100 dagar mat-challenge; no more crap!

Jag äter ju instinktivt de frukter som är sämst och som alla varnar för. Men jag får försöka ändra ätbeteendet över tid. Det är iaf ett steg framåt istället för kopiösa mängder godis.
Att äta 5 dadlar om dagen är inga problem och dadlar är nog bland de bättre frukterna när det kommer till vilken sorts socker dadlarna innehåller.

I allmänhet fokuserar folk alldeles för mycket på precis vad man äter när det är viktigare med mängderna. Det är generellt bättre att äta rätt mängd av lite sämre mat än för mycket av såkallad bra mat. Överätande är större riskfaktor för ohälsa än väldigt mycket annat sålänge man inte är extrem med kosten på något annat sätt.
 
Föregående post är inte menat som att säga att detta projekt är meningslöst eller dålig idé, tvärtom! Ofta blir det även som positiv sideffekt av att man är mer noga med vad man äter även en minskning av mängderna. Så man äter bättre och mindre.
 
Dag 9+10 done!
Hade en relapse igår kväll, blev sent och jag var tokhungrig och åt hämtmat från grillen.. Uppsidan blev att det var ju inte alls så gott som jag kom ihåg efter att ha ätit bättre i en vecka! Åt hälften innan jag kände att nää det här vill jag inte äta! Så efter det var det tillbaka till bättre mat :) Idag gjorde jag supergod het paprika-soppa med räkor till middag. Börjar märka nu att jag blir mätt lite fortare än innan och inte samma jättehungers-känsla som i början så det verkar gå framåt!
 
Åt hälften innan jag kände att nää det här vill jag inte äta!

Det här är det bästa tycker jag! När man hamnar i det skedet att smaklökarna vaknat upp så man faktiskt känner vad det är man stoppar i sig. Ibland tar det lång tid för mig och ibland går det på bara en vecka.

Jag hade lite samma i helgen när jag belönade mig med jordnöts m&m efter ett tungt hinderlopp. De var verkligen inte som jag tänkt utan smakade mest blaha. Så då blev jag lite sur för att jag unnat mig något som ändå inte var speciellt. Men i efterhand så var det bra för nu är jag inte sugen på just sånna längre:D
 
Det här är det bästa tycker jag! När man hamnar i det skedet att smaklökarna vaknat upp så man faktiskt känner vad det är man stoppar i sig. Ibland tar det lång tid för mig och ibland går det på bara en vecka.

Jag hade lite samma i helgen när jag belönade mig med jordnöts m&m efter ett tungt hinderlopp. De var verkligen inte som jag tänkt utan smakade mest blaha. Så då blev jag lite sur för att jag unnat mig något som ändå inte var speciellt. Men i efterhand så var det bra för nu är jag inte sugen på just sånna längre:D
Jamen precis, det var ju bra för att jag fick svart på vitt att jag faktiskt inte uppskattade det, det var inte lika gott och då kommer jag förhoppningsvis inte vara lika sugen på det!
 
Jag hakar gärna på!
Äter ett mål om dagen, OMAD, och oftast känns det helt okej. Konstigt hur något så begränsande kan vara så befriande!

Jag har gått ner 24 kilo under det senaste året, mest under de senaste tre månaderna men jag har faktiskt slängt ut vågen, vill inte veta mer!
Bukes är en otrolig inspirationskälla, men bara en gång om dygnet.

Äter lite crap, någon 70% chokladruta emellanåt, men inte ofta.
 
Jag hakar gärna på!
Äter ett mål om dagen, OMAD, och oftast känns det helt okej. Konstigt hur något så begränsande kan vara så befriande!

Jag har gått ner 24 kilo under det senaste året, mest under de senaste tre månaderna men jag har faktiskt slängt ut vågen, vill inte veta mer!
Bukes är en otrolig inspirationskälla, men bara en gång om dygnet.

Äter lite crap, någon 70% chokladruta emellanåt, men inte ofta.
Googlade lite om OMAD, låter riktigt intressant. Själv kör jag IF 14:10, men försöker vänja in mig på att bara äta två gånger under de 10 timmarna istället för att småäta lite hela tiden (vilket jag tyvärr lätt gör).

Vilka fördelar/nackdelar har du märkt av med OMAD? Vet att de inom IF varnar för hormonförändringar och att kvinnor ska hålla koll på detta och gärna ta det lite lugnare i början med 14:10 istället för 16:8 eller 18:6.
 
@lethal_smile
Min mens har blivit lite mer kraftfull och regelbunden. Jag trodde att jag var på gränsen till övergångsåldern, men tydligen inte?

För mig var det enklast att börja med 18-6 och sen övergå till ett mål om dagen. Jag äter först en stor sallad, mycket spenat, broccoli, rädisor, allt nyttigt jag kan hitta med lite olivolja och vinägerdressing. Sen, något timme senare äter jag ett mål med helst fisk, kokta grönsaker, dressing, fett. Efter det något gott, choklad, nötter, vad jag känner för. Efter det väntar jag till nästa dag.
Jag har aldrig mått så här bra, vet inte hur jag skulle kunna toppa det?!
 
Note to self. Börja äta igen.

har helt tappat fotfästet de senaste dagarna och orkar inte äta....

Äter lite frukost, en frukt och kanske middag. Fungerar INTE fortsätter ju med träning var dag men den här veckan har varit tung. Magen har ballat ur rejält så jag kräks när det går för långt mellan måltiderna. (oftast på morgonen då jag inte ätit något på x antal timmar) och äter jag mer än knäckemackorna till frukost blir jag riktigt risig i magen.

Så nu sitter man här trött, orkeslös, irriterad och allt på grund av att jag inte får i mig mat/glömmer bort att äta.

Fan också...
 
Note to self. Börja äta igen.

har helt tappat fotfästet de senaste dagarna och orkar inte äta....

Äter lite frukost, en frukt och kanske middag. Fungerar INTE fortsätter ju med träning var dag men den här veckan har varit tung. Magen har ballat ur rejält så jag kräks när det går för långt mellan måltiderna. (oftast på morgonen då jag inte ätit något på x antal timmar) och äter jag mer än knäckemackorna till frukost blir jag riktigt risig i magen.

Så nu sitter man här trött, orkeslös, irriterad och allt på grund av att jag inte får i mig mat/glömmer bort att äta.

Fan också...
Testa att lägga till bra matvaror för att ge kroppen näring. Lägg till avokado, bär, grönsaker, frukt, ägg, coccosfett och nötter till det du redan äter idag. Tänk att en liten bit av något nyttigt är ett bra tillägg och ger kroppen bra näring.
 
@Brandgul Problemet är att jag inte äter fel, :( Bara inte tillräckligt.

Helgen har varit bättre. 2 mål lagade mat utöver frukost. och idag har jag mat låda igen. Ikväll är middagen planerad och ska göra veckomatsedeln ikväll.

Blir bara så trött när det strular, svårt att få medicinerna att vara kvar när magen ballar ur
 
Dag 11-17 avklarade! Åt en halv pizza i helgen men annars är det lagad mat :) Gjorde god lasagne med zucchini istället för lasagneplattor och med kycklingfärs, spenat, mozarella och morötter. Supergott och perfekt som lunchlåda med en sallad till hela veckan! Mitt godis just nu är clementiner, dom är så goda just nu. Börjar bli bättre med hungern, blir mätt på mindre portioner och har inte samma behov av att äta mer än det jag äter så det känns skönt :)
 
Här har det gått bra till 80%, fuskat resten :p

Tänkte "börja om" lite nu och köra 30 dagar (hela nov) i rad. Idag har gått väldigt bra, och har en plan för imorgon med, så det blir säkert bra det med :)
 
Det "roliga" var att det var första gången på några månader som jag åt pizza och jag hade sett fram emot det jättemycket och visst det var gott men inte alls så gott som jag hade förväntat mig och efteråt kände jag mig mest tung och svullen, inte så tillfredställd :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 263
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 596
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 245
Senast: Mineur
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 973
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp