100 dagar mat-challenge; no more crap!

Välkommen! :) Vitkålsgratäng lät supergott, har du nåt recept?
Hade inget direkt recept, höftade lite. Men stekte hackad vitkål i smör, saltade lite och lade åt sidan. Stekte vegofärs och hade på tacokryddor. Öste i två rivna morötter mot slutet. Blandade allt i en pajform och hällde äggstanning på ägg och iMat, + lite tabasco, över. In i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min.
 
Dag två avklarad! Tur jag tog några mackor innan jag åkte till stallet (fröbröd + smör) för det blev betydligt längre än vad vi först tänkt då två hästar rök ihop precis när vi skulle till att åka därifrån… Har äntligen kommit hem och fått lite mat i magen, det blev hemmagjort vitlöksbröd och ratatouille :d
 
Jag började något liknande förra måndagen, whole30. Det är 30 dagars stenhård clean eating. Men jag behöver något sånt radikalt för att nollställa mitt sockerberoende då och då.

Är de 100 dagarna tänkta att vara på raken? Jag tänker mig att jag skulle vilja ha som mål att klara 250dagar om året utan skräpmat och sötsaker. Det skulle vara härligt.
 
@zaching jag tänker att det, för min del, kommer vara 100 dagar där jag tänker efter innan jag stoppar något i munnen. Skulle det bli halvfabrikat eller skräpmat av något slag så är det i så fall väl övervägt innan istället för impuls.
Jag håller med här, för mig är det inte 100 dagar stenhårt förbud av någonting utan 100 dagar av att verkligen tänka igenom vad jag äter och varför, behöver jag äta det här, är det värt att må dåligt efteråt för att det är ganska gott just nu osv. för att skapa nya bra vanor. Jag är inte ens inställd på att gå ner just nu utan bara hitta hållbara, sunda, vettiga matvanor som inte är centrerade runt förbud eller belöning :)
 
Hur dåligt är det med torkad frukt? Så här mycket SOCKER innehåller torkad frukt, läste jag idag.

Jag har slutat äta vitt socker och äter torkad frukt istället. Mango och dadlar. Är det bättre än lösviktsgodis eller är det samma sockerskit egentligen?
 
Dag 4+5 har förflutit ganska smärtfritt med lagad mat! Nu inför helgen blir väl första riktiga utmaningen men ikväll äter jag middag med en vän som också äter väldigt nyttigt så det känns bra :) Resten av helgen tänkte jag försöka spendera utomhus så då blir det matsäck, alltså hemlagad mat!
Det känns bra just nu, ibland får jag sug efter något riktigt onyttigt men då försöker jag påminna mig själv om hur jag faktiskt mår efteråt både psykiskt och fysiskt. Chrons gillar inte massa fett och friterat- det är mitt mantra haha
 
Hur dåligt är det med torkad frukt? Så här mycket SOCKER innehåller torkad frukt, läste jag idag.

Jag har slutat äta vitt socker och äter torkad frukt istället. Mango och dadlar. Är det bättre än lösviktsgodis eller är det samma sockerskit egentligen?
Det är ju fortfarande socker, men en annan sort (fruktos istället för sackaros) och framförallt naturligt förekommande socker. Alltså inte tillsatt, raffinerat socker som du hittar i godis. Sedan innehåller torkad frukt en väldig massa mer vitaminer, mineraler och fibrer (= ökad mättnadskänsla) vilket gör det till ett bättre alternativ än godis. :)
 
Det är ju fortfarande socker, men en annan sort (fruktos istället för sackaros) och framförallt naturligt förekommande socker. Alltså inte tillsatt, raffinerat socker som du hittar i godis. Sedan innehåller torkad frukt en väldig massa mer vitaminer, mineraler och fibrer (= ökad mättnadskänsla) vilket gör det till ett bättre alternativ än godis. :)
Jag tror inte man ska vara så rädd för naturligt socker och istället se vad man får också, som ovan nämnt att man får i sig vitaminer och fibrer. Det får man ju inte får "godis" socker. Jag äter t.ex hellre clementiner än godis :)
 
Jag tror inte man ska vara så rädd för naturligt socker och istället se vad man får också, som ovan nämnt att man får i sig vitaminer och fibrer. Det får man ju inte får "godis" socker. Jag äter t.ex hellre clementiner än godis :)
Jamen precis! :up:
 
Dag 6+7 också ganska smidiga. Åt en supergod och nyttig middag hos min kompis igår vilket inspirerade middagen även idag :) Gymmet kom jag också iväg till! Blev väldigt sugen på något sött så jag köpte 4 praliner på Chokladfabriken, de är gudomliga! Iochmed att de är så välgjorda så räcker det med väldigt få :) Sen en clementin och ett glas rött.
Ska försöka bli bättre på frukost också. Ägg är ju en smidig lösning så köpte upp mig på det idag.
 
I helgen fuskades det rejält på söndagen. Svärföräldrarna kom på besök m ed smaskig fika såsom 4 olika bakelser kakor.

Jag ansåg att eftersom jag inte köpt det själv utan blev bjuden i mitt egna hem så var det fritt fram :D

Resten av helgen har gått smärtfritt. Någon enstaka cola zero men det tycker jag är helt ok under helger. Resten av familjen vräkte i sig lösgodis & chips fre-lör så mina bakverk på söndagen var inom ramarna :D

Idag blir det dock köpemat ute till lunch. Dock brukar vi alltid åka där det serveras husmanskost så det är fortfarande bra mat bara lite dyrare än vanligt.
 
Dag 8 igår och den första hela veckan. Jag är ändå nöjd med hur det har gått, jag har absolut ätit annorlunda både kvalitetsmässigt och mängdmässigt mot innan!
Jag börjar se mat på ett annat sätt men absolut blir jag fortfarande toksugen på onyttigheter men jag försöker påminna mig själv om hur jag faktiskt mår efter och då känns det lite lättare att avstå :)
Jag är hungrig ofta eftersom jag äter mindre men istället för att fokusera på det så försöker jag göra annat, dricka en kaffe, äta en clementin, städa, skriva lite eller läsa en bok.
Vissa stunder har jag verkligen fått säga till mig själv att inte gå ut i köket och göra mer mat när jag fortfarande känner mig hungrig men framgången nu är att jag faktiskt låter bli, innan hittade jag 50 "bra" anledningar till varför jag borde äta lite till.. Kom iväg till gymmet både lördag och söndag men med @Singoalla råd i bakhuvudet om att man faktiskt blir tröttare i början när man äter mindre och att man oftast gör för mycket för snabbt, så körde jag bara 30 min på crosstrainern och inget mer. Det känns mer som att det är viktigt att få in det i vardagsrutinen att gå dit, mer än att köra hårt nu i början.
Vecka 2 nu!
 
Kom iväg till gymmet både lördag och söndag men med @Singoalla råd i bakhuvudet om att man faktiskt blir tröttare i början när man äter mindre och att man oftast gör för mycket för snabbt, så körde jag bara 30 min på crosstrainern och inget mer. Det känns mer som att det är viktigt att få in det i vardagsrutinen att gå dit, mer än att köra hårt nu i början.

Väldigt bra tänkt! :heart
 
Det är ju fortfarande socker, men en annan sort (fruktos istället för sackaros) och framförallt naturligt förekommande socker. Alltså inte tillsatt, raffinerat socker som du hittar i godis. Sedan innehåller torkad frukt en väldig massa mer vitaminer, mineraler och fibrer (= ökad mättnadskänsla) vilket gör det till ett bättre alternativ än godis. :)
Det där beror på vilken frukt det är, fördelningen på frukots, sackaros, glukos är olika beroende på frukt och varierar även med mognadsgraden. Sackaros är en fruktos och en glukosmolekyl som sitter ihop så sackaros är hälften fruktos, hälften glukos. Fruktos är om något den sämre sorten ur hälsosynpunkt och mer kopplat till problem än glukos.
 
Det är ju fortfarande socker, men en annan sort (fruktos istället för sackaros) och framförallt naturligt förekommande socker. Alltså inte tillsatt, raffinerat socker som du hittar i godis. Sedan innehåller torkad frukt en väldig massa mer vitaminer, mineraler och fibrer (= ökad mättnadskänsla) vilket gör det till ett bättre alternativ än godis. :)
Jag äter inte mer än att det motsvarar fem frukter per dag. Det är väl inte helt optimalt det heller. Idag har jag ätit 3 eller 4 dadlar. (Max fem torkade frukter per dag alltså) Men för sjutton. Jag hade kunnat ätit en godispåse eller två tänker jag! :angel:
 
Det där beror på vilken frukt det är, fördelningen på frukots, sackaros, glukos är olika beroende på frukt och varierar även med mognadsgraden. Sackaros är en fruktos och en glukosmolekyl som sitter ihop så sackaros är hälften fruktos, hälften glukos. Fruktos är om något den sämre sorten ur hälsosynpunkt och mer kopplat till problem än glukos.
Jag äter ju instinktivt de frukter som är sämst och som alla varnar för. Men jag får försöka ändra ätbeteendet över tid. Det är iaf ett steg framåt istället för kopiösa mängder godis.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 263
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 596
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 245
Senast: Mineur
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 973
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp