Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Ganska lustigt egentligen. Här vill någon (och en del hejjar på) släppa ut Visenter för att öka avbetningen (av sly, som Visenter inte äter) och hålla marker öppna, när det i rätt många år propagerats för att tamdjur - såsom kor - förstör klimatet om dom är betesdjur 🤔
Eller skogsbolagens avskjutning av älg (som faktiskt lever av sly och barrträdsskott) får pågå tills vi har noll älgar kvar.

Så vi har en minskande matproduktion i Sverige och importerar istället.
Jättebra om/när kriget/krisen kommer.
Dubbelmoralens mecka :angel:
Visenter är kor. De och deras stora bajshögar luktar ko. Väldigt mycket ko.
Det är nog inte rymdfysik att anta att de fiser som tamkor...

Och då pratar vi ändå om tamdjur som har sett och umgåtts med människor.

Visenter är helt vilda och inte snälla. De handmatas knappast... T.ex. är hundar inte tillåtna nära deras hägn. De matas med traktor,ingen människa får röra sig i hägnen. Jag har sett dem på nära håll pga visst intresse. Tjuarna kan bli uppåt 2 meter mankhöjd

Så nej, jag gillar inte tanken...
Jag har rört mig till fots i hägn med vincenter och även åkt på ett ganska klent "turisttåg". Nej vi klappade inte dem, utan fotograferade. De är liksom inte folkilskna bestar och vi störde inte eller gick nära.

Jag har rört mig till fots i hägn med vincenter och även åkt på ett ganska klent "turisttåg". Nej vi klappade inte dem, utan fotograferade. De är liksom inte folkilskna bestar och vi störde inte eller gick nära.
Ingen har påstått att de är folkilskna. :)
Det är inget argument.

Och röra sig i hägn gör man även bland andra djur. De är vana vid mänsklig närvaro.

Ingen har påstått att de är folkilskna. :)
Det är inget argument.

Och röra sig i hägn gör man även bland andra djur. De är vana vid mänsklig närvaro.
Jag svarade ditt inlägg, citerat, med texten "T.ex. är hundar inte tillåtna nära deras hägn. De matas med traktor,ingen människa får röra sig i hägnen."

Vincenterna fodrades från traktor så de var knappast vana vid människor till fots - vi var ett undantag. Som gräsätare i allmänhet så är det generellt inte farliga så länge man håller avstånd och inte retar dem. Men ja jag vill inte komma i vägen för dem, de är hiskeligt stora.

Betande djur är otroligt viktigt, Allan Savory är intressant att lyssna på och allt det jobbet han lagt genom Savory Institute där dom jobbar för att vända ökenspridningen genom betande djur.
Men det är tama djur och inte vilda.
Ja det är ju onekligen så att vi nog egentligen, om vi hade ett miljötänk, skulle bättre kunnat utnyttja gammal skogsbevuxen betesmark i Sverige genom att släppa kor på den. Kor som vi äter och mjölkar och som representerar lite fler bondgårdar osv. Tydligen enligt vissa forskare är bete på trädbevuxen äng positivt för koldioxidupptag (det ska dock vara så många träd som en trädbevuxen äng kan ha i Sverige, vilket tydligen kan motsvara en skog i södra europa och därför är det svårt att få stöd för det.) Men det gör vi ju tydligen inte och vill inte heller göra, så då kan rewilding vara lösningen helt enkelt. (även om jag mer tycker att visenter låter lite kul och att kor på motsvarande yta rimligen bidrar bättre till matproduktionen och borde vara mer effektivt på så vis.)

Dock så vill vi ju tydligen inte ha just kor just där. Iom att marken inte utnyttjas och bönderna propagerar för att alla kor ska bo inomhus året om och därmed ingen mark alls ska betas i Sverige av tamdjur. Då behövs ju ett alternativ.

Den forskaren, ja, det är singularis, som vill ha hit visenter, är mycket speciell.

Han låter dessutom sina studenter ta fram underlag för stödja tesen om visenter i Sverige.

Jag har läst de flests rapportera, och de är enögt positiva till Visenter i Sverige, och man ser genomgående ett Sverige som saknar landsbygdsbefolkning, och jordbruk, som skulle kunna bli störda av Visenter.

Vederbörande entusiast gillar tydöihen visenter så mycket så att allt annat kan kastas under bussen.

Det finns liksom forskare och forskare. En del ser världen genom ett sugrör.
Se ovan.

Vilken källa använder du?
Polsk public media

https://tvpworld.com/86680284/population-of-european-bison-in-poland-rises-to-record-numbers

På denna länk fanns också en lite längre historia om hela projektet med att återinföra vicenter i Europa. Det är alltså ett projekt med målet att genomföra sådana projekt så @skogaliten ser det nog som direkt propaganda, ungefär som jag skulle kunna påstå att allt som kommer från jordbrukare i ämnet vilda djur är direkt propaganda för att skydda jordbruket - alla röster är värda att lyssnas på.
https://rewildingeurope.com/impact-stories/european-bison/

Ja det är ju onekligen så att vi nog egentligen, om vi hade ett miljötänk, skulle bättre kunnat utnyttja gammal skogsbevuxen betesmark i Sverige genom att släppa kor på den. Kor som vi äter och mjölkar och som representerar lite fler bondgårdar osv. Tydligen enligt vissa forskare är bete på trädbevuxen äng positivt för koldioxidupptag (det ska dock vara så många träd som en trädbevuxen äng kan ha i Sverige, vilket tydligen kan motsvara en skog i södra europa och därför är det svårt att få stöd för det.) Men det gör vi ju tydligen inte och vill inte heller göra, så då kan rewilding vara lösningen helt enkelt. (även om jag mer tycker att visenter låter lite kul och att kor på motsvarande yta rimligen bidrar bättre till matproduktionen och borde vara mer effektivt på så vis.)

Dock så vill vi ju tydligen inte ha just kor just där. Iom att marken inte utnyttjas och bönderna propagerar för att alla kor ska bo inomhus året om och därmed ingen mark alls ska betas i Sverige av tamdjur. Då behövs ju ett alternativ.
Största problemet är väl att det finns inga gamla mjölkbönder kvar med mindre gårdar och betande djur. Hagar ska underhållas, rovdjur stängslas ute och samtidigt måste folk ha tillträde. Jag vet ju vilket sabla skit det var med turister varje år som absolut skulle vandra i skogen men inte kunde stänga efter sig, så vi ungar skjutsades ut med bil för att leta efter förrymda kor om inte någon ringt och var arg för att de var lösa så vi visste var de var.

Klassisk bukefråga:
Källa på det?

Vilka är bönderna och var bedriver de sin propaganda?

Det finns ju inte många myskoxar och de lever uppe på fjället men de har ändå lyckats döda ett par personer genom åren så man skall ha respekt för dem.
Man ska inte förväxla visenter med myskoxar, visenter vad jag vet är inte farligare än vad älgar är. Om man inte går fram och stör dom men då kan även älgar bli farliga, dessutom är dom mycket mindre.

Kan man inte erbjuda bra bidrag till bönderna för betande djur?
Majoriteten här kör enbart spannmål eller grovfoder.

Klassisk bukefråga:
Källa på det?

Vilka är bönderna och var bedriver de sin propaganda?
Det här borde vara allmänt känt vid det här laget. Sen ska påpekas att det inte gäller alla bönder givetvis. Åsikterna går isär. Men att det vore lättare att bedriva lantbruk med mjölkkor när man inte man anpassa ladugården till att korna ska kunna ta sig ut på tillräckligt stora beten och dessutom hinna vandra hem till roboten är knappast kontroversiellt. Så generellt är riktigt stora gårdar för att kunna ha korna inne året runt, och mindre bönder för att ha dem på bete.

LRF driver denna fråga rätt hårt. En vän till mig ska doktorera i detta ämne.

Fast vi vill inte att bönderna börjar ha bara vall för att tillgodose betesbehovet. Åkrar ska man försöka ha människomat på om det går.

LRF vill ha bort beteskravet för mjölkkor, har du missat det?
Även om jag i grunden är emot det så är det inte så konstigt, jag tror inte folk i allmänhet ( alltså jag menar inte dig), alltså KL, förstår hur högprestrerande en mjölkko är och att de för att fungera behöver lugn och ro för att hinna äta och vila, och ute finns en massa insekter, är det inte blinningar, bromsar o flugor så är det svidknott resten av dygnet.
Dessutom har inte alla bra beten med högvärdigt protein i närheten, det är ju liksom inte så att det går att ha mjölkkor i hagmarker med mindre bra smältbart gräs.
Det är ju inte böndernas fel det är alla vi konsumenter, ja som jag, som nyttjar något av kon som står för deras miserabla leverne, som vill ha låga priser i butik.

På ett sätt finns redan det, om man betar sina naturbeten så får man stöd för att man håller betesmarkerna betade och öppna.En bonde kan få både gårdsstöd och då miljöstöd för sin naturbetesmark, förenklat..

På ett sätt finns redan det, om man betar sina naturbeten så får man stöd för att man håller betesmarkerna betade och öppna.En bonde kan få både gårdsstöd och då miljöstöd för sin naturbetesmark, förenklat..

Här finns inte många naturbeten kvar dock.

Våran granne som är lantbrukare hånade oss litegrann när vi skaffade höns och får utöver hästarna.
”Nu är det modernt att vara hobbylantbrukare och köpa massa djur som förr i tiden. Bara massa jobb och man blir låst.”
Tråkigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka