WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Nu har jag fått mitt protokoll, det blev 69.11%. Får en del kritik för att jag gör halterna för tidigt vid tunnan och muggen, men jag når ju inte om jag stannar längre fram 😅 man inser ju att den här sporten inte är gjord för gigantiska halvblod och korta kvinnor. 😂

Red hinder igår med Zacke och han var väldigt lydig och ridbar❤️. Bästa var ändå när det blev lite fel i två tunnor och jag rättade med för mycket ytterskänkel så han bytte, men när jag snabbt rättade tillbaka bytte han rent tillbaka sådet blev i varje😍. Att han är så uppmärksam och dessutom byter rent gör mig så glad! Han var tiptop med lansen förutom att han blir lite för låg på linjen. Så det ska jag jobba lite med inför tävlingen 1/3!

Dio fick också komma ner i ridhuset och han blev helt till sig av att det var hinder där inne😅. Red igenom grinden och första gången häll han på att krypa ur skinnet. Tog några gånger sen tog han det lite lugnt. Han är så gullig för han KAN verkligen vägen och då försöker han göra allt samtidigt🔥. Kommer bli väldigt eldigt att komma igång med hinder igen för honom😁.

Jag provade WE för första gången idag. Som jag misstänkte tyckte inte min häst att det var så konstigt.

Lanslinjen, grind, korridor med klocka var inga problem. Detta svåraste var att gå sidvärts över bom, det tyckte hon var orimligt. Bommar ska hoppas! Eller åtminstone klivas över. Eller gå bredvid.

Nåt bra tips på hur man lär in det?
Borde väl gå att göra från marken?

Jag provade WE för första gången idag. Som jag misstänkte tyckte inte min häst att det var så konstigt.

Lanslinjen, grind, korridor med klocka var inga problem. Detta svåraste var att gå sidvärts över bom, det tyckte hon var orimligt. Bommar ska hoppas! Eller åtminstone klivas över. Eller gå bredvid.

Min tyckte det var svårare från marken men det funkar säkert för vissa! Jag började med skänkelvikning huvudet mot väggen för att gradvis få till mer och mer tvärning tills vi gick några meter helt vinkelrätt mot. Sedan gjorde jag samma framför en bom och efter det över bommen.

• Gilla
Reactions: fio

Jag har tre olika metoder, som funkar olika på olika hästar. Oavsett vilken som du använder, så börja med att göra halt med bommen under magen. Bara att stå där är något hästen först måste vänja sig vid.
För en del hästar funkar det att sedan flytta rakt ut åt sidan så man flyttar av bommen. Man rider alltså på bommen rakt fram, gör halt, och flyttar sedan sidvärts av bommen. Andra behöver ha lite momentum. Då kan det vara lättare att flytta sidvärts med bommen framför framhovarna och när det är en snutt kvar ta ett steg framåt och sen fortsätta åt sidan. Det gör också att man ser till att hästen tänker framåt i sidvärtsrörelsen. Min sjuåring tyckte det här var svårt, så med honom gjorde jag så att jag först tränade in att gå sidvärts med bommen framför framhovarna. Sen la jag till en bom till, efter den, men förskjuten så den hamnar under magen om jag bara fortsätter sidvärts. Till en början la jag dem med lite överlapp, så han liksom gled in över den andra bommen när han var fokuserad på att gå sidvärts bakom den första.
Jag har varit iväg och tränat lördag och söndag - riktigt bra träningar där jag fick lite mer verktyg både för att jobba med hur vi undviker översamling i galoppen och piaff i halterna bland mycket annat. Dessutom trevligt snack!

Zacke och jag vann dagens MsvB👑! Blygsamma poäng i tekniken med 61.8% och jag tyckte väl att vi skulle ligga högre😅. En andraplats efter @Mirtai i tekniken och sen i speeden var min finlandsfärja med mig och vi vann den med 9 sekunder😁!! Så himla roligt och bäst av allt är att gubbe känns så med mig och på hugget😍.
20260301_133621.webp

@Fiorano slog till med en mycket välförtjänt seger idag!

Vi hade en i grunden bra dag, men Fager blev paralyserad av skräck när vi skulle gå igenom två tunnor. Det är kabeltrummor och någon hade ställt gröna koner uppe på dem. Totalt livsfarligt! Så det blev såklart massor med avdrag och förlorad tid i speeden. Men han var ändå fin mellan det, han hade lika gärna kunnat tappa det totalt. Domaren fick använda hela skalan, från 1 till 8 😅

Sedan är vi pinsamt långsamma i speeden och kom toksist 🙈

Jag fick börja från marken med min fd fälttävlanshäst. När han sen förstod vad jag ville så var det inga problem.

Alltså, förstår att jag behöver hänga på Buke mer! Hade inte insett att här finns en livaktig WE-tråd. I morgon är det WE-träning och WE-kickoff på vår klubb. Dottern snor som vanligt min häst så jag får sköta marktjänsten. Några starter tänker jag dock hinna med även i år. Och vi får nöjet att träffa @warg på kickoffen i morgon 😃

Red hinder igår med Zacke och hade fokus på att kunna hålla formen uppe. Han har som lärt sig att dyka in i hinderna för att han vet att jag inte riktigt kommer åt honom. Det blev bättre och bättre! Red mycket rakt igenom korridoren för att han inte första ska dra in och sen tvärnita utan faktiskt vänta på mig. Kunde rida enkelslalomen med byten också över förväntan!

Jag vill också träna! :cautious:

Jag gjorde illa mig i båda fötterna 21/1 och har gått på kryckor sedan dess, så hästen har stått i hagen då det inte finns någon hjälpryttare att tillgå.

Men jag var i veckan in och longerade i ridhuset som förberedelse inför uppsittning, tur det eftersom han var som ett popcorn trots att han nyss fyllt 18.

Jag har skrittat en tur häromdagen och ska strax ut igen. Tur vi har vackert väder åtminstone.

Jag har tränat WE-idag. Är mest glad över att vi kunde plocka ringen från tjuren, hästen är rädd för all kreatur, även när de är gjorda av en träskiva... Men den här tjuren börjar han inse kommer hålla sig på sin plats. :D Borde nog vara mest glad över klockan, som han utförde med bravur. :love:

Hur vanligt är det med tjurar som ringhållare och får i fållan?

Mvh,
Lady_S

Jag har tränat WE-idag. Är mest glad över att vi kunde plocka ringen från tjuren, hästen är rädd för all kreatur, även när de är gjorda av en träskiva... Men den här tjuren börjar han inse kommer hålla sig på sin plats. :D Borde nog vara mest glad över klockan, som han utförde med bravur. :love:

Hur vanligt är det med tjurar som ringhållare och får i fållan?

Mvh,
Lady_S
I Sverige är det inte tillåtet med levande djur på banan, så fåren slipper du😁. Som ringhållare kan det vara vad som helst, i Kilafors har dom en tupp🐓

I Sverige är det inte tillåtet med levande djur på banan, så fåren slipper du😁. Som ringhållare kan det vara vad som helst, i Kilafors har dom en tupp🐓
Jag är lite rädd att det inte spelar så stor roll om de lever eller är bilder av djur, han verkar inte gilla dem oavsett! :laugh: Eller, jo, roll spelar det ju. Hade det varit ett levande kreatur i ridhuset hade han nog tagit till sjappen så fort han såg det! :eek:

Mvh,
Lady_S

Jag är lite rädd att det inte spelar så stor roll om de lever eller är bilder av djur, han verkar inte gilla dem oavsett! :laugh: Eller, jo, roll spelar det ju. Hade det varit ett levande kreatur i ridhuset hade han nog tagit till sjappen så fort han såg det! :eek:

Mvh,
Lady_S
De brukar vänja sig ganska snabbt, det är mest första chocken som kan bli lite mycket :D Nästa chock blir första gången man stöter på en 3D-tjur :D De är ännu inte särskilt vanliga i Sverige dock.

Det är det svåraste för våra hästar. Man kan börja med att gå sidvärtes mellan 2 bommar, sedan framför 1 bom. Sedan att du ställer dig så du bara har en liten del bom mellan benen. Dvs börja inte med hela bommen utan kanske en tredjedel först. Jag läste något tips om det från någon Portugis och det funkade bra.

Det är det svåraste för våra hästar. Man kan börja med att gå sidvärtes mellan 2 bommar, sedan framför 1 bom. Sedan att du ställer dig så du bara har en liten del bom mellan benen. Dvs börja inte med hela bommen utan kanske en tredjedel först. Jag läste något tips om det från någon Portugis och det funkade bra.
Det är så vi har börjat. Tänkte prova med mina korta (smala) bommar också.

Detta med att lära in sidförande över bom är verkligen olika hur en väljer att göra. Jag har gjort det från marken med mina först, sen hsr det varit enkelt att bara ta med sig upp från ryggen. Gillar inte att göra det mot vägg för det tar bort bjudning och rätt många hästar känner sig trängda. Ddt vanligaste felt jag ser uppsuttet är att ryttaren inte förbereder i tid. Om en har ett tydligt sidförande innan bommen är det lättare, stigbygeln vid bommen-strax framför den. Jobba tvärt sidförande utan bom så går det definitivt lättare. Dom svåraste hästarna att acceptera bom under magen är hopphästar😅.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka