VM i dressyr 2014

Ang pinsamt att Parzival dras så i truten etc. Jag tycker nog de flesta hästarna går med samma grad av tryck i truten. Däremot är han förmodligen betydligt känsligare än många av de andra.

Nja, det veti sjutton-kolla formen när munnen gapar som mest- hög och kort indragen, ihopdragen- håller med om att han var bättre än oftast och tydligen räckte det till brons .Synd.

Jag gillade däremot både femman och sexan skarpt (Laura Graves, Victoria Max), deras ridning och så då Valegro.
 
Jag gillade oxå Laura Graves och Victoria Max. Mycket fin ridning och framförallt Victorias häst såg väldigt harmonisk och trots sin storlek lätt och smidig ut. Jag är ju nu bara en hobbyryttare men jag är inte jätteförtjust i de musikarrangemang Tinne och de tre stora har. Tycker det blir för konstlat och faktiskt mest skränigt
Föredrar faktiskt tex Victoria Maxs musik, en hederlig gammal slagdänga som nästan alla kan sjunga med i, om jag hade varit domare hade hon varit min etta :) det var enligt mitt tycke det trevligaste programmet men jag är ju inte domare och det är väl tur det ;)
 
Jag har också tittat efter det i efterhand då jag missat och kan inte hitta någonstans på SRs hemsida att det går att lyssna på de sändningarna i efterhand. Finns klipp ifrån OS och lite intervjuer. Men verkar bara sändas live. :meh:
 
Jag har också tittat efter det i efterhand då jag missat och kan inte hitta någonstans på SRs hemsida att det går att lyssna på de sändningarna i efterhand. Finns klipp ifrån OS och lite intervjuer. Men verkar bara sändas live. :meh:
Jag har mailat och frågat (och föreslagit att de ska göra en särskild sida med bara Christian Olsson-referat :-) ), vi får väl se vad de svarar.
 
Här kommer lite bilder från GPS

Tinne



Damon Hill



Valegro
Alltså :love:
Byten i varje


Rimliga bakben :o



Sluta


Piruett



Ärevarv. Desperado var lite vildare :D




[URL=http://s6.photobucket.com/user/jfrelin/media/VM/VM038_zpsb47492a6.jpg.html]

VM041_zps61e57299.jpg
[/URL]

Tog inga bilder i küren.
Lite fler bilder finns här. Tog bara bilder på dessa tre för jag ville ju kolla också :p http://s6.photobucket.com/user/jfrelin/library/VM?sort=3&page=1
 
Orkar inte gå tillbaks till ursprungsinlägget du kommenterade. Så svarar som tillägg till det här..

Ang pinsamt att Parzival dras så i truten etc. Jag tycker nog de flesta hästarna går med samma grad av tryck i truten. Däremot är han förmodligen betydligt känsligare än många av de andra.

Många av ritterna tänker jag mer att man ser på vm i vattenskidåkning stundtals. HELVETE(!!!!) vilket tryck i truten de har!
Man får frambensgest genom att sas köra upp dem i handen så att underhalsen spänns och är den som i ren spänning lyfter frambenen.
Det där är inte vackra, lätta frontar som möjliggör lätta framben genom att bakdelen bär.
Det är påskjut så pass mycket att man genom spänningen kan få sprätt i framdelen.
Det är en STOR skillnad i det.

Då kan man heller inte rida med nacken högst. Som det står i TR att man ska.

För mig är det liksom icke godkänt. Det är helt absurt att man premierar annat än självbärighet.
För mig måste en rörelse eller gångart innehålla alla de "ingredienser" som de ska enligt TR. Annars är det inte godkänt.. Jag har sas lagat en annan maträtt.. Om ens någon..

Och hur det skulle bli förändring vete fasen..
Man måste ju gå igenom rätt mycket processer för att få döma högsta ligan inom de flesta bedömningssporter och accepteras av de som redan dömer.
Då blir det förmodligen inte så stor förändring..

Sen tror jag iofs att många inte håller med mig och inte tycker det är spänt, inte är framtungt eller forcerat. Så det kanske inte behöver ändras några bedömningar om alla människor är glada och nöjda.
Läs forum reglerna!
Om man anser att hela världseliten rider kasst, så behöver man inte förstöra varje tråd om stora evenemang.

Det kommer alltid från folk som i inte tävlar själva!
Tror man att frambenssprattel kommer av att man hänger hästarna i munnen så skulle var häst i ridhusen runt om i t. ex Sverige röra sig "flashigt"' men så är det inte. NH tränade hästar vågar inte lägga sig på bettet o det är vad vissa anser som lydnad. Nacken högst är en beskrivning som är subtil när man ska bedöma helheten hos var individ.
Att en häst pensioneras från tävling på Världsnivå är inte samma som att hästen är slut!
Du börjar jämföra med dina elevers val av häst o de blir givetvis fostrade av ditt tänk-att det är det enda riktiga, sanna, sköna......the highway.

Ta detta i separata trådar!

Skicka mail till Tinne o berätta hur hon ska rida bättre.
Det är väl det enda om man vill "hjälpa" henne att bli bättre o skicka domarna på kurs-hos dig.

Jag är övertygad över att de kan förklara sin bedömning som fortfarande ej nått till 100%-utmärkt.

Läktarryttare.......*suck*
 
@Jfrelin o @mimus tack för bilder o schysst rapportering.
Sorry för mitt utbrott ovan, men jag blir så trööött.
Tänk att vara Tinne o få höra att man inte är bra nog- hela tiden.
Fast ingen visar sig vara bättre.
Den svenska Jantelagen?

Det känns som det skulle vara bättre att ligga på plats 50 i Världen
 
Tack Mimus.

Jag tror btw att detta är ett kvinnligt fenomen.

Inte håller män på o kritisera de som är bäst i S. i olika sporter- för att de inte vinner VM eller OS.
Vi kvalar oss inte ens till fotbolls VM.
Eller jag vet inte för detta förekommer inte i konståkning eller andra bedömningssporter.

Häst o hundtjejer....
Jag är stolt över våra ryttares prestationer. Ett litet land o var finns Norge o Finland?
O nu har jag själv trådkapat:o
 
Jag tror btw att detta är ett kvinnligt fenomen.

Inte håller män på o kritisera de som är bäst i S. i olika sporter- för att de inte vinner VM eller OS.
Vi kvalar oss inte ens till fotbolls VM.

Åjo, fotbollslandslagets bästa tränare sitter i soffor runtom i Sverige! Möter dem ofta (och tillhör dem nog ibland :o). fenomenet är inte mig veterligen unikt för ridsporten utan förekommer både kring fotboll, ishockey, formel 1, skidåkning och handboll är min erfarenhet. Jag är visserligen kvinna men inte andra som brukar sitta med.
 
Ang. till exempel Parzival tycker jag inte heller att det brukar se särskilt trevligt ut och det måste jag ju få tycka. Att man sen får vara lite ödmjuk och inse varför domarna dömer och jag ser tävlingen på tv...

(Om man ska vara lite mer on topic :p)
 
@axel eller inte till dig mer reflektion

Jag är ju en riktig sportfåne och har åsikter om allt och alla i alla olika sporter. Det har mina kompisar med. Vet du hur många gånger jag varit bättre än Hamrén, Zlatan, Emma Gren osv :p bara för att man har åsikter så betyder det inte att man är bättre själv.

Hela världseliten är så sjukt duktiga på att rida. Jag skulle typ volta ur sängen på morgonen om jag var så duktig :D men de gör fortfarande inte att jag inte kan se att en piruett är dålig och att bakbenen är dåliga.
Ingen rider ju som sagt på 100% och alla kan bli bättre. Även Charlotte och Valegro.
En felaktig bild många har är att 10 poäng är perfekt. Det är det inte det är excellent. Skillnad.

En annan sak man ser mer live är ju att man ser poängen på varje rörelse. Något man inte får se hemma i soffan och det är stor skillnad. Även eliten får 6-6,5 på vissa rörelser. De som klagar på Tinne ska veta att domarna är inte dumma i huvudet. Hon får inte 8-9 på sin piaff tex. De ser att den inte är så bra så var inte oroliga :P däremot får hon 8-9 på skritt och övergångar och slutor och byten.
 
Åjo, fotbollslandslagets bästa tränare sitter i soffor runtom i Sverige! Möter dem ofta (och tillhör dem nog ibland :o). fenomenet är inte mig veterligen unikt för ridsporten utan förekommer både kring fotboll, ishockey, formel 1, skidåkning och handboll är min erfarenhet. Jag är visserligen kvinna men inte andra som brukar sitta med.
OK, men då ändrar jag till folk som inte utövar elitidrott själva.
Fast tränare Vet vad deras adepter har för förmåga.. i sina bästa stunder o har förväntningar, samt att det är deras jobb.
Visst sitter män o svär över idrottare, men tror folk inte att de gör sitt bästa för dagen?

En skidåkare som är tömd på energi eller en häst som är spänd- vad göra liksom.
De flesta är inte perfekta på ALLT.

Vi som tävlar på medioker hobbynivå vet att det i stort sett omöjligt att rida över 75% då allt ska stämma.
Har ngn ridit en eller många perfekta Tävlingsritter?

Visst kan vi tycka en massa o smaken är som baken, men att såga våra egna bästa eller världsbästa. Det vete Katten.
 
OK, men då ändrar jag till folk som inte utövar elitidrott själva.
Fast tränare Vet vad deras adepter har för förmåga.. i sina bästa stunder o har förväntningar, samt att det är deras jobb.
Visst sitter män o svär över idrottare, men tror folk inte att de gör sitt bästa för dagen?

En skidåkare som är tömd på energi eller en häst som är spänd- vad göra liksom.
De flesta är inte perfekta på ALLT.

Vi som tävlar på medioker hobbynivå vet att det i stort sett omöjligt att rida över 75% då allt ska stämma.
Har ngn ridit en eller många perfekta Tävlingsritter?

Visst kan vi tycka en massa o smaken är som baken, men att såga våra egna bästa eller världsbästa. Det vete Katten.

Det jag vände mig emot var att du kallade det ett kvinnligt fenomen, för det är inte min erfarenhet. I övrigt vet jag inte om du spånar allmänt eller om allt är ett svar på mitt inlägg om ödmjukhet i tv-soffan?
 
Bara svammel i vanlig ordning.:p
Skriver o lägger till här o var o så blir det rörigt.

Men visst är det lätt att utöva vilken sport som helst i soffan.
Zlatan!
släng dig i väggen
 
Jag blev mest vilsen på vad jag skulle svara ;) I sak håller jag med dig. Kanske lever folk sina egna drömmar genom idolerna, har så höga förväntningar att man i besvikelsen riktar den mot utövarna när de inte alltid vinner guld?

Zlatan är för övrigt en av dem som jag tenderar att kritisera under fotbollsmatcherna hemma :angel: :o Hans statistik säger något annat... Såå, då var det den där ödmjukheten igen.
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 649
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 606
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
25 992
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp