VM i dressyr 2014

skriver under på detta! Upplyftande inlägg, gillas!

Orkar inte gå tillbaks till ursprungsinlägget du kommenterade. Så svarar som tillägg till det här..

Ang pinsamt att Parzival dras så i truten etc. Jag tycker nog de flesta hästarna går med samma grad av tryck i truten. Däremot är han förmodligen betydligt känsligare än många av de andra.

Många av ritterna tänker jag mer att man ser på vm i vattenskidåkning stundtals. HELVETE(!!!!) vilket tryck i truten de har!
Man får frambensgest genom att sas köra upp dem i handen så att underhalsen spänns och är den som i ren spänning lyfter frambenen.
Det där är inte vackra, lätta frontar som möjliggör lätta framben genom att bakdelen bär.
Det är påskjut så pass mycket att man genom spänningen kan få sprätt i framdelen.
Det är en STOR skillnad i det.

Då kan man heller inte rida med nacken högst. Som det står i TR att man ska.

För mig är det liksom icke godkänt. Det är helt absurt att man premierar annat än självbärighet.
För mig måste en rörelse eller gångart innehålla alla de "ingredienser" som de ska enligt TR. Annars är det inte godkänt.. Jag har sas lagat en annan maträtt.. Om ens någon..

Och hur det skulle bli förändring vete fasen..
Man måste ju gå igenom rätt mycket processer för att få döma högsta ligan inom de flesta bedömningssporter och accepteras av de som redan dömer.
Då blir det förmodligen inte så stor förändring..

Sen tror jag iofs att många inte håller med mig och inte tycker det är spänt, inte är framtungt eller forcerat. Så det kanske inte behöver ändras några bedömningar om alla människor är glada och nöjda.
 
@tuaphua nu var jag iof lite lat när jag citerade @Vingra s inlägg så mitt svar var öht inte ang. just Parzivals glappande trut, men i övrigt ang. Vingras kritiska inlägg ang. vår bedömningssport år 2014 som jag tyckte var klok och upplyftande att såna åsikter framfördes.
Jag har väldigt många gånger i trådar kommenterat att jag tycker väldigt många av de högst rankade hästarna rids med järnhand och i ett järngrepp om man tittar på deras halsar, nackar och överlinjer - och därmed per automatik, hur det ser ut aktertill. Upplever väldigt väldigt sällan att det blir ngt intresse eller ens respons på såna reflektioner, därav mina tidigare kommentarer och att jag upplevde att mina inlägg i VM tråden inte uppskattades, när jag blandade in bedömningsgrejer eller annat diskussionsmässigt - eller helt enkelt bara var lite "besvärlig" ang. det jag tog upp och kritiserade ;). Glädjande nog var det ju trots ändå flera som faktiskt svarade att det var välkommet med även såna diskussioner så det var ju roligt eller vad man ska säga ;)

Det var ju precis av de anledningar både du och Vingra tagit upp som jag började bli krånglig just ang. Anton och alla påståenden att han har sååå dålig bakbensmekanik osv. Just därför att jag tycker saker premieras märkligt till viss del , och sen att det så lätt som jag skrev blir att folk bara nappar på och sen räcker det att Lisa eller Disa från varsomhelst påstår det för det hörde de av Von Excellens osv ngngång, och då fäller man det påståendet oavsett och oavsett en helhetsbild osv, eller reflektion eller förmåga till att förstå vad det är man egentligen haft en åsikt om öht. DET är ganska vanligt tycker jag allmänt i hästvärlden oavsett ämne, vilket jag också påtalade tidigt i tråden.
Jag har ALDRIG avsett att påstå att Anton skulle ha en excellent bakbensteknik som gör att han borde vinna VM eller vara 5 platser främre osv. Det är inget jag öht avsett att vare sig påstå eller kritisera eller debattera. Den tolkningen är felaktig utifrån vad jag menade, om några tolkade det så vilket en del tydligen gjorde. Snarare isåfall är väl det jag skrivit om det du själv är inne på och även Vingra - att man borde premiera en hel del andra grejer än det som topp 1-4 hästarna ofta premieras för osv. eller hela sporten egentligen, med undantag för några få.

Men som sagt - rent generellt som jag upplever just Dressyrforumet och ffa senare +4 åren kanske, så finns det ett väldigt lågt intresse att diskutera såna här frågor eller tankar som diskuteras nu, det är fläta man-tekniker, snyggaste hjälmarna eller kavajerna eller specialsydda kandar som är det man helst vill diskutera.
Och bara för att då vara övertydlig: Det råder yttrande och åsiktsfrihet i svea rikes län så jag har absolut inget att invända mot det, det står alla fritt fram om det är sånt man helst vill diskutera och tycker är roligt och givande - helt ok! , men det är min reflektion å det samma enligt samma princip.
 
Senast ändrad:
ska tillägga att jag står och lagar mat och hållt på med lite diverse under ovan inlägg, och sen ringde telefon osv så när jag sen skulle läsa igenom hur tydlig eller otydlig jag egentligen var i min post så hade tiden runnit ut för att editera så är det några stora bloopers förståendemässigt hur jag uttryckte mig så får man fråga om de ;)
 
@tuaphua nu var jag iof lite lat när jag citerade @Vingra s inlägg så mitt svar var öht inte ang. just Parzivals glappande trut, men i övrigt ang. Vingras kritiska inlägg ang. vår bedömningssport år 2014 som jag tyckte var klok och upplyftande att såna åsikter framfördes.
Jag har väldigt många gånger i trådar kommenterat att jag tycker väldigt många av de högst rankade hästarna rids med järnhand och i ett järngrepp om man tittar på deras halsar, nackar och överlinjer - och därmed per automatik, hur det ser ut aktertill. Upplever väldigt väldigt sällan att det blir ngt intresse eller ens respons på såna reflektioner, därav mina tidigare kommentarer och att jag upplevde att mina inlägg i VM tråden inte uppskattades, när jag blandade in bedömningsgrejer eller annat diskussionsmässigt - eller helt enkelt bara var lite "besvärlig" ang. det jag tog upp och kritiserade ;). Glädjande nog var det ju trots ändå flera som faktiskt svarade att det var välkommet med även såna diskussioner så det var ju roligt eller vad man ska säga ;)

Det var ju precis av de anledningar både du och Vingra tagit upp som jag började bli krånglig just ang. Anton och alla påståenden att han har sååå dålig bakbensmekanik osv. Just därför att jag tycker saker premieras märkligt till viss del , och sen att det så lätt som jag skrev blir att folk bara nappar på och sen räcker det att Lisa eller Disa från varsomhelst påstår det för det hörde de av Von Excellens osv ngngång, och då fäller man det påståendet oavsett och oavsett en helhetsbild osv, eller reflektion eller förmåga till att förstå vad det är man egentligen haft en åsikt om öht. DET är ganska vanligt tycker jag allmänt i hästvärlden oavsett ämne, vilket jag också påtalade tidigt i tråden.
Jag har ALDRIG avsett att påstå att Anton skulle ha en excellent bakbensteknik som gör att han borde vinna VM eller vara 5 platser främre osv. Det är inget jag öht avsett att vare sig påstå eller kritisera eller debattera. Den tolkningen är felaktig utifrån vad jag menade, om några tolkade det så vilket en del tydligen gjorde. Snarare isåfall är väl det jag skrivit om det du själv är inne på och även Vingra - att man borde premiera en hel del andra grejer än det som topp 1-4 hästarna ofta premieras för osv. eller hela sporten egentligen, med undantag för några få.

Men som sagt - rent generellt som jag upplever just Dressyrforumet och ffa senare +4 åren kanske, så finns det ett väldigt lågt intresse att diskutera såna här frågor eller tankar som diskuteras nu, det är fläta man-tekniker, snyggaste hjälmarna eller kavajerna eller specialsydda kandar som är det man helst vill diskutera.
Och bara för att då vara övertydlig: Det råder yttrande och åsiktsfrihet i svea rikes län så jag har absolut inget att invända mot det, det står alla fritt fram om det är sånt man helst vill diskutera och tycker är roligt och givande - helt ok! , men det är min reflektion å det samma enligt samma princip.

Mitt svar var mer en spin på Vigras inlägg än till dig. Men jag svarade som jag gjorde för att slippa leta efter inlägg.

Håller tyvärr med om att det inte diskuteras ridteknik eller dressyr på dressyrforumet. Skittrist!
Jag tycker också om fina stövlar, träns, whatever.. Mycket tom!
Men jag skulle uppskatta trådar som man får tänka till lite kring, reflektera och kanske lära sig något som faktiskt gynnar hästen.

Jag tror dock att en del av problematiken är att många i Sverige inte har teoretisk utbildning eller utbildning om biomekanik eller om ridsystem.
Hur fasen ska man då kunna diskutera?
Men tänker jag: hur ska man kunna utvecklas om man inte läser på?
Dock är det ju problematiskt det där med påläsningen också.
Vad ska man läsa? Vem ska man tro på?
Om man tänker på att en som varit utbildningsansvarig för Strömsholm och den som idag är det inte kan enas om vad som är en halvhalt, hur den ska gå till.. Hur ska då vanligt folk veta?
Och hur ska folk fatta att nacken högst och mindre tryck är korrekt och målet och det enda som borde vara ok på en GP-häst om de högsta hönsen kan påstå att det inte går att rida hästar av dagens blod så.

Jag tycker det är trist när kunskapen byts mot cirkus/show.

Jag är i grunden en rätt ytlig estet som uppskattar show och vackert.
Men jag är inte så intresserad av cirkus, vare sig med hästar eller andra djur.
För mig är det heller inte vackert när det är spänt. Det gäller allt med hästar.
Och för mig som ser dressyrens rörelser som gymnasticerande övningar som ska stärka hästen och inte slita på den blir det helt märkligt om hästar ska behöva pensioneras vid 17 år. Det är ju befängt! Det är ju då den bör vara som bäst om man ridit uppbyggande. Inte sliten!

Så det här är alltså inte bara riktat till Mackan.. Utan mer kanske bara ett trött orerande kring ämnet som berör mig. Men som verkar ointressant för många. Eller bara vara feltänk kanske..
I dont know. Men deprimerande tycker iaf jag att det känns.
 
Kl. Så annorlunda att se live. Ex Nip Tuck tycker jag ser tråkig ut på tv, men live tilltalade han mig enormt. Tycker PBs själva program och linjer var väldigt fina. Steffen Peters den bäst mixade musiken. Den ritt som fick tårarna att rinna var amerikanskans ritt. Den tog tag i mig rejält. Tinnes ritt var tråkig, har sett henne så mycket bättre. DH var superfin, otroligt elastisk, rysning.❤️ Jag satt vid de brittiska fansen. Magiskt när valegro ägde banan. Superhäftigt. Tyckte adelinde gjorde en av sina bästa uppvisningar. Han dansade och att hon klarade att hålla P på mattan innan start efter Valegros stående ovationer var imponerande. Desperados program var också fint kom jag på, och jag tyckte Tinne fick "dra" rätt mycket i Anton. Jag känner stor ödmjukhet över att fått uppleva detta live. Förlåt text, skriver från mobil.
 
@tuaphua ja vi är nog i fel tråd tyvärr :( eller bara allmänt jobbiga öht ;)
i övrigt håller jag med dig - med tillägg för att svaret på dina reflektioner till viss del på "hur ska man veta" är att det ju faktiskt aldrig finns ett enda rätt eller fel svar i sig, men för att inse det behöver man ställas inför att läsa på, fråga, lära sig och diskutera. Annars har man inte en sportslig att öht ställa sig frågan i sitt eget sinne : "är detta rätt eller fel" eller "kan det ligga ngn sanning i detta eller inte?".

så resonerar jag ;)

sen ska väl också tilläggas att 3 hästar som är 17 år ju deltagit i Normandie i dagarna bland de bästa hästarna/ekipagen i världen. Jag gillade f.ö Morgans uppvisning på Painted Black idag - strongt av en 22 åring att ta sig till VM finalen, och jättetrevligt att scenariot är en ung förmåga på en riktig läromästare som i sina dagar var i topp på världsrankingen och nu håller de sig kvar i en VM final tillsammans som nya partners - 22 åringen och 17 åriga läromästaren.
Ytterligare bortsett från det så kunde jag inte låta bli att reflektera över att hur fin deras uppvisning än var, så helt plötsligt, x antal år senare, så ser den "lilla-store" Painted Black ut som en ganska ödmjuk mellanmjölk häst jmf med dagens spektakulära hästar och kriterierna utifrån hur elithästarna numera ska vara. Cirkus? Kanske? eller så är det helt enkelt så det ser ut i fråga om hur saker i världen hela tiden ska optimeras och utvecklas ur mänsklig aspekt allmänt....
 
Senast ändrad:
Jag älskar diskussioner om om ridningen, bra form(-er), hur hästens kropp fungerar och hur man bygger upp hästen. Jag älskar de diskussionerna när de väl dyker upp antingen i långa trådar eller bara korta bitar här och var. Men så är det ju så att det krävs rätt mycket kunskap både teoretiskt och praktiskt för att kunna tillföra något i de lägena. Så för mig (och säkert en hel del andra) så känns det inte som någon idé att delta utan jag läser och tänker istället :D Det är ju näst intill omöjligt att själv bidra med något i diskussioner om sådant man bara nätt och jämnt själv nosar lite på i verkligheten. Även om jag själv har en ganska bra känsla av vad jag själv tycker känns och ser rätt ut så har jag inte kunskap att sätta ord på det :confused:

Nu hör jag visserligen till de som på forumet som typ kan minst :rofl: Men jag tror det kan vara så att ganska många känner liknande, för det är SVÅRT att diskutera även om man i praktiken kan det som diskuteras.
 
@tuaphua ja vi är nog i fel tråd tyvärr :( eller bara allmänt jobbiga öht ;)
i övrigt håller jag med dig - med tillägg för att svaret på dina reflektioner till viss del på "hur ska man veta" är att det ju faktiskt aldrig finns ett enda rätt eller fel svar i sig, men för att inse det behöver man ställas inför att läsa på, fråga, lära sig och diskutera. Annars har man inte en sportslig att öht ställa sig frågan i sitt eget sinne : "är detta rätt eller fel" eller "kan det ligga ngn sanning i detta eller inte?".

så resonerar jag ;)

sen ska väl också tilläggas att 3 hästar som är 17 år ju deltagit i Normandie i dagarna bland de bästa hästarna/ekipagen i världen. Jag gillade f.ö Morgans uppvisning på Painted Black idag - strongt av en 22 åring att ta sig till VM finalen, och jättetrevligt att scenariot är en ung förmåga på en riktig läromästare som i sina dagar var i topp på världsrankingen och nu håller de sig kvar i en VM final tillsammans som nya partners - 22 åringen och 17 åriga läromästaren.
Ytterligare bortsett från det så kunde jag inte låta bli att reflektera över att hur fin deras uppvisning än var, så helt plötsligt, x antal år senare, så ser den "lilla-store" Painted Black ut som en ganska ödmjuk mellanmjölk häst jmf med dagens spektakulära hästar och kriterierna utifrån hur elithästarna numera ska vara. Cirkus? Kanske? eller så är det helt enkelt så det ser ut i fråga om hur saker i världen hela tiden ska optimeras och utvecklas ur mänsklig aspekt allmänt....

Jag har lovat kolla dressyren med några elever på sön. Så jag tjuvkollade bara lite idag och missade en del iom annat som behövde göras.

Jättekul med ny ung tjej. Och strongt att rida VM efter så kort tid ihop, trots rutinerad häst.

Problemet blir ju att gemene man ser de flashiga hästarna. Ska ha såna..
Jag har nu senaste tiden haft ett gäng elever som köpt nya och ska köpa nya hästar. Samtliga kom jag först i kontakt med för att deras gamla hästar var rehabfall med försvarsbeteende pga tidigare smärta.
De är alla 3 rätt skrämda. En köpte en fin, välriden häst på 173 ca. Bra gång och normalt med energi. Vågar hon göra allt på den? Är hon trygg i alla lägen? Nej..
En annan har jag haft diskussioner med om lämpligheten i att hon skaffar unghäst eller stor häst iom hennes rädsla och hyfsat gröna ridkunskaper. När hon fick se en häst som ansetts vara "världens snällaste" balla ur insåg hon att det kanske inte var så viktigt hur den rörde sig eller hur stor den var.
Till slut blev det en D-ponny med rätt medioker gång till henne. Är hon världens lyckligaste hästägare? Japp! De kan göra vad de vill och hon är trygg!
 
Jag har lovat kolla dressyren med några elever på sön. Så jag tjuvkollade bara lite idag och missade en del iom annat som behövde göras.

Jättekul med ny ung tjej. Och strongt att rida VM efter så kort tid ihop, trots rutinerad häst.

Problemet blir ju att gemene man ser de flashiga hästarna. Ska ha såna..
Jag har nu senaste tiden haft ett gäng elever som köpt nya och ska köpa nya hästar. Samtliga kom jag först i kontakt med för att deras gamla hästar var rehabfall med försvarsbeteende pga tidigare smärta.
De är alla 3 rätt skrämda. En köpte en fin, välriden häst på 173 ca. Bra gång och normalt med energi. Vågar hon göra allt på den? Är hon trygg i alla lägen? Nej..
En annan har jag haft diskussioner med om lämpligheten i att hon skaffar unghäst eller stor häst iom hennes rädsla och hyfsat gröna ridkunskaper. När hon fick se en häst som ansetts vara "världens snällaste" balla ur insåg hon att det kanske inte var så viktigt hur den rörde sig eller hur stor den var.
Till slut blev det en D-ponny med rätt medioker gång till henne. Är hon världens lyckligaste hästägare? Japp! De kan göra vad de vill och hon är trygg!

Klickade iväg för fort.. Men saken var att kul ridkänsla är för många en avslappnad känsla, en känsla av att förmå..

Ska man bara avla flash får man nog utbilda folk bättre. Alt börja avla på mer mediokert också. Typ gamla militärstammen. De höll för felridning.

Men då måste man bortse från möjligheten att bli bäst på cirkus.
 
Jag älskar diskussioner om om ridningen, bra form(-er), hur hästens kropp fungerar och hur man bygger upp hästen. Jag älskar de diskussionerna när de väl dyker upp antingen i långa trådar eller bara korta bitar här och var. Men så är det ju så att det krävs rätt mycket kunskap både teoretiskt och praktiskt för att kunna tillföra något i de lägena. Så för mig (och säkert en hel del andra) så känns det inte som någon idé att delta utan jag läser och tänker istället :D Det är ju näst intill omöjligt att själv bidra med något i diskussioner om sådant man bara nätt och jämnt själv nosar lite på i verkligheten. Även om jag själv har en ganska bra känsla av vad jag själv tycker känns och ser rätt ut så har jag inte kunskap att sätta ord på det :confused:

Nu hör jag visserligen till de som på forumet som typ kan minst :rofl: Men jag tror det kan vara så att ganska många känner liknande, för det är SVÅRT att diskutera även om man i praktiken kan det som diskuteras.

För mig så är frågor jättebra bidrag i diskussioner! Fråga kan man nog alltid, hur lite man än kan. :)

Det kan ju spinna igång en väldig massa snack ur det. Som vi som mest bara vill babbla om vår tro och hur vi tänker kan få byta spår eller fundera kring. Mycket bra! ;)
 
Hinner inte läsa igenom alla inlägg. Men här kommer lite reflektioner från mig:

Steffen Peters: en ryttare man sett för lite av senaste tiden. Han får sällan cred och är ofta i skymundan. Gillade hans kür mycket.

Carl Hester: HUR sitter karln? Perfektion. Man såg tydligt att Nip Tuck var lite trött idag. Tam i ökningarna men trevligt.

Laura Graves: min nya favvo. Fasen så fint hon red. Hästens piaffer är ju sådär men mjukt och bra tryck genom hela ritten.

Kristina Sprehe: bra ritt utan mycket wow-faktor. Travslutorna :love:

Tinne: äntligen hade hon realistisk chans på bronset och rider bort det. Anton såg ut som om han skenade hela programmet. Het som ett strykjärn. Måste dock säga att jag föredrar när han är lite såhär för då blir det mer aktion i bakkärran. Fick mycket applåder.

Helen: hur bra var inte den där ritten? Det är INTE rimligt att det ska skilja 4 % mellan DH och Valegro.

Charlotte: fin ritt men man såg att han var lite trött. Låg på lite mer än vanligt och kort i halsen bitvis. Sen tycker jag att musiken är hemsk. Riktigt dålig. Värdig vinnare såklart!

Adelinde: stabil ritt men så trött på Parzival. Han är inget för mig.

Nu satt vi högt upp idag så såg inte om några hästar gapade eller så.

Unga holländska hästen var fin. Någon som vet vem han tränar för. Hästen hade ju nästan lång hals? :o

Var det han eller Steffen som gjorde piruett, piaff, skritt? Det var sjukt imponerande.

Imorgon styr jag bilen hem till Sverige. Har tagit lite kort i GPSen som ni får se när jag kommer hem.

Organisatoriskt är detta VM kaos. Riktigt dåligt arrangerat men hästarna och omgivningen är fin. Längtar till VM i Montreal 2018.
 
Jag älskar diskussioner om om ridningen, bra form(-er), hur hästens kropp fungerar och hur man bygger upp hästen. Jag älskar de diskussionerna när de väl dyker upp antingen i långa trådar eller bara korta bitar här och var. Men så är det ju så att det krävs rätt mycket kunskap både teoretiskt och praktiskt för att kunna tillföra något i de lägena. Så för mig (och säkert en hel del andra) så känns det inte som någon idé att delta utan jag läser och tänker istället :D Det är ju näst intill omöjligt att själv bidra med något i diskussioner om sådant man bara nätt och jämnt själv nosar lite på i verkligheten. Även om jag själv har en ganska bra känsla av vad jag själv tycker känns och ser rätt ut så har jag inte kunskap att sätta ord på det :confused:

Nu hör jag visserligen till de som på forumet som typ kan minst :rofl: Men jag tror det kan vara så att ganska många känner liknande, för det är SVÅRT att diskutera även om man i praktiken kan det som diskuteras.

Jag ligger nog lite i den kategorin med... Noll teoriutbildning större delen av min ridutbildning som inte är så vidare stadig eller bra alls. Blir att jag läser lite här och lite där och det blir så klart stora kunskapsluckor, problem med vad som är bra eller inte, hur det ska appiliceras osv... Samtidigt så tror jag att man lär sig massor genom att prova sina teorier på andra (bättre än på stackars häst ibland :o ), man behöver ju inte alltid ha utgångspunkten att "så här är det" i en diskution, utan kan ta en mer frågande ställningspunkt med "jag har läst" eller rakt på fråga "jag har teorin xx vad tror ni?".
Jag råkar däremot disskutera ut ifrån perspektivet att jag vräker ur mig vad jag tror för stunden och så hoppas jag att någon ska reagera och komma och säga att jag är dum i huvudet och att det är på si och så vis istället :D:angel: Krävs dock att den andra personen förklarar varför och hur (och helst på schysst vis), att bara få höra att man har fel hjälper inte så mkt... Jag älskar att lära mig nytt eller lägga ihop bitar av information jag har i huvudet, så när man kommer förbi de där fåniga känslorna om att man har fel så är det ju skitkul.
 
Ang pinsamt att Parzival dras så i truten etc. Jag tycker nog de flesta hästarna går med samma grad av tryck i truten. Däremot är han förmodligen betydligt känsligare än många av de andra.

Är jag som suttit och babblat om Parzival. Är helt med dig om att de flesta rider med alldels för mkt i hand, jag hänger bara upp mig extra mkt på AC & P och tog honom som ett exempel som motsats till TV-S & DA på nöjd häst i okorrekt form som jag hellre ser belönas än spänd häst i okorrekt form.
 
Tycker denna bild är ganska talande för detta VM.
Finn 4 fel :p
33B6BBD0-EB1D-4CB2-97F6-339075E6CCA2_zpsezrl75re.jpg
 
Jag tycker det är fantastiskt roligt att se Charlotte och Valegro, värdiga vinnare verkligen.
Så väldigt trevlig ridning, öht tycker jag att fler ryttare nu än för några år sen belönas för bra ridning. Jättekul att se Carl Hester, en fantastiskt fin ryttare som jag också beundrar.

Flera andra rider också väldigt trevligt. Arlandos ryttare tex. Minns inte namnet nu.

Gillar inte adelinde och Parzival och har aldrig gjort...

Tinne har numera en häst med verkligt flashiga framben men kolla skillnad i kvalitet i tex travökningarna jämfört med Valegro. Det SKA skilja rejält i procent tycker jag. När Tinne får lite energi i hästen drar han iväg. :o. Jag får väl skäll här för hon är tydligen 6:a i världen nu, men hon har dom inte alls lika fint på sätet som en del andra av de bästa. Det är för vagt, mjukt men vagt på nåt sätt. *duckar* ;)

Några snabba tankar efter att ha kollat på play :)
 
Jag har fortfarande bara sett fåtal starter ifrån dagens freestyle men hindrar mig inte ifrån att sitta och titta på poängen och tycka att saker inte kan stämma :P

Är flera här som även idag verkar ha gillat amerikanska Laura Graves, och red hon idag som tidigare så borde hon fått högt på harmony-poängen. Hon fick 8, 8.5, 8, 9, 8.5, 8.5, 8.5, 8.5.
Jag använder Adelinde C & Parzival igen som min jämförelse över spänt ekipage som därför borde fått dåligt på harmony. De fick 8, 8, 8.5, 8.5, 8.5, 9, 8.
Nu har jag inte sett någon av ritterna ännu, så kanske AC & P hade en super bra dag och Laura Graves red mkt sämre än tidigare dagar? Men känns för mig som typexempel på att poäng inte dras av för dåligt och bra inte belönas ordentligt.
 
Är jag som suttit och babblat om Parzival. Är helt med dig om att de flesta rider med alldels för mkt i hand, jag hänger bara upp mig extra mkt på AC & P och tog honom som ett exempel som motsats till TV-S & DA på nöjd häst i okorrekt form som jag hellre ser belönas än spänd häst i okorrekt form.

Om vi säger så här. Jag hade inte velat bråttas med Tinne. Där har du en som tränat vattenskidåkning i många h. ;)
Kombinerat med att som idag försöka jucka in bak med sitsen i passage etc.
Helsikes vilken fysprestation rent sthrkemässigt!

Det är absolut samma grad av tryck där.
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 662
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 609
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
25 997
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp