Bukefalos 28 år!

1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Jag har behovt sta pa en stubbe en bit fran huset for att kunna prata i mobilen. Inte kul alls.:cautious:

Min mormor eller farmor led inte av att vara utan internet. Men dom betalade allt dom handlade på affären med sina kort. Min mormor var född 1928 och farmor 1920.

Alla 1,5 miljoner svenskar som inte har tillgång till internet lider inte av det.

Min mamma var fodd 1927 och avgudade sitt betal kort. Hon gick troget till bankomaten for att ta ut kontanter sa hon kunde handla.

Kanske det. Men inlärning blir svårare ju äldre människor blir. Och det finns ett antal människor som inte är uppenbart dementa men som faktiskt har väldigt svårt för att lära sig nya instruktioner.
Att din mormor är 88 och fixar det är bra. Min farmor är 92 och gör det inte.

Jag har just passerat 60 och vet mer an en jamnarig som inte klarar av den "nya" teknologin.

Det gör de kriminella gängen också.
Det är ju lätt även för dem.

Visst finns det kriminella gang ... men det gor det i Sverige ocksa, och dar stiger kriminaliteten starkt trots att det ar ett sa automatiserat samhalle.

Det ar BANKERNA som tjanar mest pa att inte ha kontanter. Att handha pengar (eller checkar) tar mer resurser av banken och darfor vill banken helst inte halla pa med det. Har ar konkurrensen mellan bankerna betydligt storre och darfor ar ocksa 'customer service' betydligt viktigare och man har inget emot att ha bade kontanter och checkar.
 
Menar du att internet har försvårat för dom äldre att sköta sina bankärenden?
Nej men jag menar att äldre är en (stor och heterogen) grupp som har större svårigheter att använda internet och swish och liknande, jämfört med yngre människor. Och att det därför har fördelar att kontanter är ett giltigt betalningsmedel.
 
Bristen på internet är ett stort landsbygdsproblem men har inget med kontanter att göra.

Mobiltäckning har däremot en del med kontanthantering att göra. Om man tänker på swish. Eller andra överföringar.
Mitt exempel igen:

Igår fick jag en ny häst levererad. Jag betalade hästen och frakten, sammanlagt 2000kr (rätt antal nollor). Jag betalade med femhundralappar.
Här hos mig finns i stort sett ingen mobiltelefontäckning så swish hade inte varit ett alternativ ens om jag haft en smartphone.
Internetbank och överföring hade varit ett alternativ. Jag har (uppenbarligen) internet så det hade gått igår eftermiddag. Men om jag hört till dem som varken kan få tillgång till internet eller mobiltelefon, så hade det inte fungerat.
 
Man köper en SMS-biljett med sin telefon.
SMS går på GSM-nätet och det är oerhört sällan som det inte fungerar.
Och när det inte fungerar så är det i alla fall så inom SL-område att man får åka med i alla fall.
Funkar det med kontantkort också? Här finns förresten, än en gång, ingen täckning för mobilen...
 
För att personen ska kunna betala med telefonen så måste den ju ha en telefon, det är väl inte alla som har? Det borde väl dock de flesta kunna skaffa.

Ja, en telefon kan de flesta skaffa även om personer med skulder kan få svårt att teckna ett abonnemang.
Och en smartphone är ruskigt dyr om man ska köpa den utan abonnemang så det finns säkert ett antal människor som faktiskt inte har råd eller möjligheter.

Och så finns det de som inte har nättäckning vilket innebär att de (vi) inte kan använda mobilen till att köpa SMS-biljett där vi bor.
 
Funkar det med kontantkort också?

Ja. Bara kortet är registrerat på användaren.
Och det finns pengar på det också då.

Här finns förresten, än en gång, ingen täckning för mobilen...
Det räknas inom SL som "fel på nätet" och man får åka med ändå.
Ofta så löser det sig sedan på vägen.
När man sedan väl lyckats med att ta sig till "civilisationen" så kan man ju köpa några biljetter att ha på lager.
 
Och så finns det de som inte har nättäckning vilket innebär att de (vi) inte kan använda mobilen till att köpa SMS-biljett där vi bor.
Det är ju ett problem.
Men med litet planering så kan man ju köpa biljetter och ha hemma.
Det är ju bara första resan som är litet knepig.
Sedan så är det en fråga om planering.
 
Nej men jag menar att äldre är en (stor och heterogen) grupp som har större svårigheter att använda internet och swish och liknande, jämfört med yngre människor. Och att det därför har fördelar att kontanter är ett giltigt betalningsmedel.
Jag tror inte att du har rätt där.

Jag menar att teknikrädda är en liten och heterogen grupp som finns i alla åldrar.
 
Modem tjänsterna är nerlagda sedan något år, åtminstone hos Telia.
Jag menade till SJV och andra som kräver omedelbar uppdatering.
Inte hos själva Telia.

De första "betala hemma på dator" tjänsterna var modem som ringde upp SEB där det fanns en modempol som svarade och kopplade in på SEBs dator.
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 582
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp