Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Det är bara så jobbigt att få en stämpel på sig. 90 % av tiden gör jag helt normala grejer.
Visst får jag hjärnspöken ibland. Och jag undviker fortfarande Systembolaget tyvärr. Alltså att gå förbi ett sådant om jag verkligen inte måste. Men försöker att se det som en preventiv åtgärd snarare än att jag är dålig.
Skulle tro att alla som skriver här fattar att du gör normala saker större delen av tiden. Att notera potentiellt destruktiva beteenden och försöka adressera dem i välmening tar liksom inte bort att vi ser allt annat du gör som är positivt. :)

Jag undrar faktiskt vad du egentligen vet om alkoholism och beroende?
Inlägget av @Alexandra_W beskriver mycket bra vad man vet inom vården och behandling av beroende.

Jag har en enorm erfarenhet av att vara närstående till en alkoholist och ser därför i dina inlägg precis var du befinner dig i beroendet.
Och det är många här som har samma kunskap.

Ditt trixande fram och tillbaka är typiskt innan nykterheten är stabil.
Vi ser det - för att vi vet hur det fungerar.
Gör du?
Vet hur det fungerar alltså.

Det behöver du veta för att kunna vara nöjd och glad som nykter och kanske t.o.m. lycklig.
För om du inte vet det så kommer beroende-hjärnan att fortsätta att försöka lura dig och din energi kommer att gå åt till hantera det i stället för att göra roligare saker.
Alltså jag vet garanterat mer än dig om beroendet.

Alltså jag vet garanterat mer än dig om beroendet.
Ja om att vara beroende.

Men vet du hur det fungerar runt omkring och hur du skall göra för att slippa bli styrd av din beroende-hjärna?

Gå på AA möten.
Läs in dig på 12-stegsmetoden. Minnesota modellen.
Och läs någon bok i ämnet.
T.ex. den som jag länkade till.

Att läsa en bok känns mindre provocerande än att läsa vad vi skriver.
Du är ju helt säker på att en många år gammal bok inte är skriven för att kritisera just dig.
Och så kommer det att kännas alldeles privat mellan bara dig och dig själv.
Utan att du behöver blanda in andra människor.
Det är lättare så.

Ja om att vara beroende.

Men vet du hur det fungerar runt omkring och hur du skall göra för att slippa bli styrd av din beroende-hjärna?

Gå på AA möten.
Läs in dig på 12-stegsmetoden. Minnesota modellen.
Och läs någon bok i ämnet.
T.ex. den som jag länkade till.

Att läsa en bok känns mindre provocerande än att läsa vad vi skriver.
Du är ju helt säker på att en många år gammal bok inte är skriven för att kritisera just dig.
Och så kommer det att kännas alldeles privat mellan bara dig och dig själv.
Utan att du behöver blanda in andra människor.
Det är lättare så.
I teorin är jag professor i ämnet.

I teorin är jag professor i ämnet.
Men dåså.
Börja där med att hjälpa dig själv.

Vad skulle du säga till någon annan som gör som du gör!
Säg det till dig själv.

Låtsas att det då handlar om någon annan och försök sedan att ta emot råden från dig själv.
Du kommer då efter ett tag att få egna väl fungerande rutiner för att kontrollera att du själv gör som du själv vill.
Till slut så går detta helt automatiskt och du kommer att bli fri.

Men dåså.
Börja där med att hjälpa dig själv.

Vad skulle du säga till någon annan som gör som du gör!
Säg det till dig själv.

Låtsas att det då handlar om någon annan och försök sedan att ta emot råden från dig själv.
Du kommer då efter ett tag att få egna väl fungerande rutiner för att kontrollera att du själv gör som du själv vill.
Till slut så går detta helt automatiskt och du kommer att bli fri.
Nja. Jag vet inte. Inte säkert att mina ”råd” skulle vara till någon nytta öht.

Edit: möjligen mer peppande. Se möjligheter. Alternativ. Vilket jag även gör till mig själv.

Måste ha världens bästa bebis. Hon är så fin 😍
Lär sig saker hela tiden. Nästan alltid glad. Observerar. Uttrycksfull. Vill göra saker själv. Kämpar med att ta sig framåt. Kan vara högljud ibland när hon är exalterad. Finner sig i alla möjliga situationer.
Världens sötaste är hon också.
Hon är helt enkelt bästa bästa ❤️

Skrev lite om morgondagen här uppe men tänkte sen att jag tar det imorgon istället. Det får gå som det går.

149 kr per månad blir det för telefonen framöver och ja surf då men inte så mycket. Skulle jag använda mindre än vad som ingår så sparar man det till nästkommande månad.
Fick ju frågan tidigare här. Kanske finns ännu billigare alternativ men tror detta blir bra. Är så förbannat less på Tele2. De har ringt massor med gånger sen jag sa upp från olika nummer. Erbjudanden hit och erbjudanden dit. Tack men nej tack!!

Spotify mm betalar jag ingenting på. Men använder fortfarande P: s inlogg. Så slipper reklamen.
Inte för att det är en enorm kostnad men allt sånt är bra att hålla igen på. Tror de höjt avgiften också.

Hela dagen har jag varit så glad!
Och det verkar sitta i fortfarande. Vet inte ens varför denna massiva positiva energi till livet.
Men jag tackar och tar emot :D
Inte ens att bussen var sen gjorde något.

Bebis somnade direkt jag la henne i sängen. Jag hann inte ens byta om innan hon redan sov O_o

Kan inte sova. Funderar på vad som är ljug och vad som är mer inte säga allt. Vad som räknas som vad.
Om tex någon frågar hur gick det på xx så kan den andra personen svara att det gick bra! Men drar ut något på tiden.
Vilket också stämmer men kanske inte fullt så mycket men det var för att den andra personen skulle hinna träffa en tredje person som hon inte ville berätta om för personen som frågade.

Kan inte sova. Funderar på vad som är ljug och vad som är mer inte säga allt. Vad som räknas som vad.
Om tex någon frågar hur gick det på xx så kan den andra personen svara att det gick bra! Men drar ut något på tiden.
Vilket också stämmer men kanske inte fullt så mycket men det var för att den andra personen skulle hinna träffa en tredje person som hon inte ville berätta om för personen som frågade.
Nej nej o nej,trassla inte in dig i lögner, då är det bättre o vara tyst eller säga det ska du skita i (min standard kommentar)

Det beror väl på vad det handlar om? Om du är tillsammans med P och går på AA och han frågar hur det gått och du svarar så för att du ville träffa M och ha sex men inget säga till P så är det ju att vara oärlig och att gå bakom ryggen på en person man påstår sig bry sig om och håller av.

Och varför i all sin dar hålla på att dra små vita lögner här och där, undanhålla saker och ljuga för människor i sin närhet ständigt? Blir inte det svårt att hålla reda på?

Förresten, jag tar tillbaka nu när jag läste om, om du säger att xx drog ut på tiden när det faktiskt inte alls gjorde det så är det att ljuga. Det är en lögn. Drog xx inte ut på tiden och du säger att det gjorde det är det ju inte varken sanningen eller att undanhålla något, kan det vara annat än lögn?

Det drog visst ut på tiden! Så ingen lögn.
Möjligen det lät som att det tog betydligt längre tid än det gjorde. Och kanske den personen -rent hypotetiskt- la till några andra grejer också som att hen skulle äta något. Det sistnämnda var ju lögn. Men förutom det så inte.
Jag försöker bara reda ut detta i huvudet. Men blir bara mer snurrig ju mer jag tänker :crazy:

Möjligen det lät som att det tog betydligt längre tid än det gjorde. Och kanske den personen -rent hypotetiskt- la till några andra grejer också som att hen skulle äta något. Det sistnämnda var ju lögn. Men förutom det så inte.
Jag försöker bara reda ut detta i huvudet. Men blir bara mer snurrig ju mer jag tänker :crazy:
Det du beskriver är i mina ögon ren och skär lögn.

Solklara lögner naturligtvis, och det vet du ju själv också. Det är inget du behöver "reda ut".

Du kallar P för din vän (den bästa, har jag för mig) och ändå ljuger du för honom regelbundet.

Solklara lögner naturligtvis, och det vet du ju själv också. Det är inget du behöver "reda ut".

Du kallar P för din vän (den bästa, har jag för mig) och ändå ljuger du för honom regelbundet.
Nu var jag noga med att inte nämna hans namn. Eller mitt. Skönt om det inte vore jag utan någon annan.
Men ok. Ja det var P som frågade.
Var inte på AA utan på en annan grej som tog lång tid. Fick svara på massor med frågor. Det var uttröttande så var tvungen göra något annat sen efteråt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund