Jag tränade också för Ido i helgen, det var jätteroligt!
Jag fick precis som @Fiorano jättebra hjälp med parallellslalom och ryggning i mönster.
Min farbror-häst är en klippa!
Visa bifogad fil 184522
Hur löd tipsen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tränade också för Ido i helgen, det var jätteroligt!
Jag fick precis som @Fiorano jättebra hjälp med parallellslalom och ryggning i mönster.
Min farbror-häst är en klippa!
Visa bifogad fil 184522
Ponny och häst tävlar på samma villkor jaÄr det vanligt att ponny och häst tävlar ihop? Jag menar i speeden blir det ju som att rida omhoppning mot en C-ponny? Det är ju omöjligt att vinna över menar jag![]()
Ponny och häst tävlar på samma villkor ja
Dock är ju speeden ”bara” en del av tre. Dvs om du har en bra dressyr och teknik men en långsammare speed kan du ju få en hög placering eller vinna totalt ändå. (De som är mer kunniga än mig får rätta mig här men så har jag förstått det)
Min erfarenhet är att det i speeden, iallafall på lägre nivå, handlar mycket om att köra på sin hästs styrkor. Min är ju verkligen inte gjord för fart och är en liten D-ponny (tror jag, aldrig mätt) men vi har kommit etta och tvåa i speed trots det. Handlar mycket om att hon står still vid hinder vilket gör att jag kan göra ex en grind snabbt då hon inte studsar runt när jag försöker nå handtag i farten. Sen kan jag lägga korta vägar då hon löser sneda anridningar enkelt, samtidigt som vi får avdrag på tiden då vi fångar ringen, undviker att välta lans i då jag kan få ner henne i fart snabbt. Har du en stor häst är det mycket gångart att skyffla runt och genom vissa hinder vilket kan vara en klar nackdel.Jag kan inte reglerna men det är ju som att säga att bara du är felfri och c-ponnyn river i en hoppklass så vinner du över den. För mig blir det helt orimligt och inte tävling på lika villkor eftersom en ponny är så mkt snabbare. Det är väl skillnad när en vuxen tävlar ponny bland storhäst det kan man ju aldrig göra något åt men här tävlar ju barn på ponny samtidigt som vuxna på storhäst.
Jag reagerade bara på det för jag tyckte det var märkligt.
Min erfarenhet är att det i speeden, iallafall på lägre nivå, handlar mycket om att köra på sin hästs styrkor. Min är ju verkligen inte gjord för fart och är en liten D-ponny (tror jag, aldrig mätt) men vi har kommit etta och tvåa i speed trots det. Handlar mycket om att hon står still vid hinder vilket gör att jag kan göra ex en grind snabbt då hon inte studsar runt när jag försöker nå handtag i farten. Sen kan jag lägga korta vägar då hon löser sneda anridningar enkelt, samtidigt som vi får avdrag på tiden då vi fångar ringen, undviker att välta lans i då jag kan få ner henne i fart snabbt. Har du en stor häst är det mycket gångart att skyffla runt och genom vissa hinder vilket kan vara en klar nackdel.
Det spelar ingen roll hur mycket snabbare den är, det är placeringen som räknasJo men så är det ju i alla grenar som har fler än ett delmoment. Det var inte riktigt det som var poängen men det spelar ingen roll.![]()
Så vad är poängen med speed om inte tiden räknas?Det spelar ingen roll hur mycket snabbare den är, det är placeringen som räknas
jag förstår inte riktigt vad du menar är problemet?Så vad är poängen med speed om inte tiden räknas?
Ah, jag som missuppfattade då.Jo men så är det ju i alla grenar som har fler än ett delmoment. Det var inte riktigt det som var poängen men det spelar ingen roll.![]()
jag förstår inte riktigt vad du menar är problemet?
Tiden räknas i speeden men speeden är ju bara en del av resultatet. Så ”bara” snabb speed räcker inte.
Eller menar du att du skulle vara missnöjd om du tex vann en WE-klass totalt men var etta i dressyren, etta i tekniken men trea i speeden t ex?
Poängen är väl precis som med t ex fälttävlan att premiera en så mångsidig/komplett häst som möjligt
Tiden. Och den påverkas av om man fångar ringen (avdrag på tiden) eller för fel (tillägg på tiden). Dvs du kan få bättre tid som långsam och korrekt än som snabb och slarvig.Jag kan inte reglerna så jag vet inte vad som avgör speeden.
Tiden räknas såklart för placeringen i speeden. Men det spelar ingen roll om du vinner det momentet med 1 sekund eller 10 sekunder.Så vad är poängen med speed om inte tiden räknas?
Tiden, att du inte river nån hinderdel och att du tar ringen är vad som avgör speeden. En större häst har fördelen av stora galoppsprång på sträckor en mindre häst är snabbare i vissa hinder. Men det gpr väldigt mycket på ett ut. Det allra viktigaste är en lyhörd häst som inte brinner upp även när tempot skruvas till.Jag kan inte reglerna så jag vet inte vad som avgör speeden.
Hur jag skulle placera blicken på pinnarna inför ryggning i slalom, jag behöver ta över kommandot över bytena i parallellslalom (han byter automatiskt när jag rätar ut, han är gammal svårklasshäst i hoppning som kan självHur löd tipsen?
Tack för en bra förklaring. Jag fattar! Men är det vanligt att ni tävlar med barn då alltså? I övriga grenar så får ju ponny såklart vara med men med vuxna ryttare då.I speeden, till skillnad från en omhoppning, tar själva hindren mer tid än sträckorna emellan. Det är alltså viktigare att vara snabb i hindren än emellan. Det är också mer start och stopp så toppfarten är inte särskilt avgörande. Däremot kan korta vägar hjälpa mycket, så klok ridning slår ofta snabb.
Ponny och häst finns inte som begrepp i we, vi mäter inte storlek.
Fast det är hinder som ska genomföras också så det är rätt svårt att bara vara snabb.Det går inte o jämföra med hoppning. Där kan du styra på o ponnyn fixar det mesta, i WE måste du själv vara aktiv i vissa moment beroende på klass o misslyckas du dalar poängen. Eller blir 0.Jag kan inte reglerna men det är ju som att säga att bara du är felfri och c-ponnyn river i en hoppklass så vinner du över den. För mig blir det helt orimligt och inte tävling på lika villkor eftersom en ponny är så mkt snabbare.
Målet är att kunna ha åldersindelade klasser istället för storleksindelade. Det börjar bli vanligt med t ex lätt c och lätt b med en klass för juniorer och en öppen.Tack för en bra förklaring. Jag fattar! Men är det vanligt att ni tävlar med barn då alltså? I övriga grenar så får ju ponny såklart vara med men med vuxna ryttare då
Det har vi i fälttävlan men bara för ponnyMålet är att kunna ha åldersindelade klasser istället för storleksindelade. Det börjar bli vanligt med t ex lätt c och lätt b med en klass för juniorer och en öppen.