.ex. Trots att senaste attacken var för oerhört länge sedan och den vargen var halvvild.
Ok jag fick uppfattningen att de var mer aggressiva än de djuren vi har idag. Så är tanken att det ska bedrivas någon form av licens jakt då?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka