Bukefalos 28 år!

Vit schäfer?

Menar du alltså att om någon föder upp "schäfer" utanför stamböckerna så är det schäfer? Eller gör du undantag för vit herdehund av någon anledning?



Ovtjarka betyder bara herdehund, helt enkelt. Och som i många andra språk än svenskan görs ingen skillnad på vallande och vaktande hundar använda i sammanhanget (så vitt jag vet, min ryska är minst sagt bristfällig). Självständiga flockvaktare har helt andra egenskaper än vallarna, som regel. Att "ovtjarka" har kommit att bli synonymt med en specifik ras (eller två) är nog inte ett missförstånd som fixas genom att andra ovtjarkor inte skulle få kallas för det? Snarare tvärtom, ju fler - med olika egenskaper - som finns desto mer borde man väl lägga märke till att man tolkat något fel?
Du har naturligtvisalldeles rätt i det du säger, men det är ändå lite opraktiskt att ett flertal hundraser med mycket olika egenskaper, har, vad man skulle kunna kalla för "svårbegripliga namn" där något element i namnet antyder ett slags "släktskap".

De olika pudlarna eller Schnauzrarna är nära släkt med varandra, i allmänhetens ögon skulle då också de olika "Ovcharkorna" vara nära släkt med varandra.

Att vi rakt av "tog" ursprungsnamnen på hundarna när det fanns ganska få godkända raser i Sverige, var säkert ett bra sätt att ta sig an frågan då.

Men nu, när det finns väldigt många raser, och dessutom stora utmaningar med att hantera oseriös avel av olika slag, gör det kanske att man borde hitta tydligare sätt att namnsätta.
Varför inte prova med att översätta det fullständiga namnen till svenska, som ett alternativt namn.

Det behöver inte vara antingen eller, det skulle kunna vara både och.

Nu kan jag inte ryska, utan gissar, men det skulle kunna vara något i stil med:
Vostochno-evropeiskaya ovcharka (originalnamn) och Rysk-Europeisk brukschäfer (Populär namn)

I avel, stambokföring och internationella kontakter använder man det "officiella namnet" medan man är fri att använda "populärnamnet" när man "pratar med folk".
 
Du missuppfattar mig helt.
Det jag menar är att man har redan plockat ut dessa vita hundar en gång och gett dem ett annat namn-vit herde.

Varför göra det igen och ge dem ett nytt namn- vit schäfer?

Vad är poängen med det?

Men du hävdar att det finns inga vita schäfrar, eller hur? Och
Så egentligen fattar jag inte varför folk envisas med att föda upp samma hund igen, men under ett annat namn. Det blir ändå en Vit Herde...oavsett vad de kallar dem.
+
Vit herde i grunden kom ju från dessa vita schäfrar. Vit Herde uppkom inte av en mix av andra raser.

Så vad är det jag missförstår? Jag har nämligen svårt att föreställa mig att om någon vh-uppfödare skulle börja producera schäferfärgade hundar så skulle du säga att de hundarna ju är schäfrar oavsett vad man kallar dem. Eller?
 
Du har naturligtvisalldeles rätt i det du säger, men det är ändå lite opraktiskt att ett flertal hundraser med mycket olika egenskaper, har, vad man skulle kunna kalla för "svårbegripliga namn" där något element i namnet antyder ett slags "släktskap".

De olika pudlarna eller Schnauzrarna är nära släkt med varandra, i allmänhetens ögon skulle då också de olika "Ovcharkorna" vara nära släkt med varandra.

Att vi rakt av "tog" ursprungsnamnen på hundarna när det fanns ganska få godkända raser i Sverige, var säkert ett bra sätt att ta sig an frågan då.

Men nu, när det finns väldigt många raser, och dessutom stora utmaningar med att hantera oseriös avel av olika slag, gör det kanske att man borde hitta tydligare sätt att namnsätta.
Varför inte prova med att översätta det fullständiga namnen till svenska, som ett alternativt namn.

Det behöver inte vara antingen eller, det skulle kunna vara både och.

Nu kan jag inte ryska, utan gissar, men det skulle kunna vara något i stil med:
Vostochno-evropeiskaya ovcharka (originalnamn) och Rysk-Europeisk brukschäfer (Populär namn)

I avel, stambokföring och internationella kontakter använder man det "officiella namnet" medan man är fri att använda "populärnamnet" när man "pratar med folk".

Och precis så gör man ju, som @Nominous redan nämnt så kallas dessa östeuropeisk vallhund (så du var nära :D), östeuropeisk herdehund, eller östeuropeisk schäfer. (Jag föredrar mittersta alternativet.) Men det omvända är ju också sant, vet att @mandalaki hade väldigt roligt åt avstralijskaya ovtjarka häromdagen, tex. :D

Jag tycker det är synd när bara ett lånespråk (engelska) blir OK, bara...
 
Men du hävdar att det finns inga vita schäfrar, eller hur? Och

+


Så vad är det jag missförstår? Jag har nämligen svårt att föreställa mig att om någon vh-uppfödare skulle börja producera schäferfärgade hundar så skulle du säga att de hundarna ju är schäfrar oavsett vad man kallar dem. Eller?

Men det säger jag väl inte :confused:

Det här är ju avlare som kör på oreggade hundar, likt cockerpooavlare. Sen hittar de på en klubb och gör lite tester och tycker det är seriöst.

Skilnaden är bara att här har man redan gjort det en gång tidigare och fått en ras av det.
 
Tror de flesta som säger så har samma problem som jag. De har ingen aning om vad de svamlar om. Skillnaden är att jag är iallafall ärlig med att jag inte har någon aning (trots alla sidor och böcker man har fått ta till med för att förstå).

Men då sysslar de som är medlemmar i vita schäferhundsklubben med oseriös blandrasavel enligt samtliga här? Uppfödaren som jag träffade verkade iallafall väldigt seriös. Den personen avlade efter vissa riktlinjer (mycket hälsokontroller och sånt) och hade en tydlig uppfattning om vad hen ville få fram för egenskaper i hunden.

Jag tog en titt på klubbens hemsida och ja, det ser enormt oseriöst ut... Det lilla jag hittade från uppfödarna som nämns på sidan bättrade inte på intrycket.

Men det säger jag väl inte :confused:

Det här är ju avlare som kör på oreggade hundar, likt cockerpooavlare. Sen hittar de på en klubb och gör lite tester och tycker det är seriöst.

Skilnaden är bara att här har man redan gjort det en gång tidigare och fått en ras av det.

Då förstår jag verkligen inte, helt enkelt.
 
Jag tog en titt på klubbens hemsida och ja, det ser enormt oseriöst ut... Det lilla jag hittade från uppfödarna som nämns på sidan bättrade inte på intrycket.



Då förstår jag verkligen inte, helt enkelt.

Var tror du själv att dessa "Vita Schäfrar" som nu påstås finns kommer ifrån?

En vanlig kennel som råkat få en vit valp?
Det är väl ganska uppenbart att det handlar om blandraser där ägaren påstår att den är "riktig" när inga papper finns och inga tester för att bevisa äktheten görs.

Och skulle det födas tillräckligt många rasrena vita schäfrar för att kunna bygga upp en ras utan skyhög inavelsgrad, ja då är det ju "Vit Herdeprojetet" all over igen. En repris.
 
Var tror du själv att dessa "Vita Schäfrar" som nu påstås finns kommer ifrån?

En vanlig kennel som råkat få en vit valp?
Det är väl ganska uppenbart att det handlar om blandraser där ägaren påstår att den är "riktig" när inga papper finns och inga tester för att bevisa äktheten görs.

Och skulle det födas tillräckligt många rasrena vita schäfrar för att kunna bygga upp en ras utan skyhög inavelsgrad, ja då är det ju "Vit Herdeprojetet" all over igen. En repris.

Men det är ju det jag säger, vad i hela fridens tider menar du med att dessa "vita schäfrar" skulle vara vita herdehundar?
 
Men det är ju det jag säger, vad i hela fridens tider menar du med att dessa "vita schäfrar" skulle vara vita herdehundar?

Jag skriver att det är de vita schäfrarna som fanns för typ 80-100 år sen som i dag är grunden till Vit herde. Inget annat!

Om det mot all förmodan fanns riktiga vita schäfrar så skulle det bara bli en repris av det projektet.
 
Nu ska jag inte tala för @Migo (det lär vara onödigt om jag skulle försöka, dessutom :D), men tills vidare kan jag i alla fall säga att "man kan helt enkelt starta en egen klubb och skapa en egen ras. ;)" inte låter särskilt realistiskt. Man skapar inte en ras genom att para två hundar och *häpp* så är valparna den nya rasen. Det är ett jäkla stort arbete, det blir inte en ras (och då menar jag inte i betydelsen "reggas i SKK") förrän man etablerat stabila resultat och det tar många generationer. Det kräver ett stort samarbete med många entusiaster (som alla drar åt samma håll, lycka till med det :angel:), en marknad för valparna man producerar längs vägen (och/eller att man avlivar majoriteten av produktionen direkt), och kanske även ett mål som ligger bortom ens egen förväntade livslängd...

Visst går det att skapa nya raser. Men inte genom att starta en ny klubb och säga att man skapat en ny ras.

Edit: Äsch, Migo är snabb som vanligt! :laugh:
Migo är snabb, kortfattad och inte alls så pedagogisk som vad du är!
 
Jag tog en titt på klubbens hemsida och ja, det ser enormt oseriöst ut... Det lilla jag hittade från uppfödarna som nämns på sidan bättrade inte på intrycket.



Då förstår jag verkligen inte, helt enkelt.

Jag tycker också att klubbhemsidan ser oseriös ut. Nästan all information som man vill ska finnas saknas. Det är därför jag inte vet vad jag ska dra för slutsatser av hela den här soppan.
 
Vore det inte lite enklare för allmänheten om denna hund (och en del andra) fick ett lite mer lättillgängligt svensk namn?

Jag läste igenom pdf:n avseende rasen via SKK igår, och läste lite mer på nätet...

Det finns alldeles för många hundraser som heter något på "ovcharka", men dessa verkar var väldigt olika.

Den här ryska hunden, verkar helt och hållet vara avlad till, låt oss kalla det "tjänstehund", alltså en i hög grad träningsbar hund med goda bruksegenskaper.

Andra hundraser som heter något (oavsett stavning) som låter likadant (Ovcharka, Ovtjarka etc.) med något förled eller efterled, verkar vara superskarpa vakthundar som kan vara livsfarliga i fel händer.

Det finns i mina ögon (och öron) en stor risk att det bland mindre informerade sker stora mentala sammanblandningar mellan dessa sinsemellan väldigt olika raser och fel hund hamnar på fel ställe...

Rasen har fått det namn som den heter i sitt hemland. Personligen tycker jag att det är bättre än att den blandas ihop med Schäfern :)

Men det är ett jäkligt krångligt namn, därför orkade jag inte skriva ut det första gången. Jag fick googla stavningen:p
 
Rasen har fått det namn som den heter i sitt hemland. Personligen tycker jag att det är bättre än att den blandas ihop med Schäfern :)

Men det är ett jäkligt krångligt namn, därför orkade jag inte skriva ut det första gången. Jag fick googla stavningen:p

Varför får den inte blandas ihop med schäfern? Varför är det så otroligt känsligt? Varför fungerar det inte som med setterraserna? Där finns det engelsk setter, Gordon setter, irländsk setter och dessutom irländsk röd och vit setter. Där verkar det gå bra men jäklar i min låda om fler hundraser fick ha namnet schäfer i sig. Varför är det på så vis? :confused:
 
Och hen avlar på schäferegenskaper. Ursäkta att jag inte skrev det på en gång. Mitt misstag.
Tycker iallafall att mentaliteten på hundarna hon hade hemma påminde väldigt mycket om schäfern som jag var uppvuxen med som var renrasig tysk schäfer.

Vad är det för fel med att eftersträva en vacker ras som är lik schäfer som fler än de som är extremt aktiva kan äga?
Jag hade gärna haft en helt vanlig renrasig schäfer men jag har inte tid att aktivera en hund 8 h/dag. Det var en kompis till mig tvungen att göra för att ens få sova på natten. Förhoppningsvis så var den hunden ett undantag.
Jag tycker inte vita herdehundar är särskilt lika schäfern i sättet överlag.
Tycker det skiljer rätt mycket mellan raserna även om de är från samma ursprung så verkar de avlats åt helt olika håll:)
 
Tycker att fler och fler byter från schäfer till vit herde och gör bra resultat i både bruks och lydnad (elit) stor skillnad nu än för typ 10 år sen. Däremot som med många andra raser så avlar en del mer mot utställning och hundar med noll motor...tyvärr.Sen ska det vara skillnad på schäfer och vit herdehund, mina är väldigt mjuka i sättet men otroligt föriga och kvicka. Lär sig otroligt snabbt och är med på allt man hittar på. Mina två skulle däremot inte passa som tjänstehundar,men brukshund är väl inte lika med tjänstehund? Jag klassar de mer som sporthundar som älskar sin familj men skiter i alla andra :D
De vita herdehundar jag känner till är merni klass med golden. Görmjuka verkligen :D
 
själva namnet schäfer kommer ju från tyska ordet för "herde" så är väl rätt logiskt att den ryska får heta på ryska?
Att den heter "på ryska" eller något på svenska med ordet "rysk" (eller Östeuropeisk, what ever) i sig har jag absolut inget emot.

Det OVCHARKA samt lite obegripliga ord, som gör namnet svårtillgängligt, och lätt att blanda ihop med andra hundraser (mycket svårhanterliga) med "några obegripliga ord" och så "Ovcharka" (oavsett stavning) i sitt namn.
 
128787839138009011.jpg
 
Att den heter "på ryska" eller något på svenska med ordet "rysk" (eller Östeuropeisk, what ever) i sig har jag absolut inget emot.

Det OVCHARKA samt lite obegripliga ord, som gör namnet svårtillgängligt, och lätt att blanda ihop med andra hundraser (mycket svårhanterliga) med "några obegripliga ord" och så "Ovcharka" (oavsett stavning) i sitt namn.
Fast det är nog en vanesak, vi är inte vana vid de östeuropeiska språken och har nästan inga låneord därifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 417
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 406
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 405
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Beta slagen mark
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp