WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Det räcker med att titta ut så tappar man motivationen till att rida. Jag känner ingen ångest alls faktiskt, jag har ridit i ur och skur i hela mitt liv. Mina hästar går ute 16 timmar per dygn i hyfsat stora hagar, dessutom med ligghall så när dom vägrar komma in på kvällen så får dom vara kvar ute helt enkelt. Det var längesedan jag slutade ha ångest över att dom inte gör något mer än att gå i hagen.
Problemet för mig är att ffa Katt blir ett vilddjur av vilan. Vi är äntligen så pass igång att hon åtminstone inte bockar så mycket. Dio blir tossig i hagen av vila och då har han förmåga att skada sig.. Zacke håller inte ihop kroppen av vilan och måste röra sig också. Så jag känner mig kass när det blir för mycket vila. Men men, idag är en ny dag!

• Gilla
Reactions: fio
Jag tänkte passa på att rida ut idag när det inte regnade och var plusgrader så grusvägarna faktiskt var ridbara. Hann väl vara ute i typ 3 minuter innan himlen öppnade sig... men då var vi ju redan ute så blev ett mycket blött pass ute på vägarna.

Problemet för mig är att ffa Katt blir ett vilddjur av vilan. Vi är äntligen så pass igång att hon åtminstone inte bockar så mycket. Dio blir tossig i hagen av vila och då har han förmåga att skada sig.. Zacke håller inte ihop kroppen av vilan och måste röra sig också. Så jag känner mig kass när det blir för mycket vila. Men men, idag är en ny dag!

Tack och lov har jag aldrig haft det problemet. Mina hästar blir inte vilda eller piggare när dom vilar. Dom är ganska mkt samma. Men jag kan se att dom leker i hagen mer så dom gör väl av med sin energi sinsemellan 😄

Sexåringen vilar, men jag håller igång den äldre - men den här tiden är sååå seg! Jag har ridbana med bra belysning och för det mesta hyfsat underlag större delen av vintern och jag åker till ridhus då och då men det är verkligen tufft att hålla igång de här månaderna.

Tack och lov har jag aldrig haft det problemet. Mina hästar blir inte vilda eller piggare när dom vilar. Dom är ganska mkt samma. Men jag kan se att dom leker i hagen mer så dom gör väl av med sin energi sinsemellan 😄
Avundsjuk på det! Var ute med Katt ikväll och hon var så himla duktig! Avspänd skritt, lite pigg när vi joggade lite men skrittade sen helt avspänt tills vi kom till ridskolan. Då kom ridskolehästarna från ridhuset och vi såg dom typ 80 meter framför oss. Det blev 80 meter av hopp, studs och segling på bakbenen. Hon blir så himla dramatisk fröken. Tack och lov inte svår att sitta kvar på men jag är väl inte asnöjd med att hon reser sig. När vi kom ikapp en ponny så blev ju naturligtvis den tokig också så då kunde jag hoppa av och gå hem sista biten. Undrar om hon nånsin blir helt chill att sitta på🙄.

Avundsjuk på det! Var ute med Katt ikväll och hon var så himla duktig! Avspänd skritt, lite pigg när vi joggade lite men skrittade sen helt avspänt tills vi kom till ridskolan. Då kom ridskolehästarna från ridhuset och vi såg dom typ 80 meter framför oss. Det blev 80 meter av hopp, studs och segling på bakbenen. Hon blir så himla dramatisk fröken. Tack och lov inte svår att sitta kvar på men jag är väl inte asnöjd med att hon reser sig. När vi kom ikapp en ponny så blev ju naturligtvis den tokig också så då kunde jag hoppa av och gå hem sista biten. Undrar om hon nånsin blir helt chill att sitta på🙄.

Ja det är skönt. Tror aldrig jag haft en häst som blivit vild av vila och då har jag i perioder varit tvungen att ha mina hästar helt på box en period pga helt usla hagar som var en åker som inte satt sig och dom hagar som fanns var på framsidan av huset och dom fick inte se leriga ut. Helt galet men jag flyttade ganska omgående. Det var typ 25 år sedan men ändå.

Är verkligen imponerad över att du rider fastän du bara kan rida på grusvägen! Jag är så otroligt bekväm nuförtiden. Tog mig inte ens ner till ridhuset med nån häst ikväll för att det regnar. Det tar fem minuter att skritta dit🙄.

Alltså, i år är ju första året på över 15 år som jag försöker hålla igång hemma och inte står på anläggning med ridhus. Förra året var hon iof också hemma men då började jag ju precis kunna rida mer än en gång i veckan. I år är det tyngre, regnar det ger jag mig inte heller ut 😅. Har inte så många alternativ på ridvägar heller eftersom vi inte kan gå någonstans där vi behöver ta oss förbi kor längs med vägen. Och skogen kan vi inte ta oss till heller nu eftersom man måste gå över en åker.

Fick skissen för onlinecupen, LA blir absolut en utmaning.
Ska se om vi alls kommer runt i parallellslalom :angel:, även om det är varannan båge i skritt. Är glad att jag valde klassiska cupen, ska verkligen se detta som utvecklingstillfälle och inte lägga till någon onödig press.

Vi ska också byta stall i årsskiftet, jag måste vara den enda som flyttar från att ha ridhus i januari :rofl:

Var så himla besviken efter dagens pass med Katt. Hade byggt bana och hade så himla tydlig plan vad vi skulle jobba med. Men så kom det in en riktigt stökig unghäst i ridhuset så jag fick anpassa mig helt efter den. Kunde inte ens galoppera riktigt för då gick den andra i luften som i sin tur triggade Katt. Till slut gav jag bara upp och gick hem. Sååå besviken. Tur jag inte tänkt filma🙄.

Finns det nånstans man kan hitta färdiga banskisser? Jag tänkte arrangera en öppen bana / prova på-dag och med hjälp av hinderbilagan tycker jag att jag borde klara av att bygga de flesta hinder, men det vore hjälpsamt med lite idéer på hur jag effektivast klämmer in det i mitt lilla ridhus.

Finns det nånstans man kan hitta färdiga banskisser? Jag tänkte arrangera en öppen bana / prova på-dag och med hjälp av hinderbilagan tycker jag att jag borde klara av att bygga de flesta hinder, men det vore hjälpsamt med lite idéer på hur jag effektivast klämmer in det i mitt lilla ridhus.
Sök på banbanken! Annars brukar jag sno banor från tävlingar i Equipe och bygga upp för att träna på😃.

Sök på banbanken! Annars brukar jag sno banor från tävlingar i Equipe och bygga upp för att träna på😃.
Tack, banbanken var precis vad jag behövde! Smart med equipe också, men jag antar att det inte är så vanligt med tävlingar på 20x40.

Senast ändrad:
Vad har ni gjort era ringar av? Läste att nån använt spikband och tyckte det lät smart men det blir ju lite vasst där man bultar ihop dem, gör det något?

Hur viktigt är det att lansen är rätt längd? Är det lättare eller svårare med längre lans? Står att den ska vara 2-3 m, duger det med en som är 1.9 m eller ska jag leta upp nåt annat?

Vad har ni gjort era ringar av? Läste att nån använt spikband och tyckte det lät smart men det blir ju lite vasst där man bultar ihop dem, gör det något?

Hur viktigt är det att lansen är rätt längd? Är det lättare eller svårare med längre lans? Står att den ska vara 2-3 m, duger det med en som är 1.9 m eller ska jag leta upp nåt annat?
Spikband klätt med vattenslang är bra, syns bättre också. Lämnar man själva skarven bar fäster magneten bra i den. 1,9 funkar, det kan vara bra att träna med lite olika längder. Jag tycker absolut bästa känslan är i en lans som inte är cylindrisk utan konformad, så den är tyngre i bakänden - men än så länge är cylindriska vanligast även på tävling i Sverige. Jag har gjort en lans av rundstav som jag hyvlat konisk och skruvat fast en träkula i bakänden. Snygg och med riktigt bra känsla. Min lans är 2,90

Spikband klätt med vattenslang är bra, syns bättre också. Lämnar man själva skarven bar fäster magneten bra i den. 1,9 funkar, det kan vara bra att träna med lite olika längder. Jag tycker absolut bästa känslan är i en lans som inte är cylindrisk utan konformad, så den är tyngre i bakänden - men än så länge är cylindriska vanligast även på tävling i Sverige. Jag har gjort en lans av rundstav som jag hyvlat konisk och skruvat fast en träkula i bakänden. Snygg och med riktigt bra känsla. Min lans är 2,90
Tack, bra tips att klä med vattenslang. Nu är det här bara för lite prova på, då borde kanske lansen duga denna gång.

Jag har köpt två träringar från Equimontage eftersom dom är vanliga på tävling. Tycker egentligen dom är hemskt klumpiga och tunga men behöver rutinen att rida på dom. Har även smala metallringar som jag tejpat fast magnet på. Dom är väldigt enkla att fånga med tummen.

När det gäller lans föredrar jag en som är lång med tyngd i. Hemma är min 2.70. Tycker det är svårt med lans som bara är två meter.

Vi var och filmade igår, åkte iväg denna gången och Pärlan var först lite övertaggad vilket sedan slog över till trött utan speciellt mycket "lagom" däremellan 😅

Red banan två gånger igen, hon blev ganska ostadig i formen i grinden och bommarna och jag missade ringen med flit för att ha en sak mindre att hålla koll på i tunnorna 😅

Andra rundan var bättre i formen men tyckte det blev för mycket andra missar så körde ändå på första som tävlingsbidrag. Vi lär nog komma sist denna gången med alla missade byten och dåliga bommar som vi egentligen brukar göra bra, men någon ska ju göra det också 🤷🏼‍♀️

Men ett typ rent byte lyckades vi i alla fall med och hon gick över bron direkt utan att stanna trots att hon inte sett någon på flera månader och en ny bro 👌🏼

Så fint och inspirerande 😍 Måste hästen alltså gå i form på teknikbanan...Får man prata något med hästen eller är det som i dressyr?
Du ska ha form efter nivå och krav, ungefär samma som i dressyr på motsvarande nivå. Hindren bedöms dressyrmässigt. Domarna brukar inte döma ner om man pratar lite med hästen, men då det är en bedömningssport kan det förstås variera hur domarna bedömer en sån sak. Men ett litet "bra" eller "duktig" brukar inte vara något problem alls.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka