VM i dressyr 2014

Åh jag håller med Gunilla om varför Tinne skulle göra 17 i varje. Synd att piruetterna blev så låga och oengagerade. Men hon borde hamna över 80 iaf.
 
Åh jag håller med Gunilla om varför Tinne skulle göra 17 i varje. Synd att piruetterna blev så låga och oengagerade. Men hon borde hamna över 80 iaf. Men vad fn, får vi inga poäng?! Vive la France eller inte.
 
Åh jag håller med Gunilla om varför Tinne skulle göra 17 i varje. Synd att piruetterna blev så låga och oengagerade. Men hon borde hamna över 80 iaf. Men vad fn, får vi inga poäng?! Vive la France eller inte.

Jag gillade att hon verkligen satsade idag, synd att det blev lite missar då istället.
Lite besviken på poängen och den ojämna bedömningen men kan förstå att de är svårbedömda.
 
Massa poäng till Damon Hill. Vet inte riktigt om jag tycker det var välförtjänt. Samtidigt så när man ser ekipaget framifrån så syns det inte hur mycket hon får jobba för att få honom framåt.
 
Jättefint och helt super av Valegro! Lär väl bli över 90% igen:).

Svär igen över att Toto är skadad.
 
Tycker fortfarande inte att Parzival är helt hundra i formen, men är inte lika spänd och lika mycket slitande och dragande som det varit tidigare.
 
Fast utbildar man dem lite med annat tänk och stryper frambensaktionen rätt länge för att få dem att matcha bak/bli symmetriskt, tar ökningar ur piaffen och passagen först så kan man få rätt flashiga framben utan att ge avkall på bakdelens jobb. Då är det äkta framdelsaktion i min värld. Som kommer av eleverad front pga god bärighet.
Men det kräver ju en jäkla massa jobb och mer tid.
Om äldsta hästarna är 17 år och måste pensioneras kanske man bör fundera kring vad dagens tävlingsridning ger.

Jag ser ju inte många ritter som är enligt TR. Varför kan ingen lyckas få nacken högst?
Det har inget att göra med biomekanik iaf.

Ja, jag vet att du kommer svara att jag inte gör det bättre. Absolut sant! Men det här är ju ändå de bästa ryttarna i världen!
De gör ju massa saker jättebra, sitter fantastiskt bla bla..
Men varför rider man inte enligt TR mer?

Ja absolut, men det är ju inte aktuellt att utbilda dem med vare sig annat tänk eller tiden som går åt så som sporten ser ut idag och de bedömningskriterier/typ av form/aktion etc som man tydligen hellre vill se.

Nej, du kan omöjligt veta vad jag kommer svara, isåfall skulle det innebära att du vet mer om mig än jag vet om mig själv ;)

Jag håller med om resten du skriver här i övrigt. Tyvärr är folk inte så sugna på att diskutera sånt tycker jag iallafall numera här på forumet. och det är synd.
 
Jag börjar inte kolla förrän nu och min kommentar är väldigt OT, men det struntar jag i ;):
Jisses va snygga Edward Gaal's solglasögon är:love:
 
Precis, jag ser gärna att vi disskuterar saker och spinner av ämnet lite, det är ju då man får intressanta saker. Och Don Auriello's bakben i VM är ju dessutom under VM i dressyr-kategorin helt klart!


Jag tycker inte det är konstigt. Det är inte så svårt att förutsäga hur de bedömer saker, för domarna bedömer ganska lika större delen av tiden. Det jag opponerar mig emot är inte enskilda ritter där jag tycker det är orättvist bedömt, utan att jag tycker att hela systemet blivit skevt och belönar fel saker.
Parzival gör tex flertal saker som jag förstår att han belönas bra för. Men så bör de ju sedan räkna bort poäng för att bakbenen lyfts bakom hästen och sällan kommer in mot mittpunkt vid nedsättning (Parzivval lyfter ofta in bakbenen mot magen för att sedan dra tillbaka dem så att hovarna inte sätts ner så djupt inunder kroppen, traven är det speciellt jag pratar om), det ständiga dragandet i munnen och gapandet, att det ofta är spändhet och inte spänst osv. Alltså saker som pågår i stort sett genom varenda rörelse genom varje program för det ekipaget. Enligt mig ska sådant ekipage om den i övrigt utför rörelsen korrekt aldrig komma upp i en 8a på rörelse när den uppenbarligen har problem att samla sig och stretar emot i arbetet! Och uppenbarligen får AC och Parzival poäng över 7.5 rätt ofta.
Jag säger inte att nämnt ekipage inte gör massor med saker kollosalt bra, de är jätte skickliga på många vis som ska belönas samtidigt. Men det är ändå väldigt grundläggande saker som inte ser ut att fungera. Det är PINSAMT att ekipage där hästen konstant gapar och blir dragen i munnen står på prispallen för att vara världens bästa ekipage i sporten! Vad säger det till ekipage på lägre nivå?

Jag är alltså ute efter att man kanske INTE ska premiera luftiga rörelser så mkt och premiera nöjda hästar som jobbar mer korrekt mer.

Jag var glad att se, och liksom fler gillade, amerikanskan Laura Graves & Verdades som var främmande för mig. Hon fick i jämförelse med AC & P lite snålt belönat för de som de gjorde bra, fast den var lydig och arbetade mkt mer korrekt enligt mitt tycke.

(jag är så pass nördig att jag sitter och tittar på ritterna igen samtidigt som jag kollar på inviduella poäng så är ut ifrån det jag till stora delar gnäller)

skriver under på detta! Upplyftande inlägg, gillas!
 
Vilken vacker häst Half Moon Delphi är! Vitt är inte så tokigt:D.

Visst är det Michael Eilberg som rider Woodlander Farouche också?


Den är faktiskt väldigt lik min vita springare.. fast min är ju hopp/ft häst och valack, fast alla tror han är ett sto :D Men han hade nog kunnat röra sig så om han blev dressyrhäst och hade en riktig dressyrryttare som pilot.
Dock är min snäppet snyggare såklart ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 746
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 615
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 015
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp